• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: A jinak nabíječky jsou úplně univerzální. Všechny mají Type 2 konektor (AC nabíjení 22 kW) a CCS konektor (DC nabíjení, libovolná rychlost), některý starší ještě mají CHAdeMO konektor, kterej se používal na starších hlavně japonskejch elektromobilech.

    Na straně auta je Type 2 a CCS stejnej konektor, akorát Type 2 ho využívá jen půlku.

    Není ani rozdíl Tesla vs. ostatní auta, Tesla používá normálně CCS, takže technicky jsou Superchargery a stanice pro normální auta kompatibilní.

    Mimochodem, poslední dobou dost vídám Tesly na Ionity. Prý je to pro ně levnější než SC :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Nabíječek tam máte jak sraček a na dálnicích (po kterejch asi pojedeš, pokud najedeš víc než 500 za den, aby tě dojezd musel trápit) jsou všude Ionity, typicky v odstupech menších než 200 km. V okolních zemích to samý. Na nich pohodlně dobiješ půlku baterky třeba za čtvrt hodiny (záleží na autě, může to být i rychlejc), takže není důvod, abys musel dojíždět do cíle na jednotky procent baterie, kdy už je potřeba řešit nějaký topení.

    Já všechny delší cesty s elektromobilama jezdím jako s normálním autem, tedy neřeším úsporu na topení a klimatizaci a jezdím normální rychlostí. Jediný omezení je, že s většinou elektroaut moc nejde jezdit rychle po dálnici. Ale předpokládám, že ve Švýcarsku stejně jezdit 160 po dálnici nebude úplně dobrej nápad :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    ELIJEN: vy mate na parkovisti u supermarketu u kazdyho stani nabijecku? Hm, to docela ziram. U nas bejva budto zadna, jako treba u vsech tri supermarketu kam chodim nakupovat, nebo tak dve tri. Jak dalece je normalni najit to misto prazdny nevim, jak rychly nebo univerzalbi jsou taky ne, ponevadz si toho nevsimam.
    U pumpy k pokladne nikdo nechodi, ponevadz tam u 95% vsech pump zadna neni. Platim primo u stojanu kreditkou, mame tam ctyri stani a pripad kdy soucasne tankuje jeste nekdo se stane tak dvakrat za rok. Hlavne ale takovou pumpu mas skoro fakt v kazdy vesnici. Na dalnici netankuju nikdy, je to zbytecne drahy, nanejvejs tam zastavim na kafe. S dojezdem 1000km tohle proste nemusim resit, sance ze musim tankovat na jiny nez moji domaci pumpe je tak petkrat za rok pokud nebudu pocitat dlouhy cesty treba do zahranici.

    Me to cely (a jak vyplynulo z ty ankety nejenom me) prijde jako vopruz na patou, sorry ;) nejenomze musim hledat normalni volny stani, ale jeste navic musi mit nabijecku, to zni jako slusnej relax.

    Dejme tomu ze bych si nabijel doma, to by nejspis fungovalo, ale pak proste nechci nikdy, never ever ever, zazit situaci, ze budu muset premejslet jestli muzu nechat bezet topeni abych dojel domu. To je takovy no go ze pres to proste vlak nejede, no way.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no vsak ja som prave na ten lucid dost zvedavy, hlavne ako zvladnu masovu produkciu a aka bude kvalita, vyrobit kvalitne novinarsky prototyp nie je tak tazke, vyrobit 10000 produkcnych aut, ktore budu mat rovnaku kvalitu spracovania, to je teprve kumst
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: V dieselu spousta. Ono když uděláš auto s nádrží dost velkou na to, aby s tím nějak fungovala M5, a pak logicky dáš stejnou do 520d, tak ti vyjde u toho dieselu dojezd 1 300 km.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    DZODZO: píše právě krom EQS v Evropě prodávaná auta s dojezdem 600km

    Kdežto s Lucidem..

    Jinak ale i Lucid se plánuje v Evropě, mj. ve Švajcu
    EV maker Lucid to launch luxury sedans in Europe in late 2022 | Reuters
    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/ev-maker-lucid-launch-luxury-sedans-europe-late-2022-2022-05-10/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nauč se číst, je tam čárka.

    A jinak Lucid se zanedlouho v EU prodávat bude, Lucid už evropskou pobočku má, i když auta ještě neprodává.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ten lucid predavany v europe by ma zaujimal, kto to predava? :)
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    Dmnti, fakt
    Víte, jak je takový Švýcarsko velký
    Denně každej Švýcar jezdí trasu Ženeva-Davos a zpět, a mezitím nedává přestávku dýl, jak 10min
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: To je presne to. Blowup chce auto, ktery ujede 1000km, ale kolik takovejch aut v benzinu nebo dieselu je?
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BLOWUP: Vetsinou nabijim pri nakupech, takze odpada cekani a navic oproti pumpe nemusis k pokladne. Realnej dojezd pres 400 km (s klimatizaci a neresenim rychlosti). 1000 km bez prestavky jezdit nepotrebuju. Tesla Model 3 LR.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Moje pointa byla, že když budeš mít wallbox u parkovacího stání, tak nemusíš na žádnou pumpu, protože každej den ráno budeš mít třeba 600 km dojezdu. To je teda s dnešníma v Evropě prodávanýma autama (pokud si nekoupíš EQS který má 770), s Lucidem bys měl 830 a nějaký, co bude mít tisíc, bude na trhu do pár let.

    Ale dojezd tisíc je overkill v čemkoliv, čím nejezdíš každej tejden nějakou trasu jako Praha – Hamburk, a běžnej výskyt aut s takovým nájezdem je stejně jen výsledek toho, že dieselový verze mají stejný nádrže jako benzínový. Běžný benzínový auto najede na nádrž tak 600, ale znám taky spoustu takovejch, co najedou 400, a když jedeš trošku "nadšeně", tak jsem taky zažil 250 (a když jsem jel hodně nadšeně s Audi RS6, tak hodně pod 200 na nádrž).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: To s těma appkama je pravda, ale to jsou jenom porodní bolesti.

    V horizontu jednotek let už bude normální standard Plug&Charge a tarify pokrývající všechny sítě, takže prostě přijedeš na nabíjčeku, zastrčíš kabel, nabiješ, a auto si s nabíječkou vymění potřebný informace.

    Dneska je největší problém, že se některý sítě nejsou schopný dohodnout s poskytovatelema karet na nabíjení (kreditkou se ze sady různejch důvodů prostě platit nedá a dát nebude), aby byli zařazený do jejich portfolia. Já jsem takhle sral atomový hřiby minulej tejden v Linci, když jsem stál na 350 kW nabíječce Smartrics v centru města, která by mě nabyla za 40 minut, zatímco bych šel na kafe a zkusit sehnat linecký, ale nefungovala na ní ani karta od Volva ani moje karta od Škodovky. A euro za minutu nabíjení jsem jim prostě platit nechtěl z principu, i když by to šlo, poté, co bych proskákal nějakejma vopruzama s placením mobilem přes internet.

    Na všech ostatních v centru města už mi fungovala karta od Škodovky, kterou mám v mobilu, ale ty zase byly pomalý. Takže jsem jel na Ionity, která funguje vždycky, akorát byla daleko.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    ELIJEN: na nasi vesnicky pumpe mi zabere natankovat plnou za pet minut, a muzu s ni dojet 1000km nebo s ni jezdit celej tejden. Pokud to tvoje auto umi taky, tak by me zajimalo ktery to je.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BLOWUP: Moje „nepohodli“ s benzinkou je ve srovnani s tim jenom legrackou. Proste radsi jedu jinudy ponevadz je tam hezci krajina, ale tak jako tak musim aspon jednou tejdne jet nakoupit jidlo a pri te prilezitosti si halt behem peti minut na ten tejden i natankuju.

    Delam to podobne, akorat s EV si pri nakupu necham zapojene auto v nabijecce a "tankovani" mi tak zabere min casu nez tobe :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Ja s fosilom nejazdim k jakekoli stanici, musi to byt orlen-benzina a musia tam mat vervu 100...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Ted zrovna jsem docetl clanek kterej u nas na to tema vysel. Na jednu stranu tam asi 70% lidi z nejakyho pruzkumu udalo, ze si dovedou predstavit ze jejich pristi auto bude elektricky. Na druhou stranu tam krome starosti s dojezdem jako hlavni problem figurovalo, ze musis mit asi pet ruznejch apps, abys mohl nekde to auto nabit, ze to trva dlouho, ponevadz tech ktery nabijej rychle neni dost a ze proste nemuzes prijet k jakykoli stanici, zaplatit kreditkou a deset minut pozdeji odjet s plnou. Pokud jsem to ale pochopil spravne, tak neslo o nejakej vedeckej pruzkum, ale spis o anketu kam se hlasili hlavne lidi ktery to tema zajima a ktery timpadem tak jako tak k nemu maji nejakou afinitu - to je patrny uz z tech odpovedi ktery muzou znat jenom kdyz s tim tematem jsou v pomerne uzkym kontaktu. Lidi ktery to vubec nezajima je porad velka vetsina.

    Moje „nepohodli“ s benzinkou je ve srovnani s tim jenom legrackou. Proste radsi jedu jinudy ponevadz je tam hezci krajina, ale tak jako tak musim aspon jednou tejdne jet nakoupit jidlo a pri te prilezitosti si halt behem peti minut na ten tejden i natankuju.

    Me v podstate bylo vzdycky jedno jakej je v mym aute motor, pokud to cely fungovalo tak jak jsem to ocekaval. Na tomhle postoji se nic nezmenilo, proto pro me zatim nic elektrickyho neprichazi v uvahu. Jestli se to v dohledny dobe zmeni netusim, ale moc na to neverim. Me proste stve kdyz musim myslet na tak banalni veci jako kolik kilometru jeste ujedu. Kdyz nastane moment ze muj telefon je rychle vybitej a musim ho furt nabijet, tak jdu a koupim novej. Must kazdej den nabijet auto mi prijde pitomy. Uvidime, zatim jako pristi auto planuju diesel defendera nebo grenadiera.
    TUHO
    TUHO --- ---
    The plug-in market share, as expected, improved further, reaching 22%, after 20% in February.

    An important finding is that the plug-in segment is driven only by all-electric cars, which noted a healthy growth rate of 47%, while plug-in hybrids declined noticeably (by 22% year-over-year).

    New plug-in car registrations:

    BEVs: about *159,000 (up 47% year-over-year) and 14% share
    PHEVs: about *91,000 (down 22% year-over-year) and 8% share
    Total: 250,601 (up 10% year-over-year) and 22% share

    Europe: Plug-In Car Market Share Reached 22% In March 2022
    https://insideevs.com/news/582624/europe-plugin-car-sales-march2022/amp/
    KEB
    KEB --- ---
    TADEAS: jsi ten případ který má barák, má fitovoltaiku a má i celkem velký denní nájezd. gratuluji u tebe to dává i smysl, pokud cokoliv z toho někdo nesplňuje nedává e Up smysl ani obloukem.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: ještě si můžeš koupit ICE up a za cca20k ho nechat předělat na plyn (pokud nejde koupit už z továrny) a jsi ekonomicky zase někde jinde. Přesně proto u nás všechnu pizzu vozí LPG citiga. To už ale pořád dokola mlatime stejnou slámu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Ale většina lidí nehledá cíleně elektrický auto, hledají auto který nejlíp splní to, co od něj potřebujou. Lidí, co cíleně hledají EV je relativně málo.

    A ad "zaplacení se" – třeba u toho e-Upu se může stát, že se ti to proti normálnímu nezaplatí nikdy, i kdybys jezdil zadarmo. Ta i4 se ti "vyplatí" už v okamžiku koupě, protože je prostě levnější než odpovídající auto na benzín/naftu.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: ok, diky za rozvedeni tvyho pristupu k veci.

    ja ilustruju jinej pristup k veci, kdy nehledam auto podle kategorie, ale podle jinejch vlastnosti - napr. nejlevnejsi ok elektricky auto splnujici nejaky minimalni pozadavky. nesrovnavam s fosilem, protoze napr. fosil vubec nehledam, neprovadim tuhle kalkulaci.

    zaplati/nezaplati. urcite se k tomu daj udelat presny vypocty. muj orientacni je, ze fosilni energie budou drahy, elektrinu zcasti kontroluju protoze si ji vyrobim, uskladnim a zas spotrebuju, elektromobil nejnizsi tridy si i tak lip podrzi svoji hodnotu. a neinvestuju penize dal do fosilni infrastruktury
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam