• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Tesla offers $20k Model S Plaid Ceramic Brake Kit for optimized track handling

    For perspective, a Tesla Model S Plaid set the production vehicle record at the Nürburgring in Germany with a time of 7:30:909, running at 166.320 km/h (103.35 MPH). The Model S Plaid that set the record had zero modifications. “Completely unmodified, directly from the factory,” Elon Musk tweeted when the Model S Plaid set the record.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Hyundai Ioniq 5 vs Kia EV6: Electric DEATHMATCH!
    https://www.youtube.com/watch?v=9QSWMPb337c
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Kia EV6 and Hyundai Ioniq 5 battery overheating explained
    https://www.youtube.com/watch?v=YoWETRlSCoc
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Ano, a s desetiletou Teslou budeš jezdit k Pepovi nejspíš taky, pokud bude možný získat na Teslu servisní dokumentaci a půjdou objednávat díly.

    Ale pokud tě výrobce s novou Teslou za 2 miliony pošle k Pepovi, tak se mu na to vysereš a koupíš si ekvivalentní BMW nebo Mercedes s podobnými parametry za podobný prachy.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    KEB: ne, je to údajně reálná záležitost.
    GOR
    GOR --- ---
    KEB: Kdyz k Pepovi prijedu s petiletym Citigo iV, ze mi tlucou silentbloky, myslim, ze je vymeni bez mrknuti oka a bude mu u prdele, jestli jsou pod haupnou tri hrnce nebo trakcni stridac a synchronni stroj.
    KEB
    KEB --- ---
    Takže ano, tvůj Pepa servisák zvládne opravit 50 aut měsíčně a stačí mu k tomu dílna s jámou nebo zvedákem, skříň nářadí a možná, jestli je hodně profi, vyvažovačka na kola nebo geometrie.

    Průměrný věk pepovy opravy bude kolik let? Osm, deset? Pojede k Pepovi někdo, kdo si koupil auto za mego a víc? IMHO těžko. Jak říkám, Pepa v klidu dožije aniž by se musel učit elektriku. Když k němu dojede nějaký zouvalec s bev, tak ho umaštěný Pepa s rukama od oleje a cigarem v hubě pošle pryč, že tohle nedělá. Na dvoře totiž má minimálně pět starých spalovaku ve frontě. Vidím to na servisu, kam jezdím já a to mají bratři vaclavicci velice Dobrou pověst a já zatím nemám, co vytknout a to tam servisuju třetí auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ale já nikdy neřekl, že to není řešitelný.

    Já jsem jen řekl, že aby se Tesla dostala na úroveň BMW, tak jí čeká spousta práce a obrovský investice.

    Tady totiž mají někteří pocit, že stačí extrapolovat nárůst prodejů Tesly, čímž jim vyjde, že bude za 5 let velká jako Toyota, a že to ostatní "se nějak vyřeší".

    Jsem si jistej, že Tesla bude mezi top 10 největších automobilek světa a má šanci i na top 5. Ale v průběhu toho, stejně jako Tesla ovlivňuje automobilovej průmysl spoustou inovací, a dál ovlivňovat bude, se bude sama muset nechat ovlivnit zbytkem průmyslu a "zkonformnět" alespoň částečně, protože jinak to nepůjde.

    Fakt bych považoval za pravděpodobnej scénář, že se někdy v průběhu týhle dekády spojí s některou tradiční automobilkou (merger s VW, nákup Stellantisu nebo tak něco), Musk se půjde věnovat Marsu, protože tohle už bude moc obyčejnej byznys, a postupně bude konvergovat k "normálnější" automobilce.

    Podívej se na historii Citroenu, tohle bude trochu podobný.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Fajn, takze sme dosli k tomu, ze je to resitelny, jen je to narocny :) kupodivu.

    Uz to asi nema smysl dal rozvadet
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jo a to jsem v předchozím elaborátu ještě ani nezmínil to, že má Tesla svůj skvělej systém dynamickejch změn ve výrobě, takže někdo, někde, bude muset udržovat šílenou databázi vzájemný kompatibility dílů a udržovat výrobu všech potřebných dílů.

    Protože zatímco vedlejší (nebo spíš zamýšlenej) efekt "zkostnatělosti" tradičních automobilek je, že jedno stahování oken pasuje tak do půlky produktů VW v rozmezí 15 let, a třeba páčka ovládání rádia pod volantem je stejná od Peugeotu 307 a Citroenu Xsara po tuším současnej Traveller a SpaceTourer (asi 20 let), u Tesly budeš mít díly, který budou pasovat do Modelu 3 od minulýho čtvrtka do příštího pondělí po obědě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak samozřejmě můžeš servisní síť vyřešit tak, že si nasmlouváš existující neautorizovaný servisy a uděláš z nich svoji servisní síť.

    V Čechách tohle momentálně rozbíhá český zastoupení DongFengu, provozovaný realitkou/hypoteční společností Bidli.

    Ještě jsem to neviděl, ale jsem ochoten vsadit se o láhev whisky tak starý, že by si mohla koupit vlastní whisky, že to u zákazníků úspěch nebude.

    Tesla se navíc snaží nemít dealerskou síť, takže předpokládám, že nebude ty servisy chtít franšízovat, a už vůbec je nebude chtít míchat s jinejma značkama.

    Kdyby tohle odpadlo, tak samozřejmě není problém dát pár franšíz třeba Loudovi, kterej si postaví Tesla servis do řady vedle dealerství Škoda, Seat, VW, Audi, Porsche, Kia a Peugeot.

    Což je ale přesně věc, kterou pro image Tesly nechceš.

    Nicméně pořád si myslím, že nejlepší cesta pro Teslu, jak si pořídit servisní síť, by bylo koupit Stellantis.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK:
    1) Elektrickej motor má o několik řádů míň součástek než spalovací motor. V tom máš pravdu.

    Trošku jsi zapomněl, že auto není jen motor, a že ten zbytek auta pořád obsahuje tisíce součástek, a je tam pořád spousta věcí, který se můžou rozbít.

    A třeba zrovna Tesly jsou v tom zbytku spíš nadprůměrně složitý, viz třeba klika u dveří, která se skládá z desítek součástek a stojí asi 20 tisíc.

    2) Ano, jsou malý opravy, který jdou řešit na počkání. Třeba srovnat nakopnutou geometrii. V jiných případech si prostě počkáš na náhradní auto.

    A ano, i spousta zavedených autorizáků je nahovno, a i na to, dostat se na tuhle úroveň, potřebuješ ty lidi roky trénovat. Když to budeš budovat od nuly, bude to obvykle ještě horší.

    Plus teda autorizáky u nás jsou obecně nahovno, aby Tesla uspěla v tomhle směru, musela by mít autorizáky jako BMW v Německu, ne u nás.

    3) Ano, školení přes virtuální realitu je super a šetří peníze, protože nemusíš s tím mechanikem rozebírat auto, a nemusíš ho posílat na školení do fabriky. Pořád to ale nic nezmění na tom, že se to ten mechanik musí naučit, a naučit se opravovat moderní auto JE TĚŽKÝ.

    A už vůbec nic to nezmění na tom, že musíš nastavit procesy, naučit lidi firemní kultuře, vychovat je v ní, zařídit, že budou vědět všechny ty drobný píčoviny, který vědět maj.

    4) Na některý opravy potřebuješ i ten tým sehranejch mechaniků (třeba u Tesly velmi populární výměna elektromotoru nebo one-man job). Ale já především mluvil o týmu celýho servisu jako celku.

    Je úplně jedno, jestli máš servis na auta, hospodu nebo cokoliv jinýho, než si vytvoříš fungující tým, tak to nějakou dobu trvá. Trvá to dokonce i u věcí jako je frančíza mekáče – a to u toho mekáče mají desítky let cizelovaný postupy, na který by se zdálo, že stačí cvičená opice. Přesto máš pobočky McD, který fungujou hůř než jiný, protože to prostě manažer neumí tak dobře uřídit.

    U Tesly bych čekal dost "mekáčovitej" přístup, ale stejně to vybudovat tak, aby byla customer experience na úrovni Mercedesu (což odpovídá ceně, kterou za Teslu platíš) bude vyžadovat spoustu úsilí.

    5) LOL. Na tohle úplně nevím, co říct... Samozřejmě že čekat na místě poruchy nebo nehody 4 hodiny je problém. A za 2 hodiny dojedeš z Valmezu v reálu tak do Pardubic, pokud jedeš s odtahovkou.

    6) Však ony ty neautorizovaný servisy taky miliardy stojej :)

    Samozřejmě, jeden neautorizovanej servis nestojí miliardy. Jeden neautorizovanej servis stojí pár mega za nějakej kutloch, zvedák a další vercajk.

    Ale:
    a) Neautorizovanej servis obvykle nemá customer experience, kterou očekává člověk, kterej si koupil nový auto za 2 miliony. Pokud má, tak už nestojí pár mega, ale pár desítek mega.
    Opravovat Jaguara u týpka v garáži umím taky, a nevadí mi to. Protože jsem za toho Jaguara dal kilo. Kdybych za něj dal 3 miliony, co stál novej, tak by mi to vadilo dost.

    b) Neautorizovanej servis je jen koncová část tý infrastruktury. Nezahrnuje distribuci dílů (tu mu řeší něco jako AutoKelly, což už je obrovskej řetězec s miliardovýma obratama i jen v ČR).

    Nezahrnuje ani předávání informací, postupů atd. – proto taky většinou opravuje jen starší auta, u nichž už jsou dostupný data (diagnostika apod.) v rámci aftermarketu, respektive uniklý.

    c) (navazuje na předchozí)
    Autorizovanej servis nemůže spoléhat na to, že díly objedná v Auto Kelly, protože servisuje i zbrusu nový auta a na ty je Auto Kelly ještě nemá.
    Autorizovanej servis nemůže spoléhat na to, že koupí od Poláka nebo na Alibabovi diagnostiku za dvaciáš, která tak nějak plus mínus umí všechno.
    Autorizovanej servis naopak musí být schopen zařídit třeba svolávací akce.

    Takže ano, tvůj Pepa servisák zvládne opravit 50 aut měsíčně a stačí mu k tomu dílna s jámou nebo zvedákem, skříň nářadí a možná, jestli je hodně profi, vyvažovačka na kola nebo geometrie.

    Autorizovanej servis musí:

    1) Nabídnout customer experience odpovídající renomé značky. V případě Tesly tedy high tech barák, nejspíš nějakou působivou techniku (zobrazení průběhu servisu na tabletu nebo tak). Ale stačilo by prostě hezkej, moderní barák, usměvavá recepční co ti udělá kafe, technik, kterej není od oleje a nemluví jako orangutan.

    Jenom v tuhle chvíli jsi za menší servisní centrum na nižších desítkách milionů za dostatečně velkou budovu.

    2) Dokázat opravit všechno, od běžných závad přes problémy s elektrosoustavou po nehody. To znamená, že zatímco tvůj mechanik dělá jen jednu věc (mechaniku), tady musíš mít všechno, včetně těch specialistů, ke kterým by tě tvůj mechanik poslal. Takže potřebuješ:
    – minimálně dva zvedáky, na servisní centrum odpovídající krajskýmu městu v ČR ale tak 6
    – karosářskou dílnu schopnou výměny dílů karoserie
    – lakovnu
    – v případě EV taky dílnu na práci s bateriema a motorama
    – pneuservis
    – geometrii

    3) Dostat v případě nehody nebo závady auto z místa, kde zdechlo.
    To znamená, že potřebuješ odtahovky a jejich řidiče. Na servis v krajským městě bych počítal minimálně 2.

    4) Moct ti nabídnout náhradní auto.
    Což znamená, že potřebuje ty náhradní auta. Opět na stotisícový město jich potřebuješ třeba 5 minimálně.

    5) V případě EV ještě baterii Superchargerů, u čistě elektrickýho servisu, i když nebude prodávat auta, tak 4-6 stojanů.

    6) Zásobu běžných dílů (kola, gumy, stěrače, ale taky nějaký baterie, elektromotory, kliky, displeje, základní karosařina a skla, světla) a sklad, kde budou umístěný.

    7) V případě, že bude součástí i prodej aut, jakože pokud má Tesla konkurovat tradičním značkám, tak musí bejt, protože tradiční kupec si nekoupí auto přes net, aniž by si ho osahal, ještě pár předváděcích aut, který by neměly být ty samý jako se půjčujou coby náhradní.

    8) Myčku, nějakej plac na detailing, mytí aut zespoda a tak, protože auto samozřejmě musíš zákazníkovi předat čistý.

    9) K tomu samozřejmě nějaký kancly pro lidi, který to budou řídit, lidi, který to všechno budou dělat, lidi, který po nich budou uklízet a podobně.

    10) Abys udržel customer experience, tak musí tohle všechno mít:
    – jednotnou vizáž
    – jednotný postupy a procesy
    – jednotný ceny za úkony

    Pro představu – návod na to, jak udržet Corporate Identity u dealerství Škoda, kterejch jsem kdysi pár překládal, měl tuším něco jako 60 stran a zahrnoval věci jako jak často a jakým saponátem máš mejt vývěsní štít.

    Protože takový věci musíš udělat, pokud chceš zachovat nějakou úroveň, která odpovídá tomu, že prodáváš auta za 2 miliony.

    Když budeš prodávat Dacie, můžeš si dovolit trochu polevit.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: hele me prijde, ze hovno, co se tyka kontextu kam svet smeruje, vis ty.

    1) placas tu neco o tisicich soucastkach nutnejch pro ev a sam nevis, ze ev jich ma o nekolik radu min nez ice

    2) tvrdis jak si das kafe v servisu a pockas na opravu - to se ti nekdy stalo? wtf, co to placas? jako ze ti sviti kontrolka, tak ti ji odblokovali a bylo vyreseno? nebo jezdis do servisu dofouknout gumy?

    kdyz sem byl naposled v autorizovanym, tvrdili mi, ze bez objednani nemam jezdit a ze maj slot nejdriv za mesic. po dlouhym premlouvani me vzali, ze to zkusi udelat do tejdne skrze prescasy. za 3 dny mi volali, ze objednavaj nahradni dil a nevi kdy dorazi. tvuj zavedenej volkswagen/skoda. ohledne poruchy nevedeli vubec nic, krom toho, co jim rekla diagnostika na radovy 10+ let stary octavce - tolik ke skoleni a letum praxe. vraceli se slovy, ze mozna se tim problem vyresi, ale kdo vi

    3) virtualni realita se pro training tezko simulovatelnejch (nebo malo pristupnejch) uz davno pouziva, napr. pri skoleni chirurgu vykazujou daleko lepsi vysledky, nez beznym ucivem/skolenim (nezavisla studie napr. tady https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1422600/)

    4) zadnej sehranej tym pro opravu auta nepotrebujes. jestli si myslis, ze musis desitky let trenovat cloveka, na to, aby tomu druhymu podal sroubovat. moc koukas na formuli 1, kdyz si davas kaficko zatimco ti sehranej tym opravuje za 15 minut auto

    5) neni zadnej problem v tom, ze ti nekdo prijede za 4 hodiny pro auto, i kdyz z valasskyho mezitrici bych rek, ze to bude max 2. kdyz mas nefunkcni ice, taky cekas. kdyz mas funkcni ice, musis do servisu sam a pak se musis dopravit ze servisu. takhle nekde nechas svoje ev, vypadnes taxikem proplacenym pojistenim a kdyz prijede zasahovka, odemknes na dalku. usetris nekolik hodin.

    6) ty tvy miliíardy na vybudovani infrastruktury a handling desetitisicu soucastek by znamenali, ze by neexistovali neautorizovany servisy. nechapu, ze muj servisak zvlada 50 aut mesicne uplne sam, at tam prijedes s (temer) cimkoliv co neni chyba v elektrice/elektronice.

    ty se se snazis vypadat chytrej jak radio, ale zapominas na to, ze ty bubliny co si vymeslis sou vsichni na dva kliky schopny overit. prober se uz konecne z ty diskoteky a uz s tim svym devatenactym stoletim nekam zalez, fakt nemam silu ti vyvracet ty tvy vsevedouci moudra
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Můžou opravovat i velkou část věcí na EV. Pokud nehrabeš do motoru nebo baterky, tak se Enyaq zas tak neliší od Kodiaqu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Každej větší dealer Škoda/VW by měl mít tuším do konce příštího roku technika certifikovanýho na rozebírání baterky.

    Tohle není problém.

    Problém je, že když nemáš ten servis, tak ho musíš vybudovat. Tady SHEFIK: si představuje, že prostě Elon pískne a postaví stovky servisů, do každýho dá dva týpky co dovezou auto přes celou republiku a všechno bude bambůča.

    Jenomže ono vozit auto přes celou ČR není úplně komfortní zákaznická péče, a když máš třeba jen v blbým Česku postavit aspoň 10 servisních míst, sehnat do všech lidi, vytrénovat je, zapracovat je, vytvořit na všechno procesy atd., tak to prostě neuděláš za rok, a můžeš mít problém to udělat za 5 let.
    KEB
    KEB --- ---
    PEPAZZ: ten neviditelný plamen je nebo není prdel?

    Btw proč by se stáří servisaci měli přeškolovat na bev? Celá tahle generace pohodlne dožije na opravách spalováku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ještě trochu míň konfrontačně:

    Ty máš ve spoustě věcí pravdu, ale díváš se na to pohledem jako by to byl software nebo levnej, zahoditelnej gadget, kterej se dá prodávat v supermarketu.

    Auto je pro většinu lidí nejdražší movitá věc, kterou si kdy koupí, a musí vydržet typicky 20+ let (že ho první majitel má třeba 5 let je jedno, protože i on je závislej na dlouhý trvanlivosti – protože to auto potřebuje taky ještě prodat).

    Proto u aut hraje obrovskou roli poprodejní servis, ať už z hlediska oprav nebo čehokoliv dalšího. A čím dražší značka, tím víc. Tesla má nakročeno nikoliv na to, být dominantní světovou automobilkou, ale na to, být velmi schopným konkurentem pro BMW nebo Mercedes.

    Na to bude potřebovat úplně jinou úroveň služeb, servisu a spolehlivosti než má teď.

    Takhle může konkurovat tak leda Jaguaru.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DZODZO:
    SHEFIK:
    Je to tak stejne tomu neutečou. Kazdopadne neni jen o strachu ale i tom ze abys na ev mohl makat musis projit dost skolenima ktery asi nebudou uplne snadný. Udajne kdyz jim dovezou enyaqa s poskozenou baterkou tak to auto odstavujou a ceka se na specialni jednotku z nemecka ktera na tom prijede makat skoro ve skafandrech ;). Největší strach maj z roho neviditelnyho plamene kterej nad poskozenou baterkou muze bejt.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ABS: Já bych to upravil.

    Pokud si někdo užívá tech gadgety, bude z Tesly nadšenej.

    Velká část lidí, který si užívají auta, bude Teslu z řady důvodů nenávidět – právě proto, že v mnoha věcech je udělaná úplně jinak, než milovníci aut chtějí a jsou zvyklí.

    Cílovka Tesly jsou typicky lidi, kteří by si jinak drahý auto prostě nekoupili. Šli by si koupit nějakou Toyotu za třetinovou cenu, protože to splní jejich požadavky, ale když viděli elektrický auto který je víc gadget než auto, tak je to nadchlo.

    KEB: Přesně jak říkáš. Až dojdou geeci a bude potřeba přesvědčit týpka, kterej se dodnes těžko smiřuje s tím, že jeho Superb už nemá atmosférickej šestiválec, nebo borce, kterej si odmítl koupit Jaguar nebo Alfu, protože nevěří jejich servisu, tak bude Tesla úplně někde jinde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Já si vás všechny nepamatuju, vím, že mi někdo odpovídal, a výsledek byl, že reálně ví vlastně o autech a jejich provozování úplný hovno a proto si to představuje jak hurvínek válku.

    Tos byl ty?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam