• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: nurb to dalo na normálních brzdách, pánové z tamtoho videa měli problém s abs.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: To je hezký, že když si k autu za 3,5 mega připlatíš dalšího půl mega, tak bude už i zvládat brzdit...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Problém není s Pepou, budou Pepové co mají papír na elektriku a budou v garáži skládat z pěti špatnejch baterek jednu dobrou a dvě úložiště do baráku.

    Problém Tesly není, že je elektrická, ale že je to nová automobilka. Nová automobilka na ICE auta (nebo nová na daným trhu) to má podobně těžký.

    Je to prostě běh na dlouhou trať, musíš toho spoustu vybudovat a udělat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Ne, ale má buďto 400 nebo 800 V, což bohatě stačí na to, abys to nerozchodil.

    Samozřejmě věci mimo motor/baterku může opravovat normální mechanik, to není problém.
    GOR
    GOR --- ---
    KEB: Hlavně BEV není elektrická lokomotiva a nemá na vstupním filtru 3 - 5 kV a předpokládám, že má odpojovač a vypínač (pokud nemá jen tavné pojistky) baterky.
    KEB
    KEB --- ---
    ADAM_SKIN: to je fakt, aspoň vyselektujeme ty neschopné :-D
    ADAM_SKIN
    ADAM_SKIN --- ---
    KEB: myslis, ze pepu bude trapit, ze nema na elektriku papir? zakladni znalost aby ho to nezabilo se nauci.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Mercedes-Benz teases upcoming hyper-efficient electric car with over 1,000 km (620 miles) of range - Electrek
    https://electrek.co/2021/11/25/mercedes-benz-teases-upcoming-hyper-efficient-electric-car-1000-km-620-miles-range/
    KEB
    KEB --- ---
    GOR: je otázka na co všechno může a bude ochoten si Pepa bez papírů na elektriku sáhnout.

    Nic to nemění na tom, že zbytek svojí profesionální kariéry můžou být Pepovi bev u zadele. I bez nich bude mít práce po kokot. Jeho syn už asi ne, ale Pepa bude v pohodě.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Tesla offers $20k Model S Plaid Ceramic Brake Kit for optimized track handling

    For perspective, a Tesla Model S Plaid set the production vehicle record at the Nürburgring in Germany with a time of 7:30:909, running at 166.320 km/h (103.35 MPH). The Model S Plaid that set the record had zero modifications. “Completely unmodified, directly from the factory,” Elon Musk tweeted when the Model S Plaid set the record.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Hyundai Ioniq 5 vs Kia EV6: Electric DEATHMATCH!
    https://www.youtube.com/watch?v=9QSWMPb337c
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Kia EV6 and Hyundai Ioniq 5 battery overheating explained
    https://www.youtube.com/watch?v=YoWETRlSCoc
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Ano, a s desetiletou Teslou budeš jezdit k Pepovi nejspíš taky, pokud bude možný získat na Teslu servisní dokumentaci a půjdou objednávat díly.

    Ale pokud tě výrobce s novou Teslou za 2 miliony pošle k Pepovi, tak se mu na to vysereš a koupíš si ekvivalentní BMW nebo Mercedes s podobnými parametry za podobný prachy.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    KEB: ne, je to údajně reálná záležitost.
    GOR
    GOR --- ---
    KEB: Kdyz k Pepovi prijedu s petiletym Citigo iV, ze mi tlucou silentbloky, myslim, ze je vymeni bez mrknuti oka a bude mu u prdele, jestli jsou pod haupnou tri hrnce nebo trakcni stridac a synchronni stroj.
    KEB
    KEB --- ---
    Takže ano, tvůj Pepa servisák zvládne opravit 50 aut měsíčně a stačí mu k tomu dílna s jámou nebo zvedákem, skříň nářadí a možná, jestli je hodně profi, vyvažovačka na kola nebo geometrie.

    Průměrný věk pepovy opravy bude kolik let? Osm, deset? Pojede k Pepovi někdo, kdo si koupil auto za mego a víc? IMHO těžko. Jak říkám, Pepa v klidu dožije aniž by se musel učit elektriku. Když k němu dojede nějaký zouvalec s bev, tak ho umaštěný Pepa s rukama od oleje a cigarem v hubě pošle pryč, že tohle nedělá. Na dvoře totiž má minimálně pět starých spalovaku ve frontě. Vidím to na servisu, kam jezdím já a to mají bratři vaclavicci velice Dobrou pověst a já zatím nemám, co vytknout a to tam servisuju třetí auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ale já nikdy neřekl, že to není řešitelný.

    Já jsem jen řekl, že aby se Tesla dostala na úroveň BMW, tak jí čeká spousta práce a obrovský investice.

    Tady totiž mají někteří pocit, že stačí extrapolovat nárůst prodejů Tesly, čímž jim vyjde, že bude za 5 let velká jako Toyota, a že to ostatní "se nějak vyřeší".

    Jsem si jistej, že Tesla bude mezi top 10 největších automobilek světa a má šanci i na top 5. Ale v průběhu toho, stejně jako Tesla ovlivňuje automobilovej průmysl spoustou inovací, a dál ovlivňovat bude, se bude sama muset nechat ovlivnit zbytkem průmyslu a "zkonformnět" alespoň částečně, protože jinak to nepůjde.

    Fakt bych považoval za pravděpodobnej scénář, že se někdy v průběhu týhle dekády spojí s některou tradiční automobilkou (merger s VW, nákup Stellantisu nebo tak něco), Musk se půjde věnovat Marsu, protože tohle už bude moc obyčejnej byznys, a postupně bude konvergovat k "normálnější" automobilce.

    Podívej se na historii Citroenu, tohle bude trochu podobný.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Fajn, takze sme dosli k tomu, ze je to resitelny, jen je to narocny :) kupodivu.

    Uz to asi nema smysl dal rozvadet
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jo a to jsem v předchozím elaborátu ještě ani nezmínil to, že má Tesla svůj skvělej systém dynamickejch změn ve výrobě, takže někdo, někde, bude muset udržovat šílenou databázi vzájemný kompatibility dílů a udržovat výrobu všech potřebných dílů.

    Protože zatímco vedlejší (nebo spíš zamýšlenej) efekt "zkostnatělosti" tradičních automobilek je, že jedno stahování oken pasuje tak do půlky produktů VW v rozmezí 15 let, a třeba páčka ovládání rádia pod volantem je stejná od Peugeotu 307 a Citroenu Xsara po tuším současnej Traveller a SpaceTourer (asi 20 let), u Tesly budeš mít díly, který budou pasovat do Modelu 3 od minulýho čtvrtka do příštího pondělí po obědě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak samozřejmě můžeš servisní síť vyřešit tak, že si nasmlouváš existující neautorizovaný servisy a uděláš z nich svoji servisní síť.

    V Čechách tohle momentálně rozbíhá český zastoupení DongFengu, provozovaný realitkou/hypoteční společností Bidli.

    Ještě jsem to neviděl, ale jsem ochoten vsadit se o láhev whisky tak starý, že by si mohla koupit vlastní whisky, že to u zákazníků úspěch nebude.

    Tesla se navíc snaží nemít dealerskou síť, takže předpokládám, že nebude ty servisy chtít franšízovat, a už vůbec je nebude chtít míchat s jinejma značkama.

    Kdyby tohle odpadlo, tak samozřejmě není problém dát pár franšíz třeba Loudovi, kterej si postaví Tesla servis do řady vedle dealerství Škoda, Seat, VW, Audi, Porsche, Kia a Peugeot.

    Což je ale přesně věc, kterou pro image Tesly nechceš.

    Nicméně pořád si myslím, že nejlepší cesta pro Teslu, jak si pořídit servisní síť, by bylo koupit Stellantis.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK:
    1) Elektrickej motor má o několik řádů míň součástek než spalovací motor. V tom máš pravdu.

    Trošku jsi zapomněl, že auto není jen motor, a že ten zbytek auta pořád obsahuje tisíce součástek, a je tam pořád spousta věcí, který se můžou rozbít.

    A třeba zrovna Tesly jsou v tom zbytku spíš nadprůměrně složitý, viz třeba klika u dveří, která se skládá z desítek součástek a stojí asi 20 tisíc.

    2) Ano, jsou malý opravy, který jdou řešit na počkání. Třeba srovnat nakopnutou geometrii. V jiných případech si prostě počkáš na náhradní auto.

    A ano, i spousta zavedených autorizáků je nahovno, a i na to, dostat se na tuhle úroveň, potřebuješ ty lidi roky trénovat. Když to budeš budovat od nuly, bude to obvykle ještě horší.

    Plus teda autorizáky u nás jsou obecně nahovno, aby Tesla uspěla v tomhle směru, musela by mít autorizáky jako BMW v Německu, ne u nás.

    3) Ano, školení přes virtuální realitu je super a šetří peníze, protože nemusíš s tím mechanikem rozebírat auto, a nemusíš ho posílat na školení do fabriky. Pořád to ale nic nezmění na tom, že se to ten mechanik musí naučit, a naučit se opravovat moderní auto JE TĚŽKÝ.

    A už vůbec nic to nezmění na tom, že musíš nastavit procesy, naučit lidi firemní kultuře, vychovat je v ní, zařídit, že budou vědět všechny ty drobný píčoviny, který vědět maj.

    4) Na některý opravy potřebuješ i ten tým sehranejch mechaniků (třeba u Tesly velmi populární výměna elektromotoru nebo one-man job). Ale já především mluvil o týmu celýho servisu jako celku.

    Je úplně jedno, jestli máš servis na auta, hospodu nebo cokoliv jinýho, než si vytvoříš fungující tým, tak to nějakou dobu trvá. Trvá to dokonce i u věcí jako je frančíza mekáče – a to u toho mekáče mají desítky let cizelovaný postupy, na který by se zdálo, že stačí cvičená opice. Přesto máš pobočky McD, který fungujou hůř než jiný, protože to prostě manažer neumí tak dobře uřídit.

    U Tesly bych čekal dost "mekáčovitej" přístup, ale stejně to vybudovat tak, aby byla customer experience na úrovni Mercedesu (což odpovídá ceně, kterou za Teslu platíš) bude vyžadovat spoustu úsilí.

    5) LOL. Na tohle úplně nevím, co říct... Samozřejmě že čekat na místě poruchy nebo nehody 4 hodiny je problém. A za 2 hodiny dojedeš z Valmezu v reálu tak do Pardubic, pokud jedeš s odtahovkou.

    6) Však ony ty neautorizovaný servisy taky miliardy stojej :)

    Samozřejmě, jeden neautorizovanej servis nestojí miliardy. Jeden neautorizovanej servis stojí pár mega za nějakej kutloch, zvedák a další vercajk.

    Ale:
    a) Neautorizovanej servis obvykle nemá customer experience, kterou očekává člověk, kterej si koupil nový auto za 2 miliony. Pokud má, tak už nestojí pár mega, ale pár desítek mega.
    Opravovat Jaguara u týpka v garáži umím taky, a nevadí mi to. Protože jsem za toho Jaguara dal kilo. Kdybych za něj dal 3 miliony, co stál novej, tak by mi to vadilo dost.

    b) Neautorizovanej servis je jen koncová část tý infrastruktury. Nezahrnuje distribuci dílů (tu mu řeší něco jako AutoKelly, což už je obrovskej řetězec s miliardovýma obratama i jen v ČR).

    Nezahrnuje ani předávání informací, postupů atd. – proto taky většinou opravuje jen starší auta, u nichž už jsou dostupný data (diagnostika apod.) v rámci aftermarketu, respektive uniklý.

    c) (navazuje na předchozí)
    Autorizovanej servis nemůže spoléhat na to, že díly objedná v Auto Kelly, protože servisuje i zbrusu nový auta a na ty je Auto Kelly ještě nemá.
    Autorizovanej servis nemůže spoléhat na to, že koupí od Poláka nebo na Alibabovi diagnostiku za dvaciáš, která tak nějak plus mínus umí všechno.
    Autorizovanej servis naopak musí být schopen zařídit třeba svolávací akce.

    Takže ano, tvůj Pepa servisák zvládne opravit 50 aut měsíčně a stačí mu k tomu dílna s jámou nebo zvedákem, skříň nářadí a možná, jestli je hodně profi, vyvažovačka na kola nebo geometrie.

    Autorizovanej servis musí:

    1) Nabídnout customer experience odpovídající renomé značky. V případě Tesly tedy high tech barák, nejspíš nějakou působivou techniku (zobrazení průběhu servisu na tabletu nebo tak). Ale stačilo by prostě hezkej, moderní barák, usměvavá recepční co ti udělá kafe, technik, kterej není od oleje a nemluví jako orangutan.

    Jenom v tuhle chvíli jsi za menší servisní centrum na nižších desítkách milionů za dostatečně velkou budovu.

    2) Dokázat opravit všechno, od běžných závad přes problémy s elektrosoustavou po nehody. To znamená, že zatímco tvůj mechanik dělá jen jednu věc (mechaniku), tady musíš mít všechno, včetně těch specialistů, ke kterým by tě tvůj mechanik poslal. Takže potřebuješ:
    – minimálně dva zvedáky, na servisní centrum odpovídající krajskýmu městu v ČR ale tak 6
    – karosářskou dílnu schopnou výměny dílů karoserie
    – lakovnu
    – v případě EV taky dílnu na práci s bateriema a motorama
    – pneuservis
    – geometrii

    3) Dostat v případě nehody nebo závady auto z místa, kde zdechlo.
    To znamená, že potřebuješ odtahovky a jejich řidiče. Na servis v krajským městě bych počítal minimálně 2.

    4) Moct ti nabídnout náhradní auto.
    Což znamená, že potřebuje ty náhradní auta. Opět na stotisícový město jich potřebuješ třeba 5 minimálně.

    5) V případě EV ještě baterii Superchargerů, u čistě elektrickýho servisu, i když nebude prodávat auta, tak 4-6 stojanů.

    6) Zásobu běžných dílů (kola, gumy, stěrače, ale taky nějaký baterie, elektromotory, kliky, displeje, základní karosařina a skla, světla) a sklad, kde budou umístěný.

    7) V případě, že bude součástí i prodej aut, jakože pokud má Tesla konkurovat tradičním značkám, tak musí bejt, protože tradiční kupec si nekoupí auto přes net, aniž by si ho osahal, ještě pár předváděcích aut, který by neměly být ty samý jako se půjčujou coby náhradní.

    8) Myčku, nějakej plac na detailing, mytí aut zespoda a tak, protože auto samozřejmě musíš zákazníkovi předat čistý.

    9) K tomu samozřejmě nějaký kancly pro lidi, který to budou řídit, lidi, který to všechno budou dělat, lidi, který po nich budou uklízet a podobně.

    10) Abys udržel customer experience, tak musí tohle všechno mít:
    – jednotnou vizáž
    – jednotný postupy a procesy
    – jednotný ceny za úkony

    Pro představu – návod na to, jak udržet Corporate Identity u dealerství Škoda, kterejch jsem kdysi pár překládal, měl tuším něco jako 60 stran a zahrnoval věci jako jak často a jakým saponátem máš mejt vývěsní štít.

    Protože takový věci musíš udělat, pokud chceš zachovat nějakou úroveň, která odpovídá tomu, že prodáváš auta za 2 miliony.

    Když budeš prodávat Dacie, můžeš si dovolit trochu polevit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam