SHEFIK:
1) Elektrickej motor má o několik řádů míň součástek než spalovací motor. V tom máš pravdu.
Trošku jsi zapomněl, že auto není jen motor, a že ten zbytek auta pořád obsahuje tisíce součástek, a je tam pořád spousta věcí, který se můžou rozbít.
A třeba zrovna Tesly jsou v tom zbytku spíš nadprůměrně složitý, viz třeba klika u dveří, která se skládá z desítek součástek a stojí asi 20 tisíc.
2) Ano, jsou malý opravy, který jdou řešit na počkání. Třeba srovnat nakopnutou geometrii. V jiných případech si prostě počkáš na náhradní auto.
A ano, i spousta zavedených autorizáků je nahovno, a i na to, dostat se na tuhle úroveň, potřebuješ ty lidi roky trénovat. Když to budeš budovat od nuly, bude to obvykle ještě horší.
Plus teda autorizáky u nás jsou obecně nahovno, aby Tesla uspěla v tomhle směru, musela by mít autorizáky jako BMW v Německu, ne u nás.
3) Ano, školení přes virtuální realitu je super a šetří peníze, protože nemusíš s tím mechanikem rozebírat auto, a nemusíš ho posílat na školení do fabriky. Pořád to ale nic nezmění na tom, že se to ten mechanik musí naučit, a naučit se opravovat moderní auto JE TĚŽKÝ.
A už vůbec nic to nezmění na tom, že musíš nastavit procesy, naučit lidi firemní kultuře, vychovat je v ní, zařídit, že budou vědět všechny ty drobný píčoviny, který vědět maj.
4) Na některý opravy potřebuješ i ten tým sehranejch mechaniků (třeba u Tesly velmi populární výměna elektromotoru nebo one-man job). Ale já především mluvil o týmu celýho servisu jako celku.
Je úplně jedno, jestli máš servis na auta, hospodu nebo cokoliv jinýho, než si vytvoříš fungující tým, tak to nějakou dobu trvá. Trvá to dokonce i u věcí jako je frančíza mekáče – a to u toho mekáče mají desítky let cizelovaný postupy, na který by se zdálo, že stačí cvičená opice. Přesto máš pobočky McD, který fungujou hůř než jiný, protože to prostě manažer neumí tak dobře uřídit.
U Tesly bych čekal dost "mekáčovitej" přístup, ale stejně to vybudovat tak, aby byla customer experience na úrovni Mercedesu (což odpovídá ceně, kterou za Teslu platíš) bude vyžadovat spoustu úsilí.
5) LOL. Na tohle úplně nevím, co říct... Samozřejmě že čekat na místě poruchy nebo nehody 4 hodiny je problém. A za 2 hodiny dojedeš z Valmezu v reálu tak do Pardubic, pokud jedeš s odtahovkou.
6) Však ony ty neautorizovaný servisy taky miliardy stojej :)
Samozřejmě, jeden neautorizovanej servis nestojí miliardy. Jeden neautorizovanej servis stojí pár mega za nějakej kutloch, zvedák a další vercajk.
Ale:
a) Neautorizovanej servis obvykle nemá customer experience, kterou očekává člověk, kterej si koupil nový auto za 2 miliony. Pokud má, tak už nestojí pár mega, ale pár desítek mega.
Opravovat Jaguara u týpka v garáži umím taky, a nevadí mi to. Protože jsem za toho Jaguara dal kilo. Kdybych za něj dal 3 miliony, co stál novej, tak by mi to vadilo dost.
b) Neautorizovanej servis je jen koncová část tý infrastruktury. Nezahrnuje distribuci dílů (tu mu řeší něco jako AutoKelly, což už je obrovskej řetězec s miliardovýma obratama i jen v ČR).
Nezahrnuje ani předávání informací, postupů atd. – proto taky většinou opravuje jen starší auta, u nichž už jsou dostupný data (diagnostika apod.) v rámci aftermarketu, respektive uniklý.
c) (navazuje na předchozí)
Autorizovanej servis nemůže spoléhat na to, že díly objedná v Auto Kelly, protože servisuje i zbrusu nový auta a na ty je Auto Kelly ještě nemá.
Autorizovanej servis nemůže spoléhat na to, že koupí od Poláka nebo na Alibabovi diagnostiku za dvaciáš, která tak nějak plus mínus umí všechno.
Autorizovanej servis naopak musí být schopen zařídit třeba svolávací akce.
Takže ano, tvůj Pepa servisák zvládne opravit 50 aut měsíčně a stačí mu k tomu dílna s jámou nebo zvedákem, skříň nářadí a možná, jestli je hodně profi, vyvažovačka na kola nebo geometrie.
Autorizovanej servis musí:
1) Nabídnout customer experience odpovídající renomé značky. V případě Tesly tedy high tech barák, nejspíš nějakou působivou techniku (zobrazení průběhu servisu na tabletu nebo tak). Ale stačilo by prostě hezkej, moderní barák, usměvavá recepční co ti udělá kafe, technik, kterej není od oleje a nemluví jako orangutan.
Jenom v tuhle chvíli jsi za menší servisní centrum na nižších desítkách milionů za dostatečně velkou budovu.
2) Dokázat opravit všechno, od běžných závad přes problémy s elektrosoustavou po nehody. To znamená, že zatímco tvůj mechanik dělá jen jednu věc (mechaniku), tady musíš mít všechno, včetně těch specialistů, ke kterým by tě tvůj mechanik poslal. Takže potřebuješ:
– minimálně dva zvedáky, na servisní centrum odpovídající krajskýmu městu v ČR ale tak 6
– karosářskou dílnu schopnou výměny dílů karoserie
– lakovnu
– v případě EV taky dílnu na práci s bateriema a motorama
– pneuservis
– geometrii
3) Dostat v případě nehody nebo závady auto z místa, kde zdechlo.
To znamená, že potřebuješ odtahovky a jejich řidiče. Na servis v krajským městě bych počítal minimálně 2.
4) Moct ti nabídnout náhradní auto.
Což znamená, že potřebuje ty náhradní auta. Opět na stotisícový město jich potřebuješ třeba 5 minimálně.
5) V případě EV ještě baterii Superchargerů, u čistě elektrickýho servisu, i když nebude prodávat auta, tak 4-6 stojanů.
6) Zásobu běžných dílů (kola, gumy, stěrače, ale taky nějaký baterie, elektromotory, kliky, displeje, základní karosařina a skla, světla) a sklad, kde budou umístěný.
7) V případě, že bude součástí i prodej aut, jakože pokud má Tesla konkurovat tradičním značkám, tak musí bejt, protože tradiční kupec si nekoupí auto přes net, aniž by si ho osahal, ještě pár předváděcích aut, který by neměly být ty samý jako se půjčujou coby náhradní.
8) Myčku, nějakej plac na detailing, mytí aut zespoda a tak, protože auto samozřejmě musíš zákazníkovi předat čistý.
9) K tomu samozřejmě nějaký kancly pro lidi, který to budou řídit, lidi, který to všechno budou dělat, lidi, který po nich budou uklízet a podobně.
10) Abys udržel customer experience, tak musí tohle všechno mít:
– jednotnou vizáž
– jednotný postupy a procesy
– jednotný ceny za úkony
Pro představu – návod na to, jak udržet Corporate Identity u dealerství Škoda, kterejch jsem kdysi pár překládal, měl tuším něco jako 60 stran a zahrnoval věci jako jak často a jakým saponátem máš mejt vývěsní štít.
Protože takový věci musíš udělat, pokud chceš zachovat nějakou úroveň, která odpovídá tomu, že prodáváš auta za 2 miliony.
Když budeš prodávat Dacie, můžeš si dovolit trochu polevit.