• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    GOR
    GOR --- ---
    BTW, tohle je Leaf (podle maximálních otacek je to ZE0, tj. prvni generace), pisou Powertrain, takze predpokladam, ze je to stridac+reduktor included.
    Dostat se pod 90 % jde jen ve velmi okrajovych situacich, kde ta ucinnost klesa z toho duvodu, ze male konstantni ztraty hrajou vlivem nizkeho vykonu vetsi roli.

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Pro ruzne e motory je ucinnost v ruznych RPM ruzna, ale alespon pro obecnou predstavu takto. Resi to nemecke automobilky (protoze no limit dalnice) a supersporty. Na ty dalnicni rychlosti v USA, Cina atp ten druhy stupen potreba neni. Nakolik/jestli to pomuze s 140 kph nevim a rad bych se to pro zajimavost dozvedel.

    Uznavam ale, ze zrovna ja bych prevodovky v aute urcite nechtel. Zduraznuji prevodovky, nikoliv prevodovku. Protoze mam dva motory, kazdy pro jednu napravu. YMMV.

    Why Electric Vehicles (EV) are better – x-engineer.org
    https://x-engineer.org/electric-vehicles-ev-better/

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Vyndal jsem Te z DI.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Je otázka, jestli těch 5% nebylo v předpisový rychlosti a vejš ten rozdíl není větší.

    Já zkoušel Drážďany a zpátky ve 160 km/h s e-tronem GT (dvojče Taycanu) a žralo to právě překvapivě málo, lehce přes 25. Což by tomuhle nasvědčovalo. Taycan mi taky přišlo, že v ostrým tempu žere jen o málo míň než při poklidný jízdě.
    GOR
    GOR --- ---
    GOR: OK, clanky o Taycanu hovori o 5% uspore, ja nabyl dojmu, ze to ma byt revoluce srazejici spotrebu z 25 kWh/100 na 20 kWh/100, ale ono je to spis v radu z 25 kWh/100 na 23,8 kWh/100.

    Clanky, co jsem probehl, svorne tvrdi, ze prevodovka hlavne zlepsuje zrychleni, coz zni logicky, Taycan asi umi moment efektivne premenit v tah.


    BOBASH: Dovolim si nesouhlasit, nizky maximalky jsou dany indukovanym napetim, tj. zdroj (baterka+stridac) "neumi" procpat proud proti indukovanymu napeti, ktery roste s otackama motoru, samozrejme se napeti da zvysit, ale:
    1)Izolace na vyssi napeti motor prodrazuje,
    2)Vyssi napeti zdrazi stridac,
    3)Vyssi napeti asi zdrazi i vypinac
    4)Vyssi napeti pri stejnych vykonech asi usetri nejakou med.

    Da se to obejit odbuzenim, ale to zase srazi vykon, coz ve vysokych rychlostech (a zrovna u Porsche) neni prilis zadouci.

    Jak rikam, krivku ucinnosti ma kazdy stroj, ale rozhodne neni u synchronniho elektromotoru tak zajimava, jako u spalovaciho.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: https://www.wired.com/story/electric-car-two-speed-transmission-gearbox/

    Prostě i elektromotor má nějakou křivku efektivity a ve vysokejch rychlostech funguje blbě – proto ostatně taky velká část EV má nízký maximálky. Dvoukvalt je cesta jak to obejít.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    GOR: divam se do historie, uz jsme to spolu resili. Nekdo tvrdi, ze je to sporny, nekdo tvrdi, ze to sporny neni, ze se proste spotrebovava extra energie na upravu magnetickeho pole.
    Vic k tomu asi nemam co rict
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: Ano, cesky odbuzovani. Jaky vliv ma na ucinnost?

    BOBASH: OK, nerozporuju, slo by to nejak konkretneji?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Ne, ta převodovka je tam skutečně kvůli efektivitě ve vyšších rychlostech (tedy na dálnici).
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    GOR: uz se to tu parkrat resilo, zkus pohledat. Jde o magnetic weakening pokud si ten pojem dobre pamatuju :)
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: Mohl bys nam tu prosim fyzikalne-pohonarsky popsat, jak dvoustupnova prevodovka zmeni spotrebu zrovna v dalnicnim provozu? Ja si ani zaboha nevybavuju elektricky stroj, ktery, je-li napajen z menice, by mel nejake zasadni rozdíly v ucinnosti jinde, nez pri velmi nizkem momentu nebo naopak pri velmi nizkych otackach, kde ucinnost spadne z treba z 95 % na 85 % (ale jsou to opravdu extremni rezimy, ktere se v beznem provozu nedejou nijak casto a zcela jiste ne pri dalnicnim provozu).

    Nedava tam Porsche prevodovku spis kvuli tomu, ze jim sestava motor+prevodovka vyjde mensi/lehci nez motor se stalym prevodem, ktery by vykryl stejne pracovni body?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Tak třeba dostanu rovnou ban :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Ví, nenarvou, prej to zvládli bez ní. Navíc je to platforma Audi Q6, ta převodovka byla tuším poršácká věc (e-tron GT jí sice má, ale to je spíš převlečený Porsche).
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NIKDAS: Jeste jsem nedokazal dokoukat cely video, ale tipnul bych si, ze to tam bude… ;-)

    Full Tour Of The Porsche Macan EV! Impressive Range, Charging & Performance Leads To A Great Package
    https://youtu.be/Jc_hW7exuNE
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: asi se ještě neví, jestli tam narvou dvoustupňovou převodovku, jako do Taycanu, co? To by totiž taky mohlo s dálniční spotřebou zahýbat, žejo :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: nevím, ale jako majitel tvoje příspěvky uvidí :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: To je úvaha na podobným levelu jako že čtyřlitr musí žrát 2x víc než dvoulitr.

    Na dálnici závisí spotřeba na aerodynamice, ne na hmotnosti. Cx má Macan skoro stejný jako Model Y (0,25 vs. 0,23), čelní plocha bude dost podobná.

    Soudě podle podobně velkých/těžkých aut jako Mach E nebo Enyaq bych tipoval, že při předpisový jízdě po dálnici to bude "žrát" něco mezi těma 20-25 podle počasí a podobnejch věcí.

    Město a okolí bude strašně záležet na stylu jízdy, mě třeba všechno žere 20+, protože jezdím jako čuně, s úsporným řidičem ale není důvod, proč by Macan neměl jezdit pod 20.

    Takže souhlasím s odhadem PETER_PAN:, na dálnici 400 (v zimě tak 350-380), město nebo okresky předpisovým tempem 500-600.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DANCHEZ: Když je teď tady ten majitel, nevíte někdo, proč mě má Launcher v DI? :)
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    COMODOR_FALKON: EV Macan má cx=025 a 2380kg
    Takže o 400kg těžší, než ~ awd TMY
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STETKINS: Jak píše LAUNCHER, jeho cca 2tunový TMYP žere 20-25 kWh/100km, přičemž futurism/atompunk design Tesly vede k větší aerodynamice…Šance, že bude 3tunový Macan žrát méně, je nulová…Tj. pokud budu brát, že o 50% těžší auto bude mít jen o 20-25% vyšší spotřebu - cca 25-30kWh/100km, tak s 96kwh baterií mi vychází ~300-400 km
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam