• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Dělám si průzkum na nové elektroauto. Požadavek je více méně: Od základu vybudované el.auto, větší než id.3, baterka aspoň 70kwh, co nejrychlejší DC nabíjení, cena do 1.250.000 bez DPH.

    Zatím jsou ve výběru tyhle: Q4 etron, Enyaq, ID.4, Ioniq 5, Ev6. Kdyby vás napadl nějakej model, kterej jsem opoměl, určitě budu rád za rady.

    Přikládám tabulku, sice není tak propracovaná, jako od JYRKA: , ale zase tam není přehršel odkazů, kvůli kterým jsem ji nemohl použít (chtěl jsem pár věcí umazat, a začalo mi to tam házet errory :D). Budu rád, když tam najdete chybu, tip jak to vylepšit, zpřehlednit apod.

    Je v ní více méně od nejdůležitějšího po nejméně důležité podle čeho vybíráme. Zvýrazněné je to na co koukáme nejvíc asi (i když něco je pro přehlednost, třeba hrubá velikost baterie).

    Nejsou tam důležité věci, které ale mají všechny vozy (nouzové brždění atd.), zase jsou tam "nedůležité věci", ve kterých se liší (vyhřívání volantu). Pokud je v kolonce uvedena cena, znamená to kolik stálo danou věc přidat (tzn. po odstranění věci bychom ušetřili). Pokud je v kolonce +cena v závorce, znamená to, kolik bychom museli připlatit, pokud bychom na dané věci trvali. Červeně je označena poháněná náprava, protože je to pro né moc dobrou řidičku, takže bych byl mnohem radši za předokolku, nebo čtyřkolku, ale asi se nedá nic dělat no.

    Snažil jsem se třeba dočíst, které z nich má funkci "precondition battery" pro rychlejší a šetrnější rychlonabíjení, ale nejde to dost dobře vygooglit (většina EV výrobců to má popletené s předehřátím interiéru. - tohle mě strašně sere u Ipace, jde tam nastavit aby mi vyhřál auto, ale aby se připravil na rychlonabíjení nejde, takže za studena přijedu k rychlonabíječce a prvních 20min nabíjím 20kwh, než se to zahřeje doprdele! Naštěstí to je extrémní případ, který většinou nenastane, protože když už potřebuju rychlonabíjet, je to po x hodinách jízdy, ale i tak to nasere.)

    Docela mě cenově překvapila Kia (druhé nejdražší), kvůli baterce jsem musel vybrat snad až třetí výbavu (takže si nejsem jistej, jestli jsem náhodou nevybral zbytečně moc), a stejně tam nebylo tepelné čerpadlo. A pak Volkswagen (nejlevnější), tady se zase bojím, že mi něco uteklo :D

    PS: Jinak je vidět, jak automobilky nejsou na elektromobilitu připraveny, protože dozvědět se některé věci důležité a typické pro elektromobil je někdy fakt oříšek. Co si vzpomínám, tak jsem bojoval s max hodnotou DC rychlonabíjení apod. (někdy neuvedeno, někdy místo hodnoty kwh údaj z 5% na 80% X minut...) to jsem někdy dokonce musel brát z neofiko webů...

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Pomalu se chystám na dotace na elektrická auta. Udělal jsem si předvýběr, sepsal jsem si parametry, nakonfiguroval standardní konfiguraci, připravil váhy jednotlivých kritérií a teď zbývá jen doplnit ceny pojištění a provozu.
    Jestli vás to zajímá, tak přikládám Excelovou tabulku, můžete si s ní hrát. Například prodej Toyoty Auris asi nebudete provádět, doplňte si tam, co chcete :)

    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CUKI: já ti nevím cuki, pět? let tě tu pozoruju, jak půlce nyxu plamenně vysvětluješ, jak je bydlení v nezaizolovaný chatce o 30m2 nebo autě velikosti Fábie pohoda a kdo chce víc je rozmazlenej zasranec, a teď tu předvádíš etudu na téma nedostupnost zásuvek v Budějovicích... na to jakou požaduješ mentální flexibilitu po širokým okolí, jseš neuvěřitelně rigidní ve chvílích, kdy se ti nechce. Co ti máme říct? Tak si e-auto nekupuj, stejně je to čistě hypotetická otázka i odpověď v tvým případě...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    STETKINS: Všichni příčetní, přesně tak :)
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CUKI: Hehe, já myslím, že všichni příčetní tady vědí, že (zatím) tady dostatečná infrastruktura není, ale to se bude jenom zlepšovat a nejspíš zlepšovat čím dál tím rychleji.
    Myslím, že tady všichni chápeme, že dnešní elektrická auta nejsou nic pro někoho, kdo ročně najezdí 5k km a průměrná délka cesty je 2.5k km a navíc bydlí na sídlišti.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ty jedes k rodicum na obed 300km? Protoze jinak to s autem co ma dojezd 800-1000km nedava smysl
    CUKI
    CUKI --- ---
    OMNIHASH: Tvůj problém pochopit psaný text mě taky udivuje. Prostě když k rodičům jedeš na oběd. Tak netoužíš v krajském městě pakovat kdo ví kde a dojít pěšky ale zaparkovat a nabíjet před domem. A jet někam a trčet tam kdo ví jak dlouho než se dobije baterie mě zrovna nepřijde jako super trávení mého času...
    Do dolévání s kanďáků je odpověď na tvojí první republiku ne na dnešek. A místa která jsou odříznutá od světa to používají vcelku běžně. Ne každý bydlí uprostřed Evropy.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CUKI: tvůj vesmír, kde si lidi běžně dolejvaj benzín z kanďáků, ale nejsou schopný najít nabíječku v krajským městě mě nepřestává fascinovat!

    Mapy Google
    https://www.google.com/maps/search/Ceske+Budejovice+nabijeci+stanice/@48.9803717,14.4689277,14z
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CUKI: Natočili pro tebe video. To ti potvrdí všechny tvoje obavy: https://youtu.be/wD6EnzfrsXw
    CUKI
    CUKI --- ---
    CUKI: Teprve 6 mínusů? Trochu se snažte :-)

    OMNIHASH: 1) Jenže pokud nebudeš mít ty nabíječky v místě nejčastějších parkovaní (domov, práce,..) tak ti jsou k ničemu i kdyby jich bylo 10x tolik. Ostatně to tvrdí i sám velký guru Bobash.
    Navíc natankovat můžeš kdykoliv třeba s kanistru. Na počátcích motorismu mělo dost lidí doma zásobu a na benzínky jezdili spíše z prestiže. A doteď to tak na odlehlých místech funguje.
    2) Ty cestovní benzínky na delších cestách tě prostě tolik nezdržují.
    Mám kolem sebe 2 lidi co mají elektromobil, jeden už dost dlouho. Oba mají zatím k dispozici další spalovací auto právě na vyřešení cest, které jsou jinak minimálně dosti nepohodlné.
    Jeden pokud může se rád omezí, bere to jako sport, ale když jede k rodičům na sídlák do Budějic, jede spalovákem, protože prostě prodlužka z paneláku je nonsence.

    No a kolikrát se mi stalo, že měl někdo se mnou schůzku a volal mi že přijede pozdějc, protože není dostatečná kapacita na čerpací stanici.

    Tohle zatím problém dozajista je. Stejně tak je divné jíst půl hodiny před pracovním obědem protože zrovna dobíjím auto...

    Zatím pro hodně lidí poměrně omezující. A je s tím třeba něco dělat. Protože tohle bezesporu naše budoucnost jednou pravděpodobně bude.

    Je zajímavé, že pro lidi kteří tam moc vyžadují pohodlí svých módních tanků SUV, tohle nevidí.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CUKI: v ČR je pod 10.000 elektroaut a 1500+ veřejnejch nabíječek, v tomhle fakt problém není. Tolik nebylo benzínových stojanů IMHO v ČSSR dohromady, a taky si nikdo nestěžoval, že není kde natankovat.
    CUKI
    CUKI --- ---
    STETKINS: Já nevím, kdo kde z čeho dělá problémy, tady jen nemálo lidí poukazuje na to, že stávající řešení dobíjení je dobré pro nějaké fajnšmekry, nadšence a nebo hipsterské motoristické novináře, které jsou za tyto hrátky kde nabít navíc ještě placeni.

    Většina lidí konzumaci jídla na benzínkách a jiných stravovacích zařízeních nevyhledává. Pokud si chtějí odpočinou po řízení tak to určitě nebudou vyhledávat betonoasfaltovou smrt uprostřed parkujících aut.
    Taky nebudou kvitovat s povděkem "možnost" že mají každých x hodin čas si alespoň zblajnout něco ve fastfoodu nebo bloumat po nákupních střediscích.
    To že si dneska pravděpodobně lidé na sídlištích moc elektromobily kupovat nebudou, neřeší fakt že jednou (a snažíme se o velmi brzké datum) ho ti lidé na těch sídlištích budou muset vlastnit.

    A já si zrovna myslím, že je velmi důležité aby ti nadšenci a motorističtí novináři o těchto tématech psali. Nikoli aby velmi těžko řešitelné problémy nazvali jako marginální a nebo že to vlastně problém vůbec není.

    Ano dneska to problém není protože ty luxusní tanky si nekupují dneska běžní lidé. Ale jestli to má být řešení, které řeší ekologii, tak je potřeba vidět trochu dál. A dívat se jaké skupiny ty auta jak používají, co jsou ochotni oželet a nebo co je vůbec možné v tomto podniknout.

    Auto je prostě stroj, který má primárně být užitečný, a ne že musím řešit v apce kde musím auto odstavit abych dojel vůbec do cíle. :-D
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEB: znáš to, kdo chce, hledá řešení, kdo nechce, hledá problémy... ono si vybrat ubytko někde, kde ten wallcharger maj, taky takovej rubikon není ani na tý Šumavě.
    KEB
    KEB --- ---
    STETKINS: to je tím, že druhá strana nás přesvědčuje, že to vůbec žádný problém není
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    KEB :
    FORTRESS:
    Hele klucí a nebude nejlepší, když si to elektrický auto nekoupíte? Kupte si pro mě za mě třeba koňa, to je vaše věc.
    Jen dost dobře nechápu to vaše nutkání někomu vysvětlovat, jak je pro vás nějaká věc, kterou nechcete, hroznej problém...
    KEB
    KEB --- ---
    FORTRESS: a kde je problém, tady mi radili, že si mám hodit prodluzku z šestého patra na sídlišti! :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: To je jen otázka toho, kde kdo postaví nabíječky.

    Jak už jsem psal, cestou do Chorvatska jsem stavěl na pomalý nabíječce u jezera Bled a šel jsem si zaplavat. Na cestě z Varšavy jsem jednu zastávku využil na procházku po Lodži a famózní burger, druhou na procházku pro Vroclavi a kafe.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Tak stačí zajet do Vimperku na oběd. Tam myslím je veřejná nabíječka. A třeba u Vodníka vaří nadmíru výborně :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    FORTRESS: zrovna u Srní jsou nabíječky ve všech okolních vesnicích - Prášily, Kašperky i Modrava maj a to Srní by mělo mít taky, už to tam pět let staví NP Šumava, ale jestli to vyšlo netuším, nebyl jsem tam delší dobu
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Většina hotelů má zásuvku i venku, stačí se zeptat. A když se nechováš jako buran, tak ti to místo u zásuvky i rezervujou, ale chápu, že to pro tebe je extra problém :)
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    NIKDAS: Jako že bych si natáhl prodlužku z hotelu ty imbecile když se tam někdy nedá ani zaparkovat u hotelu?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam