• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: s rostoucí spotřebou se nedá čekat, že by energie zlevňovala. Patit za auto řadově mega místo půl, a zároveň za 1000 km litr místo pětikila Kč nebude finanční smysl dávat nikdy.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    GOR: mi vadil ten středový tunel, na pravou nohu mám pocit, že mi zavazí. a pak mě překvapila výplň dveří. jak do toho zatlačíš prsty, tak se to prohne. jako nějaký papundekl.
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: BTW jak je na tom Enyaq co do zpracovani? Je to Skoda standard nebo je znat velke setreni?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: az bude tych obnovitelnych zdrojov urcite mnozstvo, tak financny smysl nebude ziadna prekazka, lebo uz to bude proste tak levne, ze aj ten vodik z toho bude levny, nieco ako kedysi boli plasty draha novelty a dnes je to v podstate najlacnejsi obalovy material, ktory je tak levny, ze ludi ani nenapadne pouzivat pytliky na pecivo viackrat, ale vzdy si utrhnu novy
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    super video

    If Gas Cars Are Banned, Can The Grid Handle Electric Cars?
    https://www.youtube.com/watch?v=7dfyG6FXsUU
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ještě ke Škoda vs. Tesla – teď jsem testoval Travel Assist v Enyaqu. Normálně to řídí samo, jen máš ruku na volantu. Rozdíl proti Tesle je, že to neumí projíždět křižovatky (což ale, jak jsem viděl ve videích, Tesla občas taky moc ne – tohle zase nedělá chyby, je to očividně naladěný víc konzervativně).

    Takže Enyaq jede sám třeba 95% času (zbytek jsou ty křižovatky nebo takový věci), Tesla třeba 97% času. Což je furt obrovskej rozdíl, Tesla toho umí mnohem víc a je o řád dál (i když mám furt podezření, že hlavně kvůli tomu, že se nebojí pustit mezi lidi nedodělanou věc), ale rozdíl mezi Teslou a Škodovkou je mnohem, mnohem menší než mezi Teslou a autonomním autem.

    Z pohledu reálný autonomie je pořád Tesla na úplně stejný úrovni jako Škodovka, protože obě ty auta většinu času jedou samy, ale ty musíš POŘÁD ŘÍDIT. Ve výsledku je jedno, jestli potřebuješ zásah do řízení každou křižovatku nebo jednou za půl hodiny, pořád nemůžeš to auto nechat bez dozoru, takže je to furt stejnej level 2.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Já občas nějakou svoji myšlenku vzešlou ze zdejších debat odložím. Typicky sem:

    Články autora: Vojtěch Dobeš | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/clanky/autor/70062631-vojtech-dobes
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Mam pocit ze leccos z tohoto auditka by melo smysl nekam odkladat :) Pokud si to myslite taky, tak hlasujte pro.

    [BLOWUP @ nyx :: zadosti o zalozeni klubu - vsechny pohromade]
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Neříkal jsem, že je to jediná nevýhoda.
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: možná by stačilo se zase vrátit k vrtulím, zase o tolik pomalejší to není.
    MINER
    MINER --- ---
    Vodík má hlavně proti elektrice 2-3x menší účinnost, takže pokud by měl být vyráběn z obnovitelných zdrojů, tak to nedává ani finanční smysl. Auta kvůli složitosti taky zůstanou drahý.
    Dává to smysl jen u těžké dopravy, kde nestačí baterky, jak již zaznělo.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: zapocitavas i hmotnost tech nadrzi a postroju okolo? :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    U vodiku je blba objemova kapacita, ale ta hmotnostni je off the charts :)
    Nakonec to nemusi bejt vodik ale synteticky metan
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Stejne si neumim predstavit baterkove letadlo co pojme 300 lidi na 8000 km. Tam by ani 700, ani 1000Wh/kg nestacilo. U aut je ten nepomer snizenej tim ze ucinnost elektropohonu je skoro 4x vyssi nez ucinnost ICE. Ale proudovy motor ma ucinnost 60%, takze elektro ke ken 1,5x lepsi
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ne, problemu vodiku je vicero a vychazi z jeho fyzikalni podstaty, ne z technologickyho pokroku - oproti primy elektrifikaci primarne ztratovost konverze elektrina-vodik a pak zase zpet pri konverzi na mechanickou + jeho objem vs skladovani. Dal napr. provozni naklady - udrzba a vymena nadrzi atd.

    Uplatni se nakonec (pokud vubec) jen tam, kde skladovani neni problem a je potreba drzet dlouhodobe vyssi vykon - tzn. jak pise Jimiq - kamionova doprava, trajekty, velky prepravni lode. Pro leteckou dopravu ho "zkouma" boeing, ale nez se mu podari vyresit hmotnost, objem a bezpecnost nadrzi, budou dostupny levnejsi a lehci baterie se stejnym vykonem

    A mimo mobilitu jeste tezkej prumysl, kde dosahovani vysokych teplot je snazsi spalovanim vodiku, nez energii elektrickou

    Hydrogen-powered airliners unlikely in near term: Boeing exec | News | Flight Global
    https://www.flightglobal.com/airframers/hydrogen-powered-airliners-unlikely-in-near-term-boeing-exec/140273.article
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Přesně. A u osobních aut možná nějaký výjimky co polykají strašný kilometry bez času na zastávku nebo tak.

    Jinak je elektrifikace už teď funkční řešení a vodík má nevýhodu že je prostě pozadu.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: no dobre, u li-ion souhlasim muze progres trvat desitky let, nastesti nemusime lpet jen na li-ion u elektromobility :)

    Jinak odborne jazyky rikaji, ze od 400Wh/kg ma smysl elektrifikovat i eVtol. To by melo byt verim do 10ti let nejakou technologii v produkci

    U li-ion je tam "teoreticky" prostor taky

    Obviously, a great breakthrough is needed in order to increase the energy density from the current 210 Wh kg−1 of Li-ion batteries to the ambitious target of 500–700 Wh kg−1 to satisfy application in electrical vehicles. A thermodynamic calculation on the theoretical energy densities of 1172 systems is performed and energy storage mechanisms are discussed, aiming to determine the theoretical and practical limits of storing chemical energy and to screen possible systems. Among all calculated systems, the Li/F2 battery processes the highest energy density and the Li/O2 battery ranks as the second highest, theoretically about ten times higher than current Li-ion batteries.

    Thermodynamic analysis on energy densities of batteries - Energy & Environmental Science (RSC Publishing)
    https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2011/ee/c0ee00777c#!divAbstract
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja psal li-ion, ta maji nejake teoreticke maximum hustoty. S li-air nebo li-sira by to mozna slo, ale ty jsou uz deset let deset let daleko :D (jako fuze)
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: tak slovo „nikdy“ bych v JIMIQ: nahradil „za současných technologií“, a pak s tím lze souhlasit.
    Tady je spočítaná hranice doletu v závislosti na velikosti letadla pro konkrétní energetickou hustotu baterky: https://www.youtube.com/watch?v=VNvzZfsC13o

    Zatím se teda moc rychle ta váha baterek nezmenšuje. Taky nezapomeňme, že od ověření funkčnosti nové technologie baterky v labu do produkce komerční baterky je typicky potřeba 10 let (aspoň dosud to tak vždy bylo).
    Takže bych se sešel k dalším soudům zhruba za 20 let třeba, a do tý doby bych byl jen zvědavý pozorovatel:)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: ale no tak. to je jen o energy density baterek = snizeni zateze

    The largest electric plane ever to fly - BBC Future
    https://www.bbc.com/future/article/20200617-the-largest-electric-plane-ever-to-fly

    I airbus si o elektrifikaci mysli neco jinyho
    World's largest all-electric plane takes flight - BBC News
    https://www.bbc.com/news/av/world-us-canada-52856887

    Pro lode se uvazuje o vodiku z duvodu odporu, jakmile snizis odpor, muzes vesele zapnout do zasuvky, dej si do googlu electric foil ship
    Foiling ferry to become the world's fastest electric passenger ship
    https://newatlas.com/marine/foiling-ferry-p-130-candela-worlds-fastest-electric/

    Nebo treba norsko pro svy fjordy uz ferry vesele elektrifikuje
    World’s Longest Electric Ferry Now Operational In Norway
    https://www.insideevs.com/news/491590/largest-electric-ferry-norway-oslo/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam