• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HANZS: Navíc elektromobily se z velký části nabíjejí mimo špičky, kdy je právě problém s nadbytkem výroby a nedostatkem spotřeby. Problém je akorát v tom, že si musíme vytáhnout hlavu z prdele a začít stavět infrastrukturu, místo abysme mudrovali o tom, jestli ještě v roce 2040 nemůžeme vyrábět Octavie TDI.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HANZS: Se sanitkama by nebyl problém už se současnou technologií, stačí, aby někdo začal dělat dostatečně velkou dodávku moderní koncepce (tedy platforma s baterkama v podlaze a ne nějakej bastl jako e-Crafter). Sanitka z principu svýho fungování nepotřebuje žádnej obří dojezd, navíc mezi výjezdama stojí v nějakým depu, kde pro ní není těžký udělat nabíjení.

    Už teď by šla udělat vcelku v pohodě, kdyby existovala dodávka na podvozku třeba Silverada EV.

    BLOWUP: Zeptejte se odborníka na vývoj spalovacích motorů, který se zabývá e-fuels, jestli to bude právě výsledek jeho práce, který umožní mobilitu všem, a zkuste odhadovat, co vám odpoví.

    Já na e-fuels věřím a určitě budou nějaký aplikace, kde budou dávat spalovací motory s e-fuels smysl. Ale bude to okrajový řešení a rozhodně ne řešení pro chudý lidi co si dneska kupujou Dacie. Především proto, že skutečně chudý lidi si nekupujou Dacie, ale ojetiny – a s tím, že LFP baterky pravděpodobně vydrží bez problémů milion kilometrů, budou za 15 let chudý lid kupovat olítaný Modely 3 Standard Range a podobný věci.
    HANZS
    HANZS --- ---
    MINER: Jako ano, elektromobily budou třeba potřebovat 30GWh/den, což bude 1-1,5GW v okamžité zátěži. Jenže je otázka, jestli to proti aktuálnímu stavu bude navýšení, protože spíš jak těžký průmysl tu pomalu končí, tak vlastně uvolňuje kapacitu v síti....
    HANZS
    HANZS --- ---
    GOR: Jo když koukneš grafy, tak loni jsme vyráběli až 12,5GW špičkově, protože nebyly k dispozici francouzské jaderné elektrárny, letos už ta poptávka není, dělá se kolem 10GW špičkově. Mluvím o zimním období, v létě bude EE rozhodně dost díky FVE.
    MINER
    MINER --- ---
    Tady jsou informace o spotřebě, a jak jí zvýší 100 % EV:

    TLDR:Kompletní přechod osobní dopravy na EV zvýší spotřebu energii ČR o ~15 %. Při průměrném stáří auta 16 let, celkem dost času na infra, když nebudeme zevlové…

    https://twitter.com/faktaoklimatu/status/1748623070732972344
    GOR
    GOR --- ---
    HANZS: Mimochodem, česko nyní vyrábí o cca 2GW

    Tyhle vete nejak nerozumim, jakoze u nas zatizeni kleslo o 2 GW, tj rocni vyroba klesla o cca 17,5 TWh?
    HANZS
    HANZS --- ---
    BLOWUP: Jako IMHO baterie elektroaut se budou vylepšovat a doba nabíjení zkracovat a cena klesat. Takže i sanitka nebo tahání přívěsu nebude problém - v tom jsem optimista. Druhá věc je nabíjecí infrastruktura, když už teď se lidi skoro poperou, když někdo přijede k rychlonabíječce a použije ten druhý přívod a tomu prvnímu tím pádem klesne nabíjení na polovic...
    Mimochodem, česko nyní vyrábí o cca 2GW elektrické energie méně než vloni (díky např. tomu, že slováci najeli další jaderný reaktor a tím pádem už od nás EE neberou). Takže EE je dost i na elektroauta.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Ten rozhovor je za paywall, tak jsem to prekopiroval natvrdo:

    „Nejde mi o to mluvit proti elektromobilitě. Ale je třeba i další řešení: pro dlouhé trasy, pro přívěsy a sanitky, pro lidi, kteří nemají na auto s velkou baterií a podobně,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz Thomas Koch, šéf Institutu pro pístové stroje Technologického institutu v Karlsruhe.
    Ivana Pečinková
    Ivana Pečinková
    31. ledna 2024 14:00

    0 příspěvků

    Lidovky.cz: Jsme svědky snahy o přechod od spalovacích motorů k elektromobilitě, která nese silné stopy ideologie. Jak vidíte budoucnost elektroaut?
    Souhlasím – člověk může nabýt dojmu, že mnozí zamýšleli konec technologie spalovacího motoru zejména pro osobní auta. Ale pokud by to tak bylo, byl by to pouze případ Evropy, protože svět se zaměřuje na jiné věci. Působí zde mnoho sil se zjevně rozdílnými motivacemi.

    Je pravda, že přinejmenším většina Evropské komise pod vedením předchozího místopředsedy Franse Timmermanse i Evropského parlamentu by nejraději schválila (v rámci loni na podzim přijaté nové emisní normy Euro 7 – pozn. red.) bezvýhradný zákaz spalovacích motorů od roku 2035. A je také pravda, že eurokomise dosud vynaložila veškeré úsilí, aby zabránila provádění společně uzavřené dohody. Bylo dohodnuto, že vozidla, která budou tankovat čiré e-palivo, tedy uhlíkově neutrální pohonné hmoty (PHM), budou moci zůstat v provozu i po roce 2035. Chybí pouze politická implementace.

    Lidovky.cz: Jak tuto dohodu hodnotíte?

    Podle mě šlo i v tomto případě jen o nouzové regulatorní řešení, dokud se nepropracujeme k opravdu smysluplné zákonné podobě. A tato smysluplná legislativa musí zajistit, abychom ambiciózně snížili podíl fosilních PHM v nejbližších 15 letech na nulu pro všechny typy vozů, od osobních aut až po traktory či nákladní auta. Dnes do paliv přimícháváme pět až deset procent nefosilních součástí, jako líh, řepkový olej a podobně. Takže tedy 90 až 95 procent složení PHM zůstává na bázi ropy. Tento podíl musí být co nejrychleji zredukován na nulu, abychom se dostali k uhlíkové neutralitě.

    Proto je dlouhodobě jedno, čím vozidlo poháním. Uhlíkově neutrální mohou být všechny technologie. Elektromobilita stejně jako moderní spalovací motor. A ještě podotknu, že zcela uhlíkově neutrálně může díky tomu být ve druhé polovině 30. let poháněna i celá stávající flotila aut.

    Thomas Koch, německý odborník na spalovací motory.
    THOMAS KOCH

    Německý výzkumník v oboru spalovacích motorů a syntetických paliv, má podíl na více než 70 patentech.
    Vystudoval strojírenství na Univerzitě v Karlsruhe, pokračoval jako vědecký pracovník na Federální vysoké technické škole ve Švýcarsku.
    Coby expert na pohonné systémy zasedá v řadě grémií německého parlamentu i v odborných společnostech.
    V roce 2003 nastoupil do společnosti Daimler Chrysler, od roku 2013 řídí Institut pístových strojů Technologického institutu v Karlsruhe.

    Lidovky.cz: Takže věříte, že do roku 2035 budou vyvinuty nové technologie, jež umožní další provoz aut se spalovacími motory?
    Vývoj půjde krůček po krůčku tímto směrem. Ale jsou tu síly, které se tomu všemožně snaží zabránit. Především je zajímavé, že vodík ve spalovacím motoru nákladních vozů byl v souladu s návrhem Evropské komise navržen jako technologie neutrální z hlediska emisí CO2.

    Důležitý je ale hlavně pohled do Číny. Ta v opravdu velkém stylu rozvíjí spalovací motory a přirozeně také uhlíkově neutrální paliva. Firma Aurobay ve spolupráci s Renault Horse (tým Renaultu zaměřený na vývoj nízkoemisních motorů – pozn. red.) oznámila, že bude dlouhodobě vyrábět osm milionů spalovacích motorů ročně, a to převážně v Evropě. Takže vlastně Čína oznámila, že se stane lídrem světového trhu v oblasti technologie spalovacích motorů.

    Můžeme se věčně chovat jako lidé včerejška a bezpodmínečně se zaměřit na elektromobilitu, anebo rozpoznáme příležitosti novinek, světa zítřka. Nejde mi o to mluvit proti elektromobilitě. Ale potřebujeme také další řešení jako druhý opěrný sloup pro mnoho dalších účelů. Pro dlouhé vzdálenosti, pro přívěsy, sanitky, pro lidi s nízkým příjmem, kteří nemají na vozidlo s velkou baterií ani možnost dobít si auto doma a podobně.

    Lidovky.cz: Zmínil jste síly, jež vystupují proti alternativním řešením...
    Na špici těch sil stál místopředseda Evropské komise Timmermans. Ten se ale vydal za novými politickými úkoly v Nizozemsku a už není členem eurokomise. Její nové složení už není tak ideologické, je vyváženější.

    Hnací silou na pozadí politiky jsou ale početné a neuvěřitelně dobře propojené nestátní neziskové organizace. Jejich výroky jsou částečně děsivě jasné: chceme rozbít surovinový průmysl včetně jeho budoucích obchodních modelů. To je v souladu s názorem mnoha aktivistů, kteří odmítají automobilový průmysl a jeho umístění v zemi a agitují s negativní energií. To se týká celé Evropy, Wolfsburgu (sídlo koncernu VW – pozn. red.) stejně jako Mladé Boleslavi či Turína.

    Lidovky.cz: Jak se to projevuje?
    Mnoho politiků a organizací má motivaci omezovat individuální automobilovou mobilitu. V Německu se objevují prohlášení, že musíme zredukovat současný vozový park z 500 aut na tisíc obyvatel na 150 aut. Určitě máme příliš mnoho aut v ulicích a také máme problémy se zácpami, ale paušální výroky, že máme domácnostem se třemi členy sebrat druhé auto, jsou pro mě nepřijatelné. Auto má také enormní národohospodářskou hodnotu. Flexibilní rychlá doprava z místa A do místa B je přece cenná věc. Tato hodnota ale není respektována...

    Za obzvlášť asociální považuji, že si bohatí mohou koupit velké elektroauto, zatímco lidé s nízkým příjmem mají přijít o svůj dosavadní akční rádius. Cenově výhodná auta kvůli tomu skončí. Dlouhodobě může být mobilita lidí omezena prostřednictvím přidělování elektrické energie. To mi právě vysvětlili environmentální aktivisté. To je hlavním motivem na pozadí aktuálních diskusí.

    V případě uhlíkově neutrálních paliv je mnohem obtížnější takové zásahy provádět, a proto je jim bráněno s neuvěřitelnou razancí. Přestože představují technologii pro snížení emisí CO2.

    Lidovky.cz: Úspěch Německa stojí na výrobě automobilů. Koncern VW měl být tím, kdo bude zodpovědný za technologické vítězství Evropy...
    Jde to více směry. Ten první se týká hlavně Volkswagenu. Ten je už od roku 2015 extrémně pod tlakem kvůli závažným „chybám“ předchozí dieselové technologie... (Jde o aféru Dieselgate, jež vypukla v září 2015 po zjištění, že VW montoval do dieselových motorů TDI software, který při měření emisí ukazoval snížené hodnoty některých škodlivin. Koncern to nakonec po uzavření žalob v několika zemích stálo miliardy eur odškodného. Posléze se navíc ukázalo, že k podobným praktikám sáhly i další automobilky – pozn. red.)

    Proto se firma snažila získat novou, zelenou image a silné zdůrazňování elektromobility jí v tom určitě pomohlo. Avšak bylo chybou po léta jednostranně propagovat výhradně elektromobilitu. Také Mercedes se očividně snaží co nejvíce zazářit na burze a kapitálový trh zatím jeho pokusy o elektromobilitu hodnotí pozitivně.

    Ale já si jsem jistý, že nastoupí změna trendu. S přibývajícím rozšiřováním uhlíkově neutrálních paliv bude burza oceňovat i úsporné pohony na bázi spalování. BMW i Porsche už dlouho opakovaně prohlašují, že je do budoucna třeba více technologických řešení. Jenže komunikace autoprůmyslu včetně dodavatelů není moc odvážná, částečně spíš naopak...
    Brusel schválil svůj postoj k Euro 7, o emisní normě se rozhodne snad brzy

    Lidovky.cz: Z čeho může mít mocný automobilový průmysl strach?
    Výrobci, kteří se hlásí k tomu, že budou dál vyvíjet auta se spalovacími motory, jsou napadáni... Zástupci zastřešující organizace nestátních neziskovek Transport & Environment explicitně uvedli, že jsou do budoucna žádoucí výhradně elektrická auta a že v okamžiku, kdy se jedna firma ukáže jako nekonformní, bude ihned aktivována síť mnoha tuctů neziskovek a napojených komunikačních kanálů. Za kulisami zuří opravdová hospodářská válka. Je ale chybou rozhodnout se nebránit.

    K tomu legislativa EU (Euro 7 – pozn. red,) říká, že v roce 2030 musí automobilka za vyrobené auto i s extrémně nízkou spotřebou dva litry na sto kilometrů buď zaplatit pokutu, nebo to auto v rámci své flotily vykompenzovat elektroautem. Proč by se pak firma měla chovat nekonformně a podporovat spalovací technologie, když politika, neziskovky, tisk a burza společně zastávají jiné pozice?

    Katastrofou je v této souvislosti politicky iniciovaný ratingový systém taxonomie EU, podle něhož hodnocení úvěruschopnosti a úvěrové podmínky pro firmy, které vyrábějí součásti spalovacích motorů, smějí být výrazně horší než u jiných podniků. Uhlíkově neutrální paliva přitom nejsou brána v úvahu. To se v Evropě musí naléhavě změnit, protože to ničí zejména střední třídu.

    Lidovky.cz: Jak vidíte šance na zlepšení spalovacích motorů do té míry, že by je unijní politici byli ochotni brát jako alternativu k elektromobilitě? A co si myslíte o normě Euro 7?
    Euro 7 představuje dobrý nápad, i když kvalitu vzduchu viditelně nezlepší, protože vliv provozu dnešních nejmodernějších vozidel je těžko měřitelný. Ale odstraňuje poslední přetrvávající slabá místa technologií.

    Bohužel, zákopová válka o Euro 7 probíhá i nadále. Pokud teď uděláme chybu, budou v Číně a v USA brzy platit náročnější emisní pravidla než v Evropě. To považuji za chybu. Jenže Euro 7 se netýká CO2. Tady zůstává výzva pro paliva budoucnosti. A pak také můžeme vyvíjet spalovací motory ještě úsporněji. Čína má 15letý program vývoje vysoce účinných motorů. S tím Brusel nepočítá a já velmi kritizuji, že na tuto technologii není nahlíženo jako na něco s budoucností.

    Na čem coby úspěšný vědec pracujete nyní?
    Naším momentálním hlavním tématem jsou pohonné hmoty. Ty představují velmi rozsáhlé pole. Zkoumáme především vodík, uhlovodíky – které jsme pojmenovali na reFuels coby souhrnný pojem pro nejmodernější PHM založené na bioodpadu –, a pro syntetická paliva. Zkoumáme i amoniak a další speciální paliva.

    Hlavním motivem je vývoj úsporných a nákladově výhodných pohonných systémů, především hybridních; takový výzkum je rozšířen v Číně. Hrozí nám, že ztratíme naši vedoucí pozici na evropském trhu. Čínská firma BYD už v roce 2022 vyrobila skoro dva miliony elektroaut. V Německu se mezitím počet celkově vyrobených aut snížil z asi šesti milionů na tři miliony. Také Česko se bude muset bránit proti přicházejícímu čínskému útoku na zdejší trh.

    V Německu jde o to, že autoprůmysl, včetně dodavatelů, může kvůli konkurenci z Číny dlouhodobě ztratit statisíce pracovních míst. Navíc velmi dobře placených míst, což je dvojnásob špatné.

    Co si myslíte o Škodě Auto?
    Jezdím Škodou Fabia a oceňuji poměr mezi kvalitou a cenou. Loni jsem byl v Bratislavě – jel jsem tam z Vídně Škodou Octavia Diesel a měl spotřebu 3,9 litru na sto kilometrů. Svazek mezi Volkswagenem a Škodou je dobrý a celkově z něj obě strany velmi profitují. Doufám, že také Škoda bude i nadále schopna nabízet cenově výhodná vozidla. Každopádně si o Škodu nedělám starosti, české automobilové umění je světově známé a oceňované.

    V Česku se nicméně neustále šíří pochybnosti o tom, zda Škoda přežije, zda ji nebude chtít koncern VW, který klade hlavní důraz na elektromobilitu, po určité době zavřít...

    Škoda bude v Evropě jedním z vítězů, protože může nabídnout velmi dobré produkty za vhodnějších podmínek než v Německu nebo ve Francii. Je to nejostřejší evropská zbraň ve světovém konkurenčním boji v segmentu objemových značek, který v nejbližších 10 až 15 letech očekáváme.

    Zdroj: https://www.lidovky.cz/svet/thomas-koch-euro-7-spalovaci-motory-elektroauta-zakopova-hospodarska-valka.A240131_115406_ln_zahranici_lsva#cxrecs_s
    HANZS
    HANZS --- ---
    TOMBRIDER: Tak je to moderátor-bavič, který říká, co zatím většina národa chce slyšet a asi tomu i celkem věří. Možná postupem času přesedlá, aby si udržel publikum .)
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    LAUNCHER: Zbytečně použito spousta slov.


    Je to debil.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Ze všem tří "expertů" který původně dělali Autosalon na Primě, má Vrtal zdaleka nejdál k tomu, aby autům aspoň trochu rozuměl.

    To byla taková ta typická snaha "dělat Top Gear", kde si z toho vzali to, že tam jsou tři postarší týpci, který hodně vykřikujou. Akorát minuli tu část, kde ty tři týpci taky o těch autech něco vědí... což i Jezza, kterej je v názorech na elektromobilitu dinosaurus, ví. Aspoň o těch starejch.

    Pepa neví nic o ničem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Což povede k tomu, že v Evropě to nebude fungovat a i ten originál, viz PEPAZZ: bude skvěle fungovat na čínský požadavky a ne na evropský.

    Číňani ty auta i o dost jinak používaj. Většina zákazníků je v obřích městech a mezi nima, pokud už jedou autem, jedou po dálnici s limitem asi 100 km/h kterej je navíc tvrdě vymáhanej. Pro ně dává smysl udělat auto, co funguje skvěle jako gadget a ne moc dobře jako auto. Pro nás ne.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Prosimvas, ja jsem jeste naivne s uctou a s respektem googlil v predstave, ze koukam na nejakeho Prof. Dr. Ph.D., co pomaha na MITu tlacit solid state baterie, nebo v Idra navrhuje Gigapress, nebo treba v Tesle autonomii.

    Ale je to jen nejaka mluvici hlava.

    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: Nomen Omen
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Zajimave: pritom je to kopie nejakeho cinskeho auta

    Volvo delays EX30 SUV due to software glitches | Electrek
    https://electrek.co/2024/01/30/volvo-delays-ex30-suv-due-to-software-glitches/
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: Cinani jsou blazni. Maji neuveritelne komplexni infotainment, ktery resi kazdou oblast zivota- bcetne objednavek jidla a placeni pomoci tvare.
    Strasna spousta toho je nepouzitelna v Evrope, protoze platebni metody, GDPR, lokalizace nebo zvyklosti.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: no podle toho podcastu s vaculíkem vyvijí čínské automobilky infoteiment specificky pro EU , pac ten ryze čínskej v eu použít nejde, proto to u nas stoji za hovno ale v číne jim stejny auta fungujou dobře
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak v britským Autocaru, kterýmu mám tendenci věřit a shodovat se s ním (taky jsem v jejich český verzi vyrost) BYD testovali a je to klasika. Už docela hezky udělaný, ale příšernej user interface (pak že Číňani budou špička v infotainmentech).

    Takže je to opět stejná situace. Je takový už skoro jako evropský nebo japonský/americký/korejský auta, ale jenom skoro, ale zato je to dražší.

    BYD Seal Review (2024) | Autocar
    https://www.autocar.co.uk/car-review/byd/seal?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Ne. Jsou tam přitom dvě tlačítka s volitelnou funkcí – můžu si na ně nastavit třeba FM rádio nebo Bluetooth Audio, nebo přepnutí do obrazovky "EV", která ukazuje spotřebu, nebo asi dvacet jinejch kravin, ale nemůžu si tam nastavit ani abych přepnul do toho submenu, kde se vypínají asistenti.

    Tohle přitom třeba Škodovka má nativně – prostě na volantu je tlačítko, kterým se vyvolá menu asistentů a třeba Lane Assist jde zabít na dvě mechanický cvaknutí poslepu, bez sundání ruky z volantu.

    Ještě zajímavější je, že Kia to měla stejně, nevím jestli ještě má.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam