• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: A kromě toho, když uznám, že u Lev3 je ta informace na tak podstatná (byť se furt může hodit), tak bude dlouho trvat, než bude Lev3 fungovat všude a za všech podmínek, a leckde jinde to bude pořád Lev2.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Z loňska, tuším. Akorát to ještě nějak nenastalo.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: "However, while Audi was developing their marvel of engineering, the regulatory process in the U.S. shifted from federal guidance to state-by-state mandates for autonomous vehicles. So for the time being, the A8L is still classified as a Level 2 vehicle in the United States and will ship without key hardware and software required to achieve Level 3 functionality. In Europe, however, Audi will roll out the full Level 3 A8L with Traffic Jam Pilot (in Germany first)."

    Z jakého roku je to text? :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Takze audi ma goefencovany L3?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Dobrá, teoreticky je možný, že už to nebudeš potřebovat, ale ono taky záleží na tom, kterou definici Lev3 použiješ a jakej tam bude "reakční čas".

    Např.:

    Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie. The vehicle will handle situations that call for an immediate response, like emergency braking. The driver must still be prepared to intervene within some limited time, specified by the manufacturer, when called upon by the vehicle to do so. You can think of the automated system as a co-driver that will alert you in an orderly fashion when it is your turn to drive. An example would be a Traffic Jam Chauffeur,[79] another example would be a car satisfying the international Automated Lane Keeping System (ALKS) regulations.[80]

    vs.

    The jump from Level 2 to Level 3 is substantial from a technological perspective, but subtle if not negligible from a human perspective.

    Level 3 vehicles have “environmental detection” capabilities and can make informed decisions for themselves, such as accelerating past a slow-moving vehicle. But―they still require human override. The driver must remain alert and ready to take control if the system is unable to execute the task.

    Almost two years ago, Audi (Volkswagen) announced that the next generation of the A8―their flagship sedan―would be the world’s first production Level 3 vehicle. And they delivered. The 2019 Audi A8L arrives in commercial dealerships this Fall. It features Traffic Jam Pilot, which combines a lidar scanner with advanced sensor fusion and processing power (plus built-in redundancies should a component fail).

    However, while Audi was developing their marvel of engineering, the regulatory process in the U.S. shifted from federal guidance to state-by-state mandates for autonomous vehicles. So for the time being, the A8L is still classified as a Level 2 vehicle in the United States and will ship without key hardware and software required to achieve Level 3 functionality. In Europe, however, Audi will roll out the full Level 3 A8L with Traffic Jam Pilot (in Germany first).
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Uvědomuješ si, že se bavíme o L3 systémech, tedy situaci, kdy si potenciálně za jízdy můžeš číst na telefonu, nebo sledovat video? Když ti L3 systém neoznámí, že něco nevidí, tak do toho v tu chvíli už budeš nejspíš narážet :) Mně se líbí, jak občas napíšeš úplnou blbost a pak se to za každou cenu snažíš obhájit kupením dalších a dalších blbosti, i když ti podle mě celou tu dobu musí být jasné, že ten prvotní výrok byla prostě blbost. Ale nedá se nic dělat, this is the way :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ne, má L2 asistenty. U L3 asistentů není jejich sledování TAK MOC důležitý, ale pořád je dobrý ho tam mít, třeba pro případ selhání systému, kdy ti ten systém neoznámí, že něco "nevidí".
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: A Enyaq má snad L3 asistenty? Odpovím za tebe, nemá. Unrelated, next.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Právě, na to, aby věděl, že něco nevidí, musí vědět, že tam je něco, co nevidí, což neví, když to nevidí... například :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Právě proto, že je ve sledování takový věci člověk špatnej, potřebuje informace o tom, co to auto "vidí".

    Proto má třeba Enyaq a příbuzný modely v rámci augmented reality head-upu zobrazení údajů o viděnejch autech a dopravním značení. Když máš zapnutej adaptivní tempomat a udržování v pruhu, tak je o dost snazší "hlídat" to auto, když ti za každým autem před tebou udělá zelenou čáru, že ho "vidí" nebo žlutou, že ho "vidí" a je blízko (nebo červenou, když řídíš ty a jsi moc blízko).

    Ze stejnýho důvodu má Model S zobrazení viděných aut v palubce.

    Když vidíš co on vidí, tak máš větší šanci zasáhnout – jakmile uvidíš auto, který není "označený", tak je ti jasný, že asistenti ho neviděj a že může bejt průser. Bez týhle informace to poznáš až ve chvíli, kdy tvoje auto nezačne brzdit.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JYRKA: Proto zatím ještě skutečné L3 systémy nejsou na trhu. Jinak, tohle je hodně o nastavení tresholdu asertivity – L3 systém s nízkou asertivitou by ani dnes nebyl problém, ale předával by kontrolu tak často, že by to bylo spíš nepříjemný, než užitečný :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: Pokud skutecne pozna, ze na to nema. Nezda se to, ale tohle neni snadna uloha
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: U hands-off HMI systémů nemůžeš spoléhat na to, že řidič bude pořád sledovat, jestli auto indikuje, že vidí čáry, nebo auto před sebou a vyhodnocovat, jestli ta indikace odpovídá realitě. Sorry, ale to je hrozná blbost :) Sám si v tom příspěvku odporuješ – "hlídání" těch indikátorů a schopnost reagovat na změnu v jejich indikace, je přesně ta věc, o které píšeš, že jsou v ní lidi špatní. Hands-off musí být schopný sám spolehlivě vyhodnotit, kdy na něco nemá, a předat kontrolu, jinak je to nesmysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ale o to víc je potřeba mít přehled o činnosti těch asistentů – na což třeba VW používá augmented reality. Ukazuje ti to, že vidí auto před sebou, nebo že vidí čáry na silnici.

    A dokud to bude jen level 3, tak tyhle informace budeš potřebovat čím dál víc, protože Lev3/Lev4 autonomie je potenciálně dost nebezpečná, pokud k ní nedostaneš kvalitní interface, kterej ti umožní jí efektivně "hlídat" – člověk je totiž z principu hrozně špatnej na činnosti, který vyžadujou dlouhodobý hlídání procesů, kde se nic moc neděje, a potom náhle rychlou reakci.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    ELIJEN: V době adaptivních tempomatů a lane assistů je head-up přežitek :) Level 3 "asistenty" jsou za rohem a jízda s nimi bude bezpečnější, než bez nich a potřeba mít neustálý přehled o rychlosti nebo navigaci se velmi rychle vytrácí.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Jo, ja si spletl head-up s budikama :D Head-up od Tesly by mohl urcite byt zajimavej. Cekam na nejake poradne vyuziti AR (jak treba EQC promita navigaci).
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    iDrive je super, Infotainment v Audi taky pokud je tam navíc ještě fyzický tlačítko pro každou kategorii, Porsche dtto. O tom si nějakej naraženej tablet na palubku může nechat jenom zdát.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Head-up nechybí esku, který má normální displej v místě "budíků". U trojky by mě to asi sralo, ale s tou jsem nejel – nicméně sralo mě to u všeho, co mělo budíky uprostřed.

    Věci jako absence ventilovaných sedaček nebo světel by mě taky ale vadily víc.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: To je asi ten "PC na kolech" faktor, co jede Tesla. Oni taky nemeli vyladene UI od zacatku, ale vedeli, ze SW se da dohnat updatama, tak tam proste dali dobrej HW a display.

    Me teda na Tesle head-up zas tolik nechybi (jedna z veci ktera te sere dokud si do toho auta realne nesednes) Mnohem radsi bych ocenil ventilovane sedacky a lepsi klimatizaci (ta bud fouka do xichtu, na ruce nebo na nohy) a ani jedno mi neprijde na delsi cesty idealni, ale mozna jsem se to nenaucil spravne pouzivat ¯\_(ツ)_/¯
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Tak to já mám zase možná nižší nároky. Vlastně asi docela o hodně, vzhledem k tomu, že teprve teď budu nahrazovat iPhone SE.

    A jinak k důvodu, proč to tak je – vývoj auta trvá roky, a není asi úplně možný v téměř finální fázi vývoje měnit poměrně klíčovou komponentu, jako je ten infotainment. e-tron GT a Mach E přišly teď čerstvě na trh, ale reálně musely bejt ty auta hotový tak před rokem až dvěma a v ranný prototypový fázi, kdy už je nejspíš pozdě na "změnu od základu" ještě dřív.

    Tím neříkám, že to nejde udělat líp, Tesla zrovna tohle asi o něco líp umí, ale zase mi přijde, že Tesla toho docílila za cenu toho, že víceméně zapomněla na existenci ergonomie a strašně zlevnila všechno okolo, aby tam mohli dát drahej tablet.

    Co třeba u Tesly absolutně nechápu, je absence head-up displeje (teda chápu, je to drahý), kterej by z idiotskýho UX trojky udělal docela použitelnou věc.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam