• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Model X dělá co dělat má, nikdy ani nenaznačoval, že by to mělo být terénní SUV.

    Do terénu bude Cybertruck. Nebo F-150. Nebo GMC Hummer. Nebo Rivian...
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    Njn ... mě prostě jenom mrzí, že Model X nedopadl líp. Takhle musim čekat na CyberTruck :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Model X není SUV, ale crossover. Nemá ani zvýšenej podvozek, je nafouklá jen proto, aby v ní bylo víc místa.

    V podstatě je to spíš kříženec MPV a sedanu.
    KEB
    KEB --- ---
    Ten souboj panda Tesla mi připomněl souboj z autohitu, kdy srovnávali V3S a nějakým land rover. Výsledek byl že ventra prohrála v jediné kategorii - spotřeba. :-D
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    JYRKA: nejlepe se parkuje s asistentem parkovani.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Vis, proc chci SUV? Protoze je kratsi nez kombi a lip se s nim parkuje. Pritom je stejne prakticky. Protoze tam sedis vic vzprimene.
    Prodluzovac prnisu naopak nepotrebuju. Mam ho kratkyho po tatinkovi.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    ELIJEN: Jako jo, ale tahle charakteristika už dnes moc neplatí. Spoust aut, která výrobci označují jako SUV, nemá vůbec žádné "offroad" funkce a vlastnosti a stala se z toho v první řadě designová kategorie.

    Jinak, skutečně velkou roli hraje hmotnost, kde z osobní zkušenosti můžu říct, že v řadě případů naloží kdejaký crossover klasickému Discovery, protože na téměř stejnou styčnou plochu s terénem připadá dvojnásobek váhy. Obří kola s nízkoprofilovými pneumatikami na tomhle povrchu taky asi zrovna nepomáhají. But then again, Model X je ten typ SUV, kde ta zkratka značí především styling a nepředpokládám, že by si to kdokoliv kupoval, aby s tím dělal něco šílenějšího, než jel po polňačce k nějaké glamping chatce z Amazing Places (což v našich podmínkách obvykle zvládne i auto typu Fabia) :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ELIJEN: Off-road je kategorie mimo cesty, do lesa atp. zpravidla ma i dost mista na takove veci jako je lopata a pila. SUV je samohybna kabelka pro idioty. Ne kazda manzelka je tak tupa, aby chtela SUV. A uz jsem videl celou radu manzelu, kteri jeli v SUV a mysleli si, ze jsou neco vice.
    Rekneme, ze SUV je neco jako kompromis mezi dodavkou, offroadem a nesmyslem, kde si z toho nesmyslu vzaly nejvice. Tedy rozhodne neplati, ze SUV maji zvyseny podvozek. Protoze zvyseny podvozek mohou mit i sedany.
    Ja jsem tipoval skore jako ve fotbale, kde je jedno kdo koho predbehl, ale scitaji se goly. Samozrejmne ma vliv rychlost, vyse podvozku ale i jine. Treba gumy.
    V takovem terenu mi je jedno, jestli jedu 5 minut nebo 7 minut. Jde mi o to, jestli dojedu. Navic v realu, bych nektere z tech situaci urcite objel. Nemam zrovna zapotrepi topit auta v bahne.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    SEJDA: Nechces se na to video nejdriv podivat? :D

    Smysl SUV je, ze s tim muzes jak na silnici, tak na off-road. Je super, ze to ma nizsi spotrebu na dalnici, ale kdyz s SUV nemuzes na off-road, tak je to SUV dobry akorat pro manzelku, aby sedela vys a mela lepsi rozhled.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ELIJEN: kdyby mela Tesla takove upravy, jake navrhujes, mela by i vyssi spotrebu. Takze mas ode mne double -1.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    ELIJEN: Otázka "proč si místo SUV radši nekoupit sedat/n", nebo ještě líp, nějaký zvednutý kombík, je samozřejmě na místě, protože to dává v 98 % případů mnohem větší smysl :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ELIJEN: Prohrala jakoze na rychlost? A kdybychom hodnotili jako dojela/nedojela tak by to bylo jake skore?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    a su to stejne kategorie aut? lebo v pande sa asi neodvezie 7 ludi ci?
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    HERR_FLICK: Neni to tim, ze Tesla ma na kazdou napravu jinej motor? Navic je zadouci, aby vykon sel do kol, ktere nejlepe sedi a neprokluzuji, ne?

    SEJDA:
    BOBASH: Tesla prohrala 5 testu ze 6.

    Hlavni duvod je asi ta vaha a delka Modelu X, ale stejne ... tlumice mohli udelat lepsi a podvozek trosku vys a bylo by to urcite super SUV. Takhle bych s tim do terenu nikam asi nejel (pak je otazka proc misto SUV radsi nekoupit sedan).
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: myslim, ze zjistili, ze je to 3:3, ale taky jsem se na to nedival.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    ELIJEN: zrovna tohle je celkem jasny, 4x4 panda nalozi v terenu drtivy vetsine SUV, protoze je lehka a i pres primitivnost a neultimatnost (nema zavery, cross ma jen mezinapravovou viskozu typu haldex a elektronicky pribrzdovani kol) dost schopna, vicemene s ni vyjedes dost podobny veci jak s ultimatnima off-roadama typu starej landcruiser

    jinak teda prekvapivy je, ze se tesle protacej kola, predni a zadni napravy uplne jinak
    cekal bych, ze prave u elektromobilu bude dost jednoduchy jim sjednotit pohon predni a zadni napravy, jako kdyz mas mezinapravovou speru, plus ze to je jakoze SUV tomu na zadek mohli dat nakej druh uzavery
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Nechce se mi to pouštět celý, ale hádám, že došli k překvapivému zjištění, že čtyřkolková nazvedaná Panda, která je maličká, má vysokej podvozek a žádný převisy, je lepší offroad než třítunová Tesla?

    A pak tu máme další zprávy, nebe je modrý!
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    Na tohle boli se koukat :D

    Tesla Model X v Fiat Panda Cross: UP-HILL DRAG RACE & which is best OFF-ROAD!
    https://www.youtube.com/watch?v=70b-VHqd9tw
    SITH
    SITH --- ---
    FEDAJKIN: myslíš té automobilce, kde jejich šéf píše veřejně na twitter, že governmentu nevěří? Tak třeba mu to vrací a také mu nevěří.

    A odbory jsou potřeba. Samozřejmě a bez debat.

    Bavím se informací o tom, jak si Čína své favority hýčká. O právech a svobodách čínských a dalších dělníkách víš také?
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: máma v odborech byla a nikdy si nestěžovala, naopak byla ráda že jsou. A pokud musk opravdu vyhodil borca za to že se na Twitteru zmínil o odborech tak to za pozornost stojí. Ale jestli je to pravda nebo ne netuším a vlastně je mi to úplně jedno.


    FEDAJKIN: já chápu že bys byl rád kdyby se sralo jen na muskovu hromadu, ale na ostatní by taky mohlo něco zůstat nemyslíš?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Hmm, asi záleží na okolnostech...
    Příspěvky jsou daňově uznatelné a 2x ročně mi přijde příspěvek na rekreaci, takže ve výsledku se pohybuji kolem 0 + kdybych si pořídil Multisportku, tak sleva na ni mne katapultuje do plusu...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    mne odbory vymrcali o 1 plat odstupneho naviac, ked nas rozpustali, ale inak toho za celu dobu svojej existencie nezvladli mnoho okrem vyjazdnych zasadani kde si rozdavali odborarsky merch, financovany z odborarskych prispevkov, za mna prinos ziadny
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    KEB: Jasně, pojdme trochu zatopit jediné US automobilce, která je schopná konkurovat Číně a naházet jí pár klacků pod nohy. Dvojnásobně směšné, když se podíváš, jak si Čína své favority naopak hýčká.
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: ne Vídeň ale biden :-D
    KEB
    KEB --- ---
    Vídeň je hnusnej komunista, tfuj, podporovat odbory. Co přijde příště zdravotní pojištění pro všechny?

    Tesla nedostane maximální dotace, chybí jí odbory, uvedl Biden | Týdeník pro ekonomiku, politiku a byznys
    https://www.tydenikhrot.cz/clanek/biden-tesla-dotace-elektromobily-odbory
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Jakože blba komunikace a supply chain problémy, které teď mají všichni? Ok :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NJAL: Ten tlak na zbavení se staré technologie ale počítá s jejím nahrazením v době, kdy už cenový ekvivalent bude, respektive kdy bude nejspíš levnější.

    Problém je, že spousta lidí uvažuje o něčem, co se má stát v roce 2035, s představou cen z roku 2020.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PETER_PAN: Jen abych to doplnil. To jak pisu "Vi se o tom 30 let ...". Samozrejmne v 90. letech nebyla technologie baterii na takove urovni jako dnes i kdyz se elektromobily diskutovaly jako mozna budoucnost. Tehdy byla bezemisni predstava:
    1] vodik + jeho generovani z prehrate vodni pary pripravene v JE
    2] Biopaliva (slepa cesta, vedci na to upozornovali uz v 90. letech)
    3] Synteticka paliva s celkovou nulovou uhlikovou stopou (treba biotechnologicke, z odpadu atd.)
    Pak teda Musk ukazal vsem ze to jde a od cca roku 2016 uz v automobilovem prumyslu nikdo nepochybuje o tom co je nevyhnutelne a to nejen kvuli emisnim normam.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    NJAL: To nemas teda rozhodne pravdu. Telekomunikacni homologace jsou prima analogie automobilovym. Pocinaje maximalnimi vyzarovanymi vykony, koncentraci BTS, protokolu, kmitoctovych pasem, vynucene prechody na technologie, plan zmen na leta dopredu atd.

    A co se lobby tyce, tak to nemas take pravdu. Emisni a bezpecnosti normy graduji co nekolik let od 70. let minuleho stoleti, to neni nic noveho. Postupne se k tomu kromne lokalnich emisi pridavali i ty komplexne enviromentalni pozadavky a o tom ze emisni normy kolem roku 2030+ uz budou muset byt takove ze realne neco resi se vede odborna diskuze pres 30 let.

    Naopak oil industry jakoukoliv transformaci uspesne brzdi poslednich 30 let. Jeste v 90. letech nikdo o tom ze se planeta otepluje vlivem clovek a jim vypoustenym sklenikovycm plynum na odborne a vrcholove politicke urovni nepochyboval. I ti nejvetsi konzervativci jako Margaret Tečrová to meli v politicke agende, tedy transformace prumyslu na neemitujici. Tehdy ale ty velke korporace do toho nalily ohromny mnozstvi penez (pseuodovedecke vystupy, vlastni fakeove studie, zakladani ruznych think-thanku z kterych dotedka cerpaji takovi jako IVK, tlak na politiky a znasobeni penez do politickeho lobbyingu).

    Ted je rok 2021, klimatologie ma jeste presnejsi modely, ty z 90. let sedi na soucasnost s nepresnosti par procent (v 80. letech mely jednotlive modely velke odlisnosti, ale po roce cca 1993 ty rozdily mezi jednotlivymi modely uz byly velmi male a doted se jenom zmensuji), o komplexite vime vic ne z kdy predtim a stejne za tech skoro 30 let se podarilo vytvorit takovy informacni reflex, ze to jako neni uplne jednoznacne a jasne jestli pripadne do jake miry globalni emise sklenikovych plynu jsou problem a rozporovani/rozmlzeni o tom ze otepleni o 1, 2 nebo 3 stupne jejich vlivem je rozdil asi jako mezi Elrondovou Roklinkou a Mordorem.

    Tak a ty znalosti alespon do nejake miry reflektuji obecne prumyslove normy ktere se updatuji jednou za mnoho let. A jednou z nich jsou i emisni normy, ktere od urciteho data nepujde splnit u zadneho spalovaciho motoru. Vi se o tom 30 let, na pripravu je dalsich 10 let (cca rok 2030 bude v prodejich u osobnich aut celosvetove uz temer bez spalovaku, pak bude jeste 20 let dobihat provoz spalovaku), ten tlak je pozvolny a je na adaptaci dost casu. Posledni spalovaky pujdou do srotu kolem roku 2050 a zbytek bude po garazich jako veterani. Jako delat to vic pomalejc uz si nedokazu predstavit.

    Co se cenoveho ekvivalentu tyce, viz. zde: [PETER_PAN @ Elektromobily]
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: To si nemůžou dovolit. Šlo to u Citigo iV, kde byla výroba omezená na nějakejch pár tisíc nebo možná nízký desítky tisíc. U tohohle musej počítat s prodejema ve statisících, to by dotace spolkly miliardy – to už je levnější zaplatit ty pokuty.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam