• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Rozumime si, ze TMY ma lepsi jak Cd nez Enyaq vcetne Enyaq Coupe, tak i nizsi drag force? At uz rikas aerodynamika tomu prvnimu nebo tomu druhymu. Tzn to proste papa na dalnici mene nez Enyaq, nehlede na to, ze je v tom vic mista nez v Enyaq. To byl muj point. Nic vic, nic min.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: aj pokial ma auto s vacsou celnou plochou lepsie Cd tak vo vysledku moze mat horsi vysledok, lebo furt musis prerezavat tym vzduchom nejaku plochu ne?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Rozumime, si ze TMY ma lepsi jak Cd nez Enyaq vcetne Enyaq Coupe, tak i nizsi drag force? At uz rikas aerodynamika tomu prvnimu nebo tomu druhymu.

    Tzn to proste papa na dalnici mene nez Enyaq nehlede na to, ze je v tom vic mista nez Enyaq. To byl muj point. Nic vic, nic min.
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Furt nechápu. Cd hodnotí celkový aerodynamický odpor auta. Auto s větší čelní plochou může mít lepší Cd, pokud je lépe designováno pro areodynamiku.
    Aerodynamiku ovliňuje hodně věcí, ale nejlépe její kvalitu prostě popisuje Cd.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: "Ostatne i to Cd ma o fous lepsi, ale to je uplne jedno pri vyrazne mensi celni plose." Mrkni na drag force vs drag cooefficient, treba na wiki. Lepsi?

    Drag coefficient - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Nechápu sdělení. Cd je doslova koeficient aerodynamického odporu. Neni nic, co by víc korelovalo s aerodynamikou auta než jeho koeficient aerodynamického odporu.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Co tam má za věci a kde je má Tesla?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: "Ve vysledku ma potom TMY lepsi aerodynamiku a tudiz vyrazne mensi realnou spotrebu" *

    * Prominte, vypadlo mi "na dalnici"
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Cd je koeficient, ne aerodynamika.

    Ve vysledku ma potom TMY lepsi aerodynamiku a tudiz vyrazne mensi realnou spotrebu nez Enyaq Coupe (natoz Enyaq), pritom to ma vetsi vnitrni prostor. Ostatne i to Cd ma o fous lepsi, ale to je uplne jedno pri vyrazne mensi celni plose.

    Nemam ani cas ani chut na slovickareni s ceskyma auto-novinarema, promin, hazu Te zpat do DI.
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    BOBASH: V MIB 3.x pokud vim predehrev aktivovat nejde. Je to v MIB 4 (automaticky i manualni) ale ten pujde nejspis jen do modelu 2024+.
    Musite ty infotainmenty opravdu zacit poradne testovat a ukazovat jejich chyby. Ta hlaska s telefonem je vylozene ohrozujici v provozu - to si nemeli dovolit takto vypustit a nic s tim zatim neudelat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MESTREY_: Pokud vím, tak je to sere dost, ale víceméně s tím nemůžou nic dělat, protože to, co je na infotainmentu rozbitý, je dílo VW. Spíš mi přijde, že to v Bolce ještě občas dokážou trochu zachránit.

    Jo a s nabíječkama taky souhlas, to, že to neumí pracovat s elevací je zejména pro Čechy, jezdící do Chorvatska, trestuhodná chyba.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Pro spoustu řidičů, který nejsou tech geeci, je infotainment pořád věc, kterou nuceně tolerujou a mít blbej infotainment, kterej ale musím co nejmíň používat, pro ně bude lepší než mít skvělej infotainment a hledat ovládání vyhřívanejch sedaček na displeji.

    Já rozumím oběma pohledům, ale je dobrý nezapomínat, že demografie uživatelů Tesly je trochu jiná než uživatelů běžných aut, a demografie uživatelů Nyxu je podobným způsobem odlišná od běžných lidí.

    Typickej uživatel Škodovky nebo BMW je padesátník, kterej NEPRACUJE V IT a UX Tesly je pro něj něco jako zhmotnělá představa pekla. Pro technogeeka je Tesla naopak skvělá, ale většina trhu nejsou třicetiletý technogeeci, ale právě ty padesátiletý manažeři nebo něco.

    (třicetiletý lidi si obvykle moc nekupujou nový auta, takže jejich názor nemívá úplně váhu)
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    DIM_: Je to super auto, pokud na to koukas optikou ICE auta. Skvele jezdi, otoci se na petniku, je pohodlne, kvalitne udelane, ma fyzicka tlacitka. Plni presne to, co ocekavam od kvalitniho konzervativniho ICE, jen jezdi na elektriku. Skoda, ze odzivali frunk - alespon na kabel a prenosnou nabijecku by se tam misto urcite naslo, kdyby jen trochu chteli.
    Jenze VW si mysli, ze staci, kdyz klakson troubi a sterace stírají - a to u BEV uz neplati. Dokud nebude nabijeni z 0 na 80 trvat 5 minut, tak potrebujes kvalitni navigaci s planovanim nabijecek a fungujici online sluzby, protoze je nutne nabijeni na trase aktualizovat. Stejne tak, kdyz uz nasazi si auta mega displeje, tak by mel delat nejake UAT, jak ten jejich SW v praxi funguje.
    Prijde mi, ze to auto delali 3 tymy lidi: A-tym delal design a jizdni vlastnosti, K-tym delal software a Z-tym delal online sluzby a eshop. Podle toho vypada vysledek.
    Tady budou muset motonovinari opravdu venovat vice pozornosti infotainmentu a online sluzbam, pojmenovavat a vypichavat fuckupy automobilek, aby si nedovolili vypoustet takove produkty na trh.
    Zajimalo by me, co si o tom vsem mysli ve Skodovce. Jestli je jim to jedno anebo maji alespon nejakou stavovskou hrdost a trosku je to sere.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Protože není.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Co tě vede k dojmu, že Enyaq není moc aerodynamický? Kromě obviózního faktu, že to je SUV, takže je to vysoký (velká čelní plocha). Enyaq má Cx = 0,234, to je na SUV velmi solidní hodnota (někde na úrovni prvního Modelu S tuším).

    Absence frunku u celý MEB platformy mě taky sere, ale evropský automobilky ho z nějakýho důvodu prostě nerady. Tady toho místa ještě není zas tolik, když se pod tu kapotu podíváš, tak tam fakt jsou vesměs spíš věci než prázdnej prostor.

    Co mě fascinuje je absence frunku u BMW i5, který tam má normálně prostor na řadovej šestiválec, a místo něj je tam díra. To není "mohli jsme tam dát prostor na kabely", to je úroveň "sem by se vešel mrtvej chlápek".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MESTREY_: Část těch věcí už by měla být vyřešená, třeba předehřev baterky už jde aktivovat i manuálně. Včetně toho, že nový MIB má dost změněnej design/layout.

    Za část bych zabíjel, speciálně ta hláška o nabíjení telefonu. Když jsem testoval Kodiaq RS na okreskách, tak jsem kvůli tomu musel dát telefon jinam, protože jsem potřeboval mapu a ne čumět na hlášku o nabíjení :)

    Jinak souhlas, že tady VW dost zaostává a i když je vidět, že už si začali tahat hlavu z prdele, tak venku jí ještě nemaj.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: To trošku bourá nadšená zvolání před třemi lety, že „Tesla je energy company“:)
    DIM_
    DIM_ --- ---
    MESTREY_: Ale ma to supr interier, takze podle recenzi je to supr auto. "Ten infotainment se doladi" :)) Klasicka mantra.

    Driv bylo velmi popularni recenzovat operacni systemy telefonu. Tohle nas asi/snad ceka u aut. Stale se infotainment na hovno velmi snadno odpousti. Nebo se rekne "je to na hovno, ale stejne budete pouzivat CarPlay". Tak vyresi mi CarPlay tohle: MESTREY_ ? Takze proc se to prehlizi? Protoze to ma "fyzicky tlacitka a mekke plasty na dverich". Brr.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BREAKING: British petrol station giant EG Group just announced it will buy Superchargers from Tesla.

    It is the first deal of its kind entered into by Tesla with a third-party charge point operator in Europe. EG wants to expand from 600 chargers currently to over 20,000 across 3,600 locations.

    The chargers will be available to all electric vehicle drivers. "The chargers will be branded ‘evpoint’ and will leverage Tesla’s industry-leading technology." The value of the transaction is undisclosed.

    EG Group teams up with Tesla for ultra-fast EV charging technology | TheBusinessDesk.com
    https://www.thebusinessdesk.com/northwest/news/2124013-eg-group-teams-up-with-tesla-for-ultra-fast-ev-charging-technology
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MESTREY_: U Enyaq jsem ani nepochopil, proc to nemá frunk, v tak velkém předku. Dříve jsem vzadu stále vozil přepravku s "kdyby něco věcmi". Celý její obsah jsem teď hodil do frunku. Také to celé není moc aerodynamické, což se na dálnici hodí. Nestavím auta, ale dělalo to na mě dojem, že se ta EV ještě učí. Hnus jsou i pokusy o segmentaci trhu s 300 HP RSkem (vs dražší auta koncernu). Jenže v době, kdy kdejaká Čína umí 500 HP, protože s EV na to prostě stačí 2 malé elektromotory.
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    KEB: Infotainment: nedostatečné využití plochy displeje (příliš velká tlačítka, některé funkce nejsou zobrazené ačkoliv je pro ně místa dost), nekonzistentní menu (z některých částí se nelze vrátit zpět o jeden krok, ale pouze do základního menu = když chceš pokračovat v nastavení, tak se musíš proklikat zpět), nutnost zvolit při každém startu uživatele - pokud za den popojíždíš 20x, tak to musíš udělat pokaždé (ani po rozjetí se nenavolí automaticky poslední uživatel ale ten dialog zůstane pořád zobrazený dokud se nestiskne "OK" klidně za jízdy, což je nebezpečné), špatně řešené menu s oblíbenými rádii (zbytečně velké ikony = málo zobrazených stanic), hláška že se přestal nabíjet mobil (špatně vyřešená podložka pro bezdrátové nabíjení - některé telefony přestane po chvíli nabíjet) přes půlku displeje a nezmizí dokud ji ručně neodklikneš = za jízdy nutnost trefit malý ok na hlavním displeji.
    Online služby: neustálé výpadky i několikrát během jedné jízdy - zmizí informace o dopravě a ty pak skončíš v zácpě, dodnes není možné na dálku otevřít auto, appka ztrácí kontakt s autem - neukazuje stav nabízí či ho ukazuje ale nelze nic dělat (změnit limit nabití, spustit na dálku vyhřívání atp.), nefunkční e-shop.
    Absence služeb jako Spotify, Netflix, YouTube.
    Absence základní funkce předehřevu baterie, navigace která bere v úvahu elevaci a možnosti pokročilejšího filtrování nabíječek (aby tě neposlal z dálnice 20 km pryč nabíjet do zhasnutého business parku).
    Absence OTA updatů - pokud např. Modely S z roku 2013 dostávaly donedávna přes OTA opravy a nové funkce, tak rok starý Enyaq nedostal žádnou novou funkcionalitu či opravu něčeho, jak je výše uvedeno.
    V těchto věcech je benchmarkem Tesla a VW těžce prohrává. A přestávám věřit, že se někdy vzpamatuje.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    LAUNCHER: Jo, to rozhodně. Mě to čeká a už předem se netěším. Spousta zabitýho času kvůli autu, který bude nejspíš horší než to současný a bude mě narozdíl od něj něčím štvát, ale holt bude novější, nedá se nic dělat.

    Snad si zvyknu :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DOCKINEZ: V mem případě TMYP.

    Ale bylo to myšlený plošně. Prostě mi prijde lepší si ten názor udělat osobně půjčením si toho auta, než spoléhat na recenze od lidí, co zijou úplně jiný životy než Ty.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam