• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Hele tady nesouhlasím, vzhledem k počtu elektromobilů v čr má smysl dávat dotaci všem a na vše. Sypat to po hrstech a hlavně budovat infrastrukturu, když už ne přímo stát, tak dávat dotace ve velkým na nabíjecí pointy na sídlišti. Teď jsem byl v budapešti a docela často jsem tam potkával wallboxy (resp. stojany) na dvě auta 22kw. Dost jich bylo i zdarma. U nás mi tohle prostě chybí.

    Kdyby stát vybudoval (alespoň ve velkých městech) ob dvě ulice 22kw stojany s nabíječkama, tak by umlčel snad alespoň polovinu pepíků, co proti emobilitě brojej. Ale to jsem odbočil, chtěl jsem říct, že když je v čr celkově registrovaných 10 000 elektromobilů, absolutně nedává smysl vybírat mezi těma, které podpořím. Prostě podpořit všechny, aby se ten přechod co nejvíce urychlil
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Mel jsem za to ze MB tridy C je prima konkurence SuperB.

    Škoda Superb - rozvor 2841mm
    Mercedes-Benz - C sedan - rozvor 2840mm
    BMW Řada 3- rozvor 2851mm
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Superb je o třídu větší než Model 3. V nabídce Škodovky by byla ekvivalentní Octavia. Ale Škoda není ekvivalent Tesly.

    Model 3 je prémiový kompaktní sedan, patří do stejný třídy jako BMW řady 3, Mercedes třídy C, Audi A4, Lexus IS, Jaguar XE, Alfa Romeo Giulia, Volvo S60 a možná ještě něco na co jsem zapomněl.

    Výkonem a výbavou by pak patřila někam ke středním výbavám a vyšším motorizacím těch aut, dejme tomu BMW 330i nebo 330, C300 atd.

    A ano, znamenalo by to, že na Teslu žádná dotace nebude a je to tak správně. Není potřeba dotovat elektromobil v kategorii, kde už je sám o sobě levnější – a navíc v kategorii, kterou si lidi kupují proto, že chtějí luxus a ne proto, že nutně potřebujou.

    Dotace na Dacii Spring naopak může někoho reálně přimět si jí koupit místo ekvivalentního Sandera. Navíc to bude typicky rozvozový auto, který bude najíždět spousty kilometrů po městě. Stejně tak má smysl zadotovat elektrický Berlingo místo naftovýho, protože normálně si ho taky nikdo nekoupí, protože je 2x dražší.

    U dražších aut už dotace nedává smysl, protože nepřinese významnej rozdíl.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: když to je hodně subjektivní. Rozměrově jsou to podobná auta a výkonově je asi Superb slabší, ale to by snad nemělo být hlavní kritérium. A cenově je to už naprostá blbost, protože potom ty dotace postrádají smysl
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    konečně pořádný truck pro rednecky :D

    https://edition.cnn.com/2022/01/05/business/chevrolet-silverado-electric/index.html

    ale začínat to bude na $100k, až pozdějc nabídnou i osekanou verzi za $40k

    400 mil dojezd (o sto víc než F150), 664 koní, 10 tisíc liber towing capacity, později bude výkonnější model s až 20 000
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    a tusite nekdo, jak se ten ekvivalent bude vybirat? dostane kazdej ev prirazenej nejak ice model jako referenci? :)
    nebo to bude na posuzeni urednika?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Obávám se, že ekvivalent Modelu 3 je BMW řady 3. Takže dostaneš tak kilo, a spíš ani to ne.

    Což na druhou stranu dává smysl právě z toho ohledu, o kterým jsem mluvil. Drahý auta už jsou na elektriku srovnatelný nebo levnější než benzínový.

    Zato když si koupíš Dacii Spring, kde ekvivalentem je nejspíš Sandero ve verzi "již od", tak ti ta dotace může to auto fakt signifikantně zlevnit...
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: V kontextu COMODOR_FALKON:

    Prostě je jedno jestli je to nějaký low-end nebo hi-end model v danou chvíli dotyčná fabrika používá tu a tu technologii a vše bude stejné. Nejde o to, že by mohli na horší technologii výroby ušetřit u low-end modelů. Naopak použití stejné technologie dokáže ušetřit.
    Tak to prostě je.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Open EV Charts
    https://open-ev-charts.org/#all-metrics:CH

    Švýcarsko v prosinci 23,8% BEV + PHEV

    Blowup bude asi poslední co si EV pořídí :D
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: Vůbec nechápu, co jsi se tím snažil vyjádřit, hlavně v jakém bizarním významu je zde použito slovo "verze"…

    Nicméně v reálném světě se slovo "verze" používá pro odlišení drobných změn v rámci jednoho výrobku…

    A telefony se občas vyrábí ve 2 verzích - dělá to Samsung, dělají to čínští výrobci - jeden s horším chipsetem, jeden s lepším…

    Třeba jsem dodatečně včera zjistil, že displej ke kontroléru od HTC se vyráběl i v "čínské verzi" s 28nm architekturou…
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    COMODOR_FALKON: ekvivalent TM3 bude asi Superb*, takže 800k? Čili rozdíl 500, příspěvek 300, takže za mego :)

    *BOBASH mě rád opraví :D
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Mercedes’ newest electric car comes with thin-film solar cells on the roof – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2022/01/05/mercedes-newest-electric-car-comes-with-thin-film-solar-cells-on-the-roof/
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: Byly, ale to se zas pokoušíš přesměrovat někam co netvrdím. Pokud vyrobí nějakou verzi telefonu, bude stejná pro low-end verze tak jako pro ten nejzadupanější hi-end
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIKDAS: Tak teoreticky mám (pozastavený) živnosťák od roku 2006, takže podmínku 2 let bych asi splňenou měl…

    Takže pokud bych si ho obnovil, změnil trvalé bydliště na chalupu a koupil si TM3 za ~1,3 míče s tím, že tím nahrazuji svého Swiftíka v hodnotě ~40k, tak mi stát přispěje ~760k ?
    Tj. by mne TM3 vyšel na cca 504k ?

    Hádám, že reálně to takhle super nebude…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: To se právě mýlíš… Ty čipy tu v době výroby těch telefonů normálně dostupné byly – ale pro telefony už byly příliš velké a příliš pomalé, takže se všichni posunuli k modernější technologii (v takovém míře, v jaké to peněženky zákazníků snesly) a na automotiv tím pádem zbylo víc čipů, což tehdy umožnilo další růst výroby i navzdory tomu, že se produkce těhle čipů nezvyšovala…
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Ježiš, tak to už je úplně úchylný.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Neudela, dotace se poskytuje na rozdil mezi cenou EV a spalovaku
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tak to bych na tom zrovna špatné neviděl. Akorát nechápu proč se to nevztahuje na všechny.
    Osobně jsem proti všem dotacím a to i přes to že se jednám o jednu pro obec zažádat. Ale díky tomu že ty dotace jsou, tak jiná cesta asi není.
    Asi jsem strašnej skrblík, ale to že mám na Teslu neznamená, že si jí musím koupit. A to platí obecně o jakémkoliv novém autě. Naopak pro lidi co si potřebují něco dokazovat se na ní peníze najdou i kdyby nebyli.
    Podle mě by bylo spíše zajímavější než dotovat ty vozy jako takové, spíše dotovat ekologičtější tankování. Protože to je to důležité.
    Pokud někdo najede 5k za rok tak je pro něj výměna za elektromobil neekologická. Pokud si ten Rohlík nebo kdo to byl pořídí 50 aut které jezdí navíc převážně ve městě a navíc hodně bude ten efekt ekologie někde úplně jinde.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no vsak ja tam vidim ze je to pre podnikatelov, ale myslis si ze si tuto informaciu precita bezny citatel autoforum.cz? uvidia iba dotace na elektromobily a hned im bude blikat cervena kontrolka :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: "Chudoba" je relativní. Samozřejmě ani člověk co si kupuje Dacii Sandero za 250 tisíc není úplně "chudej", ale na poměry kupců nových aut jo.

    A hlavně 250 tisíc na Dacii Spring z ní udělá nejlevnější auto na trhu, což je asi tak jediný způsob, jak jí rozumně prodat.

    250 tisíc na Taycan bude pro většinu majitelů znamenat, že jim zbude rozpočet na příplatkovej lak nebo audio.
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO:
    BOBASH: No pro chudý to není :-) Ale to asi žádné nové auto.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam