• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    Řeším nákup auta - padlo rozhodnutí, že už si fosila nekoupíme (ve firmě), problém je, že vůbec nevím co koupit.
    Jsem asi starý, ale věci, které se tu řešili (youtube, connectivita,...) mě vlastně nezajímají. Od auta chci aby jezdilo a chci si ho nastavit na začátku a pak už to neřešit. Jediný co v autě dělám je, že nastavuju teplotu a samozřejmě bych chtěl využít abych ho mohl předehřát na dálku, než pojedu.
    To, že auto spojím s telefonem, abych mohl telefonovat a pustit si podcast považuju za samozřejmost.
    Neřeším ani moc dojezd - to už mají, pro mě dostačující, všechna auta.
    Teď potřebuji osobní auto, kterým budu jezdit do práce a případně po zákaznících. Nemám žádné specifické požadavky.
    Protože všechna auta teď bereme od vw, tak jsem pokukoval po ID.4, docela se mi líbí Ionic 5 (až na to, že je to Hundaj :-))
    Máte někdo nějaké doporučení?

    Další auto, které bychom potřebovali, je auto na stavbu - používáme zatím Caddy maxi a transporter - existuje vůbec varianta k těmto autům v elektrice? Jde mi o to aby měli 5 míst a nějaký nákladový prostor...

    Jinak rodinné auto už mám vybrané, ale dodávat ho prý začnou až v průběhu příštího roku...(ID.Buzz)
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tohle je typickej problém SUV, kvůli výšce mají znatelně vyšší čelní plochu a 0,234 x dva metry je furt o dost víc než 0,234 x metr a půl. Skoro bych tak nějak řekl že zhruba o 33% :)

    Metr a půl a dva metry to teda reálně asi nebude, ono se s tou čelní plochou nedá hýbat až tak moc, protože furt jí stavíš kolem dvou lidí sedících vedle sebe, ale poznat to je.

    Tady jsem to trochu řešil:

    Proč je problém udělat dobrý malý elektromobil za rozumnou cenu | WIRED
    https://www.wired.cz/clanky/proc-je-problem-udelat-dobry-maly-elektromobil-za-rozumnou-cenu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tepelný čerpadlo, nějaký věci od topení, takový kraviny. Tesla je tam tuším má taky, ale má je tam nacpaný tak, aby se vešel frunk.

    U VW se na to vysrali.

    Ale furt nic proti tomu BMW :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Btw nechci abych vyznel zrovna v Enyaq vs TMYP uplne jednostrane. Na TMYP me opravdu mrzi, ze nema 360 kameru. Leckde se to hodi. Do Enyaq jde dat. Totez Matrixy, v TMYP mi jde jen automaticke dalkove/potkavaci, na real firmware se teprve ceka. Protoze problemy s legislativou Matrixu v US.

    Jak jsem psal, vzdy nutno vyzkouset. Nerad bych nekoho uvrhl do nestesti na zaklade toho, ze zrovna ja jsem z TMYP nadseny. Ostatne kdyby nekdo byl z JC a potreboval, rad seznamim. V ramci akce "posli dal dobry skutek / predvedeni auta" :-)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Co Ti tu jeste nerekneme je, jestli jsou mezi sebou ruzne oficialni Cd hodnoty ruznych vyrobcu porovnatelne, protoze ruzna metodika.

    Priznavam, ze za to muzu ja, ze jsem se do tehle spekulaci poustel. Mel jsem proste napsat, ze to ma horsi dalnicni spotrebu (namerilo spousta lidi, nejen ja) pri mensim vyuzitelnem vnitrnim prostoru. Pak me za to chytil vzdy slovickujici pan novinar...
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: Jo takhle. Už chápu. Pro lepší popis je potřeba Cd vynásobit plochou, což teprv odpovídá tomu, jak moc velký odpor bude to auto mít.

    Cd vlastně popisuje jen jak dobře je to nadesignovaný, ale nereflektuje, jak je to velký. Takže 10× větší obr 2× lépe nadesignovaný než trpaslík, bude mít pořád 5× horší odpor vzduchu.

    Už to chápu. Dobrej point.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Rozumime si, ze TMY ma lepsi jak Cd nez Enyaq vcetne Enyaq Coupe, tak i nizsi drag force? At uz rikas aerodynamika tomu prvnimu nebo tomu druhymu. Tzn to proste papa na dalnici mene nez Enyaq, nehlede na to, ze je v tom vic mista nez v Enyaq. To byl muj point. Nic vic, nic min.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: aj pokial ma auto s vacsou celnou plochou lepsie Cd tak vo vysledku moze mat horsi vysledok, lebo furt musis prerezavat tym vzduchom nejaku plochu ne?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Rozumime, si ze TMY ma lepsi jak Cd nez Enyaq vcetne Enyaq Coupe, tak i nizsi drag force? At uz rikas aerodynamika tomu prvnimu nebo tomu druhymu.

    Tzn to proste papa na dalnici mene nez Enyaq nehlede na to, ze je v tom vic mista nez Enyaq. To byl muj point. Nic vic, nic min.
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Furt nechápu. Cd hodnotí celkový aerodynamický odpor auta. Auto s větší čelní plochou může mít lepší Cd, pokud je lépe designováno pro areodynamiku.
    Aerodynamiku ovliňuje hodně věcí, ale nejlépe její kvalitu prostě popisuje Cd.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: "Ostatne i to Cd ma o fous lepsi, ale to je uplne jedno pri vyrazne mensi celni plose." Mrkni na drag force vs drag cooefficient, treba na wiki. Lepsi?

    Drag coefficient - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Nechápu sdělení. Cd je doslova koeficient aerodynamického odporu. Neni nic, co by víc korelovalo s aerodynamikou auta než jeho koeficient aerodynamického odporu.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Co tam má za věci a kde je má Tesla?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: "Ve vysledku ma potom TMY lepsi aerodynamiku a tudiz vyrazne mensi realnou spotrebu" *

    * Prominte, vypadlo mi "na dalnici"
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Cd je koeficient, ne aerodynamika.

    Ve vysledku ma potom TMY lepsi aerodynamiku a tudiz vyrazne mensi realnou spotrebu nez Enyaq Coupe (natoz Enyaq), pritom to ma vetsi vnitrni prostor. Ostatne i to Cd ma o fous lepsi, ale to je uplne jedno pri vyrazne mensi celni plose.

    Nemam ani cas ani chut na slovickareni s ceskyma auto-novinarema, promin, hazu Te zpat do DI.
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    BOBASH: V MIB 3.x pokud vim predehrev aktivovat nejde. Je to v MIB 4 (automaticky i manualni) ale ten pujde nejspis jen do modelu 2024+.
    Musite ty infotainmenty opravdu zacit poradne testovat a ukazovat jejich chyby. Ta hlaska s telefonem je vylozene ohrozujici v provozu - to si nemeli dovolit takto vypustit a nic s tim zatim neudelat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MESTREY_: Pokud vím, tak je to sere dost, ale víceméně s tím nemůžou nic dělat, protože to, co je na infotainmentu rozbitý, je dílo VW. Spíš mi přijde, že to v Bolce ještě občas dokážou trochu zachránit.

    Jo a s nabíječkama taky souhlas, to, že to neumí pracovat s elevací je zejména pro Čechy, jezdící do Chorvatska, trestuhodná chyba.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Pro spoustu řidičů, který nejsou tech geeci, je infotainment pořád věc, kterou nuceně tolerujou a mít blbej infotainment, kterej ale musím co nejmíň používat, pro ně bude lepší než mít skvělej infotainment a hledat ovládání vyhřívanejch sedaček na displeji.

    Já rozumím oběma pohledům, ale je dobrý nezapomínat, že demografie uživatelů Tesly je trochu jiná než uživatelů běžných aut, a demografie uživatelů Nyxu je podobným způsobem odlišná od běžných lidí.

    Typickej uživatel Škodovky nebo BMW je padesátník, kterej NEPRACUJE V IT a UX Tesly je pro něj něco jako zhmotnělá představa pekla. Pro technogeeka je Tesla naopak skvělá, ale většina trhu nejsou třicetiletý technogeeci, ale právě ty padesátiletý manažeři nebo něco.

    (třicetiletý lidi si obvykle moc nekupujou nový auta, takže jejich názor nemívá úplně váhu)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam