• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ad technologie k výměně baterek...

    Baterka v osobním autě je předmět o rozměrech cca 2,5 x 1,5 metru a váze cca půl tuny. Ten předmět musíš něčím vyndat z auta, kde musí být uchycenej tak, aby šel snadno a bez lidskýho zásahu odpojit (první problém – rozpojovací kontakty a úchyty něčeho, co váží půl tuny a musí to vydržet nerozjebat se vibracema a zároveň udržet kontakt použitelnej pro přenos 800V/stovek kilowatt není konstrukčně úplně triviální věc a rozhodně to není LEVNÝ.

    Druhej problém pak je, že některý auta se snaží používat baterku jako strukturální část, to takhle úplně nepůjde.

    Ale pak tu máme větší problém.

    Nasadil jsi robota, kterej vyndal baterku – odpojily se úchyty, rozpojily se kontakty, baterka se spustila z auta. Teď jí musí další sada robotů někam uklidit a následně nabít. To "někam" bude poměrně velký místo, protože tam máš stovky baterek, takže to vyžaduje poměrně dost nikterak přelomový, ale dost drahý technologie. Třeba něco, co ty baterky bude vozit, pravděpodobně nějakej systém kolejnice nebo něčeho.

    Potom ty baterky musíš znovu nabíjet a udržovat v kondici. Nejspíš nebudeš mít ke každýmu skladovacímu slotu dovedenej proud (pokud ano, je to opět věc, která stojí spoustu peněz), a budeš s nima muset hejbat. Taky musíš udržovat přehled kolik jich máš a jak nabitejch. A musíš dělat diagnostiku těch baterek, aby se udržovaly v optimální kondici a případně ty, který začínají odcházet, otestovat a buďto vyřadit a použít na úložiště nebo rozebrat na jednotlivý části.

    S výjimkou tý posledně zmiňovaný fáze musíš tohle všechno mít v nějakým automatizovaným zařízení, který musíš mít u každý měničky baterek.

    Samozřejmě to nebude těžký vymyslet a postavit, je to věc přibližně odpovídající třeba zakladačovýmu systému v patrových garážích, kterej ti "uklidí" auto.

    Ale provoz a hlavně pořízení tohohle ansámblu budou tak drahý, že aby se to vyplatilo vůbec dělat, bude ta výměna baterky stát víc než kdybys tankoval benzín.

    I kdybys měl energii zadarmo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI:
    0) Nemám na to data, ale z pozorování jede většina lidí na dálnici těch cca 130 (resp. 130 dle tachometru, takže reálně o něco míň), sem tam někdo o kousek míň, zhruba podobná část o něco víc nebo výrazně víc (160+).

    Osobáky jedoucí kolem 100 vídám opravdu dost zřídka.

    1) Octavia je normální auto pro rodinu. V E, F a I mají rádi malý auta, protože tam mají stísněný města a s velkýma se tam nevejdou. V zemích kde jsou normální podmínky (D, GB) si kupujou cca stejný auta jako my.

    Lidí, co jim přijde normální používat na delší cesty Yarise, je podobnej počet jako lidí, kterým přijde normální jezdit po dálnici kilo. Většina lidí nejsou asketi a pokud můžou, radši pojedou v Passatu 160 než v Yarisu 100. A tomu taky odpovídají jejich požadavky na EV.

    2) K i3 – tady máš reálný data od uživatelů na Spritmonitoru, ještě se ti zeptám kluků na jejich reálný spotřeby se služebníma i3. Ale vypadá to, že pod 20 kWh/100 km umí dlouhodobě.

    Jinak i s tím velkým a nenažraným Ioniqem jsem teď jel po Praze za 20 kWh/100 km, takže jakmile se to zahřeje, už to není problém.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: To že ty jezdíš 130 neznamená, že všichni ostatní po pravdě mi přijde že až tak moc (poměrově) lidí těch 130 nejezdí. Jasný taky na to někdy šlápnu, když je potřeba, ale ne nijak zásadně. Navíc jedna z věcí, ač jsem kousek od dálnice nějak se ji snažím nevyužívat, jezdim raději po okreskách pokud to není přes města.
    1) oktávka je zbytečně velká (dlouhá), u nás máme asi midráky tak potřebujem velký auta, ale třeba ve E,F, I to není úplně zvykem.
    2) V tom I3 jeli na ekomód aby dosáhli té spotřeby.

    BOBASH: Vyměnit baterii pokud bude rozumnej systém fakt není nic složitého. Žádná hitech technologie se nekoná.
    Ano skladování, je další věc co je třeba řešit, ale zase nic zásadního.
    V čem bude ale obrovský rozdíl je ten, že budeš používat přebytky, tedy energii de facto zadarmo. naopak ta ve špičce bude extrémně drahá, takže se ti může stát že ta cena za nabití může stát klidně i víc než 1500Kč
    ICS
    ICS --- ---
    CRAZY_IVAN: já tam psal jen tu jednu reakci v článku, ještě pod jménem našeho foundera, takže netuším :)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Pak napis. Protoze momentalne fakt premyslim, ze bud Ion5 nebo EV6 bude moje prvni auto 🤣🤷‍♂️
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Netuším co má Kia ve fleetu, ale napíšu jim, že to chci půjčit :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Hele to teď kolega řešil a potvrdil moje tušení, že aerodynamika se podle pohledu nepozná. Ioniq 5 a EV6 mají skoro stejný Cd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: On pro něj nepíše, jen odpovídal v anketě.

    Já mám o tom vodíku za úkol napsat celej článek :)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Takze u toho EV6 nejspis nedostanes tu GT ale jen GT packet (jak tomu rikaj, plus GT?), souhlasi?
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ICS: kolik vás tu píše pro finmag? :))
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Ad aero, takze proste EV6 :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HERR_FLICK: Verze s menší baterkou nepůjčujou novinářům nikdy u ničeho.

    Obvykle půjčujou auta jako je tohle, což je konfigurace zvaná Ctrl + A.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HERR_FLICK: Však jo. Samozřejmě že na Autoforu to používají jako důkaz toho, že Porsche vidí, že elektromobilita je nesmysl.

    Akorát při tom taktně zamlčí, že příští Cayman a Boxster jsou potvrzený jako elektrický, Macan taky a dá se předpokládat, že Cayenne bude rychle následovat. Možná Panamera ještě chvíli zůstane, ale tu nejspíš úplně nahradí Taycan.

    Syntetika bude pro majitele starejch 911. Možná i pro majitele novejch 911, který třeba teoreticky díky tomu udržej spalovací ve výrobě. Byť by to z toho modelu udělalo ještě větší raritu než je teď. Ale dokážu si představit, že budou i po oficiálním "konci spalovacích motorů" díky tomuhle nějakou takovouhle retro věc vyrábět.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: to byla předpokládám verze s větší baterkou
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: to ano, ale samo Porsche to bere jako zcela okrajovou sranda záležitost
    do které finančně také oproti elektromobilitě posílá jen takový směšný drobek

    Kdežto cuki a další bludišťáci na autofórech etc. to považují spolu s vodíkem za něco, co má proti BEV šanci ve velkém měřítku

    akorát že vůbec
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HERR_FLICK: Výroba syntetických paliv má jeden zásadní účel, a to je ten, kvůli kterýmu se do toho pouští Porsche – přestože jde natvrdo s většinou modelů do elektromobility.

    Porsche chce syntetický eko palivo pro majitele starých modelů a možná nových 911, který zůstanou spalovací. A je jim jedno, že takový palivo nejspíš bude drahý jako kunda a nesmyslně nepraktický.

    Já si ho taky rád koupím, až se budu chtít ve svým Jaguaru nebo snad doufejme i starý 911 o víkendu jít projet.

    Ale přes tejden chci Taycan :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak tady pár aktuálních tématických fotek:







    Kromě toho, že to nemá tlačítka na přední výhřevy sedadel (ale má to kolečko na hlasitost a tlačítka na přepínání věci jako je mapa, navi, média a tak) a že to má neskonale debilní Lane Assist (cuká volantem), tak je to velmi příjemná věc. Jen je mi záhadou spotřeba, ale to asi bude topením.

    Krátký trasy po městě mi to vytrvale jezdí za 28 kWh/100 km, ale to vždycky začínám s vymrzlým autem. Když jsem startoval s vyhřátým po krátký pauze od předchozí trasy, tak spotřeba spadla na 21 kWh/100 km. Na dálnici ve 130 km/h pořád akceptovatelných 24 kWh/100 km. S rychlým nabíjením už docela použitelný.

    Ale furt by to potřebovalo lepší aerodynamiku nebo větší baterku, je to spíš auto pro lidi co dlouhý trasy jezdí občas... hodně občas.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    TOMBRIDER: To tak nejak vsude kde se objevil Cuki.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    na výrobu paliva se spotřebuje 1.6kWh/l
    na distribuci jen na benzinkách 0.1kWh/l
    to máme u 8m litrů 13.7TWh, skoro výkon Temelína
    po započítání dalších provozů, jako jsou ropovody, těžba etc. to je ještě podstatně víc
    So viel Strom brauchen Autos mit Verbrennungsmotor
    https://edison.media/e-hub/so-viel-strom-brauchen-autos-mit-verbrennungsmotor/20826274.html?fbclid=IwAR0VwHnXyOWnS2SQTHhCWGIN_Qdv5rqxNDrtyE5eMxfLkHw4a86yQVm6PNY

    CUKI: zkus nejdřív pochopit základy pravopisu, podmiňovací způsob se bral někdy v 6. třídě ZŠ, až pochopíš základy, pouštěj se do složitějších úvah

    a ne, rafinace nemůže běžet na přebytky, potřebuje stabilní zdroj, proto je napůl kundovina i výroba synt. paliva a vodíku, protože je neumí využít
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tesla FSD je asistent, u kterýho musíš 100% času řídit a mít ruce na volantu. Mercedes má asistent co umí chvíli v určitý situaci řešit sám.

    Mimochodem, tahle zpráva tak nějak dotváří celkový dojem z FSD a podporuje názor, že Musk je regulérní podvodník.

    The Car Used In Tesla's Video For AP Hit A Barrier: NYT
    https://jalopnik.com/the-car-used-in-teslas-promo-video-for-autopilot-hit-a-1848167379
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jak je libo. Hyundai Ioniq 5 má sice zadní vyhřívání sedadel na tlačítka, ale přední má v infotainmentu. Než infotainment nastartuje do fáze, že si můžu zapnout výhřev, tak mi mrzne prdel.

    Chci zabít toho kreténa co to vymyslel.

    Jo a zapnout přes appku v telefonu jde jen vyhřívanej volant, sedačky ne, takže si je ani nemůžu zapnout když jdu k autu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ad drahá výměna baterek...

    Služba je drahá v závislosti na tom, jaký jsou na ní náklady.

    Když nabíjím elektrický auta, tak potřebuju nabíjecí stojan za cca milion až milion a půl kus (počítám nějaký hodně rychlý DC) a kus parkingu. A koupit elektřinu, která bude relativně drahá, protože jí chci mít když jí potřebuju, nebo postavit nějaký úložiště. Třeba z vysloužilejch baterek, který jsou levný.

    Když chci v těch autech měnit baterie, potřebuju mít kromě výše uvedeného (ta nabíječka mi stačí slabší, mám čas, to je jediná úspora) ještě:
    – Lidskou obsluhu nebo fakt super hi-tech robotickej systém na výměnu, přepravu a ukládání baterií, a na jejich nabíjení. Při odhadovaným počtu vyšších stovek baterií na jednom dálničním stanovišti k tomu potřebuju i středně velkej sklad. Ten navíc musí být vybavenej poměrně extrémním stupněm požární ochrany, protože v něm bude třeba 200 tun Li-ion baterií.
    – Potřebuju nakoupit ty baterie, který budou někde ležet jako záloha. Ale na rozdíl od těch do úložiště musí být nový a musí být udržovaný v top stavu, protože za to zákazník platí. Nechce dostat do auta baterku s 80% kapacity.
    – A potom potřebuju nakoupit stejný množství energie jako bych jenom nabíjel.

    Proto když to někdo někde počítal, tak jim vyšlo, že výměna baterky bude stát něco jako 1500 korun nebo nějakou takovou sumu. Výrazně víc i než drahý nabíjení, protože se v tom musí zaplatit naprosto šílená logistika okolo.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam