• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Myslím k tomu jak mu jebe.

    STARE_CASY: Hughes je taky dobrá paralela, ale ne až tak přesná.

    Ford jednak byl v osobním životě naprosto neuvěřitelný hajzl, včetně toho, že dohnal svého syna do hrobu (tuším infarkt nebo co, kvůli neustálé šikaně). Pak taky podporoval nácky, dost otevřeně. Taky se snažil udělat ze svojí firmy impérium napříč vším, včetně hovadin jako stavění měst v Jižní Americe.

    A taky tu firmu málem zabil. Viz můj článek – když se vyvíjel první V8 Ford, auto, který reálně nahradilo Ford T a umožnilo pokračující úspěch automobilky, tak třeba zakázal konstruktérům použít vodní čerpadlo, protože měl za to, že je zbytečný a voda zvládne týct sama. Původně ani nechtěl V8, ale X8 (v podstatě dvě vidlicový čtyřky spojený na klice) a vymýšlel spoustu dalších podobných kokotin.

    Taky nechtěl přejít na průběžný inovace designu a držel teorii, že se bude dělat stejný auto 10+ let a pak se udělá úplně nový, který bude zase totálně přelomový.

    No a teď se podívej na Teslu, která pořád prodává auto z roku 2012, kde Musk mikromenežuje nejrůznější idiocie včetně Cybertrucku, kterej podle všeho ani jeho vlastní designéři nehtěli a měli připravenou alternativu.

    No a u Forda to skončilo tak, že ho za WW2 musely manželka a snacha donutit k tomu, že se vzdá vedení společnosti ve prospěch vnuka Henryho Forda II pod pohrůžkou, že prodají svoje podíly a pustí tak rodinnou firmu z rukou rodiny.

    Potom se mimo jiné zjistilo, že měl účetnictví v totálním bordelu a celá firma byl despoticky řízenej chaos.

    Což je, mám podezření, přesně scénář, kterej očekává Teslu. Až teda na to, že u Muska to nebudou rodinní příslušníci, ale akcionáři.
    MINER
    MINER --- ---
    STARE_CASY: Trefné. Jen Jobse bych vzal na milost. Z asociálního hovada, kterýho vyhodili z vlastní firmy, se postupně stal lídr s neuvěřitelnym nadhledem. Imo jeho životní cesta byla přesně naopak. Měl některý autoritářský sklony i pak, ale spíš už jen drobný úchylky…

    Ostatní souhlas. O Hughesovi je perfektní jak film, tak podcast, který krásně ilustruje, co píšeš…
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    BOBASH: těch paralel se dá najít více. Zajímavý je v tomto kontextu život Howarda Hughese. Geniální podnikatel, sukničkář, extravagantní dobrodruh, svého času pravděpodobně nejbohatší člověk v danou dobu. Navrhl skvělá letadla, postavil největší letadlo, protlačil silou své osobnosti řadu projektů, které na začátku vypadaly nerealizovatelně. Investoval do biomedicínského výzkumu, chtěl posouvat lidstvo. A pochopitelně člověk, který obdivoval autoritářské režimy, motal se kolem Nixona a spousta dalších podivností.

    Postupně se z něj stával stále větší magor, postupně opadával i zájem médií o jeho čím dál šílenější komentáře. Hughes se cítil víc a víc ohrožován okolím, stal se paranoidním, utratil spoustu peněz za cokoli, co čistilo jeho osobní prostor (na wiki je třeba fotka jeho Chrylseru s "aircraft-grade air filtration system"), nakonec zemřel v ústraní v hotelovém pokoji (detaily bych radši vynechal).

    Je to prostě dokola stále stejný model - někdo v určitém směru geniální s obrovskou silou osobnosti, ale naprosto zaslepený v jiných oblastech (přičemž jeho vlastní úspěch ho ubezpečuje o genialitě, k tomu se setkává hlavně s lidmi, co ho obdivují, což ten pocit znovu zesiluje). Následuje celkem nepřekvapivý obdiv k autoritativně řízené společnosti (většinou tihle lidé nejsou diktátoři, ale spíše technokrati dívající se na společnost pohledem vlastního úspěchu a ignorující, že na světě nejsou jenom jeho zaměstnanci, kteří mají plus mínus stejný cíl).

    Huges, Ford, Porsche, ale třeba i Ingvar Kamprad, Steve Jobs a spousta dalších z různých oborů. Jsou za nimi firmy, výrobky, vynálezy, které skutečně mění svět k lepšímu, ale současně to jsou či byli taková lidská hovada, že by jeden nevěřil.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: EG Group se zdaleka nedere na špičku pelotonu. EG Group má 600 nabíječek a plánuje od Tesly postupně koupit 20 000 jejich systémů a ty instalovat ve své síti. Což jednak samozřejmě potrvá a jednak to může být pro Teslu i výhodnější, než provozovat vlastní Superchargery. Výrobce sice můžeš nahradit, ale EG Group, provozující aktuálně 600 chargerů, investuje do systému od Tesly, prostřednictvím kterého to chce zvednout o dalších 20k, takže drtivá většina jejich sítě pojede na technologii Tesly a my nevíme nic o finanční podstatě toho obchodu. Tesla jim může dost dobře jen licencovat ten systém, včetně výroby a jen dostávat pravidelné výpalné, bez toho, aniž by musela cokoliv řešit. Nebo jim naopak může dodat Superchargery zadarmo a mít podíl z provozu. Tam je spíš důležitý, že se to rozhodla provozovat nějaká "třetí strana", která má v plánu to technologii významně rozšířit a pokud to takhle udělají další provozovatelé, může se ze Superchargeru stát "standard" napříč provozovateli, což může být pro Teslu finančně mnohem výhodnější, než provozovat vlastní síť. Podobně jako třeba Google profituje mnohem víc z poskytování Androidu výrobcům, než z výroby vlastních zařízení. A i když se třeba nejzajímavější peníze dělají na balancingu mezi špičkami, tak nejzajímavější zdaleka není to samé co největší :) Bez podmínek obchodu nevíme nic, krom toho, že nabíjecí systém od Tesly pravděpodobně získá významnou část segmentu a z toho plynoucích příjmů a tu nejotravnější část (lokace, povolení, expanzi) za ně oddře někdo jiný.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: ten neznám, pověz
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Lepší paralela je Ford.
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: To je věru chvályhodné, ale nejsem si jistý že většina kupců bude ochotna darovat výši marže, kterou na nich Musk vydělá, aby se dostali na nulu.

    Nemluvě o obří asymetrii moci. Jakou cenu má např., že překazil útok na černomořskou flotilu? Nebo jakou cenu má ovlivnění voleb a v jakým horizontu to vůbec jsme schopni spočítat?

    Přispívat je super, ale nejsem si jist, že to dokáže kompenzovat škody, které dělá.

    Paralela s Porsche je trefná, včetně motivace, proč to dělal.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Přičemž to může bejt klidně aerodynamičtější než něco kulatýho...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VDFLAT: To jsem si spletl písmenka já :)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Já jsem velkej fanda MPV a věci typu Pacifica se mi líběj ze všeho nejvíc, ale tohle je s tím tupým useknutým čumákem prostě... ošklivý. Je v tom takovej ten feeling „Mrdám na aerodynamiku“.
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    CYBERHIPPY: Je to hnusný jak 5008 s batohem :)

    To se bude líbit.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIKDAS: impressive, very nice... now let's see the other months :)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Enyaq úspěšnější než Tesla Y. Vůz Škody Auto byl v říjnu nejprodávanějším elektroautem v Německu | Hospodářské noviny (HN.cz)
    https://byznys.hn.cz/c7-67264370-ok1pk-8c4c28fdb5860a7

    Odemčeno, zdroj: [SATAI @ Za Paywallem? 🔐🗝️ Odemčeno. 🔑🔓]
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    Citroen predstavil elektromobil e-C3 s cenou 19 990 / 23 300 € "Made in Slovakia"
    https://www.teslamagazin.sk/citroen-e-c3-elektromobil-predstavenie/
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Pardon?

    Dovnitř: Můj 6yo + 9yo ty dveře otevírají každý den. Ukazoval jsem jim to jednou, od té doby jsem si žádných problémů nevšiml.

    Ven: Takovej člověk ale samostatně nevleze z žádného auta, ne? To jsem nemusel ukazovat ani 80yo důchodkyni (aktivní).

    Já bych už fakt poprosil, aby k volebním lístkům dávali povinně jednoduchou matematickou úlohu / nebo třeba něco na úrovni captha.

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    VDFLAT: Ty kliky v modelech 3/Y jsou fakt hell pro vsechny. Zvenku i zevnitr.
    Kdyz se je naucis pouzivat, uz to jde, ale pro novacky je nemozne se do a z auta dostat.
    VDFLAT
    VDFLAT --- ---
    DZODZO: Pletu, pardon. V tom pripade se pridavam k dotazu.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DZODZO: Jedine co me ohledne libovolnych dveri TMY napada, ze obcas musis obejit auto a nekomu ukazat, jak to otevrit - jak manipulovat s tou zapustenou klikou. A ze kdyz jsem svezl i jine nez moje deti, tak chteli nekolikrat videt automatiku bezramych dveri, krome jinych veci 😊 Mali car geeks, respect 😊
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VDFLAT: to si asi pleties pismenka X a Y ne? :)
    VDFLAT
    VDFLAT --- ---
    DZODZO: Zadni dvere s otviranim nahoru.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ake su u Y picoviny s dverami?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam