• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CUKI
    CUKI --- ---
    HERR_FLICK: Jenže ta baterie odchází taky věkem. Málokterý auto má půl mega na hřbetu.
    Běžně jsou na trhu auta za pár desítek tisíc které na deset let nenajeli ani 200k. A s tím autem není problém dojet na jeden zátah cca 700km bez tankování.
    To 15ti leté auto bude mít tu baterii většinou kaput a i kdyby nemělo, tak než to střelit někomu dál bude pro něj zajímavější recyklace té baterie a auto do šrotu. Na tohle narážím.
    Jenže novou třeba i malou baterii do těch aut prostě nedáš. Nejde jen o pronájem té baterie. Ale o to že ty si nemůžeš tu baterie pak strčit někam jinam.
    CUKI
    CUKI --- ---
    PETER_PAN: Ano zaspali jsme, ale máme poměrně jasnou predikci co si v příštích desetiletích můžeme dovolit vybudovat. A k tomu prostě ta elektromobilita vůbec není připravená (nebo opačně). Kolik je potřeba energie na přechod k elektromobilitě jsem tu už zkoušel popsat.
    Ač elektromobilita bude pravděpodobně v budoucnu směr k lepšímu, nejsme na to připraveni.
    Daleko jednodušší je vyrobit nový EMB park, než energetickou soustavu pro jeho provoz. A to ani kdybychom zůstaly u toho uhlí (což se doufám nestane)
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Popravdě mě ten rozhovor přišel úplně o ničem. Což není hodnocení toho co jsi řekl, ale spíše hodnocení otázek. Mohlo se tam rozebrat mnoho zajímavějších věcí. Tedy rozhovor bych kladně taky nehodnotil...
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CUKI: ani prd

    ojetiny nejvíc najedou v první dekádě, ne druhý
    jestli nalítá 300k v první. tak v druhý dá pod 200
    i s 600tkm ale je kapacita nad 80%, takže u takhle vylitanejch verglů (kdy mj. ani u spolehlivějších ICE nevydrží běžně motor) je po 20 letech budeš moct v klidu běžně používat, jen stejně jako u ICE s 600tkm budeš častějc řešit servis (umřelej článek etc.)

    naopak jako totální socka kdy jedeš lowcost provoz s nákladama pod 1kč/km by sis pořád nejspíš nemohl dovolit pronájem služby vyměnitelný baterie
    CUKI
    CUKI --- ---
    OMNIHASH: O ani jedné jsem zatím ještě ani neslyšel. Připomíná mi to fiktivní adresy některých firem v některých lokalitách :-)

    HERR_FLICK: Srovnáváš ale úplně jiný segment. U toho 20letýho obyčejnýho auta nebudeš mít po 20ti letech baterii s 80% kapacity. Naopak do ní budeš muset notně investovat.
    Což se u šuntu za několik desítek tisíc nevyplatí dokud nebudou ty unifikované baterie.
    protože dokud ji nevyndáš s vraku a ve vložíš do jiného vraku, nebude tento trh vůbec existovat.
    Baterie se z recykluje, ale s auta bude prostě nepoužitelný vrak
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Ne, nestála. Běžná auta jsou cca kolem 1/4mega, za 100k máš slušně zajetý vůz.
    Problém vidím v tom že to auto, které může být jinak ve slušném stavu, bude mít často baterii na odpis a ta nová se do něj nevyplatí dát, protože bude stále neunifikovaná. Tedy autem pro masy lidí co mají auta běžně 15+ se ani ty současné po těch letech nestanou.

    Poslech jsem si celý rozhovor a není tam nic moc s čím nesouhlasit, ale stále se to týká úzkého segmentu.

    Co bych rád ale chtěl vysvětlit, kde si vzal ty výkonnější auta spotřebují max 10-20% více energie na rozdíl od spalováků. To si vůbec nemyslím, jsi schopen toto tvrzení nějak vysvětlit?
    například tvoje oblíbená dvojice, kterou tak rád používáš: Eniaq-Kodiaq

    2,0 TDI 110 kW DSG, naftový: 5.0 l/100km kombinovaná
    2,0 TDI 147 kW DSG 4x4, naftový: 5.3 l/100km kombinovaná
    reálně dle diskusí pod 6l

    no a teď Eniaq "reálná spotřeba vyšla na 23,4 kWh/100 km"
    Test Jaká je spotřeba Škody Enyaq 80 iV v běžném provozu? – Zaostřeno na spotřebu | fDrive.cz
    https://fdrive.cz/clanky/test-jaka-je-spotreba-skody-enyaq-80-iv-v-beznem-provozu-zaostreno-na-spotrebu-7918

    Malé elektromobily a bohužel ne až tak malé, ale jezdí reálně třeba za těch 15kWh (tvá slova zde v diskusi)

    Zatímco srovnatelná auta velikostí a výkonem se pohybují pořád kolem 5ti na sto.

    Podle mě zásadní je hmotnost a tvar, ale jako nějakou výhod u elektromotoru bych tohle zrovna neviděl. Minimálně prozatím.

    Pokud do toho srovnání zahrneme ještě nějaké dodávky, vyjde to ještě hůř, ale to je dost nefér, protože těch elektrododávek zatím moc není.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jinak tohle - přesouvání elektřiny do Rakouska a Švýcarska je (krom mostecké kaskády a PVE Lipno-Dunaj) možnost jak si ukládat elektřinu, protože oni mají přehršel vodních a přečerpávacích vodních elektráren
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Když bude zima tak přijde renezance uhlíčka vhod. A to platí i pro Čínu stejně tak pro Němce.

    electricityMap | Live CO₂ emissions of electricity consumption
    https://app.electricitymap.org/zone/DE
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    FORTRESS: jo, ale 7% exportujou do Švýcarska, 2% do Maďarska a 1,5% do Itálie
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    FORTRESS: tak jako vždy seš u zdrojů mimo
    Čína po debaklu s Australskym uhlím, kdy se střelila do vlastní nohy a způsobila celosvětovou energetickou krizi s fosilníma palivama, od uhlí ustupuje, jednoduše proto, protože banky do tohohle mrtvýho průmyslu už sypat nebudou
    ani ty čínský
    Bank of China to stop financing new coal mining, power projects overseas from Q4 | Reuters
    https://www.reuters.com/business/sustainable-business/bank-china-stop-financing-new-coal-mining-power-projects-overseas-q4-2021-09-24/

    z čeho se elektromobily nabíjej je ale irelevantní, když obdobnou el. energii pro provoz BEV stejně spláchneš do kanálu výrobou paliva pro ICE

    V USA pochopili, že se aktuálně vede studená válka s Čínou ve vývoji mj. právě elektromobilů, a kdo zaspí, nežere, takže do toho opět sypou větší dotace, jak v EU

    Naopak my můžeme v ČR bejt rádi, že jinak opožděnej koncern VW dostal na držku s dieselgate, takže nezaspal s vývojem EV, to samý korejci, tzn. i v týhle prdeli se dál bude mít co vyrábět, místo abysme všechny nový auta za 10 let dováželi z Číny
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FORTRESS: Ano Rakusaci jsou banda strasna, o tom zadna.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    PETER_PAN: Vyvážíme jí především do Rakouska aby si tam mohli hrát na bezemisní stát. Momentálně 10,57 % energie v Rakousku je exportované z ČR.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Ad Američani – stačí ti to, že Dodge Charger bude elektrickej v roce 2024 a Mustang tuším 2027? A Ford teď někdy zvýšil výrobní plány F-150 Lightning na dvojnásobek.

    A už i Toyota představila 15 konceptů elektroaut.

    Lidi, kteří ve vedení automobilek berou těžký prachy za to, aby věděli, co bude dobrej nápad vyrábět, si očividně všichni myslej, že to budou elektromobily. A oni mají rozhodně lepší informace než my. Takže se buďto pletou stratégové megakorporací, nebo lidi v komentářích na internetu...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    HERR_FLICK: ale i Čína a USA mají nějaké emisní limity a plán přechodu na elektromobilitu. To není jen a pouze EU věc. Dokonce v Číně na to tlačej víc než východní část EU
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FORTRESS: Tohle je dalsi vec ktera je v chapani elektromobilu spatne. Nepravdive uvadene udaje ohledne nutne vyroby elektriny pro elektromobily. Ruzne ty 2 Temeliny atd.
    CR je ve spatne pozici kvuli tomu ze zaspala s energetickou koncepci a to ze uhli bude koncit je jasne uz od 90. let. Politici to hrnuli pred sebou. Ale CR take hodne elektricke energie vyvazi (rok 2019: CR vyroba 88 TWh, exportovala neco pres 15 TWh). Kdyz zapocteme i elektrickou energii potrebnou pri vyrobe fosilnich paliv, tak prechod na elektromobilitu vsech aut (vc. nakladnich, zemedelske a stavebni techniky) je mensi mnozstvi elektricke energie nez ten export - zcela jednoznace.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    HERR_FLICK: Jo psal jsi to pamatuju si to, dodával jsi ještě jak nás spasí OZE v kombinaci s FVE/VTE a jak to natřeme Rusku. To se všechno do potvrdilo do posledního písmenka takže už tvoje teze nezpochybňuju.

    Každý "blok" je v případě EVs v trošku jiné pozici. Pro Čínu je elektrmobilita spásou, protože má jak zdroje na jejich výrobu tak lidi co to budou vyrábět. Stejně tak je bez skurpulí bude nabíjet z uhlí (kde se pohybuje u 50 % celosvětové spotřeby) , 150 nových jaderných reaktorů nebo z vodních děl jako jsou tři soutěsky kvůli kterým vysídlila miliony lidí.

    Divil bych se kdyby si v USA nechali vzít ICE motory úplně, stejně tak jejich surovinová diplomacie je ucházející a navíc mají vyhypovanou Teslu jejiž krach by je asi hodně bolel.

    EU nemá nic z toho - a zabíjí svůj automobilový průmysl sama včetně niché značek. Nejvíc na to doplatíme my v ČR.


    BOBASH: Nedivím se.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak čtenářstvo Finmagu to vidí podobně jako čtenářstvo Seznamu, jsem velice populární.



    A i v komentářích je to podobný. Hlavně tam všichni opakujou dávno vyvrácený argumenty. Marnost.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FORTRESS: Ano, mas pravdu. Ty prvni velke SUV/crossovery od premiovych znacek nebyly zadna slava. Jaguar iPace, prvni E-tron od Audi (mastodont ala Q7) naebo MB EQC. Navic casto v konfiguraci 4x4.

    Bavme se o Enyagu nebo Q4 etron s hnanou zadni napravou. Nebo u Hyundai Kona. atd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: EQC je krám, protože je to předělaný GLC. Elektromobily vzniklý předěláním ICE jsou téměř bez výjimky krámy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: A proto se pro elektromobilitu rozhodl třeba Cadillac, protože Euro 7 zcela zdevastovalo jeho prodeje v EU...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam