• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CUKI
    CUKI --- ---
    GOR: Tak jsem nahoď tvoje čísla... Jsem zvědavej
    To si pamatuju ze školy tak asi 19% je jen ve vedení dalších asi 8% v transformaci
    Trochu se to bude měnit. Dále ztráty nabíjením asi 16%, to nepočítaje vyrovnávací baterii se kterou se počítá. to je znovu nabíjení dalších 16% které se ale musí započítat jen v těch špičkách.
    Dále musíš započítat ztráty v baterii a převod do toho hnacího mechanismu. Teprve potom přijde na řadu ta vysněná účinnost elektrického motoru.
    S příchodem FVE to bude jinak, ale ne lépe. protože účinnost se počítá na rozdíl od klasických elektráren se účinnost počítá už od panelu. Tedy je tam delší distribuce v NN.

    Technické vzdělání mám, energetickou soustavu a její regulaci jsme měli ve škole. Mám doma možná ještě skripta z vejšky, kdyby jsi se chtěl dovzdělat :-)


    JIMIQ: Počkej to byli data od aut které jsi mi ty vypsal. To co bude za 30let sem nepleť. Kdyby jsi viděl, co mi jsme se ve škole učili o technických jistotách některých vynálezů, se kterými musíme počítat nejpozději v příští pětiletce.
    Jen ty lithiové baterie by podle těch prognóz už měli mít životnost alespoň 100let, pracovat v libovolné teplotě, ztráty by měli být na hranici měřitelnosti a hlavě cena by už měla být tak nízká a hustota energie tak vysoká, že by to auto muselo na něco o velikosti startovací baterie alespoň 1000Km a cena podobná té startovací :-D

    Leč je tomu tak? Nikoli! Pak se nediv, že jsou pro mě tyhle BOBASH: žvásty na úrovni těm co říkají politici.

    Tyhle věci sleduji se zájmem už od devadesátých let. Už ve škole jsem tak nějak doufal, že mé první auto bude určitě elektrické. Ale málo co se dostane vůbec na trh a nikdy to nesplní původní očekávání. Je pravdou, že mě mile překvapil lead-carbon. O kterém jsem od školních let neslyšel a teď jsem na něm narazil náhodou ve vedlejší diskusi. Reálnou zkušenost, ale ještě nemám a pro EM to stejně není nic zajímavého.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: V roce 2035 spíš za 450 tisíc s dojezdem 600 kilometrů.

    Auto za 500 s dojezdem 400 slibuje VW za tři roky (ID.2).

    Auta za víc peněz budou mít, pokud to zákazník bude vyžadovat, určitě přes 1 000 km. Viz to, že EQXX to slibuje na příští rok a Lucid Air má 830 km už dneska.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: FSD ale nejí ani ten asistent…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PEPAZZ: Je to jenom PR - jde v podstatě pouze o obyčejného asistenta na dálnici, akorát si na to zařizujou papíry…
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    realita roku 2035 bude že budou existovat malé elektromobily za 600 000 s dojezdem 450km (t.j. dálnice 270-330?), což odpovídá baterce 58-62kWh

    pak střední + SUV s baterkou kolem 80kWh s o něco vyšším dojezdem (t.j. jako teď Enyaq)

    a pak luxusky se 100-120kWh a dojezdem až k těm 800km, víc podle mě nebude potřeba, protože 350kW nabíječka ti dobije 400km za 10-15 minut

    (čísla se můžou lehce lišit, nebudeme se chytat za slovíčka, jestli ta cena bude 650 tisíc, nebo dojezd 420km a podobně :D )
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: tvůj problém je že mícháš mýty, dojmy a informace spřed 5-10 let s predikcema co bude za 15-30 let... nejdřív se dovzdělej, ujasni si co vlastně chceš dosáhnout a pak sem přijď s uceleným příspěvkem
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: wow to je hoodne pekné
    GOR
    GOR --- ---
    CUKI: Nesir tu dezinformace. Ztraty distribuce a prenosu jsou do 5 %. Doplnek do tvych 40 je tak absurdno cislo, ze by baterka asi musela vysublimovat.

    Proboha ja doufam, ze nemas technicke vzdelani nebo ze zamerne manipulujes cisly.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    jsem docela zvědavý co z tohohle open source simulatoru vypadne.

    MIT and Google Brain Create Tool To Speed Development of New Solar Cells
    https://scitechdaily.com/mit-and-google-brain-create-tool-to-speed-development-of-new-solar-cells/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Mercedes beats Tesla to hands-free driving on highways | Automotive News Europe
    https://europe.autonews.com/automakers/mercedes-beats-tesla-hands-free-driving-highways


    Daimler's Mercedes-Benz won regulatory approval to deploy a hands-free driving system in Germany ahead of Tesla, gaining an edge in the race to offer higher levels of automation in one of the world’s most competitive car markets.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Jo koukám na to BMW I3 když jsme u té garance má po 100 000Km garantovaný dojezd neuvěřitelných 91km! A to jen za 0M9Kč!
    Pokud budeme řešit reálnou spotřebu a v zimě, tak budu rád že po cestě z domu dojedu s nahřátou baterku na první benzínku :-)
    BMW i3: cena, dojezd, specifikace
    https://www.hybrid.cz/bmw-i3-cena-dojezd-specifikace/

    Ionic jezdí se super spotřebou na to jak je to z venku velká krabice, ale garantovanou výdrž nemá vůbec
    Zoe reálná spotřeba dle testů přes 20 garantovaná životnost 2 roky!

    To jsou přesně ty důvody o kterým mluvím že ta výměnná standardizovaná baterie je krok kupředu.

    Nevím každej kdo má ochcávku podobné motoráže mi tvrdil že jezdí spolehlivě pod pět a to se bavíme o autech 20+let. Někteří jsou schopní jezdit pod 4. Ale to chce brát trochu s rezervou.

    Co se týče benzínu. Tak u mého Yarise není problém přejet Německo za 4,2l pokud jedu po dálnici 100 max 110Km/h Letos jsem dojel (dál po okreskách, krátké trasy) až před Pyreneje za 4,5l. A to jsem křižoval v F 2x docela solidní kopečky.

    Plně naložen na několika měsíční cestu, 2+pes, 50l vody, na zimních, klimoška,...
    Dál už je to jiná písnička ale i přes to že jezdíme fakt po horách (a dost často mimo asfalt, často i cesty jsem) se vrátil se spotřebou do 5,5l. (necelých 10k km) Ale takové hory tu fakt nemáme. 10k km po Skandinávii, kde nějaké kopce sice jsou jsme dali přes 10k km jsme dali kolem 5ti litrů.

    BOBASH: Nechceš jít pracovat do distribuce? Pokud by jsi tu energii dokázal dopravit s takovými ztrátami, tak by jsi byl pravděpodobně brzy zasypán penězi. Protože za takové zázraky by jakákoliv energetická společnost dokázala být hodně štědrá. Pravděpodobně by to stačilo i na nobelovku. :-D

    U malých aut možná, celkově ani náhodou. Do 400km není od Prahy ani Brno. A většina aut nebude mít takovou baterii


    BOBASH: Pro síť je důležitá hlavně ta zimní spotřeba, kdy je energie nejméně a naopak je jí potřeba nejvíce.

    Ano až budou na trhu i malé auta, tak ta potřeba bude ještě větší. Protože prostě malé auto využiješ po většinu roku a na těch pár chvil si dopůjčíš další baterie Takže těch baterií ve výsledku tolik nepotřebuješ Tedy většina aut by si vystačila 1/4kapacitou a ty zbylé 3 baterie mohou být k dispozici na benzínkách. Tedy více jich potřeba nebude. Dejme tomu že bude u nás asi 7M automobilů na každé v průměru 3 malé (22kW) na jedno auto. To by tam mohlo být v klidu 4200 těchto baterií, aniž by byla potřeba jakákoliv baterie navíc! To je myslím slušnej ranec.
    Samo je nejlepší, aby to fungovalo všechno dohromady. Něco dobíjet přímo (když je z čeho). Něco dobíjet do "vysloužilých" baterii, jako podpor přímého dobíjení a něco do zásoby.

    Navíc stav by byl snadno předvídatelný. Data by mohla být online k dispozici. Takže kde zastavíš a kde je k dispozici kapacita na přímé dobíjení, kde na výměnu baterie, by jsi věděl dlouhou dobu předem.

    Takové řešení by pro naši síť fungovalo naopak jako výkonná regulace. Mohli bychom díky tou postavit více solárů a zbavit se uhlí a plynu. BTW teče už zase Plyn z Ruska k nám?
    Energetická soběstačnost taky není od věci.

    Tedy souhrnem jestli je největším problémem vyřešit konektor a mechanickou stránku výměny takových baterií, tak si du hledat kyj a vrátím se zpátky do jeskyně :-D
    KEB
    KEB --- ---
    PETER_PAN: jo a tu pětku za technickou a předtím litr vza tlakovky jsem dal servisakum, protože jsou Vánoce! :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Tak EQS je nejaerodynamičtější auto na světě aktuálně... na EQXX a na to, jestli bude mít sériovou verzi, jsem dost zvědavej.

    A Ioniq 6 vypadá taky zajímavě...



    Ten by mohl problém se spotřebou na dálnici řešit, přestože nejspíš bude obrovskej.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Libi se mi ze mercedes zvednul hozenou rukavici teslou a jde po aerodynamice :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Hele reálně má za 5 litrů šanci jet Octavia s 2.0 TDI Evo a úsporným řidičem, ta se furt myslím dostane i na těch 4,5 – už se zase naučili dělat diesely co nežerou. Nicméně teda 4,5 l/100 km asi úplně nepůjde na dálnici.

    Ale Octavia není ekvivalent Enyaqu, elektrickej ekvivalent Octavie zatím neexistuje. Až bude existovat, tak při rozumný aerodynamice nejspíš bude umět pod 20 kWh i na tý dálnici.

    Mercedes v lednu představí koncept EQXX, který by díky tomu, že je placatej a aerodynamickej (bude mít nejnižší Cd ze všech sériových aut) měl umět JEDNOCIFERNOU spotřebu na dálnici.

    Mercedes Vision EQXX concept debuts Jan. 3, promises 621-mile range
    https://www.motorauthority.com/news/1134289_mercedes-vision-eqxx-concept-debuts-jan-3-promises-621-mile-range

    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Prosimte uz mlc, vubec tomu nerozumis. Auta uz te v pristich letech neuzivej, tak se nauc kopat uran, aby do tech 16 bloku jen pro elmobily bylo co zavazet!

    BOBASH: To sis zrovna ted vymyslel. Yaris si i se studenym motorem na ceste 5 km do stavebnin a dvema paletama Porothermu zpet rekne tech 4-5 l na 100.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ad spotřeba – Ioniq 5 mi dneska žral kolem 27-28 kWh po města na krátký trasy kdy byl vymrzlej a většinu cesty se vytápěl.

    V létě s ním nějakýmu kolegovi vyšlo po městě dokonce snad pod 15. ID.3 jsem dostal tuším na 13-14.

    Nezapomínej, že se tady většinou bavíme o dost velkejch elektromobilech, protože malý se zatím moc neprodávaj, protože vyjdou draho. On Ioniq 5 vypadá na fotce že to bude něco jako Golf, ale ve skutečnosti je to velký spíš jako Tiguan, naživo je to fakt monstrum.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ztráty 40 % jsou úplná píčovina, reálně je to do 10%.

    A výkonový špičky na rychlonabíječky jsou taky kravina. Drtivá většina aut se bude nabíjet nejlevnější metodou, což je pomalý nabíjení přes noc, v práci, při nákupu nebo tak něco. Ionity a jemu podobný sítě jsou určený jenom k tomu, aby se s elektromobilem dalo jezdit daleko. A cesty přes 400 km jsou zlomek celkovýho nájezdu.

    Proč jsou výměnný baterky blbost jsme ti vysvětlili už několikrát. Reálně je levnější a efektivnější udělat vedle nabíjecí stanice hromadu vysloužilejch baterek z aut, ukládat energii z renewables do nich
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Novejsi Ioniq 38kWh furt jezdi pod 15. I s BMW i3 se myslim da jezdit kolem 15-16, to same Zoe od Renaultu. Ta mala auta na trhu taky jsou. Ale za 4,5 l nafty nejezdi nic a v benzinu uz vubec

    Mozna kdysi Fabia diesel umela jet kolem 5l/100 ale to uz se taky nevyrabi
    Moje Octavia 1.gen umi jezdit za 5,5 kdyz se mi chce, ale moc se mi nechce takze spis 6-6,2 :D

    Baterku nemusis zahrat jako motor ve spalovaku aby to jezdilo s nizsi spotrebou :D o zahrivani baterky jsme se bavili v ramci rychleho nabijeni v minus dvaceti. Ale na spotrebu jizdy to nema vliv
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: A dneska? Které auto to má aktuálně v prodeji?
    A jak na tom bude auto co potřebuje denně dojet 10-15km do práce? Jen o rozehřátí baterie...


    Ale prostě té energie bude potřeba hodně a bude potřeba ve špičkách. Má někdo představu co stojí tarif i na jedinou 350kW nabíjecí stanici? Tak aby nabíjela i přes špičky? To je klidně 40k jen za jistič a ani tak to není dávačka něco takového získat.
    U větších odběrů je potřeba ty špičky krýt tedy v reálu náhradní zdroj musí dát tuším 2,6h v kuse.

    Ono to zdaleka není jak píše HERR_FLICK: O tom že se spočítá celková spotřeba za rok a pak se to zprůměruje.
    I kdyby to byla ta třetina tak je to furt 25TWh které tam musí dotéct. (Temelín má něco přes 15). 40% se ztratí než se to dostane tam kam má. To jsou i v ideálním případě více než 2 Temelíny. Kdyby konstatně někdo byl na nabíječce. V noci to asi nebude nic moc. Dvojnásobek této hodnoty je hodně skromné číslo. Tedy 5 Temelínů není nic nepředstavitelného.
    Dále bude potřeba na provoz nejvíce v zimě. Tedy v období, kdy je energie nejvíce nedostatková.

    Není to nereálné se k tomu dostat ale je potřeba hledat řešení jak nejvíc zapojit obnovitelné zdroje. Proto výměna baterek a soláry u benzínek nejsou vůbec od věci.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam