• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Monetizaci v úrovni toho, že třeba normální benzínky maj ikonku benzínky a benzínky firem co platěj maj logo tý firmy kupříkladu VW dělá, minimálně Shellky tam maj logo a určitě za to platěj.

    Teď v rámci appek pro infotainment navíc má přibejt i nějaký výhodný nabídky na jídla a takový kraviny. Viz

    Infotainment apps
    https://www.skoda-auto.com/connectivity/infotainment-apps
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Viz níže, je to otázka toho, co považuješ za "vlastní". Když vezmeme třeba tu VW nebo BMW navigaci, tak to furt má dost velkou část vlastních věcí, má to vlastní frontend a nejspíš to nebere všechny podklady z jednoho zdroje.

    Z uživatelský zkušenosti se každá z těch navigací chová jinak, což třeba o Google Maps napříč aplikacema neplatí – ať máš Google Maps v telefonu nebo v Renaultu nebo ve Volvu, furt jsou to stejný Google Maps který obvykle i vypadaj stejně, umí stejný věci atd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Minimálně BMW a VW jsou lepší než Google Maps, Hyundai asi taky, Stellantis jsem dlouho neměl v ruce, aktuální Mercedes vůbec.

    U všech co zmiňuju jsem je v ruce měl a taky jsem je přímo porovnával s CarPlay (a u všech mluvím o aktuálních verzích a zkušenosti z cca posledního půl roku).

    Ad Volvo – Volvo má svislej displej, proto na něm funguje CarPlay jen na části. A ano, u Volva je to debilní. Ale tam je debilní celej ten systém, kterej je perfektním příkladem toho, jak se NEMÁ dělat použití Androidu v autě.

    DAN_F: Tak jasně že si nedělají mapový podklady, ale taky to není převzatej systém od někoho jinýho – i ty podklady jsou nejspíš z více zdrojů atd., takže výsledek se dá považovat za "vlastní", byť je to víceméně custom kombinace X řešení.

    DAN_F: Jinak na kompletním Google jede minimálně Renault a Volvo, Volvo je strašný, Renault překvapivě skvělej.

    NYIBELUNGER: To nejde. Poslední auta, u kterých šla origo navigace vyhodit, jsou tak 10-15 let starý. Od tý doby už je do toho integrovanýho tolik ovládání auta (typicky třeba velká část nastavení, ale i pokročilejší funkce klimatizace), že bez toho to auto nebude fungovat.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Takže tolik k tomu vývoji a provozu vlastních navigací.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Jen aby to nevypadalo, sice nemá příčetnou prezentační vrstvu, ale ty data jsou samozřejmě famózní.
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: OSM nic nemá. Jen data, jejich editor a API na sosání dat.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: to netusim...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Nevím, jestli je to velká značka, ale Mapbox používá Tesla :D Akorát to podle mě nemají v kombinaci s OSM, ale právě myslím, že berou podklady od Google a ještě k tomu je nějaký další nestandardní routing engine.

    JYRKA: Jasně. Mě zajímalo, jestli OpenStreet nabízí jen podklady, nebo mají i nějakou nástavbu pro sběr a distribuci dat, jako má právě třeba Here, kde je v případě některých automobilek to propojení natolik integrované, že Here má přístup k senzorům v autech, ta data následně zpracovává a vrací zpátky v podobě upozornění na nebezpečí apod.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: On imo neni moc klíčovej jejich algoritmus, ale že si nikdo jinej nelajsne nasměrovat kolonu do rezidenční čtvrti, protože sice pár jednotlivcům zkrátí cestu, ale rezidentům tam z toho udělaj peklo…

    Waze bylo revoluční na začátku, kdy dokázalo přes bombónky donutit early adopters, aby mu probagrovalo mapový data, ale teď už těží imo jen z tý větší drzosti…
    PETJU
    PETJU --- ---
    DIM_: Ano, ale da se to SW upravit. Po zaruce, coz ja jeste nemam, takze do toho nehrabu.
    Start/stop se da vypnout prepnutim koleckem na stredovem tunelu na svuj profil, pripadne nastavit svuj profil jako default a tim padem start/stop vypnout trvale.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: co si pamatuju, tak to klicove know-how Waze je jejich algoritmus pro navigaci
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: a jinak OpenStreet nemusis integrovat jako mapy, postaci, kdz integrujes nektere POI. Napriklad radary maji lepsi nez TomTom
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Tesla v minulosti prohlašovala, že si výhledově chtějí vybudovat vlastní podklady a systémy. Respektive, asi to říkal Musk, takže nevím, nakolik se tomu reálně věnují, ale to je potom skutečně zdlouhavý proces, takže zatím Google.

    JYRKA: A OpenStreet Map dodávají Waze i ty navázané navigační služby a data, nebo jen čistě podklady?
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Akorát nevim, že by nějaká automobilka integrovala Waze.

    Nad OSM je naprosto famózní https://mapbox.com/, což je úplně vyňuňanej a mocnej framework po všech směrech, a maj i nav do aut. Ale nevim, že by to někdo velkej používal teda…

    Ale nehledal jsem to. Budu rád, když mě někdo doplní.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JYRKA: a ještě k tomu Carplay: vůbec nechápu, že se výrobci tam nechali nalákat a teď ještě nadšeně implementují plnou integraci s autem. Vzdávají se kontroly nad svým ekosystémem a budou brzy brečet.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: přidej si ještě OpenStreet Map, to je například primární dodavatel pro Waze.

    BOBASH: trochu Tě opravím - to, že carplay neumí ovládat auto, brzy přestane platit. Nová funkcionalita přinese komplet propojení s autem, včetně například ovládání rádia z CarPlay, zobrazení před volantem, manipulaci s výhřevem baterky, zobrazení spotřeby auta...
    Více například tady: https://www.macrumors.com/2023/06/07/carplay-new-features-on-ios-17/
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DIM_: Ano, ale nejmene tady v CZ odhadem se spožděním ~ 1/4 roku 🙄
    DIM_
    DIM_ --- ---
    MINER: Tesla ma Google.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Proto říkám, že jestli by tu tvoji navrhovanou strategii měla nějaká z tech firem adaptovat, byl by to spíš Google, než Apple :) Ale i ten je u svého HW velice opatrný v tom, co ti kde nabízí, tudíž by se tak choval nejspíš i v případě těch hypotetických aut. Navíc, Google Maps platformu některé automobilky používají a i tam to zatím vypadá, že Google preferuje spíš vzít peníze od B2B a neřešit to, než tlačit reklamu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam