• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KEB
    KEB --- ---
    RSZ: frajeři jak hovado :-D
    GOR
    GOR --- ---
    CUKI: Hele, bilance soustavy je na webu ERU volne k dispozici. Nemam ti to jeste poslat v tkanickach? V jaky skole ses prosimte ucil takovy ztraty? Ja abych dopredu vedel, kam nedat deti, kdyby nahodou chtely na techniku.

    Jestli uz teda chces zahrnovat vse, tak prosim u Yarise dopocti alespon:
    vlastní spotrebu ropy rafinerie
    spotrebu elektriny a tepla jineho puvodu nez z vlastni spotreby ropy rafinerie
    cerpaci praci produktovodu
    spotrebu kamionu pri distribuci
    odpar benzinu na CS PHM

    RSZ: Jednoho z nich znam (ing. PJ, Ph.D.) a musim konstatovat, ze je mu to podobny :-D
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Data na wiki jsou jedna věc a v realitě? Na wiki jsem taky koukal, našel jsem jen USA data. Spotřeba u novějších je větší, než u těch recenzovaných 30 na míli Za recenzovaná má jen 27. A recenzovaná má v reálu spotřebu znatelně větší. Ale nemám tucha jak se liší od těch co jsou na našem trhu.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: tohle jsou veřejně dostupná data, třeba i na wikipedii. Ale že mám dobrou náladu...

    246 km (153 mi) EPA, využitelná část baterky je 38kWh, čili 15,4kWh/100km dle přísného amerického standardu. Běžný řidič jezdí úsporněji, něco mezi EPA a WLTP, takže těch 15kWh je v klidu dosažitelných
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Mě by zajímalo jestli se někdy dočkám plně autonomního řízení na dálnicích. Třeba ten systém co navrhovala Tesla u kamionů mi nepřijde od věci ani u osobáků. Prostě jeden (levý) pruh pro autonomní dopravu která se bude pohybovat nějakou konstantní rychlostí. Tedy žádné předjíždění. To by podle mě na propustnost dávalo obrovský smysl.
    Pravej pruh to ale bejt nemůže protože se skrz něj vyjíždí. Tedy nevím jak to udělají třeba ve Francii kde se často vyjíždí i vlevo (okruhy měst).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: a co to teda je? mercedes to testuje na uzavretom okruhu

    2021 Mercedes S-Class Self Driving Demo - New S Class DRIVE PILOT
    https://www.youtube.com/watch?v=cH2SPE0_LkU


    tesla to testuje v provozu, ktora automobilka asi nazbiera viac tvojich oblubenych nepredvidatelnych situacii?

    Tesla FSD Beta 10.6 - Zero Disengagement To Target - A First!
    https://www.youtube.com/watch?v=QN__Tj4-5s0
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: A na spotřebě se to projeví konkrétně jak?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: nejnovejší i3 má 42kWh baterku, ne 33
    CUKI
    CUKI --- ---
    RSZ: Jezdim cca kilo, to je úsporná jízda? Prostě se chytnu na dálnici někoho kdo jede podobně a nemusím o tom přemejšlet. Nejsem člověk co potřebuje předjíždět auto přede mnou protože jede zrovna o 2 km menší rychlostí.
    RSZ
    RSZ --- ---
    CRAZY_IVAN: cuki jezdí yarisem, tak jsem mu chtěl nabídnout nějakou blízkou představu:)
    CUKI
    CUKI --- ---
    RSZ: Jo, já si slibuju, že rozumná jízda bude o něčem jiném.
    Možná trochu smutné, že elektromobily nemají srovnatelnou metodiku spotřeby.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    RSZ: jsou lidi, co s teslou ujeli 1000+ km na jedno nabití! :)
    RSZ
    RSZ --- ---
    CUKI: btw, pokud chceš u elektromobilů jet lowcosta ekorallye, ono to taky půjde, už jsem to tu psal - kolegové (3x chlap) s elektrickým citigo dojeli z Brna do Liberce na jeden šťouch.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: To jsem si nevšim, nejsovější jsem našel https://www.hybrid.cz/test-jak-si-elektromobil-bmw-i3-s-33kwh-baterii-poradil-s-tuhou-zimou/

    Dojezd na 33kW baterii v eko módu za zimy v kabině 110Km neberu jako výstřelek velké účinnosti. ale nevím jestli do chápu dobře. Pak jsem našel recenzi asi po 3 letech provozu -necelých 20% kapacity, Po 4? 18%
    1) mě je fakt jedno co je to za kategorii, prostě 4 dveře 4 sedadla, alespoň nějakej kufr-hatchback. Tedy to nejčastější co je potřeba. To že ty auta postupem let otekli je smutné, ale je mi to buřt. Nadhoď takovej dnešní příklad.

    2) v těch testech jezděj většinou 90-110 Alespoň co všude čtu.

    3)?

    4) nepíšu o drahých výměnách, tohle může být 20let nejlevnější metoda nabíjení, viz to co jsem psal.
    Pokud by šel pokrok kupředu tak jak si ho tu všichni sníte, tak ta cena bude někde úplně jinde. Může to výt ve výsledku malý jednoduchá stroj s uživatelskou přívětivostí.

    BOBASH: Pokud bereš interpolaci na základě 2 dat, kde jedno je extrémní případ, tak se jen tak ničemu nedobereš.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    To máte všichni za to, že jste se smáli tlačítkům a kriplkniplu!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ad vývoj baterek – před 10 lety nikdo nemohl uvěřit autu co ujede na elektriku 400 kilometrů, uměla to jedině Tesla a stálo to 3 miliony.

    Dneska koupíš auto s dojezdem 500 kilometrů za milion.

    To, že ve 2035 koupíš auto s dojezdem 400 kilometrů za 500 tisíc vypadá docela realisticky, na základě prosté extrapolace. Nebo prostě toho, že VW k tomu i představil to auto...

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: BMW i3 je prosímtě elektromobil představenej v roce 2013, kterej měl dojezd 130 km dle NEDC. Takže garantovaných 91 kilometrů je docela slušnej výsledek.

    Nezaměňuj s dnešní i3, která sice vypadá úplně stejně, ale má větší baterku a udávaný dojezd 322 km.

    Škodovka, stejně jako většina ostatních, má garanci 8 let / 160 000 km na 80% kapacity.

    Ad spotřeby:

    1) Octavia – ano, 1.9 TDI s rotačním čerpadlem v jedničkový Octavii jezdila za 4. Novější diesely to kvůli ekologii neumí (na nízký NOx a CO a pevný částice potřebuješ jinej režim spalování, blbě se to kombinuje) a Octavia I je o třídu menší auto než Octavia IV.

    2) Pokud jezdíš po dálnici 100 km/h, tak se pak musíme bavit o srovnání s elektrickým autem, který jede po dálnici 100 km/h. A to i ten Enyaq pojede tak za 17 kWh/100km.

    Já při zmínce o jízdě po dálnici automaticky počítám, že jedu jako normální člověk, tedy 130 km/h.

    3) Ztráty v přenosový soustavě

    4) Půjčování malých baterií – blbost. Když chceš využít drahou rychlou službu jako je výměna baterie na cestě, tak proto, že jedeš daleko. Když nejezdíš daleko, tak ti stačí pomalý nabíjení, protože ti baterka vydrží tejden.

    A k tomu je navíc problém vyřešit tu technickou stránku, protože to sice není nic co by NEŠLO udělat, ale je to něco, co je DRAHÝ. A služba, která je drahá (jak v nákladech zabudovaných do ceny auta, který ji může využívat, tak při použití) nebude fungovat, protože jí nikdo nebude chtít.

    Někde to někdo odhadoval, nevím jestli Tesla, Better Place nebo někdo jinej, a vycházelo jim to na výměnu baterie zhruba za cenu plný nádrže benzínovýho auta.
    CUKI
    CUKI --- ---
    GOR: Tak jsem nahoď tvoje čísla... Jsem zvědavej
    To si pamatuju ze školy tak asi 19% je jen ve vedení dalších asi 8% v transformaci
    Trochu se to bude měnit. Dále ztráty nabíjením asi 16%, to nepočítaje vyrovnávací baterii se kterou se počítá. to je znovu nabíjení dalších 16% které se ale musí započítat jen v těch špičkách.
    Dále musíš započítat ztráty v baterii a převod do toho hnacího mechanismu. Teprve potom přijde na řadu ta vysněná účinnost elektrického motoru.
    S příchodem FVE to bude jinak, ale ne lépe. protože účinnost se počítá na rozdíl od klasických elektráren se účinnost počítá už od panelu. Tedy je tam delší distribuce v NN.

    Technické vzdělání mám, energetickou soustavu a její regulaci jsme měli ve škole. Mám doma možná ještě skripta z vejšky, kdyby jsi se chtěl dovzdělat :-)


    JIMIQ: Počkej to byli data od aut které jsi mi ty vypsal. To co bude za 30let sem nepleť. Kdyby jsi viděl, co mi jsme se ve škole učili o technických jistotách některých vynálezů, se kterými musíme počítat nejpozději v příští pětiletce.
    Jen ty lithiové baterie by podle těch prognóz už měli mít životnost alespoň 100let, pracovat v libovolné teplotě, ztráty by měli být na hranici měřitelnosti a hlavě cena by už měla být tak nízká a hustota energie tak vysoká, že by to auto muselo na něco o velikosti startovací baterie alespoň 1000Km a cena podobná té startovací :-D

    Leč je tomu tak? Nikoli! Pak se nediv, že jsou pro mě tyhle BOBASH: žvásty na úrovni těm co říkají politici.

    Tyhle věci sleduji se zájmem už od devadesátých let. Už ve škole jsem tak nějak doufal, že mé první auto bude určitě elektrické. Ale málo co se dostane vůbec na trh a nikdy to nesplní původní očekávání. Je pravdou, že mě mile překvapil lead-carbon. O kterém jsem od školních let neslyšel a teď jsem na něm narazil náhodou ve vedlejší diskusi. Reálnou zkušenost, ale ještě nemám a pro EM to stejně není nic zajímavého.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: V roce 2035 spíš za 450 tisíc s dojezdem 600 kilometrů.

    Auto za 500 s dojezdem 400 slibuje VW za tři roky (ID.2).

    Auta za víc peněz budou mít, pokud to zákazník bude vyžadovat, určitě přes 1 000 km. Viz to, že EQXX to slibuje na příští rok a Lucid Air má 830 km už dneska.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: FSD ale nejí ani ten asistent…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam