Tak já si tedy odložím zážitky z minulého prodlouženého víkendu (4 dny a 988 km) se Škodou Enyaq iV RS Coupe. Mimochodem Teslu Model 3 Long Range jsem testoval přes týdenní dovolenou v létě a tak mám vcelku jasno, že můj stávající VW Passat B8 2.0 TDi bude časem nahrazen elektroautem, jen řeším jakým a Enyaq byl jeden z kandidátů.
Enyaq RS se mi líbí výkonem, kdy těch skoro 300 koní není ani málo na tak těžké auto, ani moc. Porovnávám ho třeba právě s Teslou Model 3 Long Range, kde jsem jezdil většinu dovolené v chill-modu, ale občas bylo fajn přepnout si na plný výkon. Tam mě štvalo, že nejde nic jako kick-down, kdy při plném prošlápnutí by to rovnou dalo výkon standard-mode, jelikož ten většinou potřebujete neplánovaně a nemáte zrovna čas na asi 3 kliky na tabletu. Enyaq RS je tudíž něco mezi a za mě ideál.
Výbava: Enyaq RS s akčním paketem Maxx má snad všechno, co si můžu přát - vyhřívání sedadel vpředu i vzadu, vyhřívané čelní sklo, vyhřívaný volant, head-up displej s rozšířenou realitou, panoramatický kamerový systém, úžasná Matrix světla (ale opravdu nejsou dokonalá když se snaží vystínovat protijedoucí auta), Travel Asistant, adaptivní podvozek, elektrické otvírání/zavírání kufru s virtuálním pedálem, zadní stěrač… prostě spokojenost, asi nemám co vytknout, v Tesle mi proti tomu dost věcí chybělo ;-)
Nabíjení - to je za mě první tragédie - zvlášť tahle nejnovější varianta s posledním firmwarem (byl aktuální) má umět nabíjení výkonem 135 kW, ale i když jsem jel půl hodiny předtím po dálnici rychlejším tempem na do navigaci zadanou 150 kW nabíječku PRE, stejně to v rozmezí 10-100% nikdy nedávalo víc než cca 80 kW kolem 40% SOC. Prostě byla zima a auto si tu baterku nedokáže předehřát, o čemž svědčilo i to, že při poklesu baterky pod 20% vyskočila hláška, abych vyhledal nabíječku - přitom auto přímo na ní už 20 km navigovalo a ještě 20 minut jsem k ní jel.
Software - druhé mínus - ano, v té nejnovější verzi toho umí dost (cílím na plánování delších tras, přidání odpovídajících nabíječek, zobrazení s kolika % baterky dojedu, jak dlouho tam být, s kolika % odjíždět), zvyknout by se na to asi dalo, i když o přívětivosti bych nemluvil, ale rychlost nic moc, bootování při usednutí do auta taky pomalejší, ale i pár bugů jsem našel - stačí se dlouho hrát s dotykovými světýlky a auto si za chvíli myslí, že jste malý dítě nebo debil a už odmítne poslechnout (nechá svítit a nezhasne, nebo už nerosvítí) - je potřeba vystoupit/nastoupit nebo jinak vypnout/zapnout a zase bude poslouchat :-). Taky se mi 2x stalo, že jsem měl při čekání na nabíječce zapnuté vyhřívání volantu, sedaček a zapnuté topení, ale po odpojení nabíječky dál svítila kontrolka zapnutého vyhřívání volantu, jenže ten už nevyhříval. Mačkání tlačítka pro vyhřívání volantu nic nedělalo vůbec nic, ikonka zůstávala stále se zapnutým vyhříváním na plnou intenzitu, ale ruce jsem měl studené. Prosil jsem i Lauru o zapnutí vyhřívání volantu, ale ta také tvrdila, že už je zapnuté, takže opět vypnout/zapnout nebo vystoupit/nastoupit a už se to rozeběhlo normálně.
K tomu vypnutí/zapnutí je další otravná věc - auto se vypne, i když se jako nepřipoutaný řidič nadzvednete na sedačce a třeba natahuje pro něco dozadu. V tu chvíli vypne infotainment, přestane hrát rádio, ztratí se nastavení jízdního módu (třeba režim Comfort) a další věci - někdy je to fakt na zabití...
Interiér - určitě bych pochválil prosklenou střechu, všechno vypadá dobře, sedačky fajn (narozdíl od Tesly si žena nestěžovala), ale to, co žádná SW aktualizace neopraví a štve mě tudíž nejvíc - pod středovým panelem je plocha pro bezdrátové nabíjení mobilu (super, využívám), ale je natočené směrem od řidiče, takže na ten mobil narozdíl od Tesly nejde vidět. Ani Tesla s mnohem větším zrychlením s tím sklonem mobilu směrem k řidiči neměla problém, ale budiž - mám chytré hodinky, mobil spárovaný s autem, vlastně nepotřebuju vidět na mobil. Tak dál - jsou tam řekněme 2 místa na mobil, jenže jedno širší (kam se vejde bez problémů asi každý mobil) a jedno užší (kam se nevejde naopak snad žádný). Budiž, smířím se s tím, že to prohlásím jako místo pro nabíjení a odkládání pro 1 mobil. Ale před tenhle prostor umístili držáky na pití, takže když si do nich dáte 2 pití, tak už se k tomu mobilu skoro nedostanete. A když si koupíte dostatečně vysoké plechovky/kelímky/flašky, tak už se vám blbě mačkají i ta jediná tlačítka, která v tom autě jsou... Ano, na ovládání hlasitosti rádia je úzká dotyková ploška před "tabletem", po které stačí přejet, jen je teda nepodsvícená (hlavně, že v tom autě jsou metry ambientního osvětlení, které si můžete libovolně konfigurovat). K osvětlení ještě další vtipný detail - celé auto má LED diody snad úplně všude, ale osvětlení přihrádky spolujezdce je klasickou žárovičkou - nechte si jí svítit pár delších minut a klidně se o ní spálíte - já už se jen smál :-)
Závěr - stálo to za to, vychytal jsem i víkend se sněhem, zážitků mám dost a nedá se to všechno teď popsat, i když by bylo ještě hodně chvály i dost kritiky, ale celkově na tom autě musím fakt hodně věcí pochválit (s travel asistentem jsem projel půlku D1). Ale přestože během dalších let ho můžou po softwarové stránce třeba i dost vylepšit/opravit, tak jsem došel k závěru, že aktuální Enyaq mé další auto nebude. V práci jezdím služebním klasickým Enyaqem 80 (ta větší baterka, ale jen zadokolka, 150 kW) s "chudou" výbavou a na něm mě štve hodně věcí, které právě RS varianta s plnou výbavou trochu řeší, takže jsem tomu dal šanci a půjčil si ho. No nic, své budoucí auto hledám dál ;-)