• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Jo, Elon je fakt magor, vzít armádní vozidlo a předělat ho pro amiky na civilní... oh wait!

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Hezká hustota baterek...
    Amprius Ships First 450 Wh/kg, 1150 Wh/l Battery Cells
    https://insideevs.com/news/566876/amprius-ships-450whkg-battery-cells/amp/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    A upřímně bych se nedivil tomu, kdyby Cybertruck vedl k tomu, že v USA změní dosavadní politiku, kdy SUV a pickupy jsou v kategorii "truck" a ne "car" a tudíž pro ně platí úplně jiný bezpečnostní normy. Jako osobní auto by totiž Cybertruck nebyl legální ani tam, a reálně to nic jinýho než osobní auto není.

    Cybertruck by totiž MĚL bejt zakázanej, je to věc, která na silnici nepatří a myšlenka začít lidem prodávat obrněnej transportér, aby s ním jezdili na nákup, může napadnout jen magora.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ne uchycení, ale konstrukce.

    Exoskeleton se vyznačuje tím, že vnější povrch karoserie je nosnej, a tedy tuhej. Prostě to drží pokupě vnějšíma plechama. Který jsou tím pádem tlustý a tím pádem se moc nedeformujou.

    Moderní auta mají vnější plechy naopak záměrně měkký, aby se mohly deformovat a pohltit energii nárazu, a dokonce přímo pod nima nesmí být nic tvrdýho. Proto má většina aut vysoký přední kapoty, protože motor nemůže být těsně pod ní, aby sis o něj neublížil, musí tam být prostor pro deformaci kapoty, když na ní spadneš. Když chceš nízkej čumák třeba na sporťáku, musíš udělat kapotu, která se při nárazu vystřelí nahoru, aby se měla kam prohnout když na ní spadneš.

    Exoskeleton se z principu deformovat nemůže, což bude problém jak pro ochranu chodců, tak pro všechny ostatní crashtesty. Bude to fungovat jako tank nebo OT. A obrněná technika je z hlediska pasivní bezpečnosti poměrně dost příšerná, pokud to, do čeho narážíš, není dostatečně měkký na to, abys to zničil.

    Ostatně všichni si pamatujeme veselou historku s tím, jak Pandury zničila Fabie. Všichni si z toho dělali srandu, jak jsou Pandury nahovno, ale ono je to právě tím, že mají "exoskeleton", a nezničila je Fabia, ale ony sebe navzájem. Když se srazí obrněná věc s jinou obrněnou věcí, tak to mívá drastický následky jak pro vozidlo (ohne se to celý a je to na vyhození), tak pro posádku (zastaví se to na místě, místo aby to zpomalovalo v průběhu deformace).

    Cybertruck na tom pravděpodobně bude z hlediska pasivní bezpečnosti dost podobně, pokud nezachrání svoji posádku tím, že zabije všechny ostatní, ale srazej se třeba dva Cybertrucky, tak to jenom cinkne a ty umřeš.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OMNIHASH: Deformacni zony tam nejsou. Kdyz narazis do normalniho auta, tak ma udelane deformace kapoty a masky, aby to zmirnilo dusledky srazky pro chodce.
    Cybertruck to nema, ten jen porcuje maso
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: eh tohle bych prosil vysvětlit, jakou má souvislost způsob uchycení karoserie s ochranou kolemjdoucích?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Evropský Cybertruck nikdy nebude. Musel by být úplně jinak od základu svojí konstrukce, exoskeleton nikdy přes ochranu chodců neprojde. V USA má šanci jen proto, že je to truck a ne osobní auto.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Hele a koupí teda Tesla ten Daimler nebo jak to bude? :))
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ELIJEN: europska ak sa bude niekedy predavat bude isto vyzerat inak kvoli homologacii :(
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Ford zavádí operativní redesigning á la Tesla…
    Ouch…
    Chudák Bobash – další "nesmysl" z kterého se nejspíš stane standard…
    Franz Gives Roadster Update / FSD Goes Viral / Berlin Approval Status / Copy Tesla or Die ⚡️
    https://www.youtube.com/watch?v=pcBTaYl_Wao


    Zdroj:
    How Ford cut cost of making Mustang Mach-E EV by $1,000 | Automotive News
    https://www.autonews.com/design/how-ford-cut-cost-making-mustang-mach-e-ev-1000
    KEB
    KEB --- ---
    COMODOR_FALKON: našel jsem starší článek, kde píšou že třeba v mobilu je baterka, kde jsou řádově gramy a miligramy drahých kovů, to se prostě nemůže vyplatit. A že nejvíc recyklují Číňani, nepřekvapí
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    DZODZO: Zajimalo by me, co dostane Tesla CyberTruck za skore u "Ochrana chodcu" :D
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Afaik nerecyklují, často se používají i do jednorázové elektroniky, kterou je třeba při užívání dobíjet ale nakonec končí na skládce - na YT je řada videí, z čeho všeho lze tyhle malé baterky vykuchat…
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    wow
    This CRAZY Electric Truck Is A Luxury Apartment On Wheels!
    https://www.youtube.com/watch?v=oaZivAsXg7k
    KEB
    KEB --- ---
    Bloomberg: Analytici se neshodnou, zda na trhu bude dostatek lithia - TZB-info
    https://m.tzb-info.cz/akumulace-elektriny/23430-bloomberg-analytici-se-neshodnou-zda-na-trhu-bude-dostatek-lithia

    Recyklují se dneska malé lionky třeba z mobilů atd nebo ne? Máte někdo představu?


    DZODZO: na rozvoz pizzy po městě dopry :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    z opacneho konca

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    renault zoe ani daciu spring fakt nechcete ani ked su to najlacnejsie EV :)

    DAN_F
    DAN_F --- ---
    FEDAJKIN, JYRKA: Mazda je v tomhle směru docela vyhlášená – https://gimletmedia.com/shows/reply-all/brh8jm
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Nepotřebuješ, ale abys to za pět let prodal, tak ho potřebovat budeš. ë-C4 bude neprodejná, respektive bude stát suchý z nosu.

    Ad tepelný čerpadlo NIKDAS: – ten Mach E právě v zimě, ale mírně nad nulou, spotřeboval cestou do Berlína 11% energie na vytápění. To je poměrně hodně. Je klidně možný, že v reálu by měl podobnej dojezd jako Enyaq s o 20 kWh menší baterkou.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIKDAS: Tepelný čerpadlo taky není všespásný. Pokud můžeš vytápět na kabelu, tak toho zas tolik neušetří.

    BOBASH: Dojezd na ježdění kolem komína zas tolik nepotřebuješ.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Nenabízí ho vůbec právě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: RWD 100 kWh se všema příplatkama je za 1.257M bez daně, i s tou barvou.

    A jestli nemá tepelný čerpadlo, tak by to vysvětlovalo, proč nedojel do Berlína :) Vyšší verze ho mají? Já to ještě nestihl zkoumat.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Jenomže RWD 100kwh je suvereně nejdražší, navíc nemá tepelné čerpadlo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: eC4 bude neprodejná, protože má hovno dojezd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: XC40? To bylo blbý auto už na benzín, na elektriku je to hrozný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: BMW je předělanej benzíňák, ale navrženej od základu tak, aby šel předělat, takže ty typický nevýhody "předělanýho benzíňáku" by nemělo mít.

    Jinak s tímhle doplněným zadáním bych koupil Mach E. Má to sice taky všechno ovládání na displeji, jenomže to mají víceméně všichni a Mach E aspoň nemá idiotský věci typu zapínání výhřevu v samostatným menu. A má kolečko na hlasitost, ostatní věci na volantu a použitelný hlasový ovládání.

    Navíc je poměrně dost cool. A verze s prodlouženým dojezdem má 100 kWh baterku, která stačí na 610 km WLTP dojezd, kterej je v reálným světě mimo dálnice v létě asi dosažitelnej. V zimě a protivětru to furt skoro dojede do Berlína :)

    Navíc základní verze se zadokolkou a prodlouženým dojezdem moc nejsou na trhu a přitom si myslím, že o ně bude zájem – nabídka skladovek je teď plná úplných základů (75 kWh, což by furt stačilo, ale nevím jak resale value) a nebo 100 kWh AWD, který jsou drahý.

    Jinak do tvýho limitu se těsně nevejde RWD 100kWh verze s paketem technology plus a dražší příplatkovou barvou. Za tu bych BTW kvůli přeprodejní hodnotě připlatil, protože kupci ojetin bývají odvážnější než kupci nových aut a častějc chtějí zářivý barvy. Takže bych objednal Grabber Blue nebo Cyber Orange.

    Paket Technology Plus je Bang Olufsen Audio (asi zbytečný), elektrickej kufr (řidička zajisté ocení) a 360° kamera (nezkušená řidička KUREVSKY ocení). Navíc to má docela dobrý asistenty a tak.

    Na těsným druhým místě by u mě byl Enyaq, kterej za tyhle peníze bude v solidní výbavě a čtyřkolce, je možná o něco hezčí uvnitř, určitě je o hodně větší a u nás bude populární protože Škodovka. Nevýhody jsou seroucí se infotainment a že to moc nejede, výhoda je ta 4x4.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIKDAS: Proč tam nemáš Volvo? Je to sice předělanej benziňák, ale recenze jsou docela slušný. Pak bych ještě zvážil Citroena eC4, docela slušně velký auto a přitom za solidní cenu. Nový Magane (i když se mi nelíbí) taky nezájem?
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: BOBASH: Výbavu už asi žádnou dokupovat nebudeme, je to pro v celku nenáročného člověka. Možná jsem to tam měl víc zvýraznit, je to pro člověka, kterej si jezdí svojí trasu, jinak moc jezdit neumí. Dálkovky dělat nebude (jinej řidič možná jo, ale třeba jednou za x měsíců) - viz dole.

    Zrovna látka/kůže tam je jenom proto, že to kia má a ostatní ne, jinak bych to tam vůbec nezmiňoval. Čekal jsem, kdy se někdo toho chytne, proto jsem tam psal o nedůležitých věcech.
    1. Teslu jsem vyřadil, protože je veškeré ovládání na displeji, což řidička odmítla.
    2. O Mustangu jsem nečetl nic moc hezkého, tak jsem ho tam nedal, ale asi přidám protože fakt malej výběr (ony to jsou vlastně jenom dvě auta, VW a Hyundai, žejo...)
    3. BMW jsem myslel, že je předělanej benziňák, tak to určitě přidám :) EDIT: Aha, takže je to předělanej benziňák, tak to nepřidám.


    BOBASH: Já na rychlonabíječky skoro nejezdím, a tohle auto na ně nebude vůbec jezdit, ale jde mi o přeprodejní hodnotu. Několikrát jsem tady psal, že se bojím morálního zastarávání elektromobilů, takže fakt nechci za 5 let prodávat auto, kterému cenově konkurují modely s 100kwh baterkama a 350kwh nabíjením. (I z toho důvodu je požadavek na min 70kwh baterii). Za x let tady bude těch 100kw+ nabíječek spousta a bude to přesně naopak, než teď, tzn. málokteré auto to umět nebude, takže nechci bejt v nevýhodě.

    Ještě jsem přemýšlel, že tam přidám kategorii vychytávky, třeba u té Kia by to bylo 3,6kw zásuvka. Mít z auta "generátor" je super věc.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Jeste bych doplnil ze EV6 nema zatim prederhev baterii a Enyaq vyuziva maximalniho vykonu pri idealnich podminkach max. 30s. to by mohl byt duvod proc to vubec nejede i kdyz se to papirove tvari ze by to jet mohlo.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam