• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DIM_
    DIM_ --- ---
    BOBASH: Ja nemam rad, kdyz si nekdo z textu vytahne jeden nesmysl na kterym se pak obraci, ale no tak ... ted to udelam ... "Tesla nemá zdroje na to, aby podporovala prodeje tím, že bude vyvíjet X modelových řad a obměňovat auta po šesti letech komplet a potřech letech faceliftem."
    Copak jako novinar nechapes, ze to dela zamerne jinak? Ze jedou na uspory z rozsahu? Ze proto ti nabizej jenom 2 barvy interieru a to je konec customizace? Ze to je neco, co z nich dela vyjimecnou automobilku, na kterou se slzama v ocich koukaj BMW a spol? Az predstavi dalsi model, bude to pravdepodobne zase vic zjednoduseny, ale budou toho moct vyrabet tuny a prodavat za par korun?

    A teda ... copak ted neprobiha redesign 3 a Y, kterej vsechno co pises ty i ja zase vlastne vyvraci?

    Btw mne se treba Y taky zepredu vylozene nejak nelibi. Ale stejne sem si ho koupil, protoze mi neni 5 a neresim takovy picoviny :D

    Mam kamarady, co si potrpi na nesmysly jako ty a BLOWUP. Pokazdy kdyz jedu jejich novejma BMW, Volvama atd, tak si pripadam jak v minulym stoleti. Ale jo, maj to zvenku zepredu hezci. Fakt deti ...

    BLOWUP: Wat? :D
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: ja to asi myslel trochu jinak. Modni prdiky me vetsinou nenadchnou, ani u aut (BMW je dobrej priklad) ani u architektury, napriklad. Kdybych si smel prat novy auto, tak by to bylo volvo 240 s par dnesnima technickejma vymozenostma, napriklad. Takovejs designovejch klenotu existuje cela rada, a alespon u me se jejich vnimani za ty desetileti co existujou nezmenilo. Konkretne u toho volva kterym mam uz asi paty je doposud taky kazdy novejsi hnusnejsi nez to predtim, ale porad jde o uplne jinou galaxii nez to rozblemcany nic co produkuje Tesla.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Mě se třeba Model S docela líbí, zvlášť teda původní verze (s maskou, hehe). To auto je takový nenápadně elegantní – vyvážený proporce, tvary očividně diktovaný aerodynamikou, což většinou vede k docela hezkýmu autu a naprosto žádnej design.

    To vede k tomu, že Model s působí zhruba stejným "nenadchne, neurazí" dojmem už 12 let. Na začátku je to nevýhoda, po 10 letech je to výhoda, protože to auto je furt stejná nuda a jeho designu si furt nikdo nevšimne. Auta s výrazným designem mají po letech často problém, že začnou působit zastarale.

    Třeba tohle je starý podobně jako Model S a už to působí "staře", protože mezitím prošly dvě další generace bavoráků:



    ... a taky proto, že ten design je tak záměrně navrženej. Už od dob legendárního šéfa GM Alfreda P. Sloana, kterej vymyslel hierarchii značek a "plánované zastarávání", se auta dělají tak, aby bylo vidět, že jsou starý. Normální automobilka potřebuje, aby auto po pěti letech vypadalo starý (když se s tím začínalo, tak to bylo rychlejc, Američani tehdy dělali výraznou změnu každej rok a kompletně nový auto každý dva až tři, protože na tak dlouho se auta kupovaly), protože potřebuje, aby sousedi poznali, že máš nový a tebe to tlačilo k tomu si to nový koupit.

    Tesla nemá zdroje na to, aby podporovala prodeje tím, že bude vyvíjet X modelových řad a obměňovat auta po šesti letech komplet a potřech letech faceliftem. Takže potřebuje inertní nedesign, kterej bude stejně nenadchávat a neurážet i za 15 let, nebo jak dlouho chtějí vyrábět model S (ještě ani nemluví o nástupci, takže je taky možný, že to budou dělat i po dvacetiletech furt stejný).
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: ja bych docela rad znal pozadi toho jak tesla ty auta designuje, ponevadz ta hnusnost se tahne napric vsim co doposud vyrobili. Je to jak pises, ty auta pusobej jak kdyby to navrhoval inzenyr a ne designer, jsou to takovy natekly bezpohlavni ropuchy. Coz je zajimavy, ponevadz u jednoho modelu by si clovek mohl rict ze se neco nepovedlo, to se obcas stane, ale neumet navrhnout ani jedno, to uz mi jako nahoda neprijde. Driv jsem si myslel, ze je to proto ze jim v masce chybi chladic a proto to pusobi tak trapne, ale ona historie zna spoustu cool designu bez chladice, a navic u nich to nebyla jen ta maska, ty auta jsou hnusny ze vsech stran. Zahada.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: To je subjektivní, ale spousta SUV má třeba nějakej design. Model Y žádnej design nemá, vypadá to jako takový to CGI placeholder auto co dáš někam do reklamy když tam nechceš mít opravdový.

    Model 3 taky nemá design, ale aspoň má hezký proporce, Y je takovej divně nafouklej, nevyváženej.

    I třeba Mach E nebo Enyaq Coupé, který mají podobnej základní tvar, mají apsoň nějakej design a jsou to docela koukatelný auta. Enyaq L&K ve stříbrný co mám teď doma se mi překvapivě vlastně i docela líbí.



    A fakt hezký SUV obecně (když nemusí bejt elektrický) je třeba Macan.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RSZ: No protože většina lidí třeba občas potřebuje dál než 30 km, a mít auto za 600 tisíc na popojíždění do práce a do Kauflandu je poměrně drahej luxus.

    Jako ano, když to budeš mít jako třetí auto v rodině, tak ten dojezd není problém. Potom už zůstává jen ten drobnej problém, že i ve srovnání s tím Citigem je to uvnitř stísněný, levný, blbě udělaný, blbě to jezdí a celý to působí lacině, nedodělaně a odporně.

    Ani Thalia (tehdy "již od" asi 120 tisíc korun) nebyla tak špatná.
    RSZ
    RSZ --- ---
    BOBASH: jezdím ecitigem, takze polovině článku nerozumím - proč by třeba někdo jezdil tímhle z Prahy do Pardubic.. Tím se bude jezdí 30km a kapacita baterky bude úplně dostatečná.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ELIJEN: alfa romeo tonale!
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    DOCKINEZ: Existuje nejake hezke SUV?
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    DOCKINEZ: Dávám mínus za hejt na Fočuse!
    To bylo v době uvedení moc pěkný auto, auto roku 99!
    A prodávalo se to jak housky na krámě.
    Už je ta tvoje ilustrační fotka. To je moc pěknej kousek ☝️
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    DOCKINEZ: hele zas tak ohavný to naživo není
    Jen bych podotknul, že takový BMW X6 (pro mě čirá ohavnost) se právě vzhledem trefuje do vkusu naprostý majority běžnejch uživatelů

    Jako můžeš mít extremně vycizelovanej vkus na přenádhernou holku, čirou individuality, který křehká hluboká duše září z očí
    Ale na čistej byznys líp prodáš ve velkejch sériích trochu zrůdnou, zcela generickou plastovou štětku

    V rámci kategorie existujou hnusnějsi auta
    A mj Tesla právě udělala geniální krok s uvedením nejdřív drahýho top modelu, že když běžnýmu uživateli ukážeš tohle auto c podobným design a v ceně oktávie, tak to pořád bude vnímat jako 2x dražší věc
    Spolu s výbornym poměrem výkon/cena se to přesně trefuje do cílovky tý nejpočetnější střední třídy, co kupuje auta
    Zároveň je prodejnost ovlivněná tím, že v Evropě ani severní Americe v tomhle segmentu není zatím tolik přímý konkurence, jako u ICE

    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    TOFI: Model Y je neskutečně ohavnej, takže to musí bejt bez prdele super auto, když i tak si to kupuje tolik lidí.

    Takovej „jedničkovej Focus na steroidech“ aka esence pozdních devadesátek. Prej nadčasovej design. No za mě by až tak moc nadčasovej bejt nemusel.

    Ale věřím, že člověk si zvykne. Některý věci jsou tak hnusný, až jsou krásný. Třeba Makarov, FoFo1 a Tesla Y :)

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Zajímavé vlákno o perspektivách vodíku v osobní dopravě. Tweet odkazuje na další vlákno, proklikněte si to celé
    https://x.com/diagon_swarm/status/1748452006497284384?s=20
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LELI: 8 let/120 000. Jo, čistě doby baterka je to možná užitečnější než auto. Pokud to teda opravdu půjde koupit za těch 330 bez dotace.
    LELI
    LELI --- ---
    BOBASH: za 250 by to bylo perfektni, 28 kwh baterku k fotovoltaice moc levnejs nekoupis, zbytek vozu muzes vyhodit/zrecyklovat. Nebo tu baterku vymontovat, a az za par let ztrati kus kapacity, tak ji namontovat zpatky a na zaruku vymenit, mel bys najeto treba 1000 km, to by ti mohli dat zase novou. :-) i za tech 330 uz to skoro zacina vychazet, akorat kdyz to nekupujes na jezdeni a pouzivani jako auto. Jak dlouhou to ma zaruku na baterii?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tak ano, když je tvoje rozhodování omezeno na "za každou cenu chci EV" a nehrajou roli věci jako:
    - Vnitřní prostor
    - Kufr
    - Výbava
    - "Uživatelská přívětivost"
    - Jízdní vlastnosti
    - Výkony
    - Komfort
    - Bezpečnost

    Tak je to v podstatě jedno.

    Nicméně stejnou argumentací můžeme dospět i k tomu, že Fabia je vlastně to samý jako Mercedes třídy S, protože taky má čtyři kola a jezdí na benzín.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Vše, co cituješ o Fabii, je z mého pohledu zcela irelevantní, v žádném ohledu to pro moje užití není jakkoliv lepší a není to EV…
    TOFI
    TOFI --- ---
    To se tak pekne cte, ze si to dame jeste jednou.
    Nejprodávanějším automobilem v Evropě za rok 2023 se stala elektrická Tesla Model Y - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-nejprodavanejsim-automobilem-v-evrope-za-rok-2023-se-stala-elektricka-tesla-model-y-40457899
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STETKINS: Je to furt stejný jako když jsem to testoval pro Finmag. Takže:
    - Je to hrozně hezký, sympatický, vevnitř je to s tím světlým interiérem + vnější barva hrozně cool, lidi po tom koukaj víc než po Bentley.
    - Je to příjemně praktický v kontextu ostatních elektrickejch aut. V jiným kontextu je průser že to nemá třetí řadu sedadel (vyřeší prodloužená verze).
    - Dost to žere. Jak je to vysoký a má to objemnej interiér, tak to má velkej odpor a je energeticky náročný to vytopit.
    - Hrozně příjemně to jezdí po městě, je to obratný, není to reálně zas tak moc velký, má to úžasnej rejd.
    - Strašně špatně to jezdí mimo město. Podvozkovej inženýr měl asi volno, je to střídavě tvrdý a houpavý (nebo tvrdý a houpavý zároveň), nad 120 se v tom cítíš trochu nepříjemně, je to nervózní i na rovný silnici. Fakt špatný, zvlášť v kontextu toho jak je třeba Enyaq dobrej.
    - Je to dost blbě udělaný. Od Volkswagenu by člověk tradičně čekal kvalitní zpracování a materiály, není ani jedno. Opět, Škodovka je o dost lepší.

    Reálně se dá čekat dojezd tak 300-350 km v tomhle počasí, na dálnici tak 250 max i když pojedeš pomalu.

    Jo a kus co jsem měl teď stojí 1,6M, což už není taková kravina, ten předchozí stál asi 2,1M a to mi přišlo poněkud humorné...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ještě jednou pomalu, abys to pochopil i ty.

    To auto je strašně drahý i za 330k. Za 370k je Fabia, která je o třídu a půl větší, o galaxii líp udělaná, líp jezdí, je to prostě dospělý auto. Za 296k je Sandero, který je pořád o třídu a něco větší a nesrovnatelně lepší.

    Že to prodávaj nakonec za 330k místo 570k a prodávali to tak to i v době, kdy se na jiný auta čeká, je jen důkaz toho, jak je ta věc blbá. Slevu 40 procent jsem neviděl snad v životě u ničeho.

    A mimochodem se to přesně shoduje se závěrem mýho testu, že by to auto nebylo až tak úplně blbý, kdyby stálo 300, nebo spíš 250, a ne 600. Za ceník je to úplnej nesmysl, za 300 to je sice furt ekonomickej nesmysl, ale když hodně toužíš po elektru tak proč ne.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    BOBASH: A co ten Buzz, jaký na něj máš názor po testu?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tak ještě jednou, pomaleji, aby to bylo pochopitelné i motožurnalistu:

    Předevčírem jsem na parkovišti odchytil rodinku, která skládala nákup do stříbrného Springu Electric.
    Zeptal jsem se řidiče na spotřebu, na dojezd a když jsem si posteskl, že v Německu ho mají za 315k, ale je potřeba rodilý Němec, tak mne zaskočil tím, že on sám to auto kupoval na Zličíně před rokem a platil za něj 330k.

    Takže ano, v ceníku asi stojí skoro 600, ale reálně to zjevně funguje, tak jak tvrdíš, že je to u "skutečných automobilek" běžné, skrze handlování jak na blízkovýchodním tržišti a lze se dostat i na 330k…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam