• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Jak jsem psal tady NIKDAS:, uvažujeme o koupi druhého EV pro mamku, takže nic extra spešl, zároveň je to prestižní dáma, takže do škodovky/kie jít nechtěla i když jsem se jí snažil vysvětlit výhody 800V systému.

    Situace se však změnila, dotace nejsou a asi nebudou (letos to ani není jako položka v harmonogramu), auta pořád zdražujou (nějaké snížení ceny nečekám...). Celou dobu to vypadalo na Audi, ta bohužel zdrahla o 100k a navíc nejde objednat s menší baterkou. Já totiž celou dobu tlačil auta s větší baterkou, protože jsem si říkal, že za 5 let to bude neprodejné(resp. strašně klesne na ceně). Jenže partnerka kontrovala tím, že za "prestižní elektroauto" si lidi připlatí a klesat na ceně budou nejvíce obyč značky (něco jako když prodáváš starej iphone - lidi to kupujou, jen aby ho měli).

    Takže jsme nakonec přistáli na Mercedes EQA, 66kwh baterka, megadisplej, tepelné čerpadlo, tažné, tmavé okna a vyhřívání sedadel (zapomněl jsem něco, na čem si secondary market potrpí? - aby se pak líp prodávalo), to vše za ceníkovou cenu 1 420 000kč.

    Já o něm původně vůbec neuvažoval, protože to není od počátku konstruované BEV, ale nakonec jsem byl přehlasován, i proto, že ho prej konstruovali jako "obojetné", tzn už při konstrukci na BEV mysleli. Není to tak, že by do ICE prostě šoupli baterku a elektromotor a nazdar, tady mám své pochybnosti, protože třeba frunk tam není vůbec.

    Nejvíc mě překvapily dvě věci:
    1. Dodání už za 3 měsíce
    2. Absolutně se s náma nebavili o ceně, prostě tady máš, co jsme naklikali přes net a nazdar. Nikdy jsem Mercedes nekupoval, takže nevím, jestli to standard, každopádně v kombinaci s takhle rychlým dodáním mi to přijde divné.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Hyundai začne od druhé poloviny roku prodávat novou, vylepšenou verzi Ioniqu 5. Největší změny se týkají trakční baterie. Verze s delším dojezdem nabídne místo akumulátoru s využitelnou kapacitou 72,6 kWh rovnou 77,4 kWh. To by se mělo logicky podepsat na o něco delším dojezdu. Výrobce však neuvádí o kolik. Kapacita menší baterie ve verzi s kratším dojezdem zůstává stejná.

    Hyundai pak také vylepší řízení teploty článků, které by se v zimě měly předehřívat před v navigaci naplánovanou zastávkou u dobíjecí stanice. Díky tomu by mělo být v případě Ioniqu 5 s oběma velikostmi baterií větší spolehnutí na dodržení slibovaných vysokých dobíjecích výkonů (až 220 kW) i za nízkých teplot. Výrobce v tomto směru reaguje mimo jiné na stížnosti majitelů ze severských zemí.

    Ioniq 5 pak navíc bude mít nově v příplatkové výbavě digitální vnější i vnitřní zrcátka. Ta vnější tedy budou u top verzí nahrazena kamerami na tykadlech a obrazovkami v interiéru. Jízdní vlastnosti a komfort pak mají vylepšit nové tlumiče.

    Zdroj: https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/misto-strachu-z-dojezdu-zabava-z-jizdy-s-elektromobilem-na-z/r~9efe0b5c8a6e11ecb5bd0cc47ab5f122/

    Docela mě zaráží, že na to výrobci nepřišli dřív. Viz rant o Ipace (a to už je verze po "faceliftu") zde:
    NIKDAS:
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS:

    Q4 e-tron, Enyaq a ID.4 jsou víceméně stejný auto, akorát e-tron je výrazně dražší – na první pohled to tak nemusí vypadat, protože v základu zas tak drahej není, ale má STRAŠNĚ drahou výbavu. Reálně bude třeba o 400 dražší než Enyaq.

    Chybí ti tam Ford Mustang Mach E, Tesla Model 3 a BMW i4.

    Ad požadavky:

    Poháněná náprava – je nesmysl řešit předokolka vs. zadokolka, tohle mělo význam když auta neměly ESP.

    Plus ten "checklistovej" systém mi přijde trochu nesmyslnej, reálně bude mít mnohem větší vliv to, jak se v tom autě člověk cítí, než odškrtnutí látka vs. kůže nebo podobný blbosti.

    Osobní zkušenosti (nejel jsem zatím vším):

    ID.4 (neřídil jsem, znám ID.3) – někomu může vadit hrozně "plastově" působící interiér a trochu divnej infotainment, navíc je to MIB4, takže bude padat do doby, než přijde novej software kterej to snad opraví.

    Enyaq (řídil jsem dva různý po týdnu) – proti ID.4 výrazně hezčí interiér, větší auto, podle mě všestranně lepší volba. Opět MIB4 a jeho problémy. Zadokolka má prý problémy s blokováním kol při brzdění na sněhu, nevím, neřídil jsem.

    Q4 e-tron (řídil jsem dvě různý) – oproti Enyaqu a ID.4 výrazně víc posh interiér, MÁ TLAČÍTKA NA OVLÁDÁNÍ VĚCÍ :), ale důkladně se to zaplatí v ceně. NIKDY NEKUPOVAT S-LINE, ten sportovní podvozek je nepoužitelně tvrdej.

    Ioniq 5 (řídil jsem standardně týden) – Přijde mi, že "žere" víc než auta na MEB, tedy nižší dojezd. Působí celkově trochu nedotaženě, plnej nevychytanejch detailů a debilních řešení. Třeba ovládání vyhřívanejch sedaček je v infotainmentu a musíš do speciálního menu, takže když si chce spolujezdec vypnout výhřev, kterej mu pálí prdel, vypne ti na chvíli navigaci. Malej kufr. Blbě svítí. Nedoladěnej podvozek, v zadokolce si dokážu představit, že to bude reálně schopný člověka vyděsit.

    Na druhou stranu spolu s EV6 nejrychlejší nabíjení, což je ale zásadní bonus jen pokud na to máš nabíječku – momentálně jen Ionity a snad jednu má PRE, jinak jsou všechny nabíječky u nás typicky 50 kW. Záleží ale, jestli to bude jezdit delší cesty.

    EV6 – neřídil jsem, ale asi bude platit to co o Ioniqu po technický stránce, dokážu si představit, že bude domyšlenější.

    Mach E (minulý týden jsem s tím byl v Berlíně) – Hodně "teslovitý" ovládání, ale zachovává si "budíky" před řidičem. Asi nejlepší jízdní vlastnosti z testovaných, i základní verze je solidně rychlá, je to hezky udělaný, i ptákoviny jako tlačítkový otevírání dveří fungujou, kódovej zámek na dveřích je geniální věc.

    Přišlo mi, že to na dálnici trochu žere, ale bylo to v zimě a protivětru, takže 27 kWh/100 není takový peklo. Nabíjení 150 kW je slušný, málokde najdeš nabíječku co umí rychlejc.

    BMW i4 – neřídil jsem, ale řídil jsem benzínový auto ze kterýho je to udělaný. Bude to mít nejpromyšlenější vnitřek, protože to má bavoráckou ergonomii, bude to působit zdaleka nejvíc prémiově a bude to nejlíp jezdit.

    Navíc to bude mít nejlepší spotřebu na dálku, protože je to placatý a nebude tomu tolik vadit vysoká rychlost, všechno ostatní jsou vysoký krabice. Nabíjení 200 kW, takže na dlouhý cesty boží.

    Osobně bych asi v závislosti na tom, jestli bych potřeboval prostor (Enyaq), ježdění po dálnici (i4) nebo univerzální kompromis + cool faktor (Mach E) vybíral jedno z těch tří. Ioniq 5 je super volba cool faktorem a rychlým nabíjením, ale nedodělaností mě hrozně sral.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: Jinak nejlepší by samozřejmě bylo, kdyby tam psali oboje, hodnotu v kWh + 5%-80% za min. Ale když si tam každej píše co chce a někdo tam nenapíše vůbec nic (i v rámci jednoho koncernu, třeba škodovka si šla uplně vlastní cestou.), tak je to fakt hroznej bordel. Nabídka má 8 stran a dojezd se z ní nedovíš třeba, to je strašný.
    NIKDAS: Ještě jsem si uvědomil, že ty čísla nabídky budou asi chybně, protože jsem v průběhu zjistil, že tam něco šlo někde přidat, dopsal to do tabulky, ale už nezměnil číslo konfigurace, tak se podle toho neřiďte, dík :) Barvy jsem taky vybíral více méně náhodou.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: Ta max hodnota DC nabijeni neni opravdu az tak dulezita, protoze ji vyuzijes minimalne. Kazde EV ma nabijeci krivku trochu jinou. insideevs.com maj na to pekne grafy. V realu te spis zajima ten cas z 20 na 80%.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    NIKDAS: na EV6 jeste dostanes slevu 10% na ico.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Dělám si průzkum na nové elektroauto. Požadavek je více méně: Od základu vybudované el.auto, větší než id.3, baterka aspoň 70kwh, co nejrychlejší DC nabíjení, cena do 1.250.000 bez DPH.

    Zatím jsou ve výběru tyhle: Q4 etron, Enyaq, ID.4, Ioniq 5, Ev6. Kdyby vás napadl nějakej model, kterej jsem opoměl, určitě budu rád za rady.

    Přikládám tabulku, sice není tak propracovaná, jako od JYRKA: , ale zase tam není přehršel odkazů, kvůli kterým jsem ji nemohl použít (chtěl jsem pár věcí umazat, a začalo mi to tam házet errory :D). Budu rád, když tam najdete chybu, tip jak to vylepšit, zpřehlednit apod.

    Je v ní více méně od nejdůležitějšího po nejméně důležité podle čeho vybíráme. Zvýrazněné je to na co koukáme nejvíc asi (i když něco je pro přehlednost, třeba hrubá velikost baterie).

    Nejsou tam důležité věci, které ale mají všechny vozy (nouzové brždění atd.), zase jsou tam "nedůležité věci", ve kterých se liší (vyhřívání volantu). Pokud je v kolonce uvedena cena, znamená to kolik stálo danou věc přidat (tzn. po odstranění věci bychom ušetřili). Pokud je v kolonce +cena v závorce, znamená to, kolik bychom museli připlatit, pokud bychom na dané věci trvali. Červeně je označena poháněná náprava, protože je to pro né moc dobrou řidičku, takže bych byl mnohem radši za předokolku, nebo čtyřkolku, ale asi se nedá nic dělat no.

    Snažil jsem se třeba dočíst, které z nich má funkci "precondition battery" pro rychlejší a šetrnější rychlonabíjení, ale nejde to dost dobře vygooglit (většina EV výrobců to má popletené s předehřátím interiéru. - tohle mě strašně sere u Ipace, jde tam nastavit aby mi vyhřál auto, ale aby se připravil na rychlonabíjení nejde, takže za studena přijedu k rychlonabíječce a prvních 20min nabíjím 20kwh, než se to zahřeje doprdele! Naštěstí to je extrémní případ, který většinou nenastane, protože když už potřebuju rychlonabíjet, je to po x hodinách jízdy, ale i tak to nasere.)

    Docela mě cenově překvapila Kia (druhé nejdražší), kvůli baterce jsem musel vybrat snad až třetí výbavu (takže si nejsem jistej, jestli jsem náhodou nevybral zbytečně moc), a stejně tam nebylo tepelné čerpadlo. A pak Volkswagen (nejlevnější), tady se zase bojím, že mi něco uteklo :D

    PS: Jinak je vidět, jak automobilky nejsou na elektromobilitu připraveny, protože dozvědět se některé věci důležité a typické pro elektromobil je někdy fakt oříšek. Co si vzpomínám, tak jsem bojoval s max hodnotou DC rychlonabíjení apod. (někdy neuvedeno, někdy místo hodnoty kwh údaj z 5% na 80% X minut...) to jsem někdy dokonce musel brát z neofiko webů...

    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Ne úplně o EV, ale k předchozí diskuzi se myslím hodí :D

    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    PEPAZZ: EV6 jezdi dobre, mluvim o Skodovce ta ma 200koni, ale jezdi jako by mela 100.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    W_NOICE78: nikoliv, mimo muj budget, ja jezdím s autama co maj kolem 100ps a nestěžuju si že nejedou :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PEPAZZ: pise nad 100km/h, tam uz to nema taky tah ako z 0 na 100, to je nevyhoda ked mas na cely rozsah rychlosti iba 1 prevod
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    PEPAZZ: Ridil jsi to?
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    W_NOICE78: tragédie? vždyt to ma přes 300 koní ! to fakt nemůže bejt tragédie , sry
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Nahodou EV6 tu nikdo nema? Jezdi se s tim pekne, jen skoda ze nema panoramatickou strechu, mlzi se okna kdyz prsi/snezi a ma malej kufr. Enyaq 80 prostor a velikost kufru super, ale brzdy, akustickej hluk a akcelerace pri predjizdeni pri rychlostech nad 100km/h uplna tragedie.

    PER2
    PER2 --- ---
    The World's Fastest Electric Airplane
    https://youtu.be/GsXGJ1O3ccQ
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: tohle je reálně nespor. Buď máš pravdu ty, a FSD nikdy nebude, ergo nemá cenu řešit hw připravenost, nebo ho Tesla jednoho dne rozchodí a vydělá na něm takovej balík, že svolání všech zastaralejch modelů na domontování bazmeků je opravdu trápit nebude, i kdyby Musk osobně všechny auta odvez do servisu sám a nabíd majitelům místo nich jeho osobní vzducholoď.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak povodne bol fsd za priplatok tusim $3k alebo tak nejako ked hovoril o robotaxikoch, mas to ako early access u hry, kupis si nieco co bude niekedy (mozno) hotove a bude sa predavat za vyssiu cenu, robi sa to uplne bezne, taky star citizen mal vyjst v roku 2015 a dnes mame 2022 :D

    v IT svete je to bezne, iba fosilie zo sveta automobilov to beru ako nejaku nehoraznu novinku, pritom su to prave ti early adopters, ktori do toho vrazia peniaze s neistym vysledkom, ktori vyvoj toho celeho spolufinancuju

    tak ako vlastnici nie tak dobreho tesla roadsteru financovali vyvoj trochu lepsieho tesla model s a x, ktorych vlastnici financovali vyvoj zasa o cosi lepsieho tesla model 3 a y...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Class action bude o tom, že Musk tvrdil a tvrdí, že všechny dnešní auta mají HW dostačující pro "full self-driving"

    Musk taky opakovaně tvrdil, že si máš za $10,000 koupit FSD, protože jakmile to bude hotový, tak se přes OTA spustí schopnost jezdit jako robotaxík, takže ti auto bude vydělávat, a bude to mít mnohem větší hodnotu než těch 10 tisíc, pročež to taky bude mnohem dražší, takže když si to koupíš teď, tak na tom strašně vyděláš.

    To je klamavá reklama jako prase.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Retail skutečně není market maker.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Market makeři? Myslíš jako ty miliony drobných investorů, co ženou cenu nahoru nejvíc? Jo, ti určitě do Tesly neinvestujou proto, že Musk je Bůh a bude mít robotický auta.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Lol.

    Jinak teda fsd není započítané do ceny akcie, market makeri dlouhodobě avizují, že s tím nepočítají, je to maximálně katalizator, kdyby jim to začalo nějak rozumně fungovat.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CRAZY_IVAN: Ne, reálně tam bylo napsané, že VŠECHNY auto mají HW potřebný pro FSD, což prostě nebyla pravda.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ELIJEN: ale reálně při objednávce zaklikáváš "Full Self-Driving Capability". Někdo by řekl "marketing" :)

    Ten poplatek se týkal jenom subscription a holt bych to nazval "late aktivačním poplatkem", protože když sis to dokoupil, tak ti to tam dali zadarmo. V době uvádění těch věcí neslibovali subscription, takže si myslim, že class action by neprohrála. Subscription je takovej bonus tesly, se kterym nikdo nepočítal.

    Zkurvený lháři, vymysleli něco novýho! :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: To zatím ne, FSD začne zabíjet lidi až už to nebude beta a bude tak o dva řády spolehlivější než je teď. Teď je dostatečně špatný na to, aby z něj byl člověk trvale nervní a sledoval, co dělá. Až bude tak dobrý, že pozornost řidiče povolí, tak to způsobí pár nehod a pak to zakážou.

    Pak Tesla přizná, že žádný z dodnes vyrobených aut nikdy nebude skutečně autonomní, pak přijdou žaloby a pak pokles akcií tak o řád.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: A možná taky vrazdej!
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CRAZY_IVAN: No, na webu Tesly je/bylo u vsech (i tech koupenych bez FSD), ze jsou FSD capable (maji vsechen potrebny HW). Proto pak byl ten backlash, kdy lidi co chteli predplatne FSD, museli upgradovat ridici jednotku za svoje penize i kdyz si kupovali auto, ktere melo byt FSD capable.

    Zatim to nikdo nedal k soudu, ale podle me by Tesla class action prohrala.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam