• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: ne, moje prvni bylo jeste 850, od ty doby jen V70

    Jak asi leckdo tusi, mam slabost spis pro hranatej a konzervativni design, momentalne mi to kam se volvo ubira moc nic nerika a spis se to u me vyviji smerem Defender, Grenadier nebo G Klasse
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: BMW mi nedoda auto v pozadovanej vybave, tak jaky cip? mna cip nezaujima, mna zaujima vysledny produkt

    v tom clanku je podstatna tato informacia: "That means any car that would theoretically be upgraded to level 3 driving would need to have the part retrofitted at a service visit."

    ak mi to zadarmo dodaju v ramci servisu, tak s tym nemam problem, FSD je stale beta, neviem preco to stale vsetci beru ako hotovu vec, ale aspon nebudem na auto cakat 1 rok
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Ty chybejici komponenty pokud vim pak do aut montujou zdarma v servisech.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Jenomže ty máš ještě Fordí Volvo (XC70, jestli se nepletu?), předpokládám dokonce s pětiválcem, kterej je sice původem od Audi, ale utvářel dost velkou část charakteru Volva. Tuhle generaci mám taky ještě rád a dávala mi smysl. Taky v ní byla spousta různých motorů, většinou vyvinutých přímo pro Volvo a často zajímavých (pětiválce, řadová twin turbo šestka, V8 od Yamahy), mělo to takovou tu švédskou solidnost... jo, chápu, proč si to někdo koupil. Nad V70 bych dokonce i dost uvažoval.

    Ale současná řada C40/XC40, S60/V60/XC60 a S90/V90/XC90 je něco úplně jinýho.

    Zkus se projet současnou V90 Cross Country a potom přesedni do Škody Superb Scout, a hledej rozdíly. Velký je to zhruba stejně, Superb líp jezdí, Volvo teda nabízí o něco výkonnější hybridní verzi, ale ta je taky šíleně drahá, infotainment je lepší v tý Škodovce, Škodovka umí adaptivní tempomat a udržování v pruhu do 210, Volvo do 210, Volvo má omezovač na 180...

    Přesto to Volvo stojí o 50% víc než ta Škodovka a snaží se konkurovat cenama BMW, Mercedesu nebo Audi, přičemž třeba ve srovnání V90 CC vs. Audi A6 allroad je strašně vidět, jak moc do toho srovnání Volvo vůbec nepatří.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Jedním ze základních USP Tesly je to, že auta půjdou někdy v budoucnu upgradovat na Level 3 autonomii poomcí OTA updatu. Pokud kuchneš z řízení jeden čip, kterej tam byl pravděpodobně kvůli redundanci, už to nepůjde.

    Ono to samozřejmě nepůjde ani tak, protože Tesla lže, ale tohle je další příklad toho, proč Teslu fakt nikdy. Protože lžou a podváděj.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Je trochu rozdíl, když ti BMW nedodá čip k dotykovýmu ovládání displeje, kterej je primárně navrženej pro ovládání ovladačem iDrive, a dá ti slevu 500 dolarů, a když Tesla vytáhne nějakej čip od řízení, kterej podle nich snad není moc důležitej, a sama o tom ani neinformuje.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: a zamyslel jsi se nad tim sdělením v článku vůbec nebo jsi jen zachrochtal, že můžeš hejtit _něco_? :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Volvo ma hlavne charakter, coz se u spousty jinejch znacek ktery pusobej jako padesata bezpohlavni studie z dalnyho vychodu rict neda :-) Aspon to bylo odjakziva pro me duvodem si ty auta od nich kupovat, krome teda toho ze proste fungujou jak maj a to mnohem dyl nez zbytek. Ikea designu jsem si nikdy nevsiml i kdyz bych to jako architekt a nabytkovej navrhar nejspis mel poznat - naopak, na rozdil od vsech ostatnich znacek u mejch aut od nich ani po deseti letech nic nevibruje, neupadavaj tomu knofliky, nic se nevikla. Nakonec proto asi mam ted uz ctvrty :-)
    Nejaky marketingovy pindy o ekologii me ale nikdy nezajimaly, takze je mozny ze se jima na nekoho ten dojem snazej udelat. Ale pokud se zacnou inspirovat u Tesly (viz moje poznamka o bezpohlavnim designu) tak bude nejvyssi cas tu znacku po triceti letech zmenit, no problem.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Ten nedostatok suciastok ovlivnil vsetkych vyrobcov, aj taky zavedeny vyrobca ako bmw ti nebude schopny dodat auto up to spec

    High-Tech Features Some Cars Won't Get during the Chip Shortage
    https://www.caranddriver.com/news/g38179550/new-cars-tech-features-missing-chip-shortage/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BTW, koho mohlo na základě tohohle konceptu napadnout, že by to snad mělo mít řidiče nad předníma kolama?

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CAL: Já to zkusím ještě podat nějak tak, aby to bylo srozumitelný...

    Cílem ID.Buzz je, jako u každýho auta, vydělat peníze.

    Cílová skupina nejsou lidi, kteří by si v 60. letech koupili VW T1 (tedy lidi co chtěli hodně místa za málo peněz), pro ty je dneska Dacia Lodgy nebo Dacia Jogger, z elektrických pak Citroen e-Berlingo, což je ale stále předraženej krám, protože laciný elektrický auto vyrobit nejde.

    Cílová skupina ID.Buzz jsou lidi, co vědí, že existuje něco jako VW T1, asi to viděli ve filmu, seriálu nebo na nějakých vizuálech něčeho, a přijde jim to cool. Možná to můžou být i lidi, kteří si dneska koupí zrenovovanou T1, protože jim to přijde cool, nebo proto, že si z ní udělají reklamní auto.

    Zároveň to jsou lidi, kteří si jsou ochotní připlatit za to, že je to cool.

    Sekundárně jsou cílová skupina lidi, co by chtěli něco elektrickýho pro rodinu co je větší než ID.4 a Enyaq, a mají na to peníze.

    Na to bude ID.Buzz, kterej bude pravděpodobně v reálu podobně velkej jako Multivan T7 (ve kterým jsem jel a je uvnitř mnohem větší než se zdá z fotek) naprosto perfektní. Dlouhá verze má mít na dýlku 5 metrů, to je furt zhruba o 30 čísel víc než ID.4/Enyaq a bude to nejspíš stačit na 3 řady sedadel a kufr.

    Za mě to zatím vypadá přesně jako to, co jsem čekal, je to vizuálně skoro identický s konceptem (nevím, možná si neumíš odmyslet kamufláž, ale tohle:



    a tohle:



    je víceméně identická věc. Až na zbarvení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CAL: Auto pro pětičlenou rodinu na lyže na týden je ID.4 nebo Enyaq.

    Tohle je trochu větší, trochu praktičtější a trochu stylovější alternativa téhož, která stojí o kousek víc (jestli to bude stát 1,5 - 2M, tak je to jen mírně nad cenou ID.4).

    Ad marketing – jedna věc je lhát (jako Tesla o FSD), druhá věc je mít prostě jen marketingový kecy. Marketingový kecy jsou třeba "pokračování ikony".

    A z New Beetlů právě VW odstrašující příklad nemá, protože se prodávaly skvěle a skvěle se na nich vydělávalo. Účel retro stylovek je prodat to auto za víc peněz.

    Pokud si někdo myslí, že někdo udělá retro stylovku jako dostupný auto pro masy, tak je úplně mimo.
    CAL
    CAL --- ---
    BOBASH: Naházel jsi tam hodně různých argumentů, ale nevím, kam přesně mají směřovat a občas mám i dojem, že jdou trochu proti sobě. Předpokládám, že při tvém rozčilování nad marketingem Tesly nechceš říct, že marketing může říkat cokoli nezávisle na realitě. Ani jsem moc nepochopil to s tou funkcí a vzhledem, buzz teď nemá ani funkci ani vzhled busíku, tam žádný tradeoff není. Taky asi nechceš říct, že trh elektromobillů je už v tak rozvinutém stavu, že se můžou začít dělat retrostylovky, když tu pořád nemáme auto, do kterýho se sbalí pětičlená rodina na lyže na týden (ušetřete mě poznámek o rakvích). Jako jo, můžeš to prezentovat jako elektrického Sharana, ale pak jsou ty kecy o "pokračování ikony" a ta cena úplně mimo. Lidi nejsou zas tak blbí, aby je umělá marketingová kampaň donutila si koupit jinak oplechovaný auto za 2x tolik, když je na trhu za stejnou cenu konkurence, která ty marketingové pohádky plní. V tom by měl mít VW odstrašující zkušenost právě z prvních new beetle.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JYRKA: Naopak třeba BYD nebo Xpeng se levnýnch EV nebojí.

    Nicméně jsi i připomněl asi tu nejdůležitější myšlenku - ty top lidi ani nedokážeš najmout, protože nikdo příčetný se ti nebude chtít srát s 30 let starým protokolem at mu nabídneš cokoli.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Částečně viz co říkal Jyrka, v případě toho Volva jde o to, že Volvo prostě vyrábí asi šest modelů, který jsou ale reálně vlastně tři modely (40, 60, 90) v různých verzích. A celýho toho vyrobí nějakých 700 tisíc.

    Vyvíjet kvůli tomu něco jako je MIB3/4, který je společný pro celou platformu MQB a MEB, což jsou miliony aut ročně, se prostě nevyplatí.

    Ze stejnýho důvodu má Volvo jeden dvoulitr kterej umí bejt benzínovej nebo naftovej a jeho zkrácenou tříválcovou verzi, i když by jako "prémiovka" potřebovalo šestiválec. Prostě se jim ho nevyplatilo dělat.

    Volvo je totiž ve výsledku strašnej low-cost brand, jen zabalenej do líbivýho Ikea designu a keců o bezpečnosti a ekologii.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: On to je trochu jinej závod.
    Vem to Škodovka - vyrábí auta od nejnižší třídy až po konkurenci Tesly Y. Výbavy těch aut se prolínají, máš dlouhodobý kontrakty na díly, koncernovou platformu. Nemůžeš postavit auto od nuly, protože pořád musíš řešit:
    - máš koncernové backendy
    - máš koncernovou platformu
    - máš koncernová rádia
    - máš mraky dílů, které mají v sobě čipy a kde se může hodit, aby komunikovaly mezi sebou - počínaje klimatizací, přes komunikační jednotku, imobilizér, nebo třeba něco, co donutí auto aby zahoukalo nebo odemklo. To všechno máš postavené na CAN BUS, což je 30 let starý protokol (https://cs.wikipedia.org/wiki/CAN_bus).
    Během pár let to všechno vyměnit je nemožné, je to provázaný celek.
    Taky si všimněte, že ti výrobci elektrických aut typu Tesla nebo Nio nejdou do levných aut za 300k - protože s jejich řešeníma nemají šanci to nákladově uhrát. Ale velkoformátoví výrobci potřebují konzistenci a podobné řešení od levných po drahé vozy.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: Nikdo to nevyviji od nuly. Ale Android je dodavany komplet- operacni system, rozhrani pro uzivatele i sluzby okolo (shop, identity management, aktualizace atp). K tomu nejspis referencni hw se specifikacemi.
    To je o parnik dal, nez jen Linux
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: No jak řikám, pokud by to uměli, tak by se náklady rozpustily v holdingu, dohromady dělají nějakých 3 mio aut ročně, to už není tak málo.

    Nicméně správně vyhodnotili že i s miliarodvými budgety nedokážou vytvořit něco tak kvalitního jako sw týmy ev first automobilek co dělají mín jak 100k aut ročně, plechařinu dokonce outsourcují a jsou to primárně sw firmy - Nio, Xpeng, HiPhi,..
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Já teda nejsem programátor a třeba mě Jyrka opraví, ale nejsou ty systémy VW taky postavené na něčem, co existuje a funguje (Linux)? :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam