• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: njn, prototypes are easy, mass production is hard

    https://twitter.com/teslaownersSV/status/1615981628081438727
    MINER
    MINER --- ---
    Zastavili výrobu Lightyear 0:
    Lightyear po pár týdnech ukončil výrobu svého solárního auta - CzechCrunch
    https://cc.cz/sluncem-zality-byznys-zahaluji-mracna-lightyear-po-par-tydnech-ukoncil-vyrobu-sveho-solarniho-auta/
    MINER
    MINER --- ---
    BLOWUP: Pokud dezinterpretuješ jako „Musk nonstop nasloucha co se v aute povida, a prej neexistuje zpusob jak to vypnout“ fakt, že Tesla začne zpracovávat hlasové příkazy, POKUD použijí funkci „voice commands“, tak je to čistá dezinformace.
    Jinými slovy je to stejný, jako jakýkoliv současný mobil.
    Navíc v Tesle se poslouchání voice commands musí aktivovat tlačítkem, aby to vůbec začalo poslouchat.

    Pokud jsi jen nepochopil čtený text, kup si nějaký kurz informační gramotnosti.
    Pokud jsi to dezinterpretoval záměrně, už to nedělej; nikdo nemá rád manipulátory – jsou plevel internetu.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    "The doors of the alarm vehicle block at a critical moment. This is shown in an internal log. ____The police decline._____"

    "So far there has not been a case in which the team could not leave the vehicle," the police said. "No report of non-functioning vehicle doors" was received at the police garage. One is "still very satisfied with this type of vehicle".

    dál neklikám a nesnažim se překládat :D
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    MINER: OK, tak i kdyz obvineni z sireni dezinfa jakmile jde o neco co se tesla fanboyklubu nelibi je rychle vyrceny, zda se ze fakta nikdo uz tak rychle vedet nechce, hm.

    To mi ale prijde skoda, nakonec ono to cely je s docela velkym zabavnim potencialem, a kde jinde by neco takovyho melo bejt postovanyho nez tady, kde to jiste mnoho ctenaru prislusne oceni?

    enjoy :-)

    Zacneme basilejsou Fasnacht: ta tematizuje vsechno, co se legracniho v meste stane. krome pruvodu a luceren je takovej indikator obsah tzv. Schnitzelbänke. To jsou kratky humoristicky versovanky. Par o Teslach basilejsky policie, i s prekladem z dialektu:

    "D Basler Polizei wogt sich technisch füüre, Si kaufe Tesla die mit de Flügeltüüre In änge Gasse du glaubsch es kuum klättere Tschugger uus em Kofferruum (Blagèèri)"

    ""basilejska policie se odvazila technicky kupredu: koupila si Tesly s tema kridlovejma dverma. V uzkejch ulickach - tomu skoro neuveris - lezou poldove ven kufrem""

    "Die neue TESLA - das freut d Bandite diebisch sinn intelligänter, als unsere Schugger lieb isch sytthäär isch d Polizei nit untätig bliebe me isch in dr Betriebsaalaityg uff Sytte siebe (Fäärimaa)"

    ""ty novy tesly - a to tesi bandity obzvlast - jsou inteligentnejsi nez je nesim poldum mile. Od te doby ale policie nezustala necinna: jsme v navodu k pouziti uz na strance sedm!""

    neco k odposlechum:

    "Y bi wie d Baasler Bolizei ökologisch voll derbyy. Y ha dehäi e Hüüsli mit Tesla-Technologie. Wenn y absitz, chunnt e SMS: Dänk draa, miir loose mit. Noch en Spüüele schrybt Amerika: Thank you for your Shit! (Heiri)"

    ""jsem jako basilejsky poldove ekologicky plne angazovanej: mam doma v domecku tesla technologii. Kdyz si sednu na hajzl, prijde SMS: mysli na to, my vsechno slysime! Po splachnuti pise amerika: Thank you for your shit!""

    "... mi Diesel isch e Grüüsel gsi, doch meischtens het mr droht. Dass ich am andre Daag nümm gwüsst ha, wo mi Auti schtoht Drum han i jetz e Tesla, do isch d Suechi nümm dramatisch Bim Tesla laufsch em Kabel noo, no findschen automatisch (dr Hampe vo Kleihünige)"

    ""muj diesel byl spinavej ale nejcasteji mi hrozilo, ze druhej den nebudu vedet kde jsem zaparkoval. Ted mam teslu, a tam to hledani neni dramaticky. Staci jit podle kabelu a najdes ji automaticky""

    Par linku k clankum kde se o prislusnych veselych zazitcich nasi polcie referovalo:

    o odposlesich a sledovani pozice: https://www.bazonline.ch/basler-polizei-teslas-ausgebremst-weil-sie-mithoeren-678681543075

    pote co policie musela vzdat pronasledovani nejakyho auta protoze tesla nechtela jet rychle vysel clanek o podobnym pripadu z Kalifornie: https://www.bazonline.ch/polizei-tesla-geht-der-saft-aus-waehrend-verfolgungsjagd-119018693570

    Policie musela vypnout u tesly bezpecnostni systemy, protoze pri plny rychlosti zpusobily prudky zabrzdeni: https://www.bazonline.ch/ungewollte-vollbremsung-waehrend-eilfahrt-311271038254

    Problem s ochranou soukromi: Tesla odposlouchava a filmuje vsechno uvnitr i venku_ https://www.bazonline.ch/teslas-als-moderne-ueberwachungsmaschinen-758491460448

    Tady clanky o tom, jak pri pronasledovani dealera na kole tesla policajty uveznila v aute a museli lezt ven oknem:

    Türen liessen sich nicht öffnen: Basler Polizisten bei Verfolgungsjagd in Tesla gefangen | Basler Zeitung
    Türen liessen sich nicht öffnen: Basler Polizisten bei Verfolgungsjagd in Tesla gefangen | Basler Zeitung
    https://www.bazonline.ch/basler-polizisten-bei-verfolgungsjagd-in-tesla-gefangen-198601338437

    Basler Polizei verfolgt Velofahrer – und ist im Tesla gefangen - Blick
    Basler Polizei verfolgt Velofahrer – und ist im Tesla gefangen - Blick
    https://www.blick.ch/schweiz/im-entscheidenden-moment-basler-polizei-steckt-bei-verfolgungsjagd-im-tesla-fest-id17901057.html

    Basel: Polizisten wollen Radfahrer stellen - doch ihr Tesla lässt sie nicht raus - FOCUS online
    Basel: Polizisten wollen Radfahrer stellen - doch ihr Tesla lässt sie nicht raus - FOCUS online
    https://www.focus.de/auto/elektroauto/news/skurriler-polizeieinsatz-in-basel-polizisten-wollen-radfahrer-stellen-doch-ihr-tesla-laesst-sie-nicht-raus_id_152030578.html

    Takhle by se dalo pokracovat jeste dlouho, ono toho bylo vic a noviny se tim bavily dost dlouho, kdyztak si zagooglete sami ;-)

    NETWORK
    NETWORK --- ---
    Tesla musí řešit žalobu za klamavou reklamu na systém Autopilot. Prý nefunguje tak, jak značka tvrdí
    https://auto-mania.cz/tesla-musi-resit-zalobu-za-klamavou-reklamu-na-system-autopilot-pry-nefunguje-tak-jak-znacka-tvrdi/?
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    SHEFIK: Pokračování...

    Sony + Honda = elektromobil AFEELA. První to vymyslí, druhý to vyrobí a prodá. Už v létě 2026 – VTM.cz
    https://vtm.zive.cz/clanky/sony--honda--elektromobil-afeela-prvni-to-vymysli-druhy-to-vyrobi-a-proda-uz-v-lete-2026/sc-870-a-220137/default.aspx
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    MINER: To neni dezinfo. Pokud bude ctena libost, mohu dodat linky na prislusne novinove clanky, ale nejsem si jistej jestli o to zdejsi osazenstvo opravdu stoji. Saci rict ;-)
    MINER
    MINER --- ---
    BLOWUP: Dezinfo prosím v tomto klubu nešiř. Dík
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    MINER: U nas to smirovani bylo tema, kdyz policie v Baselu porizovala takovy ty hnusny Tesly (ty s tema dverma ktery se tak debilne otviraj). Oni je proste koupili bez obvykly evaluace, coz potom vedlo k serii clanku v novinach kde si z nich delali prdel. Mimo jiny prave zjistili, ze Musk nonstop nasloucha co se v aute povida, a prej neexistuje zpusob jak to vypnout. Coz u policejnich aut je takovej lehce pikantni detail, ze.

    Ono toho ale bylo vic, nejvetsi kracher byl kdyz policie honila drogovyho dealera na kole, a nemohla ho zatknout ponevadz ji nesly otevrit dvere u toho auta. Ten dealer kolem nich jezdil na tom kole v kruhu a proste se jim chechtal do oci :-)

    Takovy ty pripady kdy museli vzdat pronasledovani zlocincu ponevadz Tesla po dvojim slapnuti na plyn usoudila, ze dosti bylo rychle jizdy a prepnula do nejakyho sightseeing modu byly ovsem taky vesely :-)))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: To je hnusnej spalovák (plug-in) a navíc zbytečně velký a drahý. Komodor čeká, až začnou oficiálně dovážet čangli nebo jak se to jmenuje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tohle se Martinovi fakt úplně nepovedlo. K těm cenám – stačí se podívat třeba na tohle:

    Fengon 5 je auto zhruba odpovídající Renaultu Arkana, na první pohled i podobně dobře udělaný (teda ne že by Renault byl vysoká laťka), ale nejel jsem v tom a mám silný podezření, že jezdit to nebude nijak slavně. A kombinovaná spotřeba 11,85 l/100 km WLTP...

    https://dfmotor.cz/wp-content/uploads/2023/01/Fengon-5-Q1-2023-CZ.pdf

    To, jak to jezdí, si ale člověk řekne, že je docela v pohodě, spousta zákazníků to nepozná/neřeší a jde jim hlavně o to, že je to levný.

    Akorátže vůbec.

    https://cdn.group.renault.com/ren/cz/pdf/pricelists/arkana-price.pdf.asset.pdf/685b401bdc.pdf

    Ten čínskej krám je dražší než ten Renault.

    A čínskej elektrickej pasráč, kterej se jmenuje Sereš 3 a má WLTP dojezd 300 km (a baterku 55 kWh) stojí stejně jako Kona a o kilo míň než Tesla Model 3.

    https://dfmotor.cz/wp-content/uploads/2023/01/Seres-3-Q1-2023-CZ.pdf

    MG a podobně jsou na tom možná o malinko líp cenově, ale jen o malinko. Nejsou ani zdaleka tak levný aby měly reálnou šanci na EU trhu.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: ještě teda ke šmírování, když už jsem se do toho pustil, přemýšlím nad tím dál

    –koho nezajímá šmírování, nechť přeskočí

    Lze vymyslet asi i systém, který šmíruje konkrétní témata i z hlasu, ale IMO to jde nasadit jen v Číně:

    Číhat na pár klíčových slov na mikrofonu, jako ‚Ujgur‘ nebo ‚revoluce‘ lze udělat i energeticky nenáročně i v mobilu. Auta maj navíc větší baterku a machine learning chipy.
    Takový systém by mohl zpracovávat jen konverzaci v okolí klíčových slov.

    Nicméně furt zůstává argument, že běžný Franta je Číně v Česku k ničemu. Nemaj tu státní aparát, který by mohl Frantu perzekuovat.

    Tohle by ale asi už teď mohli použít doma v Číně, kde má každý ‚social credit score‘ a jakýkoliv náznak nekonformity se systémem ho snižuje a s nízkým score tam pak člověk má problém. Navíc tam můžou jakoukoliv firmu donutit, aby jim taková data posílala.

    To tady nejde, a ani nemaj možnost jak zaklekávat na Frantu.

    Ale dobrý si uvědomit, že propojení státu s technologií už teď skutečně může být problém, pokud by nebylo v jasných a vymahatelných mantinelech.
    V tomhle smyslu je asi Evropa nejbezpečnější místo, kde můžeme být.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Ještě důvod, proč se nebojím šmírování posádky, ale okolí:

    Běžný Franta je jim jedno, toho se nevyplatí šmírovat. Nebezpečí je jen zamezení mu ve sdílení, jak to udělalo Huawei, nebo filtrace co může číst, což u aut nebude ještě dlouho.

    Processing hlasového jazyka je výpočetně dost náročnej, aby to nasadili na každýho. Jinak by to už dělaly mobily. Nedělaj. Sežralo by to baterku.

    Kdo něco znamená a je svéprávný, nikdy si čínský auto nekoupí.

    Takže zbývá to šmírování ostatních, ke kterýmu je ale potřeba hodně aut.
    Navíc v EU to jde (nejen) proti GDPR, a pokud to udělali, tak je EU sejme. Jakože za tohle by je pokutou úplně sundala z EU trhu.

    Takže hlavní riziko je dostatečná pozornost, aby někdo objevil, že ta auta takový data případně posílaj.
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: toho se obávám u mobilů víc než u aut.

    U mobilů už třeba Huawei (a další) mazali fotky protestů z mobilů lidí, aby je nemohli sdílet.

    Tahle hrozba nastane u aut až s bájným FSD, kdy se lidi budou v autě věnovat hlavně infotainmentu.

    Ale jedna hrozba mě napadá už teď: číňani můžou všem autum říct: hledej a posílej mi fotky těchto lidí.

    Tedy ne nebezpečí pro posádku, ale využít (případné budoucí) všudypřítomnosti aut k získání dat o kriticích.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    za mna nie je hrozba cena ale to smirovanie, myslim ze Nio ma takeho toho rozkosneho asistenta co je pripraveny pocuvat vsetky tvoje rozkazy, ale asi aj vsetky tvoje rozhovory :)
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: Téma dobrý, hrozba reálná, ale ten článek je dost prachbídná ‚novinařina‘.

    Že Čína je leader EV a hrozba jasný (teď maj asi 26 % EV, predikce na letošek 33 %).

    Kolik ale stojí konkrétní čínský model srovnatelný (komfortem i bezpečností) teď se západní produkcí teď, a kolik budou stát s evropskou zárukou?

    Místo ‚novinářskejch‘ senzací typu hrozba! alarmující! třesou strachy! šéf importéra říkal 10k! by to chtělo reálný data.

    Vzít srovnatelný model, nedotovanou cenu upravit o navýšení standardy pro evropský trh (lze uvážit navýšení čínských aut, který se tu prodávaly) a porovnat se skutečnými západními modely. Jednou jsme to cvičně udělal s BYD, a dostal jsem se na podobnou cenu jako evropský auta.

    Ale hrozba to je určitě, jen ne taková, jak tvrdí článek. Chtělo by to článek nějakýho novináře, který umí pracovat s daty a ne jen komáry a velbloudy.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    RSZ: Pokud auto nemá 5 hvězdiček, tak se v podstatě nedá prodat firmám (odbory a soudy v případě nehody by firmu obvinily z nedbalosti). Firmy kupují 70 % nových aut. Takže mimo ně je reálně prodejná jen Dacie.
    To je jen ze zákulisí, proč se všichni ženou za hvězdičkami.
    RSZ
    RSZ --- ---
    RSZ: *ve čtyřech
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam