• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: EG Group se zdaleka nedere na špičku pelotonu. EG Group má 600 nabíječek a plánuje od Tesly postupně koupit 20 000 jejich systémů a ty instalovat ve své síti. Což jednak samozřejmě potrvá a jednak to může být pro Teslu i výhodnější, než provozovat vlastní Superchargery. Výrobce sice můžeš nahradit, ale EG Group, provozující aktuálně 600 chargerů, investuje do systému od Tesly, prostřednictvím kterého to chce zvednout o dalších 20k, takže drtivá většina jejich sítě pojede na technologii Tesly a my nevíme nic o finanční podstatě toho obchodu. Tesla jim může dost dobře jen licencovat ten systém, včetně výroby a jen dostávat pravidelné výpalné, bez toho, aniž by musela cokoliv řešit. Nebo jim naopak může dodat Superchargery zadarmo a mít podíl z provozu. Tam je spíš důležitý, že se to rozhodla provozovat nějaká "třetí strana", která má v plánu to technologii významně rozšířit a pokud to takhle udělají další provozovatelé, může se ze Superchargeru stát "standard" napříč provozovateli, což může být pro Teslu finančně mnohem výhodnější, než provozovat vlastní síť. Podobně jako třeba Google profituje mnohem víc z poskytování Androidu výrobcům, než z výroby vlastních zařízení. A i když se třeba nejzajímavější peníze dělají na balancingu mezi špičkami, tak nejzajímavější zdaleka není to samé co největší :) Bez podmínek obchodu nevíme nic, krom toho, že nabíjecí systém od Tesly pravděpodobně získá významnou část segmentu a z toho plynoucích příjmů a tu nejotravnější část (lokace, povolení, expanzi) za ně oddře někdo jiný.
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Důležitý je, kdo ‚vlastní‘ zákazníka. Ten nastavuje marže a má měsíční výtoč.
    Navíc v současnosti se nejzajímavější peníze dělaj na energy balancingu mezi špičkama (U nás např. Nano Energies nebo Nibee).

    Kdo jen dodává hardware, je snadno nahraditelný, i pokud by krom one-off platby měl nějaký maintenance payment.

    Zprávu chápu tak, že na špičku pelotonu se dere EG Group 20.000 chargers vs. Teslích 5000 evropských chargerů.

    Pokud Tesla bude valit stejně rychle dopředu a bude mít nějakou rozumnou výtoč, OK, ale původně jsem zprávu pochopil tak, že si pro majoritu jde EG Group… Neřkuli, že v Evropě je už přes půl míče chargerů.
    Někdo můžete najít, jaký je share mezi jejich provozovateli. To jsou energy companies.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VINC: Ioniq 5 i 6 mají kamerový zrcátka volitelně za příplatek. Jeep jestli myslíš Avenger, tak to je o třídu levnější auto s menší baterkou, konkurence pro dejme tomu Hyundai Kona a příbuznej Peugeotu 2008.
    VINC
    VINC --- ---
    STETKINS: co jsme se svezli na e-salonu tak asi kia ev6 nejlepší, ioniq5 je takovej dost future, třeba tim, že nemá zrcátka, ale displeje. ioniq 6 je designově asi nejhezčí. A taky jsme jeli jeepem a ten byl takovej okleštěnej, že se tam asi moc nenastavuje :D A co vim tak Mustanga Mach E dost lidi chválej. Já bych si vybral něco co má LFP baterky, jenže přesně nevim který model od kterého výrobce to má a musel bych se v tom trochu šťourat. To chce projít víc modelů co ti víc sedne.
    Zkus kouknout na Ford e-connect custom 5-6 míst + nákladovej prostor, ale víc ti k tomu neřeknu je to moc nový.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ANAXYM: Jak píše MESTREY_:, Enyaq je možná ne úplně skvělý, ale rozhodně velmi dobrý EV. Otravná je absence frunku, ale s tím se dá žít, pokud sis u něčeho jinýho na frunk nezvykl, a tragickej byl původní infotainment, kterej se graduálně zlepšuje a teď už je ve stavu, že pokud nejsi zvyklej na lepší, tak tě nebude aktivně srát a nebudeš ho chtít zapálit.

    Jinak je na něm akorát poznat, že je to starý auto, protože má max 175 kW nabíjení a nejvýkonnější verze výkon asi 340 koní, což je furt málo.

    Ale zase z hlediska toho, že chceš prostě normální rodinný SUV jako bylo tvoje předchozí spalovací, akorát bys ho chtěl na elektriku, tak zejména pokud jsi měl třeba Kodiaqa, je Enyaq přesně co chceš.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    Renault má skladovky Megana za milion. -235000 oproti ceníku.
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    ANAXYM: Enyaq je ale skvely. Jen jeho 2 casti jsou problematicke ale jde s nimi zit, jdou opravit a snad to VW udela.
    ANAXYM
    ANAXYM --- ---
    BOBASH: tvl já už vám kluci vůbec nerozumím. Dva dny se tu řeší jak je Enyaq na hovno a teď je najednou ve všem lepší? :D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: Přesně.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Energy company Tesla sice není, protože nevyrábí, ani nedodává elektřinu, ale zároveň nechápu, jak by zrovna tohle mělo cokoliv bourat. Jestli to chápu správně, tak EG Group nekupuje od Tesly jejich síť Superchargerů, ale kupuje od nich Superchargery ve smyslu zařízení, což spíš potvrzuje, že Tesla není jen "automaker", ale taky výrobce a dodavatel infrastruktury a technologií, jejichž prodej, licencování a servis může přinést další nemalé zdroje příjmů.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STETKINS: Jestli se ti líbí ID.4, tak si zkus Enyaq. To je to samý, akorát víceméně ve všem lepší.

    Ioniq 5 je super, ale trochu žere, spíš bych koukal na Ioniq 6 nebo Kiu EV6. Dneska se slevama už tuším i Mustang Mach E stojí podobně, a to taky funguje docela "staromódně".
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    STETKINS: Hele co je na Hyundai špatného?.
    Mně se právě líbí/příjdou mi lepší než jakékoliv ID...
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    Řeším nákup auta - padlo rozhodnutí, že už si fosila nekoupíme (ve firmě), problém je, že vůbec nevím co koupit.
    Jsem asi starý, ale věci, které se tu řešili (youtube, connectivita,...) mě vlastně nezajímají. Od auta chci aby jezdilo a chci si ho nastavit na začátku a pak už to neřešit. Jediný co v autě dělám je, že nastavuju teplotu a samozřejmě bych chtěl využít abych ho mohl předehřát na dálku, než pojedu.
    To, že auto spojím s telefonem, abych mohl telefonovat a pustit si podcast považuju za samozřejmost.
    Neřeším ani moc dojezd - to už mají, pro mě dostačující, všechna auta.
    Teď potřebuji osobní auto, kterým budu jezdit do práce a případně po zákaznících. Nemám žádné specifické požadavky.
    Protože všechna auta teď bereme od vw, tak jsem pokukoval po ID.4, docela se mi líbí Ionic 5 (až na to, že je to Hundaj :-))
    Máte někdo nějaké doporučení?

    Další auto, které bychom potřebovali, je auto na stavbu - používáme zatím Caddy maxi a transporter - existuje vůbec varianta k těmto autům v elektrice? Jde mi o to aby měli 5 míst a nějaký nákladový prostor...

    Jinak rodinné auto už mám vybrané, ale dodávat ho prý začnou až v průběhu příštího roku...(ID.Buzz)
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tohle je typickej problém SUV, kvůli výšce mají znatelně vyšší čelní plochu a 0,234 x dva metry je furt o dost víc než 0,234 x metr a půl. Skoro bych tak nějak řekl že zhruba o 33% :)

    Metr a půl a dva metry to teda reálně asi nebude, ono se s tou čelní plochou nedá hýbat až tak moc, protože furt jí stavíš kolem dvou lidí sedících vedle sebe, ale poznat to je.

    Tady jsem to trochu řešil:

    Proč je problém udělat dobrý malý elektromobil za rozumnou cenu | WIRED
    https://www.wired.cz/clanky/proc-je-problem-udelat-dobry-maly-elektromobil-za-rozumnou-cenu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tepelný čerpadlo, nějaký věci od topení, takový kraviny. Tesla je tam tuším má taky, ale má je tam nacpaný tak, aby se vešel frunk.

    U VW se na to vysrali.

    Ale furt nic proti tomu BMW :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Btw nechci abych vyznel zrovna v Enyaq vs TMYP uplne jednostrane. Na TMYP me opravdu mrzi, ze nema 360 kameru. Leckde se to hodi. Do Enyaq jde dat. Totez Matrixy, v TMYP mi jde jen automaticke dalkove/potkavaci, na real firmware se teprve ceka. Protoze problemy s legislativou Matrixu v US.

    Jak jsem psal, vzdy nutno vyzkouset. Nerad bych nekoho uvrhl do nestesti na zaklade toho, ze zrovna ja jsem z TMYP nadseny. Ostatne kdyby nekdo byl z JC a potreboval, rad seznamim. V ramci akce "posli dal dobry skutek / predvedeni auta" :-)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Co Ti tu jeste nerekneme je, jestli jsou mezi sebou ruzne oficialni Cd hodnoty ruznych vyrobcu porovnatelne, protoze ruzna metodika.

    Priznavam, ze za to muzu ja, ze jsem se do tehle spekulaci poustel. Mel jsem proste napsat, ze to ma horsi dalnicni spotrebu (namerilo spousta lidi, nejen ja) pri mensim vyuzitelnem vnitrnim prostoru. Pak me za to chytil vzdy slovickujici pan novinar...
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: Jo takhle. Už chápu. Pro lepší popis je potřeba Cd vynásobit plochou, což teprv odpovídá tomu, jak moc velký odpor bude to auto mít.

    Cd vlastně popisuje jen jak dobře je to nadesignovaný, ale nereflektuje, jak je to velký. Takže 10× větší obr 2× lépe nadesignovaný než trpaslík, bude mít pořád 5× horší odpor vzduchu.

    Už to chápu. Dobrej point.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Rozumime si, ze TMY ma lepsi jak Cd nez Enyaq vcetne Enyaq Coupe, tak i nizsi drag force? At uz rikas aerodynamika tomu prvnimu nebo tomu druhymu. Tzn to proste papa na dalnici mene nez Enyaq, nehlede na to, ze je v tom vic mista nez v Enyaq. To byl muj point. Nic vic, nic min.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam