• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Až na to že vůbec...
    iPhone 12 Battery Replacement - iFixit Repair Guide
    https://www.ifixit.com/Guide/iPhone+12+Battery+Replacement/140588
    (Uvědomuješ si, že jsi postoval pouze link na nějaký McServis, že jo…?)

    PSYCHO: Menší baterky jim rozhodně nestačí, fixlujou skrze agresivní uspávání aplikací. Svoji roli hraje i typ androidu, s kterým to porovnáváš - pokud bude "oholený na iPhone" tak vyhraje…

    Problém je i v tom, že tím pojmem tu šermují jiní + je rozdíl, ci si pojmem "prémiový" kdo představuje. Pro Tebe a Bobashe to jsou ekvivalenty pozlacených hajzldeklů. Fajn, BMW, Audi a spol. určitě s nějakým "prémiovým prdem" přijdou...

    Tahle prémiovost mne třeba vůbec nezajímá - dívám se jen na to, jak efektivně mne to dostane z bodu A do bodu B, jak kvalitní technika je pod kapotou...
    A tam je prostě fakt, že Tesla už je tam, kde ostatní budou až tak za 5 let… Že na tom je kryt z plastu, údajně levného, mne nezajímá.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Tesla není iPhone mezi autama. Ne to, čím je iPhone dneska.

    Byla tam paralela v tom, že oboje je přelomový a má to velkej displej, ale tím podobnost končí.

    iPhone je designovej a kvalitně udělanej.
    Tesla má antidesign a zpracování Dacie.

    iPhone se snadno používá a je trvanlivej.
    Tesla si vymejšlí v UX totální vopičárny, viz yoke, jen proto, že je to cool.

    iPhone má dlouhodobě stabilní uživatelský prostředí, je jednoduchý si na něj zvyknout, vlastně už je to spíš "telefon pro starší lidi"
    Tesla... ehm.

    iPhone je už dneska víceméně "tradiční značka", protože všechny "tradičnější" už vyhynuly, ostatní jsou vesměs různý asijský nováčci.

    Automobilovým ekvivalentem iPhone je mnohem spíš třeba BMW, u kterýho je interiér výsledek plynulý evoluce, když sis kupoval BMW od roku 1980, tak v tom novým ti budou pořád základní prvky připadat povědomý, i když je tam nejmodernější technika, má to sice appku která umí všechno co appka Tesly, ale taky to umí fungovat jako auto z roku 2000 a ty nový věci nemusíš používat atd. A je to solidně udělaný a ve většině případů to i vcelku vydrží.

    Tesla je automobilovej ekvivalent spíš třeba Google Pixel nebo něčeho takovýho.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    ELIJEN: nojo, sem přízemní konformista, jak mi pátej kolega řek, že nope, tak jsem se do hledání vlastní cesty nepustil.


    PSYCHO: IMHO problém telefonů není výkon/baterka, ale dostupnej SW. Je fajn, že si nosím v kapse větší výkon, než měly mi tři první počítače dohromady, ale jestli na tom spustím jenom YouTube, chat qanějakou debilní hru s jediným mechanismem počkej nebo zaplať, tak je to úplně jedno.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    PSYCHO: iphone ma u nas podil asi pulky trhu, driv to bylo asi osmdesat procent. Nedovedu si predstavit jakej trotl by musel neco takovyho povazovat za „status symbol“. Vetsina lidi ho obmenuje jak boty, ja mam ted zrovna od providera novej asi za tretinu ceny s tim ze u nej dalsi dva roky zustanu (coz bych zustal i tak) a mesicne mu za to asi dvacku dam navic. To se statusem fakt nema spolecnyho vubec nic, tim na nikoho dojem neudelas, kdyz to ma kazdej dvanactiletej smrad :)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    PSYCHO: A jen na okraj, v IT pouzivam produkty vsech a na vsech OS. Je to moje prace, ale dokazu ocenit, kdyz nekdo udela neco dobre a nevezu se na tom, co mozna platilo pred 10 lety.

    Stejne jako BOBASH vidi budoucnost v EV, ale ne hned ted a okamzite.

    Nejsem Apple fanboy, ale momentalne mi nikdo nic lepsiho nebo aspon srovnatelnyho medokaze mabidnout. V EV to byvala Tesla, ale jak BOBASH rikal, casy se meni.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    COMODOR_FALKON: To si napsal, ale uplnou hovadinu.
    To, ze par lidi bere iPhone jako status symbol je na hony vzdaleny normalnimu uzivateli tech telefonu.

    Technologicky jsou o generaci napred. Stacej jim mensi baterky na stejnej vykon co maj androidy a appli ui je o generaci pred cimkoli co muze konkurence v defaultu nabidnout.

    A jo, srovnani s Teslou je na miste. Lidi co maj dneska TM3/X/S proste chteli EV co nekam dojede a bude fungovat. To dostali. Lidi co si chtej vyfikundovat auto do aleluja maj audi, bmw, mb a porsche, stejne jako lidi co maj foldy, flipy a buh vi co. Lidi co jdou po cene maj zas svoje.

    Nerikam, ze iP jsou nejlepsi telefony, ale co umi, umi. To same Tesla.

    Jen lidi jako ty z toho delaji premiovy brand, ale jen pred sebou. Tim to konci.

    PS: G1 plan zarucuje podporu max na tri roky, Apple nejde pod 5. Baterky odchazi u vseho, tak o cem se chces bavit?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ELIJEN: nepleties si fsd a autopilot? Lebo fsd produkcne este neexistuje
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Bold move, Bezos asi zhana dzengy na tie svoje lawsuity s nasa a spacexom :)

    Rivian seeks $80B valuation in confidential IPO filing
    https://www.teslarati.com/rivian-ipo-80-billion-valuation/
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Jestli jsi tak kvalifikovany i v oblasti aut…

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Tak urcite

    iPhone 12 Pro - Baterie - iOpravna.cz
    https://www.iopravna.cz/cenik/oprava/iphone-12-pro-baterie/
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    ELIJEN: Ts měl celkem kliku, že se Ti to povedlo vyměnit - i kdž u těch starších to asi ještě nějak šlo - modernější iCrapy jsou zalité v lepidle a jednotlivé díly mají sériová čísla tak, aby je nešlo nahradit - i pokud by se Ti povedlo sehnat náhradní díly… Jinak Jabka mají assembly spíše podprůmernou - je to prostě "lepší Čína" - ale dost se toho ztratí v lepidle…

    Žel se ostatní výrobci spíše inspirují… Třeba ještě v SG4 mini se dala sehnat nová základní deska, nový nabíjecí port, klidně i kamera a výměna byla otázkou pár šroubků… V A3 už to nejde…
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CRAZY_IVAN: No, ale tvrdili, ze ten HW je FSD capable a FSD cenu samozrejme mezi tim zvedli nekolikanasobne, takze o HW upgradu zdarma pri dokoupeni se fakt moc neda mluvit. Proste Musk/Tesla konstantne lze a pak se jen vymlouva, ze byl jeho odhad moc optimistickej.

    Za me maj super auta, super software, neexistujici FSD, shitovou assembly a magora za CEO.

    COMODOR_FALKON: Ja mam iPhone 6S koupenej hned po vydani a porad slouzi v poho. Baterku jsem si menil sam. Podle me to srovnani sedi hlavne v pristupu/politice firmy. Jabka maj totiz kvalitni assembly a super support :D
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    HERR_FLICK: Srovnávat Teslu s iPhonem je IMHO úplně někde mimo...
    iPhone = mizerný HW s naleštěným krytem a úmyslnou neopravitelností, která nutí uživatele k ~2letému cyklu výměn telefonu. Nic moc to neumí ale taky to nejde tak snadno rozbít - je to snobská variace na důchodcovský telefon. Jedinou jejich reálnou konkurenční výhodou je v tuhle chvíli iPhone SE, coby poslední zbývající kompakt na trhu…
    Tesla = skvělý HW a SW, ale s tím naleštěným krytem je trochu problém, pořád je to proto spíše záležitost pro bohaté lidi se zájmem o technologie…

    S tím souvisí ale ještě jedna věc - která je v kontrastu s tím co psal BOBASH. Jde o to, že pokud nejde o fakt hodně moc bohaté lidi, tak teď mají nějakou Teslu, na které najedou 300, 500, 700 tisíc KM během následujících 5-10 let než ji pošlou dál.
    Jenže teď si koupili Teslu, protože je to nejlepší technologický produkt na trhu a má cca 5 let náskok před konkurencí. Takže za 5 let bude jejich postarší Tesla zhruba na úrovni toho, co zrovna budou prodávat "zavedené automobilky" – proč by přecházeli ke konkurenci, která nabízí produkt cca na stejné (nebo možná i horší) úrovni, jako už mají…?
    Logicky to skončí tak, že buď výměnu oddálí, nebo si pořídí nejnovější verzi Tesly…

    A možná to bude ještě dramatičtější, protože tím, že Tesla poměrně významně vertikálně integrovala výrobu baterií, tak bude schopna vždy nějaké množství baterií vyrábět sama a vylepšovat je dle potřeby - už samotné nové články, kde se jim podařilo zvednout kapacitu cca 1:1 vzhledem k objemu a zároveň je udělat pevnější (takže je lze použít jako strukturální prvek), jsou dokladem výhodnosti takového řešení.

    Ostatní automobilky budou narážet na to, kde ty baterky vzít a teprve až druhotně řešit technologickou úroveň - a to i v případě, že by došlo k solid-state průlomu, případně byly k mání levné sodíkové baterie…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Nicméně tvoje poznámka z IT je naprosto trefná, akorát v automotive je přeformulovaná:

    "Nikdy nekupujte nic z prvního roku výroby."

    To je mimochodem věc, kterou beru za vcelku automatickou a tudíž mě "porodní bolesti" moc nevzrušujou. Úplně nová ICE platforma bude mít taky dětský bolesti a první ročníky čehokoliv jsou pro blázny a nadšence, případně pro lidi co potřebujou bejt vidět, že maj něco první.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Za mě je zcela použitelnej produkt Enyaq (vlastní zkušenost), ID.3 nebo ID.4 bych si stejně nekoupil prostě proto, že to vevnitř vypadá odpornějc než Dacie. Problémy Mach E jsem moc nezkoumal ani jsem s tím pořádně nejel, takže nevím.

    e-tron GT je výbornej a velmi funkční produkt, Taycan předpokládám taky (jezdit s ním budu v úterý, dám vědět). Kia/Hyundai čekám, že budou dobrý, ale že budou mít "porodní bolesti". eNiro/Kona je ale taky plně funkční produkt, kterej se schopnostma velmi blíží Modelu 3 a je o hodně levnější.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jak říkám, mně je Tesla dost jedno. S ohledem na stávající infrastrukturu a nabídku stejně nejsem aktuálně potenciální kupec. Nicméně, v tuhle chvíli je to jediný výrobce, co má na trhu skutečně funkční produkt. ID řada vypadala nadějně, ale v tomhle stavu bych si to netroufl nikomu doporučit, Mach-E trpí od uvedení řadou snad ještě horších problémů, než ID, Ioniq vypadá v pohodě, ale má fatální problémy s bateriemi. Zatím prostě nakonec stejně není na výběr. Je to věc, co opakuju v práci pořád dokola v různých kontextech, ale – nikdy si nekupujte problematický HW produkt s příslibem SW zlepšení v budoucnu a je to věc, která platí i pro FSD. Kupovat si v tuhle chvíli Teslu, kvůli příslibu toho, že jednou bude řídit sama, je nesmysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Tebe jsem zrovna nemyslel, s tebou se dá debatovat docela rozumně :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: Sorry, čtu píčovinu, tak se ozvu :)) disclaimer: mam pár akcií
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: To by mě vadilo taky. A ano, vím, že se to může stát i u "tradičních automobilek" a je taky spousta "tradičních aut", co bych si fakt nekoupil.

    To, že nesdílím zdejší nekriticky fanboyovské/akcionářské nadšení z Tesly neznamená, že jsem zavilej "anti-Tesla". V kruzích, který nejsou plný Tesla fanatiků, mám naopak tendenci k její obhajobě. Ale tady to vypadá jak schůze Svědků Muskových.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Mně by mnohem víc vadilo, kdybych si koupil auto, které na denní bázi zamrzá a nefungují mu pořádně ani základní funkce, natož nějaké pokročilé asistenční systémy, ale evidentně to máme každý jinak :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ok, to jsem zapomněl. Ale na pointě to moc nemění :) Zatím se to ani vzdáleně neblíží nějakýmu "full self-driving". Ani vzdáleně.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: 10 tisíc to v začátku nestálo. 10 000 to začalo stát až koncem minulého roku. Začínalo se na 3k, nebuď jak Macek :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Mě by asi mnohem víc vadilo to, že jsem zaplatil 10 tisíc dolarů za něco, o čem Musk tvrdil, že mi to udělá z auta robotaxík, kterej mi bude vydělávat peníze, někdy v roce 2020, a teď se to ani neblíží tomu, že by se to mělo stát.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ELIJEN: jenže nikdy netvrdili, že bude subcscription :) Jestli se nepletu, tak je pořád možnost si FSD koupit a tim dostaneš novej HW. Takže brečení nad příplatkem za upgrade u subscription, kterej nikdy neměl bejt, je trochu... na hlavu.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CRAZY_IVAN: Jo sorry, jen tvrdili, že všechna auta jsou FSD capable, ale když teď chceš koupit to FSD předplatné, tak musíš nejdřív zaplatit $1000 za HW upgrade, protože fskutečnosti auta FSD capable nebyla.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam