• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: On to je trochu jinej závod.
    Vem to Škodovka - vyrábí auta od nejnižší třídy až po konkurenci Tesly Y. Výbavy těch aut se prolínají, máš dlouhodobý kontrakty na díly, koncernovou platformu. Nemůžeš postavit auto od nuly, protože pořád musíš řešit:
    - máš koncernové backendy
    - máš koncernovou platformu
    - máš koncernová rádia
    - máš mraky dílů, které mají v sobě čipy a kde se může hodit, aby komunikovaly mezi sebou - počínaje klimatizací, přes komunikační jednotku, imobilizér, nebo třeba něco, co donutí auto aby zahoukalo nebo odemklo. To všechno máš postavené na CAN BUS, což je 30 let starý protokol (https://cs.wikipedia.org/wiki/CAN_bus).
    Během pár let to všechno vyměnit je nemožné, je to provázaný celek.
    Taky si všimněte, že ti výrobci elektrických aut typu Tesla nebo Nio nejdou do levných aut za 300k - protože s jejich řešeníma nemají šanci to nákladově uhrát. Ale velkoformátoví výrobci potřebují konzistenci a podobné řešení od levných po drahé vozy.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: Nikdo to nevyviji od nuly. Ale Android je dodavany komplet- operacni system, rozhrani pro uzivatele i sluzby okolo (shop, identity management, aktualizace atp). K tomu nejspis referencni hw se specifikacemi.
    To je o parnik dal, nez jen Linux
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: No jak řikám, pokud by to uměli, tak by se náklady rozpustily v holdingu, dohromady dělají nějakých 3 mio aut ročně, to už není tak málo.

    Nicméně správně vyhodnotili že i s miliarodvými budgety nedokážou vytvořit něco tak kvalitního jako sw týmy ev first automobilek co dělají mín jak 100k aut ročně, plechařinu dokonce outsourcují a jsou to primárně sw firmy - Nio, Xpeng, HiPhi,..
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Já teda nejsem programátor a třeba mě Jyrka opraví, ale nejsou ty systémy VW taky postavené na něčem, co existuje a funguje (Linux)? :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Jasně, tomu rozumím, čistě peníze to nevyřeší.

    Ale pořád je to o tom, že kvůli usmoleným asi 700k autům ročně (mmch jsou jako jediná normální automobilka menší než Tesla) se nevyplatí to oddělení s těma automotive SW guys vytvářet a držet.

    Tohle je na Volvu vidět obecně, že prostě spoustu věcí musí dělat levnějším, univerzálnějším způsobem, protože si nemůžou dovolit vyvíjet co nepotřebujou.

    Pravděpodobně to stojí i za věcma jako jsou omezovače na 180 km/h – protože to schovají za bezpečnost a ve skutečnosti jim to umožní šetřit na brzdách, podvozcích, pneumatikách, ale třeba taky na systémech asistence řidiče, protože nemusej dělat věci co umí fungovat ve 200.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Wireless Car je vyvinuty Volvem :)
    Pak ho teprve koupil VW
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Přesně takhle to právě nefunguje. To si mysleli ve VW jak před třema lety byly všude články, že najmou deset tisíc programátorů a ty problémy s ID.3 vyřeší. Ty potřebuješ expertízu jako mají sw first firmy alá Google, FB a to je extrémně složité postavit a pokud nemáš potřebné know how, tak ti nepomůžou ani miliardy dolarů co do toho nasypes. Podívej se jak dopadl WeWork, který měl za CEO netechnického člověka a tvářil se jako technologická firma. A pozor - současní automotive software guys jsou úplně jiní lidé než sw guys z digitálních firem o kterých mluvím a které teď automobilky tak zoufale schaneji.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Prachama myslím i právě expertízu a lidi a všechno. Jsou prostě moc malí, než aby pro svoje reálně asi tři modely vyvíjeli celej systém.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Vzhledem k tomu, že třeba starší platformy vyvinuté Volvem se následně sdílejí s dalšími značkami koncernu jako Geely, Lynk&Co, ... by něco podobného proběhlo i u infotainmentu, pokud by se povedl a náklady by se rozpustily. Prachy nejsou problém, problém je to, že ve Volvo správně vyhodnotilo, že na to nemá expertízu ani dost kvalitní lidí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: To, že nějakou firmu vlastní někdo bohatej, neznamená, že jí nechá dělat věci, na který si nevydělá. A Volvo jakožto pidiautomobilka nemá peníze na to, aby vyvíjelo vlastní infotainment. Stejně jako nemá na to, aby vyvinulo víc než tři motory.

    DAN_F: Že vezmeš něco, co už existuje a funguje, a co navíc podporuje aplikace třetích stran a je to do budoucna upgradovatelný. Což je teda geniální spíš pro uživatele než pro automobilku.

    Infotainmenty tradičních značek mají výhodu, že líp fungujou, ale zase až zastaraj, tak jsou úplně nahovno a musíš spoléhat na CarPlay, pokud funguje.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: A v čem je to tak geniální nápad?
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Volvo patří jednomu z nejbohatších Číňanů, kterému státní banky klidně půjčí i na novou kuchyň kdyby chtěl, prachy problém nebudou, vidím za tím spíš reality check jejich kompetencí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Jak nemám rád Volvo, tak musím říct, že jejich nápad postavit infotainment na Androidu je naprosto geniální. I když je patrně motivovanej prostě a jenom tím, že na vývoj vlastního systému nemaj peníze...
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    CRAZY_IVAN: Jako co čekat za SW od firmy ze země, kde vrchol uživatelské přívětivosti je SAP.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: Ja se nedivim, ja tam pracuju :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Vsak je to nemecke korpo, vy ste v ziadnom nepracovali, ze sa tak divite? :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Volvo to adopt “Tesla style” megacasts for its next-gen electric vehicles
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: No na trhu to je spíš dva. A dělají to celý znovu, no...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CRAZY_IVAN: Jo ano. To se ale nevylučuje s tím, co jsem napsal.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    JYRKA: tohle můžeš omlouvat nějakou chvilku, ale VW s tim bojuje už ... mam pocit 3 roky?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam