• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STETKINS: Multivan se oddělil od Transporteru a Caravelle, pro ty, kdo chtěj osobní verzi dodávky, bude určitě nějaká luxusnější verze Caravelly. A nástupce T6.1 bude, akorát to bude Transit...
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    BOBASH: Mně se to taky docela líbí. Jen se bojím stejné věci jako ty. Prostě už to nebude Téčko a už i multivan mi zmenšili :-(
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CAL: Mě se to teda líbí furt stejně a tomu konceptu je to pořád extrémně podobný – akorát ty maskovaný prototypy byly hnusný, protože tam měly nafejkovaný hrany v místech kde je reálný auto kulatý.

    Až tohle nebude v maskování, ale v tom dvoutónu jako koncept, tak to bude vypadat super.



    Jestli mě na tom něco sere, tak to, že to kvůli MEB platformě bude mít relativně dlouhou část čumáku nevyužitou a nebude to reálně až tak moc "dodávka" jako spíš stylový MPV.

    Ale furt si dokážu představit si to koupit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Pod 10 kWh/100 km v dálničních rychlostech se má dostat Mercedes EQXX. Ale to taky bude nejaerodynamičtější auto v historii a výsledek extrémního a drahýho vývoje úplně všeho co v něm je.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Při konstantních 80 km/h je váha úplně jedno.

    Průser tý A2 bude, že bez tepelnýho čerpadla a podobných vychytávek, ti na prvních kilometrech v zimě (a takový auto nejspíš bude jezdit spíš krátký trasy, takže "první kilometry" budou často i ty poslední) bude klidně žrát 30 kWh/100 km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, takhle ta přímá úměra nefunguje.

    Co tam máš špatně:

    1) Spotřeba auta není přímo závislá na hmotnosti, ale taky na aerodynamice (což mimochodem není jen koeficient, ale koeficient krát čelní plocha, kterou má A2 docela velkou). V nízkých rychlostech jde primárně o hmotnost, ve vyšších konstantních rychlostech naopak nemá hmotnost téměř žádný vliv.

    2) Výkonná benzínová auta "žerou" výrazně víc kvůli tomu, že výkonný motor je v režimu nízkého výkonu extrémně neefektivní, ne kvůli svojí velikosti.

    U elektromobilu to tak není. Nejvýkonnější a nejslabší verze téhož auta mívají spotřebu lišící se třeba o 10%, málokdy o 20.

    Základní BMW 520i bude jezdit v nějaké hypotetické kombinaci třeba za 7 litrů (udávaná spotřeba dle WLTP 6,3 litru), M5 má udávanou v kombinaci 10,5 l/100 km, rozdíl mezi udávanou a reálnou bude navíc ještě větší.

    Základní Model S a Plaid nebo základní Taycan a Taycan Turbo přitom mají spotřebu a dojezd téměř identickou.

    3) U elektromobilů je menší rozdíl ve spotřebě dokonce i v závislosti na velikosti. Zatímco Panamera Turbo "žere" třeba 3x víc (v reálu spíš 5x víc) než třeba Peugeot 208, Taycan Turbo "žere" třeba o 20 % víc než e208. A to tomu Peugeotu ještě fandím, v testu na Auto.cz jim to žralo 20 kWh/100 km při 110 km/h po dálnici, Taycan Turbo to dá za míň.

    A navíc se pořád bavíme o elektromobilech, který jsou továrně vyvinutý a mají výborně odladěný takový ty věci jako topení a rekuperaci.

    Tvoje hypotetická "A2 e-tron" to bude mít buďto neodladěný a bude mít primitivní topení bez tepelnýho čerpadla, nebo bude krutě drahá.

    Při vývoji takovýhle úpravy právě narazíš na to, že vývoj čehokoliv pro kusovou stavbu je PEKELNĚ drahá záležitost, pokud si to nebudeš stavět sám jako hobby. Na což bys potřeboval bejt výbornej automechanik a špičkovej elektrotechnik v jednom.

    Občas sem možná ještě nakoukne MIRA9, kterej si doma postavil elektrickou Mazdu RX-8. Ten by ti určitě povyprávěl o tom, kolik času a peněz taková sranda stojí. A když přepočítáš čas někoho odpovídající kvalifikace na peníze, tak ti z toho vyjde nějaká naprostá obludnost.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JIMIQ: Což ale vzato do důsledků podporuje moje čísla…

    Ten Ionic má podobné cD jako A2 1,2 TDI (0,24 vs. 0,25) a váží cca 170% toho, co A2, přičemž lze očekávat že s 80kg baterií + výztužemi by se elektrifikací váha lehce zvedla, třeba o 100 kg, tj. Ionic už by byl jen o ~150%, ale stále těžší…
    CAL
    CAL --- ---
    NANUQ: S každým novým teaserem to bolí víc a víc. Tohle nemá s hippie busíkem společný ani design, ani účel, ani feeling a ani žádnou inspiraci, prostě naprosto vůbec nic. Podle mě se jim to vymstí až budou všechny články na téma "It looks less California Dreamin' and more Connecticut Living" jak to někde geniálně vystihli u komentáře ke dřívějším spy photos. Je mi fakt líto toho designéra konceptu, na jednom videu vypadal jako fajn týpek s dobrou vizí. Místo pravidelného googlení "id buzz" mám teď frázi "rivian europe". Je možné, že než tady otevřou fabriku, tak na něj i našetřím :-(.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Jo to jsou hodnoty které věřím, že v brzké budoucnosti dosáhneme i s výkonnější baterií (tam čekám zvýšený hustoty).

    K reálnému srovnání je ale třeba poznamenat, že spotřeba 80km/h není srovnatelná s tím jak se měří spotřeba.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Puvodni ioniq s 28kWh baterkou jezdi za 10.3kWh/100km pri konstantni rychlosti 80km/h

    Leaf vs Ioniq energy efficiency real-world test – simonselectriccar
    https://simonselectriccar.com/2017/12/21/leaf-vs-ioniq-energy-efficiency-real-world-test/amp/

    5kWh/100km si fakt neumim predstavit, ale nejake lehci a trosku mensi (na sirku a vysku) auto nez Ioniq by mohlo jezdit s uspornym ridicem za 8

    Je otazka jestli takove bude v dohledne dobe existovat, protoze uz ten ioniq byl lehkej diky male kapacite baterky (novejsi s 38kWh uz nedosahoval tuto ucinnost)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Trochu zapomínáš, že aktuálně jezdím v autě, které považuji za zcela vyhovující, přestože má 43 kW a nemá ani klimatizaci, ani ESP, ani CBA, ani EDC, ani nic podobného…

    Jediné, co teď v autě nemám a co bych asi chtěl v tom novém mít, je ABS…

    Jinak vzhledem k tomu, že A2 jezdí za ~4-5 L benzínu a vzhledem k tomu, že můžeme najít ekvivalent Tesly S (~2t / ~20 kWh), např. BMW M5 (~2t / 10-11L benzínu - https://www.m5board.com/threads/18-9-l-100km-on-highway-is-it-normal.143545/), tak můžeme odhadnout, že ekvivalentní spotřeba je cca "1L benzínu == 2 kWh (při relativně rovnoměrné dálniční jízdě 110 Km/h)"
    Zároveň víme, že spotřeba EV 100 km/h versus 50 km/h je cca dvojnásobná…
    Tj. při průměrné rychlosti ~50 km/h a se započtením nějakých odchylek lze odhadovat spotřebu cca "~1 kWh == ~1 L benzínu v původním ICE"
    Tj. odhad je 4-5 kWh pro Audi A2
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    Volkswagen Teases ID Buzz Again, Announces It’s ‘Coming Soon’
    https://insideevs.com/news/557383/vw-id-buzz-van-teaser/
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Prosím.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Pokud zůstaneš u první půlky věty, tak mohu konstatovat, že si konečně rozumíme a nezasíral bych dál toto vlákno. :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Tys tady neustále opakoval, jak je Yaris vzor univerzálního auta a jak kdokoliv kdo chce třeba Octavii je megaloman.

    Já chápu existenci lidí, co mají jako jediný auto Yaris, nebo i něco menšího. Chápu taky existenci lidí, kteří toho vozí míň než ty a jezdí třeba v Dodge Ram se šestilitrovým osmiválcem.

    Ty a ten s tím Ramem jste zhruba stejný výchylky od normálu. Průměr je ta Corolla v kombíku, u single/párových lidí pak Corolla v hatchbacku, když bychom zůstali u Toyot.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: kéžby se dalo sehnat za 30k, před dvěma lety jsem scháněl a pak raději ty peníze vrazil do opravy.
    Auta za takovou cenu, pokud to není od někoho koho znáš jsou vesměs zralé na servis nebo dojetí technické... :-( A obecně se to bude zhoršovat, právě díky elektroautům, které nebudou generovat levné vraky.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Na tom se shodneme, tak se vyjadřuj k tomu co píšu a nevymýšlej si dezinterpretace jako BOBASH: protože nic takového netvrdím.

    To že Yaris vyhovuje mě neznamená že bude vyhovovat každému. Ale znovu a naposledy ne každý potřebuje rodinné auto. Někdo tím autem vozí třeba jen svůj zadek o pár km vedle do práce. Takže by mu tvé Mondeo bylo k prdu a navíc pokud by bylo v naftě asi by to nedělalo dobrotu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jako to všechno možná jde, ale pak je otázka, proč takovou kravinu dělat?

    Pořád si můžeš koupit Octavii Combi 1.6 TDI, případně pokud máš víc peněz BMW 320d/Mercedes E220d (nebo pokud preferuješ hybridní řešení, Corollu Combi Hybrid) a budeš jezdit pořád za 5 litrů na sto a budeš mít normálně velký auto.

    Výhoda Yarisu je město a pak to, když máš na auto 30 tisíc korun a potřebuješ něco spolehlivýho.
    CUKI
    CUKI --- ---
    OMNIHASH: Když potřebuju něco převést tak si půjčím auto na to vhodné- dodávku. Ale přijde mi zbytečné s ní jezdit denně na stavbu.
    Větší věci si normálně zaplatím dopravu, protože to stejně nedá ani ta sebevětší dodávka.

    Když je potřeba dá se yarisem převézt ledacos. Převezl jsem v tom najednou kuchyňskou desku 4,2m dlouhou, včetně všech skříněk, sporáku a trouby, 200l bojler, minulý týden jsem tím převezl mrazák cca 130x80x65, který se nevlezl do SUV. Když jsem pospíchal, převezl jsem v tom 5m dlouhá prkna, obrovskou Vystárii, běžně v tom vozím spárovky na výrobu nábytku. Vejde se mi tam běžná EURO paleta na které vozím občas skla.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: A ad těch 5 kWh – už potřetí říkám, že to je naprostá kravina.

    I ta A2, která má potenciál být superúsporná, by se MOŽNÁ dostala na 12-13 kWh/100 km, kdyby měla stejně promakanou rekuperaci, battery management a podobně jako má tovární auto. A měla třeba tepelný čerpadlo.

    Amatérská/malosériová přestavba nic z toho mít nebude a tudíž bude mít pravděpodobně stejnou nebo vyšší spotřebu než Enyaq nebo Tesla Y.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam