• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    MINER: Vím, že píšeš, že výrobcům nevěříš, ale:
    V návodu u TMY SR je opravdu napsáno nabíjejte alespoň jednou týdně do 100%, kdežto u TMY LR je nabíjejte max do 80% a pouze v nutných případech nabíjejte do 100%. Dokonce kvůli tomu změnili SW, jak píše HANZS. Proč by to dělali, kdyby to nebyla pravda/neměli ozkoušeno?
    HANZS
    HANZS --- ---
    MINER: Proto jsem žádný odkaz nedával, protože nevím, co je pro tebe dostatečně důvěryhodný zdroj.
    MINER
    MINER --- ---
    HANZS: Obecně známo se většinou používá ve smyslu "jednou jsem to někde slyšel, a už si nepamatuji kde a od koho“.

    Dobrý vědět, že LFP může mít jiný principy degradace, ale zajímaly by mě detaily z důvěryhodného zdroje.

    Zrovna výrobcům moc nevěřím. Známe jejich fígle typu „doživotní náplň“, mlčení o karbonizaci a v podstatě o všem, čím „nechtěj znepokojit“.

    Jestli máte někdo konkrétní detaily o LFP, odkažte prosím.
    HANZS
    HANZS --- ---
    MINER: Tak o je obecně známo. I Tesla na to reagovala - Tesla 3 LR Highland s NMC má v nastavení přednastaveno dobíjení na 80% (na 100% je možno si to potáhnout), ale Tesla 3 SR s LFP už to tam nemá a je tam uvedeno v návodu, že nabíjet na 100% je potřeba.
    MINER
    MINER --- ---
    HANZS: Zajímavý. Odkud jsou ty informace o LFP?
    HANZS
    HANZS --- ---
    MINER: Jen bych poznamenal, že to video se týká NMC baterií, jak se tam na začátku říká. Původně se tyto packy skládaly z klasických 18650, kde je ověřeno, že čím menší rozsah používání např. 20-80%, tak dramaticky roste počet cyklů, proti např. 5-100%.
    LFP články jsou jiné a při nabíjení na 100% se u nich nezrychluje degradace.
    Takže bude to možná bude brzo matoucí pro uživatele EV, protože LFP bude brzo možná u většiny vozů, ale internet bude plný rad, že je nemají nabíjet na 100%.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Včera jsem jel a koukám, kus přede mnou Kuga s EL značkama. Tak zpozorním, přijedu blíž... a zklamání, jen hybrid.

    Má vůbec Ford nějaký normální EV pro nás civily? Mustang se nepočítá :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    co to tam ma v garazi? to je hyundai kona? pokial ano tak podla tych udajov co pise, je to dost usporne auto, to by som necakal, moze potvrdit napr. RATTKIN?

    Praktické zkušenosti s použitím elektromobilu a domácí fotovoltaiky – roční zhodnocení
    https://oenergetice.cz/nazory/prakticke-zkusenosti-s-pouzitim-elektromobilu-a-domaci-fotovoltaiky-rocni-zhodnoceni
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Na základě čeho to jsou údaje?

    Jinak docela užitečnej na tohle je www.spritmonitor.de, zejména proto, že tam není konkrétní číslo, ale širokej rozsah výsledků různejch řidičů.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jen maličkost - reálnou spotřebu aut ukazuje EV database a to podle režimu auta.
    Například Model 3 je tady: https://ev-database.org/car/1991/Tesla-Model-3
    A má tyto hodnoty:

    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    VDFLAT: co jsem koukal tak nevi cyklu mel režim kdy baterka cyklovala mezi 60-75(80)%
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Však jo, to je to o čem mluvím – stejně nakonec funguje jen porovnání v reálným světě. Dokonce i WLTP čísla se můžou u různejch aut lišit od reality různě.

    Typicky u Tesly je většinou realita mnohem blíž WLTP než u ostatních, i když třeba BMW se očividně taky docela daří, viz:
    CRAZY_IVAN:
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    DIM_: jako CRAZY_IVAN Lucid sice první v dojezdu, ale za jakou cenu a velikost baterky. Jsem teda překvapen z toho výsledku Toyoty.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    A napadlo vas, ze kazda automobilka ma jinej motor?:)) A navic ma vetsina aut vic nez 1 zejo.. Vsichni furt neco pocitaj a nakonec je nejefektivnejsi Tesla.

    Mi prijde, ze tu porovnavate neporovnatelny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jestli pořád reagujeme na tvoji původní teorii tady COMODOR_FALKON: , tak jen ve stručnosti, co je s tím blbě:

    1) Neurčil jsi typ provozu. Pokud se ale bavíš o 20-25 kWh u TMY, tak pravděpodobně myslíš dálnici, protože ve městě žere míň.
    2) Pokud se bavíš o dálnici, tak je tvoje řešení akcelerace nesmyslný, i kdyby tvůj výpočet fungoval, protože akceleruješ a deceleruješ na dálnici minimálně (i kdyby jsi na 100 km dálnice dvakrát zastavil a posouval se v zácpě, tak to budou maximálně jednotky procent, vyrovnaný zase tím, že jedeš chvíli pomalejc).
    3) Naprosto ignoruješ všechny ostatní rozdíly mezi těma dvěma autama mimo Cx, čelní plochy (kterou navíc neznáš – u novýho Macanu není zveřejněná) a hmotnosti.

    Tam přitom máš obrovský množství věcí, který se můžou změnit, od účinnosti motoru a křivky tý účinnosti, přes ztráty v drivetrainu, který se taky můžou měnit v různých jízdních režimech, po třeba valivej odpor kol, kterej závisí nejen na jejich rozměru, ale i na použitých pneumatikách, a tunu dalších parametrů.

    Ve tvým vzorečku pro kulový krávy ve vakuu ti třeba nepochybně vyjde, že Dacia Spring by měla žrát ani ne polovinu toho co i7 (vybírám největší a nejmenší EV kterým jsem loni jezdil), přitom i když hledám výsledky letní spotřeby od kolegů, tak je to na dálnici něco jako 18 vs. 21 kWh/km.

    Ve městě to bude samozřejmě jinak, ale pořád tam rozdíl hmotnosti nějakých 400 kilo (což je mimochodem rozdíl prázdný auto/auto plný lidí a zavazadel, což běžně téměř nepoznáš) neudělá takovej rozdíl spotřeby, aby ho nemohlo vyrovnat něco jinýho.

    Tím neříkám, že Macan musí bejt úspornější než TMY, dost pravděpodobně nebude – ale nemůžeš k tomu závěru dojít trojčlenkou za použití hmotnosti.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Odchylka od "sféricky symetrických krav ve vakuu", kdy to "vakuum" je zde ale spíše funkcí shodného Cx+plochy a tedy předpokladu shodného odporu vzduchu bude ale minimální a spíše závislá na dalších externích faktorech, které se špatně modelují ne proto, že by to nešlo, ale protože jsou proměnlivé jak svým výskytem či trváním, tak během trvání…

    Těžko třeba namodeluješ vliv blizzardu, když nevíš s kolika minutami počítat, ani jestli jedeš modelově po okraji nebo skrz…

    Co se týče mých výpočtů, tak kdyby sis to přečetl celé, tak tam explicitně uvádím, že to není "jednou na začátku dálnice", ale v menší míře KDYKOLIV dochází k ∆Ek - on ani ten tempomat nebude 100%

    A pak tu je město - se spoustou rozjezdů a zastavení, kde se to projeví nejspíše velmi intenzivně…
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: pre EV to asi nikto nerobil, ale pre domace uloziska je k dispozicii report dlhodobeho testovania

    ITP’s Battery Test Centre | ITP Renewables
    https://itpau.com.au/knowledge/itps-battery-test-centre/
    https://storage.googleapis.com/itp-renewables-website/documents/Battlab_Report_12_Final.pdf
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Velký test dojezdu

    Electric car real range 2024, the European supertest
    https://uk.motor1.com/reviews/706096/real-range-electric-cars-2024-comparison-test/


    ...
    In this particular ranking, the Tesla Model 3 was the most efficient vehicle: 15.1 kWh/100km, confirming the efficiency of the American brand's vehicles. It was followed by the Hyundai Ioniq 6 with 15.5 kWh/100km and the BMW i5 with 16.6 kWh/100km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Počítat spotřebu jakýhokoliv auta ze vzorečků je nesmysl, bude ti to fungovat jen pro sféricky symetrický krávy ve vakuu.

    Ani automobilky, který mají "nepatrně" lepší výpočetní metody než ty, to nejsou schopný spočítat/nasimulovat tak přesně, aby skutečnou spotřebu neprozradilo až reálný testování.

    Vstupuje do toho tolik proměnnejch, že se vůbec nemá smysl snažit odhadnout, který z těch dvou aut bude o kolik víc žrát, dokud nebudeme mít možnost je obě ve stejných podmínkách se stejným řidičem (nebo jedoucí za sebou) porovnat.

    Jinak kdybych se chtěl zabývat tvýma výpočtama – "spočítal" jsi rozdíl v řádu nízkých desítek Wh při rozjezdu na dálniční rychlost, na kterou se typicky rozjedeš jednou na začátku dálnice a jedeš minimálně desítky kilometrů, při spotřebě v řádu nízkých desítek kWh. Pro dálniční spotřebu zanedbatelný.

    Ve městě to dost možná bude mít mnohem větší roli, ale tam hraje roli takový kvantum různejch jinejch věcí, že dělat nějaký závěry o tom, co kolik žere na základě toho, kolik to váží, je mimo.

    Pro představu – Dacia Spring žere při konstantních 130 km/h něco pod 20 kWh, spíš víc. BMW i7 při stejný rychlosti (pravda, v létě a Spring v zimě, takže tam může bejt 10-20% rozdíl) žere asi 21-22. To BMW váží skoro jako tři ty Springy.

    Těch faktorů ovlivňujících spotřebu je strašně moc na to, aby se dalo cokoliv spočítat od stolu.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ještě včera jsi tvrdil, že čelní plocha je podobná a Cx Tesly (0,23) a Macanu(0,25) "skoro stejný"…

    V takovém případě tedy můžeme odpor vzduchu ignorovat a zbyde nám jen ∆E při zrychlení/zpomalení…

    Což je už spíš odpověď NIKDAS:
    Uvažujme oba vozy, které se rozjedou, plynule zrychlí na 100 km/h a následně opět plynule zastaví na rekuperaci. Pohonné ústrojí má účinnost řekněme 95% při pohonu a 70% při rekuperaci.

    Tesla Y (~2000kg) má při 100 km/h Ek= 771,6 kJ, což odpovídá 214 Wh. Tj. potřebuje ~225 Wh na rozjetí a následně rekuperuje ~150 Wh.
    Tesla Y má tedy ztrátu ~75 Wh

    Macan (~2400kg) má při 100 km/h Ek=925,9 kJ, což odpovídá 257 Wh. Tj. potřebuje 270 Wh na rozjetí a následně rekuperuje ~ 180 Wh
    Macan má tedy ztrátu ~90 Wh

    Tj. Hmotnost +20% vede spotřebě +20% při zrychlování/zpomalování, což nastane vždy při odbočování, v zatáčkách, při předjíždění…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Taky u Macanu už to tak nebude a hádám že ani u příštího Taycanu. Ať už kvůli tomu, že to není až tak užitečný, nebo kvůli tomu, že Macan je na koncernový platformě PPE a další Taycan nejspíš už bude na tý univerzální SSP, která pokryje všechno od "e-Fabie" po "e-Veyron".

    CRAZY_IVAN: Velká část aut má jiný motory vpředu a vzadu. A třeba docela často používanej "trik" (myslím že s tím taky přišla Tesla první) je jezdit v "klidným tempu" je na ten předek, kterej je menší a efektivnější.

    Enyaq má taky úplně jiný motory vpředu a vzadu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam