• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    EQA manual

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI:

    1) Auta, která najezdí 1 000 km ročně, se téměř nikdy nekupují nová. Ojetá spalovací auta budou běžně v provozu ještě tak 30 let.
    2) Kdyby. Reálně bude přechod trvat cca 30 let i při nejodvážnějších plánech. Do 2035 ukončit výrobu spalovacích aut máme 15 let, průměrný věk auta na EU silnicích je 15 let. Takže se možná v roce 2050 dostaneme na třeba 95% elektrických aut na silnici.
    3) Nebude mít nenadálé špičky, to je pověra lidí, co se nad tím nezamysleli. Pár elektromobilů může udělat výkonovou špičku v lokální síti (bytový dům, vesnice). Tisíce, desetitisíce nebo miliony elektromobilů už žádné špičky dělat nebudou, nestane se, že najednou někdo zapojí 100 000 elektromobilů, když předtím nenabíjel nic. Statisticky se to srovná a místo špiček to budou křivky. Které máme i teď – v nějakou dobu jedou továrny, v jinou zase hodně svítíme atd. Elektromobily navíc budou mít velkou část svojí "špičky" právě mimo špičku ostatního využití (noc), takže to budou vyrovnávat.
    4) Nabíjení v mrazech je v pohodě, s výjimkou hypotetické situace, kdy někdo vymlátil baterku do úplného prázdna, to už jsme si vysvětlili. Nevybít baterku do nuly zvládne i průměrně inteligentní makak.

    A velké nárazové výkony baterií? Jakože cože? Dnešní baterie bez problémů zvládají výkony dnešních elektrických aut, u rozumných výrobců i opakovaně.

    Moc nevím, kde v automobilovém světě je běžně potřeba víc "nárazového výkonu baterie" než při úprku po okreskách s Taycanem Turbo, kdy člověk v úsecích po sotva desítkách sekund střídá plný výkon (cca 700 koní) a plné brzdy (285 kW, takže asi 400 koní?).
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Tak nyx je taky dost specifickej co se těhle témat týče.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja teda nemam pocit ze se elektromobily nejak nasilu tlaci. Resp umim si to predstavit asi tak stokrat vic nasilu nez dosud :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Já obhajuju EV běžně a docela běžně i chválím Teslu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Taycan je trochu sofistikovanější než levný elektromobily na MEB platformě (třeba má 800V architekturu), ale teplotní management má dneska všechno.

    A hlavní problém u všech elektromobilů je, jak se při nabíjení ZBAVIT tepla, protože se tady bavíme o procesu, kterej má sice poměrně vysokou účinnost, ale pořád ta "poměrně vysoká" znamená ztráty klidně přes 10%.

    Navíc ke ztrátám a tím zahřívání baterie dochází i při jízdě a při brzdění.

    Přesně jak píše JIMIQ:, není o tom přesný info, protože se nestává, že by s tím lidi měli problém. Prostě připojím a nabíjí to.

    Ano, pravděpodobně když přijedu na Ionity s Taycanem vymláceným na poslední procento baterky, tak nezačnu nabíjet hnedka 260 kW, ale třeba padesát.

    Ale představy o tom, jak to do baterky hodinu pouští proud jako ze zásuvky, jsou mimo.
    CUKI
    CUKI --- ---
    SHEFIK: 20 babek za to nedám protože nevypadá že tam je o co hledám
    To že je studie že u nějakého modelu to vychází lépe neznamená že to tak platí všude!
    Věřím že mnoho studií ropných společností s fleku dokáží opak a taky to nebude věrohodná informace.
    Prostě hromadný přechod v tuto dobu na elektromobilitu je neopodstatněný i z ekologického aspektu. A to i přesto že v některých segmentech to bezesporu pravda bude. Postupně se ten segment kde to má smysl bude zvětšovat, ale některé části jen tak nepohltí.
    je zde několik majoritních problémů:

    1) tím autem se musí jezdit aby to mělo smysl. v oběhu je hodně vozů které mají svůj smysl ale nenajedí ani 1000Km/rok
    2) kdyby všechny auta přešli rázem na EE tak naše elektrická síť zkolabuje a za
    3) ta síť bude mít obrovské nenadálé špičky, které ani v globální ani v lokální podobně nebude jednoduché pokrýt
    4) na některé účely je elektrický segment ještě nedostatečný. Viz to nabíjení v mrazech, nebo tam kde jsou potřeba velké nárazové výkony baterií
    B42
    B42 --- ---
    SHEFIK: zrovna jsem šel kolem scihubu

    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    CUKI: pokud te to opravdu tolik zajma a nevystacis si s abstraktem, je tam link na download za 20 dolacu .)

    co se tyka ekologie, tam je to asi bez debat. vyslo nekolik studii, ktery potvrzujou, ze za dobu zivotnosti auta EV lifecycle jednoznacne produkuje min carbonu. tohle je treba jedna z poslednich, ktera navic nabourava puvodni predpoklady ve prospech ICE. a technologie potrebne k EV - primarne baterie, ale i elektromotory maj jeste spoustu prostoru pro zlepseni, narozdil od ICE, kde uz je prostor technologicky vycerpanej.

    Electric Cars Indirectly Emit Much Less Carbon Than Previously Reported
    https://insideevs.com/news/441944/electric-cars-emit-much-less-carbon/

    pokud miris ekologii na tezky kovy, tak novy baterie napriklad u tesly v cine uz jsou cobalt free. brzo se nebude pouzivat ani nikl.

    pokud miris na argument, ze energii pro EV zatim produkujeme z uhli, tak to je jen docasny argument, neni relevanti s EV jako takovym. pak bychom mohli srovnavat ropu z ropnych pisku na aljasce...
    CUKI
    CUKI --- ---
    SHEFIK: tak sry ale k tomu materiálu se nedostanu. abstract je mi trochu málo a ten "článek" na něj odkazující taktéž.
    SHEFIK: Tohle je taky velmi hodnotné :-)

    No a v Africe jsem ztrávil všeho všudy dohromady za celý svůj život asi 2 měsíce a i tam (shodou okolností na té cestě kde mi docházela šťáva) bylo k ránu asi -12°C. Ale to nemusím řešit, protože tam bych se žádným elektromobilem vůbec nedostal.

    Ale většinu života jsem v Evropě, často v horách a tohle téma mě zajímá.

    Jinak já elektromobilitu nekritizuju, naopak jsem její podporovatel. Ale na druhou stranu se mi nelíbí ji tlačit za každou cenu, tak jak to tu máme dnes.
    Na některé použití je už dnes elektromobilita zajímavou volbou, na její masové nasazení ale nejsme nejen připraveni ani není vhodné, natož ekologické.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SHEFIK: tady jeste o 3 roky mladsi summary z US EV auto asociace

    5 tips to optimise the range of your electric vehicle in winter
    https://blog.chargemap.com/5-tips-to-optimise-the-range-of-your-electric-vehicle-in-winter/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    svet je naruby, Bobash obhajuje EV :) musim si tenhle den zapamatovat. kazdopadne stafetu prebira bez zavahani Cuki .)

    CUKI: tady mas studii, co poklada uplne stejny otazky jak ty. nerozumim, proc si ji nenajdes, trvalo mi to 10 vterin :) taky nerozumim proc resis -20, kdyz mluvis o africe. V CR je -20 po ranu asi tak jednou za 12 let, pokud nebydlis na kvilde

    EV charging in cold temperatures could pose challenges for drivers
    https://phys.org/news/2018-08-ev-cold-temperatures-pose-drivers.html
    GOR
    GOR --- ---
    CUKI: Jee, no taxe na elmobil vyser, no.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    No podle mne to ze neni k dispozici vic dat znamena ze jde o non-issue a lidi s tim potize nemivaji
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: No čekal jsem nějaký víc technický data ale taky vypovídající.
    -3° byli na displey když otevřel auto pustil 6kW vyhřívání načeš stále -3°C, ale popojetím pár metrů je vidět že tam hned naskočili 2°C, Tedy reálná hodnota na ulici byla pravděpodobně 2°C . Ani po deseti minutách jízdy se ta hodnota nezvýšila. pak byli 3°C ale byl v centru, tam bývá obecně tepleji. Ani pak nabíječka neudělá nic světoborného. Přitom teplota okolí je 3°C což už by neměl být velký problém. Ani po skoro 20km se to ve 3°C nepodařilo hned dostat nad 90A

    BOBASH: Jo na to jsem koukal jen to nepovažuji moc za běžný auto a nepředpokládám že to tak mají všichni.
    Nicméně data by mě zajímaly jako že třeba v -20°C je potřeba dodat tolik a tolik energie, trvá to tolik a tolik -10°C je to...

    Právě abychom si dokázali představit na čem jsme a kolik počítat jako rezervu, protože bez toho vyhřívání by mohla být i hodina jízdy málo. No když jsem dojel z prázdnou nádrží domu, tak jsem bafnul kanistr k pile a rázem jsem dobyl o +200Km dojezdu, což je v tvém podání třebas 60kWh :-)
    A ten benzín seženeš i v té největší prdeli. V Africe uprostřed ničeho k nejbližší benzínce asi den jízdy mimo cesty, jsem taky vyšmelil benzín. Uznávám do toho z benzínky to mělo hodně daleko, ale motor to rozhejbalo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Posílal jsem ti link na tiskovou zprávu Porsche, která to popisuje i s obrázkem.

    Jinak ad tvůj scénář – jak často se ti stane, že někam přijede s 1% dojezdu? Respektive jestli nejezdíš elektromobilem, jak často někam přijíždíš s 0 km dojezdu a ručičkou palivoměru úplně na dně?

    Já jsem v tomhle docela střelec, ale ani tak si většinou netroufnu jít pod 5% – spíš se budu snažit přijet s 10-15%. A to ti stačí na to, abys těch 10 kilometrů k nabíječce dojel úplně v pohodě. A za těch 10 kilometrů už máš auto zahřátý dost na to, abys mohl v pohodě nabíjet.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: blbe hledas nebo neumis anglicky
    How cold battery affects charging speed
    https://youtu.be/T5G3NOPF1Ak

    https://youtu.be/0cGuT2cFgwk
    CUKI
    CUKI --- ---
    CUKI: pardon 2010, v roce 2100 už bude naše planeta humanfree :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    NIKDAS: Nemusím přijet na horskou chatu. Stačí když přijedeš za někým na návštěvu, pospícháš a tam ta šťáva před panelákem prostě není. naprosto normální případ. Např rodiče mé ženy bydlí v paneláku. Kdybych tam dojel Teslou tak nejbližší místo je možná v 10km dalekém městě.
    tedy ho tam nechám stát 10km dojezd mít budu ráno si udělám procházku někde po městě a dobiju ho tam. Reálný scénář.


    JIMIQ:
    BOBASH:
    Když jsou to hovna co se řešili v roce 2100, tak proč o tom nenajdu nikde žádná data a informace jak to funguje?
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Já hlavně nechápu, proč cuki ten svůj elektromobil, kterým přijel ma horskou chatu v -20°C nezapojil do obyč 220v zásuvky :( pls, poraďte řešení
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam