• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Tesla Model 3 Highland | Slituj se, Elone | 4K
    https://www.youtube.com/watch?v=MgG7RQF482c
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: Insider v mém pojetí znamená, že dělám, co mi řeknou a pokouším se držet hubu. Fakt, jako externí dodavatel, mám nulovou rozhodovací pravomoc a vliv na to, jak se business a technický vývoj rozhodnou.
    Maličkosti, které můžu udělat, se týkají dílčích technických řešení, ale ty musí být v souladu s tím, co chce business.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Práci to dalo a peníze to stojí, ale to neřešíme :) Já jen říkal, že cena vývoje a provozu je pravděpodobně mnohem nižší, než si myslíš, protože tu drahou část neprovádí automobilky ale OEMs, kteří jsou jen asi 3 a jejichž náklady se tak rozprostřou mezi všechny značky. OEMs určitě vývoj nedělají "pro automobilky pro jejich hezký voči", ale mimo jiné protože chtějí, aby si automobilky vybraly jejich řešení oproti konkurenci, tudíž je to zase v důsledku vyjde levněji, než vývoj vlastního řešení. Jinak, já vůbec nezpochybňuju, že si automobilka může brát za navigaci kolik chce. Pravděpodobně si i za tu stejnou "licenci" účtují u různých značek různé peníze. Jen jsem upřesňoval, že ten proces ohledně vývoje a provozu navigací je nejspíš jiný, než si myslíš.

    JYRKA: Ty, jako insider, by ses na neměl divit, proč to výrobci implementují, ale spíš nám to vysvětlit, ne? :D Teď jsem u TomTomu hledal to API pro zobrazení volných parkovacích míst a koukám, že mají taky vlastní platformu pro on-board UI, což by mě teda zajímalo, u koho ji chtějí uplatnit – https://www.tomtom.com/products/tomtom-digital-cockpit/
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Point je, že by mohli vydělat víc než prodejem hw a ještě by to mohla být lepší služba i pro řidiče.

    Jinak s vopruzem souhlas. Na dlouhý cesty používám taky tu šílenou embedded navigaci, která je co se týká UX někde na hraně mezi zoufalstvim a diletanstvim, ale zobrazuje instrukce nejjasněji na nejlepším místě, páč jezdim s nav potichu a tohle je prostě víc v zornym poli.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Cetl jsi, co jsem Ti psal: carplay ten pristup mit bude. Letos
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ale ono to práci dalo a peníze to stojí. Jen to automobilka outsourcuje k TomTomu.

    To samý by šlo aplikovat i na vývoj auta samotnýho – taky bys mohl říct, že vývoj vlastně nic moc nestojí, protože půlku toho auta poskládaj z dílů od Bosche nebo Delphi. Ale ani Bosch ani TomTom to pro automobilky nedělají pro jejich hezký voči.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ok, dík za upřesnění, tohle nám novinářům úplně neřeknou.

    Nicméně ať si to výrobce vyvíjí sám nebo platí licenci (a nad tu si vyvíjí další věci), tak to furt stojí peníze.

    A co je důležitější, to, jestli automobilka chce peníze za navigaci není odvislý od toho, co jí to stojí, ale jestli může. Což je mimochodem i odpověď pro MINER: ohledně monetizace.

    Tím, že automobilka neumožní navigacím třetích stran puštěným třeba přes CarPlay přístup do interface auta (tedy typicky zobrazování navigačních pokynů na head-up displeji a na displeji před řidičem), plus další integraci s autem (předehřev baterky, plánování nabíjecích zastávek podle dojezdu), tak si může dovolit chtít po zákazníkovi za tu navigaci peníze, ať už jednorázově jako ten VW, nebo ve formě předplatnýho.

    Většina lidí to totiž zaplatí, protože jakkoliv může bejt Waze nebo Google Maps skvělý, tak ta nepropojenost s autem je prostě otravná – když jsem teď jezdil ID.Buzzem a použil jsem Google Maps přes CarPlay, tak mi na displeji před ksichtem svítilo políčko "navigace není aktivní", místo navigačních pokynů. U Enyaqu jsem Google Maps nepoužil snad vůbec, protože jsem chtěl Augmented Reality.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Tady máš třeba příklad toho, jak složité je pro automobilku vyvinout zobrazování volných parkovacích míst – vezmeš platformu od TomTom a implementuješ API:
    Introduction | Parking Availability API | TomTom Developer Portal
    https://developer.tomtom.com/parking-availability-api/documentation/product-information/introduction

    Bum. Automobiloví novináři s desítkami let zkušeností se můžou rozepisovat o tom, jakou práci to muselo dát a kolik to asi stojí vyvíjet a provozovat.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Je to licencovaná služba někoho jiného. Frontend je v kontextu navigačních systémů, a náročnosti jejich vývoje, zanedbatelná věc. Se s tím smiř, většina to odebírá jako službu od 3rd party (BMW, Audi, Daimler a Mitsubishi vlastní podíl v Here, ale pořád je to samostatná entita, která zajišťuje vývoj a provoz). BMW je lepší než Google Maps, protože jede na Here. Here vyvíjí celou navigační platformu, ze které si výrobci můžou vybrat, které funkce a jak implementují, proto tam můžou být rozdíly, i když třeba odebírají od stejného poskytovatele. Stellantis používá platformu TomTomu. VW možná měl nějakou proprietární věc, ale asi dva roky zpátky se dohodli s TomTom.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Monetizaci v úrovni toho, že třeba normální benzínky maj ikonku benzínky a benzínky firem co platěj maj logo tý firmy kupříkladu VW dělá, minimálně Shellky tam maj logo a určitě za to platěj.

    Teď v rámci appek pro infotainment navíc má přibejt i nějaký výhodný nabídky na jídla a takový kraviny. Viz

    Infotainment apps
    https://www.skoda-auto.com/connectivity/infotainment-apps
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Viz níže, je to otázka toho, co považuješ za "vlastní". Když vezmeme třeba tu VW nebo BMW navigaci, tak to furt má dost velkou část vlastních věcí, má to vlastní frontend a nejspíš to nebere všechny podklady z jednoho zdroje.

    Z uživatelský zkušenosti se každá z těch navigací chová jinak, což třeba o Google Maps napříč aplikacema neplatí – ať máš Google Maps v telefonu nebo v Renaultu nebo ve Volvu, furt jsou to stejný Google Maps který obvykle i vypadaj stejně, umí stejný věci atd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Minimálně BMW a VW jsou lepší než Google Maps, Hyundai asi taky, Stellantis jsem dlouho neměl v ruce, aktuální Mercedes vůbec.

    U všech co zmiňuju jsem je v ruce měl a taky jsem je přímo porovnával s CarPlay (a u všech mluvím o aktuálních verzích a zkušenosti z cca posledního půl roku).

    Ad Volvo – Volvo má svislej displej, proto na něm funguje CarPlay jen na části. A ano, u Volva je to debilní. Ale tam je debilní celej ten systém, kterej je perfektním příkladem toho, jak se NEMÁ dělat použití Androidu v autě.

    DAN_F: Tak jasně že si nedělají mapový podklady, ale taky to není převzatej systém od někoho jinýho – i ty podklady jsou nejspíš z více zdrojů atd., takže výsledek se dá považovat za "vlastní", byť je to víceméně custom kombinace X řešení.

    DAN_F: Jinak na kompletním Google jede minimálně Renault a Volvo, Volvo je strašný, Renault překvapivě skvělej.

    NYIBELUNGER: To nejde. Poslední auta, u kterých šla origo navigace vyhodit, jsou tak 10-15 let starý. Od tý doby už je do toho integrovanýho tolik ovládání auta (typicky třeba velká část nastavení, ale i pokročilejší funkce klimatizace), že bez toho to auto nebude fungovat.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Takže tolik k tomu vývoji a provozu vlastních navigací.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Jen aby to nevypadalo, sice nemá příčetnou prezentační vrstvu, ale ty data jsou samozřejmě famózní.
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: OSM nic nemá. Jen data, jejich editor a API na sosání dat.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: to netusim...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Nevím, jestli je to velká značka, ale Mapbox používá Tesla :D Akorát to podle mě nemají v kombinaci s OSM, ale právě myslím, že berou podklady od Google a ještě k tomu je nějaký další nestandardní routing engine.

    JYRKA: Jasně. Mě zajímalo, jestli OpenStreet nabízí jen podklady, nebo mají i nějakou nástavbu pro sběr a distribuci dat, jako má právě třeba Here, kde je v případě některých automobilek to propojení natolik integrované, že Here má přístup k senzorům v autech, ta data následně zpracovává a vrací zpátky v podobě upozornění na nebezpečí apod.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: On imo neni moc klíčovej jejich algoritmus, ale že si nikdo jinej nelajsne nasměrovat kolonu do rezidenční čtvrti, protože sice pár jednotlivcům zkrátí cestu, ale rezidentům tam z toho udělaj peklo…

    Waze bylo revoluční na začátku, kdy dokázalo přes bombónky donutit early adopters, aby mu probagrovalo mapový data, ale teď už těží imo jen z tý větší drzosti…
    PETJU
    PETJU --- ---
    DIM_: Ano, ale da se to SW upravit. Po zaruce, coz ja jeste nemam, takze do toho nehrabu.
    Start/stop se da vypnout prepnutim koleckem na stredovem tunelu na svuj profil, pripadne nastavit svuj profil jako default a tim padem start/stop vypnout trvale.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: co si pamatuju, tak to klicove know-how Waze je jejich algoritmus pro navigaci
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam