• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • Přístup odmítnut.

  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    *měly
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH:
    1) A jak se Tesly prodávaly a jakou měli marži oproti těm levnějším? :) Ukaž mi jiného výrobce, který měl na EV modelech Automotive gross margin 28,5 % za rok 2022. A i tak ve všech testech měla Tesla lepší kwh/km než ostatní (nemluvě o špatných výsledcích VW v zimě).

    2) E-tron GT od 4 012 900,- Kč, takže ho můžeme rovnou vyhodit jako cenovou konkurenci, protože proti tomu je třeba postavit normální Model S (pořád je rychlejší než ten levnější EtronGT) a ten je od 2 877 900 Kč.

    Taycan by proti tomu šel postavit, začíná na 2 410 000 Kč, ALE to je takovej základ, kterej má proti dané Tesle ve všem horší parametry (už jenom wltp 431 km vs 634 km). Nemá v ceně ani výhřívané sedačky. Navíc si v Tesle už můžeš zahrát hry na steamu :))

    3) Kvalitu kvantitou nenahradíš. Nemluvě o tom, že si tim VW zadělává na složitější výrobu a výrobní linky a tedy dražší výrobu na model. Jestli zrovna tohle VW ve svojí situaci potřebuje a myslíš si, že je to ideální přístup, tak ...

    4) Tesla stále prodává dost a pořád má nejvyšší marže v řádu desítek procent. Nicméně i tak je nejprodávanější auto za minulej rok je Toyota Corolla, pak je Toyota RAV4, Ford F a pak Tesla Model Y. Skoro by se dalo říct, že je normálním lidem je to víceméně buřt. Skoro jako by masa dávala přednost jiným vlastnostem než to, že si můžou jedno a té samé auto pořídit s trochu jiným tvarem.

    5) Tesla Cybertruck neprosrala a Cybertruck pořád lidi zajímá. Právě proto, že je naprosto jinej než všechno ostatní.
    Tesla u levnýho auta nezaspala a pracuje na něm, nedávno (investor day video viz níže) ukazovali jak čeho chtějí dosáhnout a načem pracují.
    Jedna z věcí, která ukazuje na vývoj levného modelu je powetrain bez rare earth metals, kterej bude stát 1000 usd. Další je přechod na 1000V a 48V (místo 12V). A další optimalizace výroby. Díky takovým věcem budou opravdu schopný udělat opravdu dostupné A KVALITNÍ auto ve velkých počtech.

    Dokonce už se pracuje na modernizaci M3 (google Project Highland).

    6) A kecy o tom, že 13 let starý auto ... Mini se dělalo 41 let. Beetle 65 let ... Nemluvě o tom, že u Tesly bych za vlajkovou loď brzo pokládal spíš Cybertruck :)

    Na, tady si kdyžtak dej nějaký info o tom, na čem pracujou https://www.youtube.com/watch?v=Hl1zEzVUV7w

    Teslu bych mohl prudit za spoustu věcí, ale rozhodně ne za ty věci, co jsi napsal. To už to nadávání na FSD a na to, že je Musk kokot, dává větší smysl.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: lol
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, a u Audi o něco líp funguje i MIB.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    koncern pouziva v tych premiovych autach ine infotainmenty nez v tych lidovych vozidlach? lebo software dnes v aute tiez uz urobi hodne a ked je pomaly, zalagovany alebo zabugovany, tak to je neprijemne, navyse ked sa neda updatovat cez internet
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Dojezdem na úrovni prvního Modelu S je ID.4/Enyaq/Q4 e-tron a klony, který zároveň donedávna byly levnější než trojka.

    Cenovou konkurencí Modelu S jsou e-tron GT a Taycan, což jsou velmi výrazně lepší auta.

    Kromě toho bude mít v roce 2025 koncern VW nižší desítky elektrických modelů nejrůznějších velikostí a zaměření.

    Tesla má čtyři modely, který ale vypadaj jako jedno auto v kratší, delší, vyšší a nižší verzi. Proto taky naráží na limity toho, kolik dokáže prodat bez velkýho zlevňování, protože lidi ochotný platit "prémiovou" cenu nechtějí mít auto, který na parkovišti nenajdou, protože jich tam bude 36 stejnejch.

    Tesla posrala vývoj Cybertrucku, kterej měl bejt průkopnickej a místo toho přijde do přeplněnýho segmentu v době, kdy už nebude nikoho zajímat, a především zaspala ve vývoji dostupnějšího modelu a ve vývoji nástupců S, 3, X, Y, který už fakt nejsou sexy.

    V roce 2025 bude Tesla patrně pořád prodávat jako svoji vlajkovou loď zhruba 13 let starý auto....
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    COMODOR_FALKON: pokud se budeme bavit přibližně v rámci segmentu Tesly S, tak VAG zvládl vyvinout velmi slušnou platformu J1 s velice dotáhnutými modely - Taycan a EtronGT
    Že aspoň část vývoje týhle platformy zoufale nejsou schopni implementovat do nižších tříd, je věc druhá
    Každopádně můžeme bejt rádi, že se vývoji BEV díky Dieselgate začali věnovat dostatečně včas
    Zaspat ve stylu Toyoty, tak fakt jde evropská produkce aut v další dekádě doprdele úplně
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    COMODOR_FALKON: jo už na to koukám, vzniklo to z nějakého rozhovoru pro Bloomberg (ten je za paywallem) a celé to vlastně vychází z toho kolik chce VW nalít do vývoje nových technologií... takže je to dost na vodě.

    tady je tldr
    Volkswagen focusing on electric vehicles in €180 billion investment plan
    https://www.breakingnews.ie/business/volkswagen-focusing-on-electric-vehicles-in-e180-billion-investment-plan-1447244.html
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KUTAS: Těžko…
    Jediný, kdo má zajištěno relativně dost baterek, je Tesla, zbytek se popere o zbytky a "horší alternativy" (momentálně třeba NFP)
    Navíc VW pořád ještě nezvládl vyrobit funkční ID.x aspoň na levelu první Tesly S
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Myslím, že jsou předpovědi, že snad od 2025 bude VW největším producentem EV na světě... (?)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: No elektrickej Golf ohlášenej na 2028 je právě důkaz toho, že automobilky samy cílí na elektrifikaci mnohem dřív než bylo daný zákazem.

    Jak už jsem psal, elektrický auto vnitřním prostorem ekvivalentní Golfu bude ID.2, která přijde ve 2025 (dost možná jako první smysluplný elektrický auto ve svý třídě, pokud Tesla nevytáhne z klobouku najednou hotovej Model 2, což se nejspíš nestane). Už existuje ID.3, která bude mít další generaci, rozšiřuje se elektrická nabídka směrem nahoru (ID.7 alias "elektrickej Passat") atd.

    Elektrickej Golf v roce 2028, i kdyby ještě chvíli dojížděla výroba normálního, je naopak dost brzo a dost zlom – totální zlom, pokud by tím skončil spalovací Golf. Golf je naprostej základ produkce VW a přejít s ním na elektriku znamená, že tím okamžikem se VW stává primárně výrobcem elektromobilů a až sekundárně nějakejch zbývajících spalováků.


    Jak už tu psal tuším PEPAZZ: , e-fuels jsou na uklidnění petrolheadů a různejch Vondrů a podobně, že nám EU nesebere spalovací auta. Přechod na elektromobilitu bude probíhat úplně stejně, protože prostě elektromobily budou velmi brzo pro naprostou většinu řidičů výhodnější a pro automobilky výdělečnější.

    Jo, možná to umožní třeba Stellanticu (Peugeot, Citroen, Opel, Fiat, Lancia, Alfa Romeo atd.) udržet nějaký značky z velký části spalovací (tipuju třeba Peugeot nebo Opel) a následně se stát nerelevantním a zkrachovat, ale, upřímně, Stellantis už měl zkrachovat pětkrát ještě než se stal Stellantisem.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: to by byl ideální model. uvidíme jak to dopadne v reálu.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    COMODOR_FALKON: ja zaslech spíš něco o tom že to rezne, ale že tomu sami nějak často hoří baterie jsem nezaznamenal
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: Ano. Ono je vseobecne znamo, ze VW nevyrabi jiny model, nez Golf.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Prave že ne. Automobilky v EU teď přišly o bič aby přešly na EV, myslí si že budou moci dál jet ICE a fejkovat to na e-fuels, nicméně lidi do toho dal budou lejt benzín. A až je lidi přestanou po 2030 kupovat, budou zaskocene, nepřipravené a zahraniční konkurence je pozere. Mrkni na blbý elektrický golf, který je ohlášen na 2028.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: celý e-fuels jsou kvůli tomu, aby se mohly dělat Porsche 911, Lamba a Ferrari.

    I Porsche, který to tlačí nejvíc, hodlá mít do 2030 na elektriku všechny modely kromě 911.

    Žádný pohřbívání evropskýho průmyslu se nekoná, většina průmyslu normálně přejde na EV, akorát zůstane pár sporťáků pro bohatý na drahý e-fuels a možná pro staromilce budou dál dělat jeden nebo dva dostupný benzínový modely.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Neujel. Elektrickej EKVIVALENT Golfu po stránce použitelnosti přijde ve 2025, čímž budou dost pravděpodobně v tý kategorii první.

    A nahradit Golfa čistě elektrickým ve 2028 je naopak docela hustý.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PEPAZZ: Měl bych obavu, že (podobně jako ostatní BYD auta) to bude mít značné tendence k samovznícení…
    KEB
    KEB --- ---
    FEDAJKIN: když budu brát Bobeše jako základ zde:

    EU chce zakázat prodej spalovacích aut. Proč vám to může být buřt | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/veda-a-technika/425328-eu-chce-zakazat-prodej-spalovacich-aut-proc-vam-to-muze-byt-burt

    Tak mi tady to blbnutí kolem efuel přijde jako kouřová clona. Prostě zalepime hubu všem okamurum, vondrum, Babišum atd. A automobilky si budou dál tlačit bev.

    No a Porsche atd bude mít svoje dva tři spalovaky a pár benzinek s pekelně drahým efuelem.

    Problém pro elektromobilitu vidím na sídlištích. Tam totiž nebude bev dávat smysl ještě zatraceně dlouho, no a pak samozřejmě cena
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    FEDAJKIN: Těch způsoů je celkem dost. Například klidně můžou legislativně změnit složení "běžnýho" benzínu nebo přidat nějaká aditiva do e-fuel, aby to ty motory oddělalo rychleji, nebo aby na to nejelo vůbec - stačilo by e-fuel udělat 100++ oktanový a běžné palivo zarazit na 92 když do motoru stavěného na 100++ oktanů naleješ tohle nízkooktanový, tak to bude mít tolik samovznícení, že ti ten motor možná pojede o pozpátku.

    A klepáním motoru si dneska auta korigují nejen předstih zapalování, ale díky tomu i poznají, co tam máš za palivo (95,98,100), takže pokud by nové auto na efuel poznalo, že jsi tam nalil sajrajt z ropy, tak se klidně může vypnout a dokud nevyčistíš palivovou soustavu, tak ti vždycky samo zdechne.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam