• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: A dneska? Které auto to má aktuálně v prodeji?
    A jak na tom bude auto co potřebuje denně dojet 10-15km do práce? Jen o rozehřátí baterie...


    Ale prostě té energie bude potřeba hodně a bude potřeba ve špičkách. Má někdo představu co stojí tarif i na jedinou 350kW nabíjecí stanici? Tak aby nabíjela i přes špičky? To je klidně 40k jen za jistič a ani tak to není dávačka něco takového získat.
    U větších odběrů je potřeba ty špičky krýt tedy v reálu náhradní zdroj musí dát tuším 2,6h v kuse.

    Ono to zdaleka není jak píše HERR_FLICK: O tom že se spočítá celková spotřeba za rok a pak se to zprůměruje.
    I kdyby to byla ta třetina tak je to furt 25TWh které tam musí dotéct. (Temelín má něco přes 15). 40% se ztratí než se to dostane tam kam má. To jsou i v ideálním případě více než 2 Temelíny. Kdyby konstatně někdo byl na nabíječce. V noci to asi nebude nic moc. Dvojnásobek této hodnoty je hodně skromné číslo. Tedy 5 Temelínů není nic nepředstavitelného.
    Dále bude potřeba na provoz nejvíce v zimě. Tedy v období, kdy je energie nejvíce nedostatková.

    Není to nereálné se k tomu dostat ale je potřeba hledat řešení jak nejvíc zapojit obnovitelné zdroje. Proto výměna baterek a soláry u benzínek nejsou vůbec od věci.
    CUKI
    CUKI --- ---
    HERR_FLICK:
    Říká ti něco rozdíl mezi okamžitou a celkou spotřebou elektrické energie?
    BOBASH: dtto
    Traktor a zemědělskou techniku do toho nepočítám, ta nejezdí ani na čerpačky.

    Ano Ionity. Tu jsi počítal přece ty ne? 350kW nabíjení, jinak by jsi asi 3h do hodiny nenabil :-D

    1,4Kč/km jen za cenu energie mi přijde děsivé i tak, spočítej co tě za ten provoz bude stát ta baterie. Pochybuji že najdeš normální auto které se do toho nevejde.
    Něco samo budeš moci dobíjet na přímo. Mělo by být umožněno obojí.

    GOR: Já nepíšu že ty Temelíny spotřebuješ, ale budeš je potřebovat k rezervaci příkonu.
    To co tu popisoval BOBASH: 6x 350kW=2,10MW!!!
    V tuto chvíli je po ČR asi 5000 čerpacích stanic. Tedy u klasiky to máš asi 5m na stojan, taky asi 4x tolik. Těch stojanů bejvá v průměru tak dvojnásobek. Ale taky hodně budeš nabíjet z jiných zrojů

    Budeme počítat že takovýchto benzínek budeme potřebovat stejný počet. Tedy 10 500MW výkonu.
    Nestejnoměrnost, bude odpovídat cca ztrátě ve vedení. Ona je sice větší, ale ty ji musíš počítat pro jednotlivé malé úseky, které budou mít zrovna špičku.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    tvl zabanujte toho dementa někdo už konečně

    každý Čech najede za rok 6880km x 10.7mio / 100km * 25kWh = 18.4TWh
    To je jen o něco málo, jak roční produkce jednoho Temelína, resp. energie, kterou ČR každej rok vyveze do zahraničí
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ne, nepotřebovali bychom 5-6 Temelínů, potřebovali bychom zhruba jeden dostavěný (čtyřblokový) Temelín.

    A to jsem to počítal z celkové spotřeby benzínu a nafty, takže s tím, že by na elektřinu jezdilo úplně všechno, co dneska jezdí po silnicích. Včetně náklaďáků, traktorů atd.

    Navíc na to máme 30 let.

    Ad cena energie – nevím, kde jsi vzal 20 Kč/kWh, ale je to píčovina. Tolik stojí energie snad jen na Ionity když nemáš zákaznickou kartu, s ní stojí 8 Kč/kWh. Elektřina pro domácnost stojí pořád něco kolem 3 Kč/kWh, pokud jsi teda nebyl vocas a neměl jsi Bohemia Energy.

    I při nabíjení na Ionity (se zákaznickou kartou) jezdí Enyaq za cca 1,40 Kč/km, což je furt levnější než většina spalovacích aut. Na Ionity ale nabíjíš jen při dlouhých cestách a první nabití máš furt z domu, takže prvních 300-400 km máš ještě za nižší cenu, která může být i pod 0,50 Kč/km (a nebo zadarmo, když máš doma soláry).

    A těch baterií tam bude muset být tolik, kolik píšu, protože přes den je nestihneš dobíjet. Respektive pokud bys měl tý měnící stanici přivedenej takovej výkon, abys mohl průběžně nabíjet ty baterie, tak už můžeš průběžně nabíjet ty auta.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tak pak musíme nějak vymyslet kde vzít tu potřebnou energii. Při představě že budeme jednou všichni jezdit na elektřinu tak je potřeba asi 5000-6000 takových stanic po ČR. Jenže problém je ten že na to bychom potřebovali tak 5-6 Temelínů

    Schválně jsem to převedl na "všichni" aby bylo vidět co to udělá s naší sítí. A jaký to bude výkon.
    To už abychom začali stavět.

    A teď ještě taková jedna poznámka. Tato energie ani ten není zrovna levná asi 20Kč/kW, ta cena bude postupně mnohem vyšší. Právě díky vysokým nákladům na rezervaci příkonu. Což už dneska z toho činí jen za tu energii (minoritní část ceny) vyšší cenu než za běžného ropáka.

    Ano těch baterií tam bude muset být víc, ale to ve výsledku nebude tak zásadní číslo.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: a kdyz zrovna zafouka/zasviti abys dobijel z obnovitelny energie, musis mit dostupny vykon na nabijeni 50 baterek naraz, takze vic nez to ionity.

    Cili naprostej nesmysl

    Jedina vyhoda je nabiti za 5 minut doplna pokud neni nikdo pred tebou. Vsechny ostatni parametry vcetne ceny a ekologie jaou horsi
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Musíš jich na každý stanici mít minimálně na den, protože jestli je chceš nabíjet z obnovitelný elektřiny mimo špičku, tak to bude trvat.

    Abys tím nahradil jednu Ionity lokaci třeba se šesti stojanama, která je teoreticky schopná nabít dejme tomu 18 aut za hodinu (3 na stojan), tak i když budu počítat 50% vytíženost tý Ionity, tak jsi přes 200 baterek. A spíš budeš muset mít nějakou rezervu, navíc nikdy nedosáhneš toho, že bude fakt jen jeden typ baterek, takže ti ani jeden nesmí dojít. Myslím, že 400-500 baterek v zásobě na lokaci je poměrně realistická představa.

    Ale i kdyby 300, ať nežeru...

    ... viděl jsi někdy 300 baterek do auta? Máš představu, kolik to zabere místa? Jaký šílený zařízení budeš potřebovat, pokud je chceš automaticky vyndat z auta, někam uložit, vytáhnout novou a dát jí do auta?

    A to nemluvím o tom, že šestistojanová Ionity je ještě docela malá a brzo takový stanice nebudou stačit, na velkých stanicích na dálnici bys musel být spíš na tisících baterek v zásobě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak tenhle tejden jezdím Ioniqem 5. Zatím jsou pocity takový, že je to dost cool, fakt skvěle designový, ale pro Hyundai tradičně je to nedomyšlený. V infotainmentu sice nejsou takový boty jako u Tucsonu, ale, kurva, kterej kretén vymyslel, že zapínání výhřevů sedaček bude nejenže ovládaný přes infotainment, ale ještě navíc přes sub-menu?

    Jo a po městě to žere 28 kWh/100 km, což mi přijde dost šílený...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Důvod, proč jet do Brna na pracovní oběd autem, je, že spěchám a chci zaparkovat tam, kde budu jíst, ne někde kilometr daleko.

    Ze stejnýho důvodu nechci stát půl hodiny na 50 kW nabíječce a pravděpodobně ani 10 minut na Ionity.

    Když by mi nevadilo ztrácet čas a trajdat se přes půl Brna do restaurace, tak můžu jet vlakem...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Mám na pár dní půjčeného Opela Mokku e.
    Pokud se na něco chcete zeptat, zeptejte se, já vám odpovím, na co chci. 😉
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    v tej tabulke su vsetko jednotky v kWh
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI:

    Created:09.18.2018
    Classification:Battery Storage
    PV Capacity:2.70 kW
    Battery Capacity:7.2 kWh
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: A jednotky by nebyly ? Případně info o množství Wp a baterii?
    dík
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    GOR: tesne vedle, iba tesany bez privlastku, ale aj cez velke tesany som uz isiel

    FORTRESS: v prilohe su raw data z wattrouteru za celu zivotnost, na zaciatku do spustenia elektrarny 18.9. tam su nejake hausnumera, zaujimave su v podstate iba 4 stlpce Surp. (prebytky), ConsHT (spotreba z DS, mam iba vysoky tarif), Prod. (vyroba) a SSR1 (pripojeny bojler na predohrev vody)

    ICS
    ICS --- ---
    DZODZO: Tak zrovna Seak dělají i hezčí ty lampy, nevim, proč si je doma udělali horší, než umí :)

    COMODOR_FALKON: Oni tam mají ještě trošku větší diskotéku místo té černé bedny, řídí tam celý grid, a do té nabíječky by mělo jít jen to, co nejde do lampy. Aspoň to nám teda prezentovali...

    KEB
    KEB --- ---
    CUKI: jasně stačí jedna velká krava bedna jako třeba trafacka nebo kotelna a hodně šňůr, že jo :-D
    GOR
    GOR --- ---
    DZODZO: To jsou Velke Tesany u Kromerize?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO:
    FORTRESS: nebo klidne za cely tri roky nebo jak dlouho uz to mas :))
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Ono těch baterií nemusí být nějak moc. Ráno jich bude míň k večeru víc no :-) Podle přebytku či nedostatku by jsi v aplikaci zjistil kolik kde je aktuální cena. Pokud by byl nedostatek, tak by se to dobíjelo draho ze sítě.

    Dobíjet by to z nich taky šlo, ale nemělo by to význam, je to pomalé, navíc by jich moc být nemohlo.

    Ale máš pravdu základ je do dobíjet přímo ze zdroje. tedy ta FVE by měla smysl právě kolem těch tankovacích míst. Ale přebytky můžeš využít jen do baterie, jinak to neřeší regulaci.

    BOBASH: Tak Bled je dneska takovej zábavní park. Tam jsme měli problém vůbec i zaparkovat.

    KEB: Velkej sídlák=velká lampa :-)

    COMODOR_FALKON: Při běžné Brněnské cestovní rychlosti 5km/h to dáš i několikrát
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    DZODZO: Přesně tohle jsem chtěl vidět. Nenasdílíš stats za celý rok?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Uvedl jsem Brno, tam jich je 6. Pokud by to bylo nějaké místo za Brnem (kde už spotřeba významně klesne spolu s rychlostí), tak pořád není problém si udělat krátkou přestávku někde po cestě u 50 kW nabíječky a stačí to.

    PETER_PAN: Taky pravda :-D Na druhou stranu - v podstatě všechny leasingovky jsou pražské, takže kdo nekupuje auto za hotové, má na autě pražskou espézetku, de facto natrvalo…
    Takže nepochbuji o tom, že i mnoho rodilých Brňanů, kteří nikdy Brno neopustili, má pražskou SPZ :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: hm tak tabulka poctu dobijania hovori jasne - zaujem o to je :) hlavne si myslim, ze by to mala byt nejaka bytelna kovova skrina, lebo to bude vdacny objekt vandalizmu (a nemyslim tym len od ICEmanov :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam