• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Jo koukám na to BMW I3 když jsme u té garance má po 100 000Km garantovaný dojezd neuvěřitelných 91km! A to jen za 0M9Kč!
    Pokud budeme řešit reálnou spotřebu a v zimě, tak budu rád že po cestě z domu dojedu s nahřátou baterku na první benzínku :-)
    BMW i3: cena, dojezd, specifikace
    https://www.hybrid.cz/bmw-i3-cena-dojezd-specifikace/

    Ionic jezdí se super spotřebou na to jak je to z venku velká krabice, ale garantovanou výdrž nemá vůbec
    Zoe reálná spotřeba dle testů přes 20 garantovaná životnost 2 roky!

    To jsou přesně ty důvody o kterým mluvím že ta výměnná standardizovaná baterie je krok kupředu.

    Nevím každej kdo má ochcávku podobné motoráže mi tvrdil že jezdí spolehlivě pod pět a to se bavíme o autech 20+let. Někteří jsou schopní jezdit pod 4. Ale to chce brát trochu s rezervou.

    Co se týče benzínu. Tak u mého Yarise není problém přejet Německo za 4,2l pokud jedu po dálnici 100 max 110Km/h Letos jsem dojel (dál po okreskách, krátké trasy) až před Pyreneje za 4,5l. A to jsem křižoval v F 2x docela solidní kopečky.

    Plně naložen na několika měsíční cestu, 2+pes, 50l vody, na zimních, klimoška,...
    Dál už je to jiná písnička ale i přes to že jezdíme fakt po horách (a dost často mimo asfalt, často i cesty jsem) se vrátil se spotřebou do 5,5l. (necelých 10k km) Ale takové hory tu fakt nemáme. 10k km po Skandinávii, kde nějaké kopce sice jsou jsme dali přes 10k km jsme dali kolem 5ti litrů.

    BOBASH: Nechceš jít pracovat do distribuce? Pokud by jsi tu energii dokázal dopravit s takovými ztrátami, tak by jsi byl pravděpodobně brzy zasypán penězi. Protože za takové zázraky by jakákoliv energetická společnost dokázala být hodně štědrá. Pravděpodobně by to stačilo i na nobelovku. :-D

    U malých aut možná, celkově ani náhodou. Do 400km není od Prahy ani Brno. A většina aut nebude mít takovou baterii


    BOBASH: Pro síť je důležitá hlavně ta zimní spotřeba, kdy je energie nejméně a naopak je jí potřeba nejvíce.

    Ano až budou na trhu i malé auta, tak ta potřeba bude ještě větší. Protože prostě malé auto využiješ po většinu roku a na těch pár chvil si dopůjčíš další baterie Takže těch baterií ve výsledku tolik nepotřebuješ Tedy většina aut by si vystačila 1/4kapacitou a ty zbylé 3 baterie mohou být k dispozici na benzínkách. Tedy více jich potřeba nebude. Dejme tomu že bude u nás asi 7M automobilů na každé v průměru 3 malé (22kW) na jedno auto. To by tam mohlo být v klidu 4200 těchto baterií, aniž by byla potřeba jakákoliv baterie navíc! To je myslím slušnej ranec.
    Samo je nejlepší, aby to fungovalo všechno dohromady. Něco dobíjet přímo (když je z čeho). Něco dobíjet do "vysloužilých" baterii, jako podpor přímého dobíjení a něco do zásoby.

    Navíc stav by byl snadno předvídatelný. Data by mohla být online k dispozici. Takže kde zastavíš a kde je k dispozici kapacita na přímé dobíjení, kde na výměnu baterie, by jsi věděl dlouhou dobu předem.

    Takové řešení by pro naši síť fungovalo naopak jako výkonná regulace. Mohli bychom díky tou postavit více solárů a zbavit se uhlí a plynu. BTW teče už zase Plyn z Ruska k nám?
    Energetická soběstačnost taky není od věci.

    Tedy souhrnem jestli je největším problémem vyřešit konektor a mechanickou stránku výměny takových baterií, tak si du hledat kyj a vrátím se zpátky do jeskyně :-D
    KEB
    KEB --- ---
    PETER_PAN: jo a tu pětku za technickou a předtím litr vza tlakovky jsem dal servisakum, protože jsou Vánoce! :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Tak EQS je nejaerodynamičtější auto na světě aktuálně... na EQXX a na to, jestli bude mít sériovou verzi, jsem dost zvědavej.

    A Ioniq 6 vypadá taky zajímavě...



    Ten by mohl problém se spotřebou na dálnici řešit, přestože nejspíš bude obrovskej.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Libi se mi ze mercedes zvednul hozenou rukavici teslou a jde po aerodynamice :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Hele reálně má za 5 litrů šanci jet Octavia s 2.0 TDI Evo a úsporným řidičem, ta se furt myslím dostane i na těch 4,5 – už se zase naučili dělat diesely co nežerou. Nicméně teda 4,5 l/100 km asi úplně nepůjde na dálnici.

    Ale Octavia není ekvivalent Enyaqu, elektrickej ekvivalent Octavie zatím neexistuje. Až bude existovat, tak při rozumný aerodynamice nejspíš bude umět pod 20 kWh i na tý dálnici.

    Mercedes v lednu představí koncept EQXX, který by díky tomu, že je placatej a aerodynamickej (bude mít nejnižší Cd ze všech sériových aut) měl umět JEDNOCIFERNOU spotřebu na dálnici.

    Mercedes Vision EQXX concept debuts Jan. 3, promises 621-mile range
    https://www.motorauthority.com/news/1134289_mercedes-vision-eqxx-concept-debuts-jan-3-promises-621-mile-range

    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Prosimte uz mlc, vubec tomu nerozumis. Auta uz te v pristich letech neuzivej, tak se nauc kopat uran, aby do tech 16 bloku jen pro elmobily bylo co zavazet!

    BOBASH: To sis zrovna ted vymyslel. Yaris si i se studenym motorem na ceste 5 km do stavebnin a dvema paletama Porothermu zpet rekne tech 4-5 l na 100.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ad spotřeba – Ioniq 5 mi dneska žral kolem 27-28 kWh po města na krátký trasy kdy byl vymrzlej a většinu cesty se vytápěl.

    V létě s ním nějakýmu kolegovi vyšlo po městě dokonce snad pod 15. ID.3 jsem dostal tuším na 13-14.

    Nezapomínej, že se tady většinou bavíme o dost velkejch elektromobilech, protože malý se zatím moc neprodávaj, protože vyjdou draho. On Ioniq 5 vypadá na fotce že to bude něco jako Golf, ale ve skutečnosti je to velký spíš jako Tiguan, naživo je to fakt monstrum.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ztráty 40 % jsou úplná píčovina, reálně je to do 10%.

    A výkonový špičky na rychlonabíječky jsou taky kravina. Drtivá většina aut se bude nabíjet nejlevnější metodou, což je pomalý nabíjení přes noc, v práci, při nákupu nebo tak něco. Ionity a jemu podobný sítě jsou určený jenom k tomu, aby se s elektromobilem dalo jezdit daleko. A cesty přes 400 km jsou zlomek celkovýho nájezdu.

    Proč jsou výměnný baterky blbost jsme ti vysvětlili už několikrát. Reálně je levnější a efektivnější udělat vedle nabíjecí stanice hromadu vysloužilejch baterek z aut, ukládat energii z renewables do nich
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Novejsi Ioniq 38kWh furt jezdi pod 15. I s BMW i3 se myslim da jezdit kolem 15-16, to same Zoe od Renaultu. Ta mala auta na trhu taky jsou. Ale za 4,5 l nafty nejezdi nic a v benzinu uz vubec

    Mozna kdysi Fabia diesel umela jet kolem 5l/100 ale to uz se taky nevyrabi
    Moje Octavia 1.gen umi jezdit za 5,5 kdyz se mi chce, ale moc se mi nechce takze spis 6-6,2 :D

    Baterku nemusis zahrat jako motor ve spalovaku aby to jezdilo s nizsi spotrebou :D o zahrivani baterky jsme se bavili v ramci rychleho nabijeni v minus dvaceti. Ale na spotrebu jizdy to nema vliv
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: A dneska? Které auto to má aktuálně v prodeji?
    A jak na tom bude auto co potřebuje denně dojet 10-15km do práce? Jen o rozehřátí baterie...


    Ale prostě té energie bude potřeba hodně a bude potřeba ve špičkách. Má někdo představu co stojí tarif i na jedinou 350kW nabíjecí stanici? Tak aby nabíjela i přes špičky? To je klidně 40k jen za jistič a ani tak to není dávačka něco takového získat.
    U větších odběrů je potřeba ty špičky krýt tedy v reálu náhradní zdroj musí dát tuším 2,6h v kuse.

    Ono to zdaleka není jak píše HERR_FLICK: O tom že se spočítá celková spotřeba za rok a pak se to zprůměruje.
    I kdyby to byla ta třetina tak je to furt 25TWh které tam musí dotéct. (Temelín má něco přes 15). 40% se ztratí než se to dostane tam kam má. To jsou i v ideálním případě více než 2 Temelíny. Kdyby konstatně někdo byl na nabíječce. V noci to asi nebude nic moc. Dvojnásobek této hodnoty je hodně skromné číslo. Tedy 5 Temelínů není nic nepředstavitelného.
    Dále bude potřeba na provoz nejvíce v zimě. Tedy v období, kdy je energie nejvíce nedostatková.

    Není to nereálné se k tomu dostat ale je potřeba hledat řešení jak nejvíc zapojit obnovitelné zdroje. Proto výměna baterek a soláry u benzínek nejsou vůbec od věci.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Prvni gen Ioniqu btw jezdil tusim za 12kWh/100km. Takze neni pravda ze nejsou auta co by v lete davala 15 a min

    A druha vec - spotreba EV na topeni v zime jsou nizka procenta proti spotrebe na ten samotny transport
    Neco jako 1kWh/100km, mozna i mene, zalezi co vsechno vyhrivas. Kdyz ti staci volant a sedadlo tak to bude min
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Largest Vehicle-To-Grid Charging Project On The Planet?
    https://www.youtube.com/watch?v=L_BYDKz3_Jg
    CUKI
    CUKI --- ---
    PETER_PAN: A ty čísla máš odkud? Koukni někdy na inzerci. jasný někdy vydrží mnohem víc, ale taky mnohem méně. Jako opírat je o Teslu jejíž vzorové auto po dálnicích nalítalo asi půl mega (ale na Tři baterie), je trochu ploché.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Srovnavas nesrovnatelne.
    Navic baterka nevydtzi jen 250k km. Elektroauta z 2007 maji porad 70+% kapacity.

    I mala auta potrebuji servis. Jestlize tvrdis ze servis je nulovy, nebi zanedbatelny tak bud lzes nebo to auto dokurvujes tak ze se to 250k km nedozije.
    CUKI
    CUKI --- ---
    PETER_PAN: To bylo obrazně. Asi jsem socka, ale nedokážu si představit, že dám za cca 250k Km co ta baterka (když budu mít štěstí) v průměru reálně vydrží třeba půl mega do servisu?
    Motor elektromobilu je sice jednodušší ale celkově ty auta maj v sobě hodně věcí co se může po... Servis je většinou náročnější. ještě ke všemu se to musí týkat servisu těch částí co spadají do pohonné části.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    full retard mode
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    " žádný servis mě nikde nic nestojí. Benzínové auto je tak jednoduché že se ti tam nemá moc co posrat."

    Tohle prosim do zahlavi. To musi vyhrat hlasku roku.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Taky jsem to tak uváděl.
    dobře mám 45-50kWh na sto v benzínu, ale zase je to v létě v zimě. když je velká zima tak jsem rád, že to topí. A za 15kW v reálu nejezdí bohužel v elektrice nic ani v létě :-(

    GOR: Mě by vůbec nevadilo kdyby mělo 500kg
    Překvapilo mě jen to oslovení, to v hetero okolí není zrovna časté.

    BOBASH: Těch 60% co jsi schopen dobíjet takto rychle.
    ad baterka ale ty ji přeci musíš už teď zaplatit. To že je schovaná v ceně auta je bezpředmětný.

    BOBASH: V jakém článku? Ty to nemůžeš rozpočítávat lineárně po celý rok. Nebo budeme mít "rezeravce"? Jo super ve 3:15 mám na 20minut flek na benzínce ani není moc daleko :-D

    BOBASH: Jasně takže si budu muset pořídit SUV aby to bylo ekologický, hmm to je myšlení. Já chi normální auto, ne tank.

    BOBASH: žádný servis mě nikde nic nestojí. Benzínové auto je tak jednoduché že se ti tam nemá moc co posrat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: A s tou baterkou jsem ti to taky vysvětlil. Degradace baterky se víceméně vyrovná tím vším ostatním, co degraduje u spalovacího auta a levnějším servisem.

    I jen standardní servis na 5 lety (servisní prohlídky v době, kdy je auto ještě v záruce) stojí u elektromobilu půlku, tedy cca 30 tisíc u Enyaqu vs. 60 tisíc u Kodiaqu. Ten rozdíl se bude zvyšovat s tím, jak bude Kodiaq stárnout a budou na něm odcházet drahý věci, z nichž sice žádná není tak drahá jako baterka, ale v součtu klidně bejt můžou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam