• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CHELLO
    CHELLO --- ---
    GOR: Teď k autu:
    Spotřeba:
    Vzhledem k tomu, že mi je jedno kolik to žere, tak si jezdím jak chci a dlouhodobou (>9999km) mám 25kwh/100km. Spotřeba mě zajímá jen na dlouhých trasách, kvůli nabíjení, třeba teď (1600km) to bylo 20,5kwh/100km, pořád víc, než maj novější EV, ale už to není taková šílenost, jako dlouhodobá. Co jsem se bavil s jinýma i-pace lidma, tak jezděj i za 17kwh, ale já si chci jízdu prostě užít.

    Baterka:
    Nezpozoroval jsem jakýkoli pokles kapacity. Zkoušel jsem to i počítat (%baterky při zahájení nabíjení, počet nabitých kw a % baterky při ukončení, takhle několikrát a zprůměrovat) a vyšlo mi že max kapacita klesla snad o 1-2kw…

    Co se mi líbí
    Jezdí se s ním parádně, strašně si užívám zrychlení, ale všeobecně zážitek z jízdy nezaměnitelný, v zatáčkách drží jako přibitý. Když chce někdo svézt, aby si užil EV, tak se ptám, jestli se mu dělá špatně na kolotočích. Na to mi kámoš řekl: no trochu, ale tak v autě to není to stejný žejo… pak se mi přiznal, že měl na krajíčku :D
    Absolutně nejlepší je však to pohodlí, žádné řazení, čekání na náběh výkonu, hluk, cokoliv. Když přesednu do ICE, tak si připadám jak Fred Flinstone, prehistorický, pomalý, i když tam je automat, tak to pořád řadí, když chci jet, tak 2s zpoždění, než si to uvědomí, že fakt chci jet… Do toho hlučný, s manuálem úplná šílenost.

    Hrozně se mi líbí možnost vybrat si uspořádání displeje (trochu to je vidět třeba tady: https://www.youtube.com/watch?v=CnXPXZ4R578 , ale googlit umíte) když chci hodím si tam velkou mapu aby si ostatní mohli hrát na velkém displeji, nebo tam dám minimapu, ciferník s rychlostí a info o autě apod. nastavení je asi 5. Taky uspořádání, kdy klimatizace a sedadla apod maj svůj vlastní displej s knoflíkama je naprostá paráda, nikde nic nehledám, zároveň to ale není taková ta klasika, kdy musel být na všechno zvlášť čudlík. Toto samozřejmě není věc EV, ale auta jako takového. 360° kamera parádní. Super vychytávka je zadní kamera místo středového zpětného zrcátka, tzn. když se měníme se ženou, nemusím štolovat zrcátko (ona používá kameru, tak si to jen přepne, já používám klasické zrcátko, tak to jen přepnu zpět a je to).

    To jsem si jistej, že jsem na spoustu věcí zapomněl. Poruchy vůbec žádný. Jednou se mi stalo, že auto napsalo „kamery není k dispozici“, ale to bylo hned po nějakym velkym updatu. Pravidelnej servis zdarma, protože co by tam taky servisovali, žejo…

    Co mě sere
    Nejvíc mě serou dvě věci:
    1. I když má auto tepelné čerpadlo, nejde nastavit předehřátí baterky. Když jsem stál u toho lidlu v zimě (viz výše), tak jsem neskutečně špačkoval na inženýry jaguaru. Vždyť to musí být na pár řádků kódu proboha. Je však nutno říct, že tohle je specifická situace, když jsme v zimě jeli do Maďarska, nabíjeli jsme po 350km, a baterka byla samozřejmě rozehřátá z jízdy, takže jsme hnedka nabíjeli 50kwh. Je otázka, co by to dělalo na 150kw nabíječce.
    Jde si jen nastavit čas odjezdu, a to se auto vyhřeje (akorát teda nejde vyhřát i sedačky a volant, pouze vzduch v autě. Resp. nenašel jsem jak tyhle dvě věci přidat).

    2. Nejde si v autě nastavit, že se má dobíjet do určité hranice, takže to musím hlídat (ono u kaufu stejně hlídám 2h, ale i tak). Pro ilustraci přikládám screen, co se stane, když na auto zapomenete.

    Před měsícem byl OTAupdate, ve kterym v popisu byly přesně tyhle dvě věci, jako přidaný, ale pak tam bylo, že to je jen pro vozy MY22ev, což nevím co znamená, já ho mám po faceliftu, s novym infosystémem, nicméně to tam nepřibylo. Buď update nějak selhal, nebo to tam inženýři přidali jen pro auta od roku 2022? Pokud je správně druhá možnost, zasloužili by nakopat do prdele. Možná to jde v appce, ale tu z jistých důvodů nechci aktivovat.

    Jako třetí trochu omezující věc bych řekl dojezd, myslím, že okolo 600wltp by bylo ideální. Nebo něco udělat s tím, jak hrozně se dojezd zmenšuje při vyšších rychlostech. Buď přidat převod na dálniční rychlosti (i když se mi líbí bezpřevodovost, tak za to prodloužení by to stálo), nebo lépe vyřešit aerodynamiku, každopádně tohle se vyřeší, je to jedno z prvních BEV, takže musím přivřít oči. Bavil jsem se s chlapíkem, kterej z ipace přesedlal na eqs a říkal, že tam se dojezd při 130km/h+ skoro nezmění.

    CHELLO
    CHELLO --- ---
    CHELLO: První si tady odpovím a zanechám info pro budoucí generace: V neděli jsou v Rakousku nabíječky lidlu vypnuté (Maj to udělané divně, nepíše to klasickou hlášku, že je provoz jen během otevírací doby, ale hlásí to „poruchu“, tak jsme pro jistotu zkusili dva, a u obou stejně)

    GOR: K dotazu: bude to dlouhý, neplačte sami jste si to zavinili!
    Typ vozu: Jaguar I-pace
    Dojezd wltp 450+, reálně 400km.

    Využívám ho na všechny cesty, od doby co jej máme jsme začali o dost více výletovat, kromě klasických víkendových výletů se přidalo i to, že nám je fuk si jen tak přes týden zajet do 30km vzdálené oblíbené restaurace. Prostě se projevilo to, že nabíjíme zdarma. Z ročního nájezdu 10-15tis se stalo 25-30tis (odhaduju, uvidíme co s nájezdem udělají prázdniny).

    Doma nabíjím u kauflandu, cca 500m, vždy se tam projdu se psem, stejně bych musel venčit. Je tam pořád volno, ale přes týden je parkování jen 2h, takže to nabiju cca 20%, jinak se nabíjení soustředí hlavně na víkend, 11kw tolik nezatěžuje baterku, navíc se nemusím prát s ostatníma sockama u lidlu. :D Přidávám screen, kolik jsem nabil od listopadu, jen pro představu, není to všechno, co jsme u kaufu nabili, protože se to pouští i z mobilu od ženy. Pravidelně dobíjím do 80%, víc jedině v předvečer výletu, ačkoliv je na nabíječce volno a v okolí jsou další, když vím, že tam budu dlouho, dám za okno lístek s telefonem, nemám problém přijít uvolnit. Jinak jsme taky začali více nakupovat v Lidlu a tady chodit do restaurace, kde je poblíž :D

    K tomu bych jen dopsal, že můžu nabíjet doma i v práci, ale proč bych to dělal…
    Všeobecně už se z toho spíš stal takovej challenge kolik toho ujedu a kam až zvládnu dojet, aniž bych musel platit. Příští rok možná zkusím na lidlech projet evropu :D

    Když jdeme někam na wellness, tak hotel vybíráme podle toho, aby měl nabíječku zdarma (tady mě neberte za slovo, nešli bychom do žumpy jenom proto, že nabijeme. Prostě uděláme seznam vhodných hotelů, obepíšeme je a podle odpovědí se rozhodneme kam pojedeme) a musím říct, že naprostá většina hotelů nějakou nabíječku má, a v česku si neúčtuje. Jednou se nám stalo, že ji neměli, ale když zjistili, že nám v pohodě stačí 360 zásuvka, tak neměli problém nám rezervovat místo před ní.

    V Rakousku po nás chtěli různě, od pár € za kw až po 20€ za nabití, ale to jsem odmítl, protože nikdy nevím kolik budu nabíjet. Opět jeden z vybraných hotelů neměl problém nás nabít zdarma (ale jen přes noc, nicméně mi to je fuk, kdy se auto nabije). V Maďarsku nechtěli za nabíjení, ale za parking v garáži, což nevadilo, protože na ulici stejně nebylo kde zaparkovat. Na Slovensku maj rychlonabíječky i kauflandy, u nás nevím proč jsou u kaufu ty čezácké, ale nakonec mi to vyhovuje, kdy se o tu pomalou zdarma nemusím prát. Za měsíc jedu do Polska, to bude ještě legrace, nabíječky tam má dohromady jen asi 5 lidlů.

    Dlouhé cesty plánujeme tak, aby to vyšlo, ale ne na úkor pohodlí. Zároveň abychom nabíjecí pauzu využili nějak smysluplně, buď procházkou, nebo jídlem. Nikdy to není, že bych hodinu seděl na nabíječce v autě a hrál si s telefonem (jediná výjimka, v zimě jsme z ničeho nic potřebovali (spíš by se hodilo „chtěli“, ale píšu to proto, že jsme měli jet o x hodin později, ale najednou jsme měli volno a chtěli jet hned) odjet daleko a měli jen 50%, přišel jsem k nabíječce a jelo to jen okolo 20kw, takže děsná pakárna, o tom se rozepíšu níže).
    Příklad: teď jsme jeli do Rakouska, cca 600km, našli jsme lidl, který měl kousek od nabíječky restauraci, zašli na oběd, já to tam šel jednou znovu zapnout (protože 30min limit – tentokrát jsem sebou měl elektrokoloběžku, takže jsem přifičel, přepl to a zase odfičel) a zase jsme vyrazili na cestu. Na hotelu dobili plnou, druhej den udělali okruh po všech výletech, co jsme chtěli, zase na hotelu nabili a další den jeli zpět. Zpáteční cesta trošku horší, protože lidly v Rakousku vypnuté, ale nakonec jsme dojeli až do Česka (i když tam to bylo na >5%, což nerad dělám kvůli baterky).

    Tady bych chtěl napsat, že bych klidně na dlouhých cestách nabíjel za prachy, ale částečně to není vhodné, a částečně se z principu odmítám zúčastnit téhle „hry“.
    1. Nabíjel bych, ale pouze u nabíječky 150kw+, za 50kw u který budu stát hodinu fakt platit nebudu, to si radši za ty prachy dám rovnou oběd
    2. V čr je těch 150kw nabíječek tak 5, a ještě jsou na blbejch místech
    3. Nechápu a odmítám platit dvojnásobnou cenu oproti frantovi, co dostal k autu kartičku. Elektřina i vybudování stojanu stojí přece stejně, tak proč má někdo slevu, systém na hovno fakt.
    4. Nebudu si hodiny studovat a zařizovat 20 různých společností a karet a platebních metod a „tarifů“ apod. To si radši projdu mapu a najdu vhodnej lidl.

    GOR
    GOR --- ---
    CHELLO: Nechces se sverit podrobneji? Tj. co je to za typ, jak ho vyuzivas atp.? Poruchy, co te sere, co te bavi. Mne by to pripadalo uzitecnejsi nez valky minimalistu (80 km staci kazdymu a milion nejsou zadny prachy!) a maximalistu(dokud to neujede 1500 km na jedno nabiti a nebude to stat 300k v nizsi stredni, strcte si to do....)
    Diky :-)
    CHELLO
    CHELLO --- ---
    Nechci vám tady rušit zábavu, jen jsem se přišel pochlubit, že jsem právě s elektromobilem pokořil 20 000km a mám k tomu tři body:
    1. Najel jsem to teprve od loňského října
    2. Jezdí se s tím úžasně
    3. Všechny km byly ZDARMA (kombinace 11kw kaufland za domem a 50kw lidl při nákupu a delších trasách) :D

    Když už jsme u toho parazitování, nevíte, jak to má lidl v rakousku s nabíjením v neděli? Všechny obchody jsou zavřené, takže by to teoreticky nemělo jet ale u nás, když je třeba svátek, tak to nevypínaj.
    Moc díky za info.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    Tak u nás už jsou 50% dotace na EVs... jen je to z 95% pro stát a ten zbytek jsou církve a některé neziskovky
    Ekomobilita - Dotační průvodce
    https://dotacnipruvodce.cz/detail/ekomobilita/
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    HERR_FLICK: dvakrat jsem jel s trihodinovou prestavkou trasu calgary - oklahoma city. dokud nebude elektormobilita ve fazi ze sednu do auta a tu trasu bez prestavky ujedu, tak si ty baterky strcte do prdele
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    ELIJEN: vy mate na parkovisti u supermarketu u kazdyho stani nabijecku? Hm, to docela ziram. U nas bejva budto zadna, jako treba u vsech tri supermarketu kam chodim nakupovat, nebo tak dve tri. Jak dalece je normalni najit to misto prazdny nevim, jak rychly nebo univerzalbi jsou taky ne, ponevadz si toho nevsimam.
    U pumpy k pokladne nikdo nechodi, ponevadz tam u 95% vsech pump zadna neni. Platim primo u stojanu kreditkou, mame tam ctyri stani a pripad kdy soucasne tankuje jeste nekdo se stane tak dvakrat za rok. Hlavne ale takovou pumpu mas skoro fakt v kazdy vesnici. Na dalnici netankuju nikdy, je to zbytecne drahy, nanejvejs tam zastavim na kafe. S dojezdem 1000km tohle proste nemusim resit, sance ze musim tankovat na jiny nez moji domaci pumpe je tak petkrat za rok pokud nebudu pocitat dlouhy cesty treba do zahranici.

    Me to cely (a jak vyplynulo z ty ankety nejenom me) prijde jako vopruz na patou, sorry ;) nejenomze musim hledat normalni volny stani, ale jeste navic musi mit nabijecku, to zni jako slusnej relax.

    Dejme tomu ze bych si nabijel doma, to by nejspis fungovalo, ale pak proste nechci nikdy, never ever ever, zazit situaci, ze budu muset premejslet jestli muzu nechat bezet topeni abych dojel domu. To je takovy no go ze pres to proste vlak nejede, no way.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no vsak ja som prave na ten lucid dost zvedavy, hlavne ako zvladnu masovu produkciu a aka bude kvalita, vyrobit kvalitne novinarsky prototyp nie je tak tazke, vyrobit 10000 produkcnych aut, ktore budu mat rovnaku kvalitu spracovania, to je teprve kumst
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: V dieselu spousta. Ono když uděláš auto s nádrží dost velkou na to, aby s tím nějak fungovala M5, a pak logicky dáš stejnou do 520d, tak ti vyjde u toho dieselu dojezd 1 300 km.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    DZODZO: píše právě krom EQS v Evropě prodávaná auta s dojezdem 600km

    Kdežto s Lucidem..

    Jinak ale i Lucid se plánuje v Evropě, mj. ve Švajcu
    EV maker Lucid to launch luxury sedans in Europe in late 2022 | Reuters
    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/ev-maker-lucid-launch-luxury-sedans-europe-late-2022-2022-05-10/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nauč se číst, je tam čárka.

    A jinak Lucid se zanedlouho v EU prodávat bude, Lucid už evropskou pobočku má, i když auta ještě neprodává.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ten lucid predavany v europe by ma zaujimal, kto to predava? :)
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    Dmnti, fakt
    Víte, jak je takový Švýcarsko velký
    Denně každej Švýcar jezdí trasu Ženeva-Davos a zpět, a mezitím nedává přestávku dýl, jak 10min
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: To je presne to. Blowup chce auto, ktery ujede 1000km, ale kolik takovejch aut v benzinu nebo dieselu je?
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BLOWUP: Vetsinou nabijim pri nakupech, takze odpada cekani a navic oproti pumpe nemusis k pokladne. Realnej dojezd pres 400 km (s klimatizaci a neresenim rychlosti). 1000 km bez prestavky jezdit nepotrebuju. Tesla Model 3 LR.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Moje pointa byla, že když budeš mít wallbox u parkovacího stání, tak nemusíš na žádnou pumpu, protože každej den ráno budeš mít třeba 600 km dojezdu. To je teda s dnešníma v Evropě prodávanýma autama (pokud si nekoupíš EQS který má 770), s Lucidem bys měl 830 a nějaký, co bude mít tisíc, bude na trhu do pár let.

    Ale dojezd tisíc je overkill v čemkoliv, čím nejezdíš každej tejden nějakou trasu jako Praha – Hamburk, a běžnej výskyt aut s takovým nájezdem je stejně jen výsledek toho, že dieselový verze mají stejný nádrže jako benzínový. Běžný benzínový auto najede na nádrž tak 600, ale znám taky spoustu takovejch, co najedou 400, a když jedeš trošku "nadšeně", tak jsem taky zažil 250 (a když jsem jel hodně nadšeně s Audi RS6, tak hodně pod 200 na nádrž).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: To s těma appkama je pravda, ale to jsou jenom porodní bolesti.

    V horizontu jednotek let už bude normální standard Plug&Charge a tarify pokrývající všechny sítě, takže prostě přijedeš na nabíjčeku, zastrčíš kabel, nabiješ, a auto si s nabíječkou vymění potřebný informace.

    Dneska je největší problém, že se některý sítě nejsou schopný dohodnout s poskytovatelema karet na nabíjení (kreditkou se ze sady různejch důvodů prostě platit nedá a dát nebude), aby byli zařazený do jejich portfolia. Já jsem takhle sral atomový hřiby minulej tejden v Linci, když jsem stál na 350 kW nabíječce Smartrics v centru města, která by mě nabyla za 40 minut, zatímco bych šel na kafe a zkusit sehnat linecký, ale nefungovala na ní ani karta od Volva ani moje karta od Škodovky. A euro za minutu nabíjení jsem jim prostě platit nechtěl z principu, i když by to šlo, poté, co bych proskákal nějakejma vopruzama s placením mobilem přes internet.

    Na všech ostatních v centru města už mi fungovala karta od Škodovky, kterou mám v mobilu, ale ty zase byly pomalý. Takže jsem jel na Ionity, která funguje vždycky, akorát byla daleko.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    ELIJEN: na nasi vesnicky pumpe mi zabere natankovat plnou za pet minut, a muzu s ni dojet 1000km nebo s ni jezdit celej tejden. Pokud to tvoje auto umi taky, tak by me zajimalo ktery to je.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BLOWUP: Moje „nepohodli“ s benzinkou je ve srovnani s tim jenom legrackou. Proste radsi jedu jinudy ponevadz je tam hezci krajina, ale tak jako tak musim aspon jednou tejdne jet nakoupit jidlo a pri te prilezitosti si halt behem peti minut na ten tejden i natankuju.

    Delam to podobne, akorat s EV si pri nakupu necham zapojene auto v nabijecce a "tankovani" mi tak zabere min casu nez tobe :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Ja s fosilom nejazdim k jakekoli stanici, musi to byt orlen-benzina a musia tam mat vervu 100...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Ted zrovna jsem docetl clanek kterej u nas na to tema vysel. Na jednu stranu tam asi 70% lidi z nejakyho pruzkumu udalo, ze si dovedou predstavit ze jejich pristi auto bude elektricky. Na druhou stranu tam krome starosti s dojezdem jako hlavni problem figurovalo, ze musis mit asi pet ruznejch apps, abys mohl nekde to auto nabit, ze to trva dlouho, ponevadz tech ktery nabijej rychle neni dost a ze proste nemuzes prijet k jakykoli stanici, zaplatit kreditkou a deset minut pozdeji odjet s plnou. Pokud jsem to ale pochopil spravne, tak neslo o nejakej vedeckej pruzkum, ale spis o anketu kam se hlasili hlavne lidi ktery to tema zajima a ktery timpadem tak jako tak k nemu maji nejakou afinitu - to je patrny uz z tech odpovedi ktery muzou znat jenom kdyz s tim tematem jsou v pomerne uzkym kontaktu. Lidi ktery to vubec nezajima je porad velka vetsina.

    Moje „nepohodli“ s benzinkou je ve srovnani s tim jenom legrackou. Proste radsi jedu jinudy ponevadz je tam hezci krajina, ale tak jako tak musim aspon jednou tejdne jet nakoupit jidlo a pri te prilezitosti si halt behem peti minut na ten tejden i natankuju.

    Me v podstate bylo vzdycky jedno jakej je v mym aute motor, pokud to cely fungovalo tak jak jsem to ocekaval. Na tomhle postoji se nic nezmenilo, proto pro me zatim nic elektrickyho neprichazi v uvahu. Jestli se to v dohledny dobe zmeni netusim, ale moc na to neverim. Me proste stve kdyz musim myslet na tak banalni veci jako kolik kilometru jeste ujedu. Kdyz nastane moment ze muj telefon je rychle vybitej a musim ho furt nabijet, tak jdu a koupim novej. Must kazdej den nabijet auto mi prijde pitomy. Uvidime, zatim jako pristi auto planuju diesel defendera nebo grenadiera.
    TUHO
    TUHO --- ---
    The plug-in market share, as expected, improved further, reaching 22%, after 20% in February.

    An important finding is that the plug-in segment is driven only by all-electric cars, which noted a healthy growth rate of 47%, while plug-in hybrids declined noticeably (by 22% year-over-year).

    New plug-in car registrations:

    BEVs: about *159,000 (up 47% year-over-year) and 14% share
    PHEVs: about *91,000 (down 22% year-over-year) and 8% share
    Total: 250,601 (up 10% year-over-year) and 22% share

    Europe: Plug-In Car Market Share Reached 22% In March 2022
    https://insideevs.com/news/582624/europe-plugin-car-sales-march2022/amp/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam