• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: A zbytek dám do dalšího příspěvku, ať se to pod těma fotkama neztratí.

    Když se podíváš na náhodně vybranej průřez elektromobilama, tak každej z nich má design, a každá značka má nějaký jasně definovaný prvky, podle kterých tu značku poznáš, případně podle kterých můžeš rozlišovat mezi modelama a modelovýma řadama (i když to jen někdy, leckdo to dělá jako BMW a Mercedes, všechny auta podobný v různý velikosti).

    Hlavně tomu autu ale dávají nějakou vizuální identitu – čímž neříkám, že se mi to musí nutně vždycky líbit.

    Tenhle vizuální efekt je většinou tvořenej věcma, který jsou na tom autě "navíc". Maskou chladiče (i když tam nemusí bejt, většina elektromobilů něco takovýho má), různejma prolisama a tvarováním na bocích a kapotách, tvarem prosklení, nádechama, výdechama, tvarem nárazníků.

    Těmahle věcma můžeš třeba změnit štíhlý a uhlazený Porsche Taycan v brutalistní Audi e-tron GT, i když je pod tím stejnej skelet. A zapůsobíš na dva různý typy zákazníků, protože části lidí se mnohem víc líbí to Audi a části zase to Porsche.

    V nižším segmentu tak můžeš diferencovat excentrickej Citroen e-C4 od sportovně se tvářícího Opelu Mokka e a rádobyluxusního Peugeotu e2008, přičemž to jsou zase technicky úplně stejný auta.

    Můžeš mít na téměř stejným základu retrofuturistickej Hyundai Ioniq 5, kterej vypadá jako scifi z osmdesátek, a relativně konvenční Kiu EV6.

    A pak můžeš mít tohle:









    Maska není, prolisy nejsou, celý je to asi nejracionálnější design osobního auta za posledních dost možná dekády. Nechci vůbec design Tesel hanit, je skvělej – především je tím, jak je dokonale nudnej, generickej a racionální, taky poměrně dost nestárnoucí. Model S, což je auto skoro 10 let na trhu, vypadá furt skoro stejně moderně jako tehdy – což je daný právě tím, že na tom autě nejsou žádný zbytečnosti kvůli vzhledu.

    Jenomže to zároveň tý automobilce nedává žádnej prostor pro charakter a "osobnost". Je to skvělý auto pro člověka, kterej nemá rád auta.

    A teď to taky funguje jako status symbol, protože JAKÁKOLIV Tesla je stále ještě status symbol.

    Jenomže to je možný jen díky tomu, že Tesly jsou drahý a mají malej tržní podíl.

    Obrovská část zisků prémiovejch značek ale stojí na tom, že tím autem můžeš ukázat status a nějak projevit svoji osobnost.

    Můžeš si koupit tohle BMW řady 3:



    a taky tohle BMW řady 3:


    U Tesly si můžeš maximálně koupit Model S Plaid, kterej sice stojí tři a půl milionu, ale zato ho na ulici nikdo nepozná od normálního Modelu S, a většina lidí ho nepozná od Modelu S z roku 2012 a možná ani od Modelu 3, pokud nestojej vedle sebe.

    K tomu si můžeš vybrat:
    5 barev laku
    2 designy kol
    3 verze interiéru

    Takže ve chvíli, kdy začnou bejt Tesly stejně rozšířený jako BMW, budeš několikrát denně potkávat auto ÚPLNĚ IDENTICKÝ jako to tvoje.

    Což je samozřejmě v pohodě, Model T se taky pár let vyráběl jen černej a asi ve třech karosářskejch verzích.

    Ale Model T mohl bejt černej, protože to bylo nejlevnější auto na trhu a jediný, který si normální člověk mohl dovolit.

    Možná to ještě může projít u Modelu 3, dokud je to auto cenově konkurenceschopný nejllevnějším použitelným elektromobilům (což už bejt přestává, už to je cenou taky prémiovej produkt). Ale u věci za 3,5 milionu?

    Samozřejmě pořád bude část trhu, který tenhle přístup, spolu s no-bullshit objednáváním online a podobně, bude imponovat. Vesměs jsou to lidi, kteří nemají rádi auta, a dost typicky lidi, kteří by si jinak vůbec takhle drahý auto nekoupili.

    Tam má Tesla ještě solidní potenciál k růstu.

    Ale pokud se má dostat alespoň na prodeje třeba toho BMW, tak potřebuje přesvědčit i lidi, kteří si kupovali BMW, Audi a Mercedesy, a spoustu lidí, co si kupovali Škodovky, Fordy nebo Volva.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: To bude zase na strukturovanou odpověď :)

    1) Ad "dneska" – dnešní auta si nejsou o nic podobnější než auta kdykoliv dřív. Auta si v daný době byly vždycky podobný, jen minulost je delší časovej úsek než přítomnost, tak máme tendenci dávat dohromady auta ze třech dekád a srovnávat je s tím, co je teď.

    Více viz:
    Dnešní auta jsou všechna stejná. Ale stará jsou stejnější! | Autíčkářovy názory, Editorial | Autíčkář.cz
    https://www.autickar.cz/clanek/dnesni-auta-jsou-vsechna-stejna-ale-stara-jsou-stejnejsi/

    2) Ad "nejsou vybočující auta". Tak jen pár z dnešních elektromobilů (abychom to nekomplikovali tím, že auta na benzín jsou ještě rozmanitější):

    Tyhle dva jsou navíc na stejný technice:





    Tyhle tři taky:









    Tyhle tři jsou taky stejný auto:









    Zase dvě auta na stejný technice:













    RSZ
    RSZ --- ---
    OMNIHASH: hele zrovna mě design aut fakt nezajímá, ale pravdu teda BOBASH má, všechny Tesly pro mne vypadají jako ikonka v officech. Design u kolegů je mnohem rozmanitejsi.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: ostatní haluze radši vynechám, ale kterýže auta dneska nevypadají jako z GTA? Napadá mě jenom cybertruck, kterýho úspěšně hejtuješ o patnáct příspěvků dál, že kvůli tomu neprojde předpisama... zkus si neprotiřečit aspoň v rámci jednoho flejmu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    imo pre muskiho bude casom tesla viac taky hobbyprojekt a bude sa venovat hlavne spacexu, tranzici na elektromobily u vsetkych automobiliek sa mu uz odstartovat podarilo, tak plan ma splneny, dalsi bod je making life multiplanetary
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    DZODZO: motivacni kecy :) placaj se navzajem po zadech, aby vytlacili maximum free PRka. Sice win-win pro oba, ale nejvic vzdycky tezi vzdycky ten, co ma naskok
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    my sa tu hadame o nemeckych automobilkach a elon v tom ma jasno, taka podpasovka vsetkym tesla fans :D

    German car manufacturers will rebound strongly. They possess great talent, which will not sit idle.

    https://twitter.com/elonmusk/status/1452970893785894921
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Heh aj keby padla na 10% tak stale na tom budem ziskovy :)))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: S těma 10% mě neber tak doslova, taky to může bejt na 20% hodnoty. A v nominální hodnotě to klidně může zůstat, pokud to dožene inflace.

    Ale to není až tak problém Tesly, jako dnešní extrémní investiční bubliny víceméně všeho, do čeho se dá investovat.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: já nevim, občas mam pocit, že neumíš číst. Už xkrát jsem ti psal, že sám Musk řikal, že se může klidně stát, že bude cybertruck prodejní fail, takže neni odtrženej od reality. :)

    A vidíš, já zase v tom roce 2019 viděl na youtube rozboty, kde se většina lidí shodla na tom, že cybertruck má super aerodynamiku
    Např. tady to pán rozebírá, určitě toho bude víc
    Cybertruck aerodynamics - Whats going on?!!!
    https://www.youtube.com/watch?v=6fuLD0R1iEU


    zbytek už jsou zase všechno dokola opakující se věci, co jsem už od tebe četl, prostě domněnky a úvahy a mě nebaví rozebírat to znova a znova a psát pořád to samé, protože s tvýma závěrama nesouhlasim. A zase to ukáže jenom čas, jestli chceš bourat v cybertrucku, protože lidi, co udělali nejbezpečnější auta, nevědí, co dělají. Btw. zase si dávám do kalendáře na pár let dopředu upomínku na cenu akcií tesly, když se teda dá očekávat pád na 10 % hodnoty. :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ADAM_SKIN: Průměrný servisní náklady u novýho/zánovního auta budou víceméně cena pravidelných servisních prohlídek plus sem tam něco navíc. Tohle může docela sedět...

    Třeba pětiletej předplacenej servis na Kodiaqa stojí asi 60 tisíc a na Enyaq asi 30 tisíc.
    ADAM_SKIN
    ADAM_SKIN --- ---
    SHEFIK: zdroj? pro jak stary auta to je? kolik je 'average' rocni najezd km? mi prijde ze to sou naklady nad zarucni opravy nebo tak neco, hrozne maly cisla.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Mě teda začíná Munro připadat trochu jako PR pro Teslu, ale uvidíme.

    Každopádně Cybertruck je pro mě další znamení toho, že Musk pychne, ztrácí kontakt s realitou a myslí si, že dokáže všechno. Jak už jsem před časem psal, je to podobný tomu, co se stane spoustě geniálních zakladatelů automobilek, a obvykle to končí tak, že to málem přivedou do průseru, než je někdo odejde.

    Stalo se to, velmi podobným způsobem, i Henry Fordovi. Ten taky nechtěl nahradit Model T ničím "obyčejným", místo toho se snažil udělat zase všechno jinak a po svým (tuším že zarputile trval na tom, že nebudou mít vodní čerpadlo, hrozně tlačil na osmiválec do X) a museli mu v podstatě vnutit Model A a následně '32. A o necelejch 15 let pozdějc ho jeho manželka a snacha musely vyšťouchat z vedení firmy.

    Elon tam ještě úplně není, ale v Tesle jde všechno rychlejc. Dej mu 5 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Předobjednávky myslíš ty s vratnou zálohou $100?

    Ty se zcela určitě zrealizujou, až to auto bude na trhu o pět let pozdějc než mělo bejt a o půlku dražší...

    Jinak problémy s Cybertruckem vidím dva:

    1) To auto je auto je prostě nesmyslně navržený a blbý, od samýho začátku.

    Jeho naprostým základem je totiž "exoskeleton", což je pro osobní auto jezdící po pozemských silnicích naprosto kreténská myšlenka. Existuje pár dobrejch důvodů, proč tenhle typ konstrukce používají jenom tanky, APC a podobný věci. Je to totiž ŠÍLENĚ NEBEZPEČNÝ.

    Nejvíc je to samozřejmě nebezpečný pro chodce, protože to má ostrý hrany a nemá to deformační zóny. Ale proto, že to nemá deformační zóny, je to dost možná nebezpečný i pro ostatní auta a pochybuju, že to bude dobře fungovat v crashtestu proti čemukoliv pevnějšímu, než je samo, takže to bude nebezpečný i pro posádku.

    Pak je tu aerodynamika, o který Elon tvrdí, že bude super, ale nezávislý analýzy tvaru tý věci směřujou spíš k aerodynamice o něco horší než má normální truck. Nebo dokonce o hodně horší.

    No a potom tu je ten drobnej detail, že je to truck, kterej nefunguje jako truck. Truck má totiž korbu, do který se dají dávat věci. Cybertruck má po stranách korby stěny, takže se tam dají dát věci jen zadem – což z toho dělá spíš nezadeklovanej liftback.

    Celý to auto je jako další Falcon Doors nebo Yoke, akorát tady to není gimmick na jinak funkčním autě, ale celý auto je gimmick. A nebude fungovat.

    2) Tohle všechno by bylo v pohodě, kdyby Tesla byla zavedená automobilka, která má pokrytou komplexní nabídku pro svoje zákazníky. Chevrolet si mohl dovolit udělat SSR, což byl podobně debilní koncept jako Cybertruck, Lincoln si mohl dovolit podobně stupidní Blackwood, Honda si mohla dovolit Ridgeline, PROTOŽE TO NEBYLO ZÁSADNÍ PRO JEJICH BYZNYS.

    Jestli, jak říkáš, Musk tvrdí, že S a X dělá z nostalgie, tak celej jeho byznys stojí víceméně na jediným autě ve dvou verzích (3 a Y).

    Až narazí na limity počtu lidí, kteří chtějí jedno z těch dvou aut, nemá jim co nabídnout. 3 a Y jsou sice docela chytře navržený tak, že pokryjou opravdu velkou část trhu, ale zdaleka ne všechno. Nemá nic menší, nemá nic "někde mezi", nemá SUV co vypadá opravdu jako SUV a ne jako nafouklá rybička a navíc u ničeho z toho nemá žádnou možnost individualizace. Jak chceš přetáhnout zákazníka, kterej je zvyklej, že u blbýho Superbu má víc variant věcí než u celý nabídky Tesly?

    Ještě by se dalo pochopit jedno "halo car" na přitažení pozornosti. Ale dvě, když dohromady má Tesla šest modelů? A pořád čeká na "Model 2" nebo jak se to bude jmenovat? Nemluvě třeba o dodávce, použitelným pickupu, reálnýmu SUV...
    SITH
    SITH --- ---
    Ti Tesla fans jsou zajímavá komunita
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    a co se týče bezpečnosti posádky, tak to bych se nebál, munro se k tomu xkrát vyjadřoval, že to je v pohodě udělatelný
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: BOBASH: Předobjednávek maj dost, lidem se to líbí, i kdyby jich vyráběli jako modelů S, tak jim předobjednávky stačej na X let. Obecně se prodávaj a vyráběj auta i v menších nákladech. Tohle neni pro teslu stěžejní produkt. To je a bude Model 3 a Y.

    A dost modelů americkejch automobilek se prodává jenom v US a nikdo v tom nevidí problém, ale pro teslu to problém je? A zase akorát vedeš spekulace.

    Takže proč s tim máš problém? Prostě další model pro fajnšmekry, měl bys být rád, že tesla dělá další model, když ti na široké modelové základně záleží. I o modelu S a X Elon řikal, že je vyrábí v podstatě ze sentimentu, že pro jejich byznys nejsou stěžejní. Stejně jako Roadster nebude "důležitej". Ale jsou to prostě zajímavé modely a zcela upřímně... v momentě kdy je tu rivian, F150 a další pickupy na cestě, který prostě vypadaj jako pickupy, tak o to víc věřim, že tesla s designem cybertrucku udělala dobře a že to neni jenom další pickup, kterej soutěží s ostatníma v tabulkách, ale že tohle koupíš prostě srdcem. A ano může to být fail, i elon to řikal, že to je risk ten design. Ale aktuálně si to můžou dovolit, tak jim to přej a užívej si designovou rozmanitost na trhu, protože prodeje trojky a Y to neovlivní.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: No, když máš pět modelů, tak není úplně ideální dělat jeden z nich jen pro jeden z tvejch trhů.

    Zvlášť když můžeš skončit tím, že ani na tom jednom pořádně neuspějěš, protože jsi udělal truck, kterej neumí dělat truckový věci. A možná bude nebezpečnej okolí i posádce.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Říkám, v US to možná prodávat půjde, v EU nikdy. Respektive možná to dostaneš na značky jako individuální dovoz, ale nikdy to nedostane homologaci.

    V US tuším nemají pro náklaďáky předpisy na ochranu chodců.

    Nicméně pořád nikdo neviděl crashtesty...

    Ta věc pořád může být naprosto spektakulární fail, a může být tím, kde Muskův božskej komplex bude poprvé znamenat opravdu VELKEJ problém. Zatím to jeho debilní nápady posírají jen decentně – Falcon Doors, prosklená střecha trojky, kreténskej yoke, to všechno se dá ustát a Tesla fanatici to kousnou (a jiný zákazníky zatím nepotřebujou).

    Auto, který na půlce trhů dost možná nepůjde prodávat, je trochu jiný kafe.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    a proč by je sakra zajímala evropa se cybertruckem, když trh pickup trucků maj v us.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: drobný design changes, zadní natáčení kol, zrcátka (v us nesmíš mít jen kamery), kratší předek ... takže to s tim designem myslej vážně :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak není pravda, že bych Teslu neměl rád.

    Nemám rád její fanatický fanoušky.

    A nemám rád to, že Musk lže svým zákazníkům (FSD).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Novejch prorotypů čeho? Nějakýho úplně jinýho Cybertrucku, kterej půjde prodávat v EU?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam