• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BTW, koho mohlo na základě tohohle konceptu napadnout, že by to snad mělo mít řidiče nad předníma kolama?

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CAL: Já to zkusím ještě podat nějak tak, aby to bylo srozumitelný...

    Cílem ID.Buzz je, jako u každýho auta, vydělat peníze.

    Cílová skupina nejsou lidi, kteří by si v 60. letech koupili VW T1 (tedy lidi co chtěli hodně místa za málo peněz), pro ty je dneska Dacia Lodgy nebo Dacia Jogger, z elektrických pak Citroen e-Berlingo, což je ale stále předraženej krám, protože laciný elektrický auto vyrobit nejde.

    Cílová skupina ID.Buzz jsou lidi, co vědí, že existuje něco jako VW T1, asi to viděli ve filmu, seriálu nebo na nějakých vizuálech něčeho, a přijde jim to cool. Možná to můžou být i lidi, kteří si dneska koupí zrenovovanou T1, protože jim to přijde cool, nebo proto, že si z ní udělají reklamní auto.

    Zároveň to jsou lidi, kteří si jsou ochotní připlatit za to, že je to cool.

    Sekundárně jsou cílová skupina lidi, co by chtěli něco elektrickýho pro rodinu co je větší než ID.4 a Enyaq, a mají na to peníze.

    Na to bude ID.Buzz, kterej bude pravděpodobně v reálu podobně velkej jako Multivan T7 (ve kterým jsem jel a je uvnitř mnohem větší než se zdá z fotek) naprosto perfektní. Dlouhá verze má mít na dýlku 5 metrů, to je furt zhruba o 30 čísel víc než ID.4/Enyaq a bude to nejspíš stačit na 3 řady sedadel a kufr.

    Za mě to zatím vypadá přesně jako to, co jsem čekal, je to vizuálně skoro identický s konceptem (nevím, možná si neumíš odmyslet kamufláž, ale tohle:



    a tohle:



    je víceméně identická věc. Až na zbarvení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CAL: Auto pro pětičlenou rodinu na lyže na týden je ID.4 nebo Enyaq.

    Tohle je trochu větší, trochu praktičtější a trochu stylovější alternativa téhož, která stojí o kousek víc (jestli to bude stát 1,5 - 2M, tak je to jen mírně nad cenou ID.4).

    Ad marketing – jedna věc je lhát (jako Tesla o FSD), druhá věc je mít prostě jen marketingový kecy. Marketingový kecy jsou třeba "pokračování ikony".

    A z New Beetlů právě VW odstrašující příklad nemá, protože se prodávaly skvěle a skvěle se na nich vydělávalo. Účel retro stylovek je prodat to auto za víc peněz.

    Pokud si někdo myslí, že někdo udělá retro stylovku jako dostupný auto pro masy, tak je úplně mimo.
    CAL
    CAL --- ---
    BOBASH: Naházel jsi tam hodně různých argumentů, ale nevím, kam přesně mají směřovat a občas mám i dojem, že jdou trochu proti sobě. Předpokládám, že při tvém rozčilování nad marketingem Tesly nechceš říct, že marketing může říkat cokoli nezávisle na realitě. Ani jsem moc nepochopil to s tou funkcí a vzhledem, buzz teď nemá ani funkci ani vzhled busíku, tam žádný tradeoff není. Taky asi nechceš říct, že trh elektromobillů je už v tak rozvinutém stavu, že se můžou začít dělat retrostylovky, když tu pořád nemáme auto, do kterýho se sbalí pětičlená rodina na lyže na týden (ušetřete mě poznámek o rakvích). Jako jo, můžeš to prezentovat jako elektrického Sharana, ale pak jsou ty kecy o "pokračování ikony" a ta cena úplně mimo. Lidi nejsou zas tak blbí, aby je umělá marketingová kampaň donutila si koupit jinak oplechovaný auto za 2x tolik, když je na trhu za stejnou cenu konkurence, která ty marketingové pohádky plní. V tom by měl mít VW odstrašující zkušenost právě z prvních new beetle.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JYRKA: Naopak třeba BYD nebo Xpeng se levnýnch EV nebojí.

    Nicméně jsi i připomněl asi tu nejdůležitější myšlenku - ty top lidi ani nedokážeš najmout, protože nikdo příčetný se ti nebude chtít srát s 30 let starým protokolem at mu nabídneš cokoli.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Částečně viz co říkal Jyrka, v případě toho Volva jde o to, že Volvo prostě vyrábí asi šest modelů, který jsou ale reálně vlastně tři modely (40, 60, 90) v různých verzích. A celýho toho vyrobí nějakých 700 tisíc.

    Vyvíjet kvůli tomu něco jako je MIB3/4, který je společný pro celou platformu MQB a MEB, což jsou miliony aut ročně, se prostě nevyplatí.

    Ze stejnýho důvodu má Volvo jeden dvoulitr kterej umí bejt benzínovej nebo naftovej a jeho zkrácenou tříválcovou verzi, i když by jako "prémiovka" potřebovalo šestiválec. Prostě se jim ho nevyplatilo dělat.

    Volvo je totiž ve výsledku strašnej low-cost brand, jen zabalenej do líbivýho Ikea designu a keců o bezpečnosti a ekologii.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: On to je trochu jinej závod.
    Vem to Škodovka - vyrábí auta od nejnižší třídy až po konkurenci Tesly Y. Výbavy těch aut se prolínají, máš dlouhodobý kontrakty na díly, koncernovou platformu. Nemůžeš postavit auto od nuly, protože pořád musíš řešit:
    - máš koncernové backendy
    - máš koncernovou platformu
    - máš koncernová rádia
    - máš mraky dílů, které mají v sobě čipy a kde se může hodit, aby komunikovaly mezi sebou - počínaje klimatizací, přes komunikační jednotku, imobilizér, nebo třeba něco, co donutí auto aby zahoukalo nebo odemklo. To všechno máš postavené na CAN BUS, což je 30 let starý protokol (https://cs.wikipedia.org/wiki/CAN_bus).
    Během pár let to všechno vyměnit je nemožné, je to provázaný celek.
    Taky si všimněte, že ti výrobci elektrických aut typu Tesla nebo Nio nejdou do levných aut za 300k - protože s jejich řešeníma nemají šanci to nákladově uhrát. Ale velkoformátoví výrobci potřebují konzistenci a podobné řešení od levných po drahé vozy.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: Nikdo to nevyviji od nuly. Ale Android je dodavany komplet- operacni system, rozhrani pro uzivatele i sluzby okolo (shop, identity management, aktualizace atp). K tomu nejspis referencni hw se specifikacemi.
    To je o parnik dal, nez jen Linux
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: No jak řikám, pokud by to uměli, tak by se náklady rozpustily v holdingu, dohromady dělají nějakých 3 mio aut ročně, to už není tak málo.

    Nicméně správně vyhodnotili že i s miliarodvými budgety nedokážou vytvořit něco tak kvalitního jako sw týmy ev first automobilek co dělají mín jak 100k aut ročně, plechařinu dokonce outsourcují a jsou to primárně sw firmy - Nio, Xpeng, HiPhi,..
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Já teda nejsem programátor a třeba mě Jyrka opraví, ale nejsou ty systémy VW taky postavené na něčem, co existuje a funguje (Linux)? :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Jasně, tomu rozumím, čistě peníze to nevyřeší.

    Ale pořád je to o tom, že kvůli usmoleným asi 700k autům ročně (mmch jsou jako jediná normální automobilka menší než Tesla) se nevyplatí to oddělení s těma automotive SW guys vytvářet a držet.

    Tohle je na Volvu vidět obecně, že prostě spoustu věcí musí dělat levnějším, univerzálnějším způsobem, protože si nemůžou dovolit vyvíjet co nepotřebujou.

    Pravděpodobně to stojí i za věcma jako jsou omezovače na 180 km/h – protože to schovají za bezpečnost a ve skutečnosti jim to umožní šetřit na brzdách, podvozcích, pneumatikách, ale třeba taky na systémech asistence řidiče, protože nemusej dělat věci co umí fungovat ve 200.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Wireless Car je vyvinuty Volvem :)
    Pak ho teprve koupil VW
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Přesně takhle to právě nefunguje. To si mysleli ve VW jak před třema lety byly všude články, že najmou deset tisíc programátorů a ty problémy s ID.3 vyřeší. Ty potřebuješ expertízu jako mají sw first firmy alá Google, FB a to je extrémně složité postavit a pokud nemáš potřebné know how, tak ti nepomůžou ani miliardy dolarů co do toho nasypes. Podívej se jak dopadl WeWork, který měl za CEO netechnického člověka a tvářil se jako technologická firma. A pozor - současní automotive software guys jsou úplně jiní lidé než sw guys z digitálních firem o kterých mluvím a které teď automobilky tak zoufale schaneji.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Prachama myslím i právě expertízu a lidi a všechno. Jsou prostě moc malí, než aby pro svoje reálně asi tři modely vyvíjeli celej systém.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Vzhledem k tomu, že třeba starší platformy vyvinuté Volvem se následně sdílejí s dalšími značkami koncernu jako Geely, Lynk&Co, ... by něco podobného proběhlo i u infotainmentu, pokud by se povedl a náklady by se rozpustily. Prachy nejsou problém, problém je to, že ve Volvo správně vyhodnotilo, že na to nemá expertízu ani dost kvalitní lidí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: To, že nějakou firmu vlastní někdo bohatej, neznamená, že jí nechá dělat věci, na který si nevydělá. A Volvo jakožto pidiautomobilka nemá peníze na to, aby vyvíjelo vlastní infotainment. Stejně jako nemá na to, aby vyvinulo víc než tři motory.

    DAN_F: Že vezmeš něco, co už existuje a funguje, a co navíc podporuje aplikace třetích stran a je to do budoucna upgradovatelný. Což je teda geniální spíš pro uživatele než pro automobilku.

    Infotainmenty tradičních značek mají výhodu, že líp fungujou, ale zase až zastaraj, tak jsou úplně nahovno a musíš spoléhat na CarPlay, pokud funguje.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: A v čem je to tak geniální nápad?
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Volvo patří jednomu z nejbohatších Číňanů, kterému státní banky klidně půjčí i na novou kuchyň kdyby chtěl, prachy problém nebudou, vidím za tím spíš reality check jejich kompetencí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Jak nemám rád Volvo, tak musím říct, že jejich nápad postavit infotainment na Androidu je naprosto geniální. I když je patrně motivovanej prostě a jenom tím, že na vývoj vlastního systému nemaj peníze...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam