• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ok, dík za upřesnění, tohle nám novinářům úplně neřeknou.

    Nicméně ať si to výrobce vyvíjí sám nebo platí licenci (a nad tu si vyvíjí další věci), tak to furt stojí peníze.

    A co je důležitější, to, jestli automobilka chce peníze za navigaci není odvislý od toho, co jí to stojí, ale jestli může. Což je mimochodem i odpověď pro MINER: ohledně monetizace.

    Tím, že automobilka neumožní navigacím třetích stran puštěným třeba přes CarPlay přístup do interface auta (tedy typicky zobrazování navigačních pokynů na head-up displeji a na displeji před řidičem), plus další integraci s autem (předehřev baterky, plánování nabíjecích zastávek podle dojezdu), tak si může dovolit chtít po zákazníkovi za tu navigaci peníze, ať už jednorázově jako ten VW, nebo ve formě předplatnýho.

    Většina lidí to totiž zaplatí, protože jakkoliv může bejt Waze nebo Google Maps skvělý, tak ta nepropojenost s autem je prostě otravná – když jsem teď jezdil ID.Buzzem a použil jsem Google Maps přes CarPlay, tak mi na displeji před ksichtem svítilo políčko "navigace není aktivní", místo navigačních pokynů. U Enyaqu jsem Google Maps nepoužil snad vůbec, protože jsem chtěl Augmented Reality.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Tady máš třeba příklad toho, jak složité je pro automobilku vyvinout zobrazování volných parkovacích míst – vezmeš platformu od TomTom a implementuješ API:
    Introduction | Parking Availability API | TomTom Developer Portal
    https://developer.tomtom.com/parking-availability-api/documentation/product-information/introduction

    Bum. Automobiloví novináři s desítkami let zkušeností se můžou rozepisovat o tom, jakou práci to muselo dát a kolik to asi stojí vyvíjet a provozovat.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Je to licencovaná služba někoho jiného. Frontend je v kontextu navigačních systémů, a náročnosti jejich vývoje, zanedbatelná věc. Se s tím smiř, většina to odebírá jako službu od 3rd party (BMW, Audi, Daimler a Mitsubishi vlastní podíl v Here, ale pořád je to samostatná entita, která zajišťuje vývoj a provoz). BMW je lepší než Google Maps, protože jede na Here. Here vyvíjí celou navigační platformu, ze které si výrobci můžou vybrat, které funkce a jak implementují, proto tam můžou být rozdíly, i když třeba odebírají od stejného poskytovatele. Stellantis používá platformu TomTomu. VW možná měl nějakou proprietární věc, ale asi dva roky zpátky se dohodli s TomTom.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Monetizaci v úrovni toho, že třeba normální benzínky maj ikonku benzínky a benzínky firem co platěj maj logo tý firmy kupříkladu VW dělá, minimálně Shellky tam maj logo a určitě za to platěj.

    Teď v rámci appek pro infotainment navíc má přibejt i nějaký výhodný nabídky na jídla a takový kraviny. Viz

    Infotainment apps
    https://www.skoda-auto.com/connectivity/infotainment-apps
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Viz níže, je to otázka toho, co považuješ za "vlastní". Když vezmeme třeba tu VW nebo BMW navigaci, tak to furt má dost velkou část vlastních věcí, má to vlastní frontend a nejspíš to nebere všechny podklady z jednoho zdroje.

    Z uživatelský zkušenosti se každá z těch navigací chová jinak, což třeba o Google Maps napříč aplikacema neplatí – ať máš Google Maps v telefonu nebo v Renaultu nebo ve Volvu, furt jsou to stejný Google Maps který obvykle i vypadaj stejně, umí stejný věci atd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Minimálně BMW a VW jsou lepší než Google Maps, Hyundai asi taky, Stellantis jsem dlouho neměl v ruce, aktuální Mercedes vůbec.

    U všech co zmiňuju jsem je v ruce měl a taky jsem je přímo porovnával s CarPlay (a u všech mluvím o aktuálních verzích a zkušenosti z cca posledního půl roku).

    Ad Volvo – Volvo má svislej displej, proto na něm funguje CarPlay jen na části. A ano, u Volva je to debilní. Ale tam je debilní celej ten systém, kterej je perfektním příkladem toho, jak se NEMÁ dělat použití Androidu v autě.

    DAN_F: Tak jasně že si nedělají mapový podklady, ale taky to není převzatej systém od někoho jinýho – i ty podklady jsou nejspíš z více zdrojů atd., takže výsledek se dá považovat za "vlastní", byť je to víceméně custom kombinace X řešení.

    DAN_F: Jinak na kompletním Google jede minimálně Renault a Volvo, Volvo je strašný, Renault překvapivě skvělej.

    NYIBELUNGER: To nejde. Poslední auta, u kterých šla origo navigace vyhodit, jsou tak 10-15 let starý. Od tý doby už je do toho integrovanýho tolik ovládání auta (typicky třeba velká část nastavení, ale i pokročilejší funkce klimatizace), že bez toho to auto nebude fungovat.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Takže tolik k tomu vývoji a provozu vlastních navigací.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Jen aby to nevypadalo, sice nemá příčetnou prezentační vrstvu, ale ty data jsou samozřejmě famózní.
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: OSM nic nemá. Jen data, jejich editor a API na sosání dat.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: to netusim...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Nevím, jestli je to velká značka, ale Mapbox používá Tesla :D Akorát to podle mě nemají v kombinaci s OSM, ale právě myslím, že berou podklady od Google a ještě k tomu je nějaký další nestandardní routing engine.

    JYRKA: Jasně. Mě zajímalo, jestli OpenStreet nabízí jen podklady, nebo mají i nějakou nástavbu pro sběr a distribuci dat, jako má právě třeba Here, kde je v případě některých automobilek to propojení natolik integrované, že Here má přístup k senzorům v autech, ta data následně zpracovává a vrací zpátky v podobě upozornění na nebezpečí apod.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: On imo neni moc klíčovej jejich algoritmus, ale že si nikdo jinej nelajsne nasměrovat kolonu do rezidenční čtvrti, protože sice pár jednotlivcům zkrátí cestu, ale rezidentům tam z toho udělaj peklo…

    Waze bylo revoluční na začátku, kdy dokázalo přes bombónky donutit early adopters, aby mu probagrovalo mapový data, ale teď už těží imo jen z tý větší drzosti…
    PETJU
    PETJU --- ---
    DIM_: Ano, ale da se to SW upravit. Po zaruce, coz ja jeste nemam, takze do toho nehrabu.
    Start/stop se da vypnout prepnutim koleckem na stredovem tunelu na svuj profil, pripadne nastavit svuj profil jako default a tim padem start/stop vypnout trvale.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: co si pamatuju, tak to klicove know-how Waze je jejich algoritmus pro navigaci
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: a jinak OpenStreet nemusis integrovat jako mapy, postaci, kdz integrujes nektere POI. Napriklad radary maji lepsi nez TomTom
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Tesla v minulosti prohlašovala, že si výhledově chtějí vybudovat vlastní podklady a systémy. Respektive, asi to říkal Musk, takže nevím, nakolik se tomu reálně věnují, ale to je potom skutečně zdlouhavý proces, takže zatím Google.

    JYRKA: A OpenStreet Map dodávají Waze i ty navázané navigační služby a data, nebo jen čistě podklady?
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Akorát nevim, že by nějaká automobilka integrovala Waze.

    Nad OSM je naprosto famózní https://mapbox.com/, což je úplně vyňuňanej a mocnej framework po všech směrech, a maj i nav do aut. Ale nevim, že by to někdo velkej používal teda…

    Ale nehledal jsem to. Budu rád, když mě někdo doplní.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JYRKA: a ještě k tomu Carplay: vůbec nechápu, že se výrobci tam nechali nalákat a teď ještě nadšeně implementují plnou integraci s autem. Vzdávají se kontroly nad svým ekosystémem a budou brzy brečet.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: přidej si ještě OpenStreet Map, to je například primární dodavatel pro Waze.

    BOBASH: trochu Tě opravím - to, že carplay neumí ovládat auto, brzy přestane platit. Nová funkcionalita přinese komplet propojení s autem, včetně například ovládání rádia z CarPlay, zobrazení před volantem, manipulaci s výhřevem baterky, zobrazení spotřeby auta...
    Více například tady: https://www.macrumors.com/2023/06/07/carplay-new-features-on-ios-17/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam