• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak ke zdejší oblíbené debatě na téma "jak velká baterka u EV je potřeba".

    Tenhle týden jezdím s BMW iX1. Je to fajn věc, jezdí to příjemně i když je to primárně předokolka, takže na sněhu se do nechová jako bavorák (paradox – Enyaq se chová víc jako BMW než tohle). Stojí to "již od" 1,06M, s nějakou výbavou je to furt kolem 1,1 – 1,2M.

    Ale ta 65 kWh baterka je zoufale málo. Když se topí, tak to žere (mě to včera ukazovalo asi 27 kWh) a pak to nikam nedojede.

    Včera jsem s tím byl v Pardubicích a abych dojel zpátky, musel jsem tam nabíjet. Což sice různý komodoři řeknou, že je v pohodě, protože máš čas zajít si na jídlo, ale já jsem třeba potřeboval někde bejt a nechtěl jsem tam strávit skoro o hodinu dýl kvůli tomu, že nabíjím, a ještě kvůli tomu chodit přes celý centrum od nabíječky.

    Takže WLTP dojezd "až 474 km" opravdu nemusí znamenat použitelný auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Nenapíše. Červený blinkry šly možná zapsat v divokejch devadesátkách, ale od tý doby fakt ne. Jdou výjimky na leccos jinýho, ale na tohle fakt ne.

    Americkejma autama průběžně jezdím už skoro 20 let (aktuálně mám dvě), v komunitě majitelů se pořád pohybuju a nikdy jsem neviděl, že by někdo dokázal zlegalizovat červený blinkry.

    MMORT7: Mohl to přehodit jen na dovozovku, mohl to možná i uplatit, nebo nebyl na českejch značkách.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    TEAPACK: Pokud to "nejde vyměnit", tak se to napíše jako vada do velkého TP a může jezdit.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    MMORT7: oranžový blinkry musí být na dovozovou STK, to že si to majitel pak přehodí zpátky na červený už je věc jiná a často běžná.
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    BOBASH: Vcera jsem jel za pickupem co blikal blinkry červeně.
    Bylo to divný, ale buď to prošlo, nebo to byla nějaká černota.

    Co to bylo nevím, byla tma.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    A nemaj v tom započítanej nějákej poplatek vlastníkovi vozu (třeba nájemné, nebo tak něco)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    OMNIHASH: Nevím, jak jsou pro tohle relevantní tuk-tuky, ale US trucky se sem vozí a ta věc od Tesly se v US prodává. Crashtesty u individuálního dovozu nejdou dělat z podstaty, protože by ti pak v rámci homologace ten dovezený museli nabourat (spolu s několika desítkami dalších kusů, které na CT potřebuješ).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Tuk-tuk ze Srí Lanky ani Filipínskej autobus nebudou splňovat Euro 6 v aktuální verzi, což musej (teda pokud jsou nový, pokud ne, tak musí splňovat cokoliv co platilo v době jejich výroby).

    Jinak můžeš vesele přihlásit třeba Caterham, kterej je na tom co do bezpečnosti podobně jako ten tuk tuk.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    DAN_F, BOBASH: nebyl bych si tak jistej, afaik se to neřeší u příčetnejch automobilek z normálních zemí, co ty testy udělaly dávno samy a jsou někde dohledatelný. Sem poměrně přesvědčenej, že tuk-tuk ze Srí Lanky, nebo filipínskej autobus předělanej z druhoválečnýho jeepu ti tu prostě do provozu nepovolej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Jak říká DAN_F:, u individuálního dovozu se tohle neřeší. Řeší se věci jako emise nebo jak to svítí a bliká (červený blinkry se musí předělat, na jiný věci jsou výjimky.

    A protože i individuální dovozy jdou dělat hromadně, tak není žádný důvod, proč by za rok nemohlo před AutoOutletem stát 20 Cybertrucků vedle těch 50 Ramek co se tu oficiálně taky neprodavaji :)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    ELIJEN: Crash testy předpokládám nejsou součástí homologace u individuálního dovozu :)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Tak jestli je to tak nebezpecny auto, jak tvrdis (podle me je), tak v EU nedostane homologaci a do te doby ho neprihlasis. Tzn. bude tu moct jezdit jen pokud budes delat pravni klicky ... jestli vubec.
    MINER
    MINER --- ---
    OMNIHASH: Hele, i kdyby proti tobě jela placatá zeď, tak je rozdíl, jestli je ta zeď z plastu nebo nerezu. Snižuje se rychlost, ve který tě to zabije, u obou (proti ‚příčetnýmu‘ autu), ale nerezová zeď tě zabije při nižší rychlosti než pružná plastová.

    A ty hrany to ještě dorazej. Ostrá hrana tě přetrhne vejpůl jako hada tam, kde zakulacená hrana F150 ti ‚jenom‘ udělá ze slinivky prejt.

    Oboje je špatně, ale čím hůř, tím zlejš…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIGHTHUNTER: A co že přesně je na dovozu a přihlášení auta z ameriky taková raketová věda? Já se tím chvíli trochu živil, tak jen jestli jsem něco nepřehlíd.

    Naposledy když jsem řešil odhad ceny, což bylo letos v lednu, tak Ford Flex stálo převýzt $1920 plus €620 přístavní poplatky v Evropě. Přihlášení je trocha papírování a u normálního auta asi 30 tisíc na Dekře/TÜV, u Cybertrucku to bude levnější, protože odpadá řešení emisí.

    Není to operace Overlord, abys to musel složitě plánovat, je to věc, jakou nejrůznější dovozci jen v ČR udělají každej rok se STOVKAMA aut.

    A mimochodem to s tím přeprodejem Tesla stáhla.

    Bude prdel, až tady ti tajtrlíci vyberou skoro půl mega na první Cybertruck v Evropě a pak zjistí, že AutoOutlet nebo někdo takovejch jich už má deset skladem...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Čumák tý F-150 je vesměs plast (i ty chromovaný věci jsou plast) a plechová je až kapota, která je navíc z poměrně tenkýho hliníku.

    Cybertruck je údajně z 3 mm nerezovýho plechu.

    Popros někoho, ať tě třískne po hlavě plastovým kýblem a pak takovým tím starým kovovým. Ten sice furt není tak tlustej jako plechy Cybertrucku, ale na pochopení rozdílu to stačit bude.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: to je pěkná teorie, ale když tě srazí cokoliv většího, než F150, tak moc šancí imho mít nebudeš, ať je to z čehokoliv. Dyk to má čelo tak ve vejšce ramen a víc, a místo deformační zóny hrábě na jeleny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Jakej velkej skok?

    Velkej skok byl Model 3, protože sis poprvé mohl pod milion a půl koupit elektromobil s dojezdem, kterej je použitelnej pro jediný auto doma. A když ho zlevnili, tak je to furt nejlevnější cesta k použitelnýmu elektromobilu.

    I když totálně nesnáším způsob, jakým jsou Tesly udělaný, tak bych nad trojkou nebo Y přemýšlel, protože připlácet si za opravdový auto 300 tisíc je prostě hodně.

    Cybertruck má jako nejinovativnější technologii... steer by wire? Což je nepochybně cool a všechno, ale není to žádnej průlom pro to, jak používáš auto.

    Jinak je to průměrnej truck za průměrný prachy. Dojezd lehce přes 500 kilometrů je srovnatelnej s F-150 Lightning, Rivianem a Ram 1500 REV, ale podstatně horší než u Silverada. Ceny srovnatelný s Rivianem a Silveradem EV, ale podstatně vyšší než u F-150.

    Elon sliboval auto za cenu od 40 tisíc dolarů a s dojezdem 500 mil, dodal auto za cenu reálně od 80 tisíc dolarů (protože jednomotorová verze bude až za dva roky... což vzhledem k tomu, že Cybertruck měl být před třema, moc neznamená) a s dojezdem 340 mil.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Spousta aut má nějakou část karoserie nosnou, to není nic moc novýho. Ale to už tu koukám někdo vysvětloval.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: To právě není pravda. Ono má svůj důvod, proč moderní auta mají na čumáku všechno plastový, proč tam nesmí mít ostrý hrany nebo proč mají moderní auta zavalitý čumáky, aby bylo nad motorem dost místa na promáčknutí kapoty.

    Samozřejmě když tě to srazí v 80 km/h, tak ti to může bejt buřt, ale když to bude ve 30 km/h, kdy tě to auto nepřeválcuje, tak je docela podstatnej rozdíl, jestli tě trefí plast, kterej se bude deformovat, nebo nerev, kterej se deformovat nebude a budeš se deformovat ty.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Dojezd, výkony u všech verzí mimo absurdně drahýho Cyberbeastu. Není to v ničem zásadním lepší než konkurenti.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam