• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Ne. Jsou tam přitom dvě tlačítka s volitelnou funkcí – můžu si na ně nastavit třeba FM rádio nebo Bluetooth Audio, nebo přepnutí do obrazovky "EV", která ukazuje spotřebu, nebo asi dvacet jinejch kravin, ale nemůžu si tam nastavit ani abych přepnul do toho submenu, kde se vypínají asistenti.

    Tohle přitom třeba Škodovka má nativně – prostě na volantu je tlačítko, kterým se vyvolá menu asistentů a třeba Lane Assist jde zabít na dvě mechanický cvaknutí poslepu, bez sundání ruky z volantu.

    Ještě zajímavější je, že Kia to měla stejně, nevím jestli ještě má.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: To, že to tam je, je povinnost – EU zavedla povinnej Intelligent Speed Assist od cca půlky minulýho roku (možná přesně od půlky) pro všechny nově uváděný modely. A musí povinně aspoň dingnout v okamžiku překročení rychlosti. Ale může jít vypnout.

    Rozdíl je, že třeba Audi A8 jsem rovnou dostal s tím, že je na spodním displeji vytaženej zástupce "vypnout pípání, chci jezdit rychle", protože to za prvé jde a za druhý si u importéra dali tu práci nám to tam nastavit tak, abychom neměli práci.

    U Korejců to bude, jak říká MINER:, mindset – ono je prostě nenapadne, že něco, co je tam "pro tvoji bezpečnost" můžeš chtít vypnout jako úplně první věc, když do toho krámu vlezeš.

    Stejně tak to mají s Lane Assistem, kterej je neskutečně agresivní a taky se vypíná v nějakým podmenu, ale tuším, že v jiným.

    Jinak úplně nejhorší je na tohle prý nová Kona, s tou jsem ještě nejezdil, ale všichni kolegové o ní "nadšeně" mluví, že to má asi čtyři nebo pět různých systémů, který ti hrabou do řízení, pípají nebo dělají něco jinak otravnýho, a po každým startu se musí vypnout každej zvlášť.
    MINER
    MINER --- ---
    NIKDAS: Jižní Korea je trošku policejní stát. Doporučuji návštěvu. Na takovou míru kontrol na silnici jako tam, nejsme zvyklí, je to až karikatura. Je to extrémně opruzný, i když člověk žádný pípáky v autě nemá. Všude ho všechno měří a bliká na něj i od krajnice. Tohle bude prostě odraz té mentality..
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Proč mysliš, že to tak maj?
    Neschopnost, nebo schválnost? Chápu, že to tam automobilky cpou, aby měly lepší safety score, ale už jim přece může být jedno, že to vypneš navždy...
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    BOBASH: To fakt vypnutí upozornění nejde nabindovat na fyzický tlačítko? To by pro mě bylo vyloženě blocking issue... a nebo bych vzal kleště a odpojil repráky :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak první dojmy z aktuálního testování – Ioniq 6 zadokolka vypadá, že žere znatelně míň než pětka, ale možná je to dojem daný tím, že je větší teplo.

    Ale když jsme se bavili o tý ergonomii a infotainmentech, tak toho Hyundaie mám chuť zapálit po půl hodině řízení. Má to sice spoustu tlačítek, ale většina věcí, který člověk potřebuje fakt často, je někde na x-násobný klikání v infotainmentu.

    Speciální kruh pekla bych pak vyhradil pro ty, co dají do auta dingající upozornění na překročení povolený rychlosti a jeho vypnutí (který je potřeba po každým nastartování) dají do asi čtvrtý úrovně podmenu. Přitom to klidně mohlo být kombinací tlačítko + jedno kliknutí. Nebo to mohlo jít aspoň nastavit na volitelný tlačítko na volantu.

    A třeba vyhřívání sedaček který je na kliknutí na dotykový tlačítko na středovým panelu plus následný klikání v infotainmentu je taky děs. Přesně proto má VW "oříznutý" CarPlay a je to tak dobře.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jo, ale německej importér mi to nepůjčí nejspíš, musím počkat na ofiko tady.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    For the first time ever, the @Tesla Model Y was officially the best-selling car overall in the world in 2023, with 1.23 million units sold. This is the first time an EV took the #1 spot in global sales.

    What's crazy is that Model Y production started only 4 years ago.

    Note: While others have already claimed the Model Y was the best-selling car in the world in 2023, tonight we received Toyota's official 2023 sales data to support the claim, which is why I waited to report the news until now.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BLOWUP: clanek k tematu

    Ausgerechnet Deutsche kaufen nun Autos aus China - 20 Minuten
    https://www.20min.ch/story/einst-stolzer-auto-gigant-ausgerechnet-deutsche-kaufen-nun-autos-aus-china-103018750
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    RATTKIN: Super videa a super temata, pane 👏.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    perlička z praxe:
    Zásahové vozidlo na elektřinu
    https://youtu.be/VauHKDIwjq0
    ROBOTON
    ROBOTON --- ---
    zajímavej pohled do Čínský elektromobility
    Podcast Za volantem: Vaculík a Dokoupil o autech v Číně
    https://www.youtube.com/watch?v=Gc-ZjJ0BPQ4&ab_channel=Autocz
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    Neco se deje u VW, vypada to na postupny upgrade sw v pre-2024 autech na verzi 3.7. Tak snad Skoda nezustane pozadu.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    BOBASH: S timhle souhlasim.
    Nevim jak ostatni, ale ja bych nedokazal zit s tim, ze cinan ma prehled o kazdym mym seslapnuti pedalu a prohrabnuti v rozkroku.
    Ze to ted vi american, s tim zit dokazu uplne v pohode.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    MINER: jiste. BYD je dokonce sponzorem mistrovstvi ve fotbale nebo tak neco, ja to moc nesleduju

    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: A neprodávaj se BYDy vlastně náhodou už v Německu a vůkol?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Na to jednak redakce určitě nemá a druhak to psaní není moje jediná obživa a s tím zbytkem by to kolidovalo. Navíc mě zajímají ty čínský auta v evropským kontextu, jejich domácí modely klidně můžou bejt trochu jiný.

    Ale plánujem na tohle nějakou kooperaci s CarNewsChina, jen to musím mít čas dotáhnout.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Zkus se zeptat šéfa, ať ti zaplatí služební cestu do Číny:)

    Nevim, jakou máte čtenost, a kolik jsou průměrné náklady na článek, ale z tohohle by se dalo udělat několik článků s celkem dobrym marketingovym potenciálem za cestu v hodnotě ± 50k? :)

    Já bych měl informaci a ty bys měl vejlet:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Neznám zatím nikoho, kdo by tím jel, takže nevím. Až to tady bude mít zastoupení, tak si to budu chtít půjčit. Zatím mám domluvený MG a pracuju na Niu.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: BYD dela dobra auta, ostatne mmnt znacka s nejvic prodanymi EV za rok 2023. Ad "Na urovni Tesly" - IMHO zalezi na co presne se ptas a co presne od toho chces. Mam rad minimalismus a autopilot, nemenil bych. YMMV. Ale prijde mi hezky, ze si kazdy vybere to svoje a rad se svezu i v ruznych raritkach. Zvlast kdyz o tom pujcujici vi spoustu infa.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Souhlas, s jednou vyjimkou. Prijde mi to fajn u takovych tech nakupnich tasek, kde tu baterku odvezes jako kufrik s koleckama a jinde nabijes. Toto mmch nabizi hodne tehle ruznych auticek.

    Namatkou z YT:

    Silence S04 Micro Car Enters Production With Swappable Batteries
    https://www.youtube.com/watch?v=pR-CMj1iPpc
    MINER
    MINER --- ---
    Hele, a co BYD? Ten se považuje za kvalitní? Je to na úrovni Tesly?
    MINER
    MINER --- ---
    Mě přijde, že výměna baterek je jen marketingová parádička.

    Každá značka, každý její model má jinou baterku a stejné modely se nabízí s různýma baterkama. Možná to některé modely sdílí, ale ta variability je řádově výrobce × model × typy baterek.

    Teď si představte, kolik typů baterek by musela taková výměnná stanice mít v tlumoku.

    A to nemluvíme o čím dál tím větší integraci baterek, jejich strukturální roli a zapečenýho termo managementu.

    Stačí se zamyslet, proč tu výměnu teď nabízí jen jedna značka a nikdo jiný.

    Imo je to jen marketing, jak se odlišit a vybudit dojem, že jsou v něčem lepší, a ani oni nečekají, že se to chytne…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Výměna baterek by mohla být zajímavá, ale to měly evropský značky před 15 lety a nefungovalo to.

    Ergonomické řešení je zatím to, v čem typicky čínský značky dost selhávají, a pokud jsou v něčem odlišný, tak právě v tom, že do toho auta nacpou víc displejů, víc softwarových gimmicků a míň řeší právě tu ergonomii a promyšlenost.

    Osobně tipuju, že třeba Nio, zvlášť jestli trochu zlevní, může být docela populární mezi techn nadšencema (AI kecálek a tak), ale ti tvoří docela malou část trhu a ještě se tam bude potřeba poprat s Teslou. Přesvědčit chlapa, co celej život kupuje Škodovky nebo BMW, aby si koupil Nio, bude dost těžký.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: ... a vyrobí se v Belgii (což je případ EX30, která se sem nakonec nebude vozit čínská).

    Jako jo, že čínská cesta na západní trhy vede přes kupování značek je věc kterou říkám už dlouho, ale s tím, že výroba v Číně přestává bejt levná a na vývoj konkurenceschopnýho auta jsou pořád často potřeba vývojový centra v Evropě.

    Takže to pak může skončit podobně jako "invaze indických značek na evropský prémiový trh", kde ale tak nějak pořád nikdo nebere Jaguar - Land Rover jako indickej.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Jako potencialne sanci maji a nemyslim si ze kvuli nizke nebo vysoke cene. Maji ji protoze prinesou funkcionalitu kterou treba tradicni automobilky nemaji, nemeli nebo nikdy mit i nebudou, nebo ji budou mit za dlouhou dobu.

    Priklad. Treba Nio 6 se da koupit s LiFePo4, nebo LI a letos i s semi-solid-state baterkama. S tim ze battery back je vymenitelny behem jednotek minut.

    Jiny priklad muze byt interierove a ergonomicke reseni ktere je u konvencnich automobilek rok od roku horsi a horsi a cinaci muzou prijit s jiz "prekonanym resenim" ktere bude mnoha lidem vyhovovat.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Coz se v praxi elegantne resi tim, ze se na to cinske auto napise trebas "Volvo"...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Sorry, myslel jsem "neprémiových tradičních západních značek". Tesla je samozřejmě něco jinýho a máš pravdu, že po posledních zlevněních už Tesla v prémiovým segmentu "nehraje".

    Ale ad čínský auta – nebude to tak jednoduchý. Věřím jim třeba na 10% trhu, zejména díky levným modelům, ale jinak mají problém, že čínská značka bude mít mezi zákazníky ještě dlouho "stigma" (tak jako mezi spoustou zákazníků mají dodnes korejské) a zároveň ta auta nejsou dramaticky levnější než evropská.

    Když tu začínali korejci (a předtím když v západní Evropě a USA začínali Japonci), bojovali buďto drasticky nižší cenou (korejská auta jí ostatně často bojují i dnes) nebo nabízeli něco, co domácí automobilky nezvládaly (Japonci když v 70. letech v Americe nabízeli malá, levná, úsporná a kvalitně udělaná auta, což americké automobilky neuměly).

    Čínský automobilky jsou teď buďto o kousek levnější než evropský a přitom o dost horší (MG) nebo špičkový, ale drahý jako evropský auta nebo Tesla (Nio). A navíc tu je pořád Tesla, kterou si Evropan nebo Američan, co nechce tradiční značku, koupí mnohem spíš.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Let me disagree:

    Ohledne: "je otázka, jestli mají čínská auta mimo ta fakt levná a možná něco jako Nio šanci uspět v EU a USA".

    Nejen ja jejich expanzi v EU velice verim, ostatne CN znacky v EU tu s nekterymi kolegy resime pravidelne. Z duvodu, proc se to tak stane:

    BYD to Build A New Energy Passenger Vehicle Factory in Hungary for Localised Production in Europe
    https://www.byd.com/eu/news-list/BYD_to_Build_A_New_Energy_Passenger_Vehicle_Factory_in_Hungary_for_Localised_Production_in_Europe.html

    Ohledne: "Prodej západních neprémiových značek v Číně je nejspíš víceméně mrtvý."

    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/teslas-china-made-ev-sales-jump-687-yy-december-2024-01-03/

    Majorita z tech prodeju je Y a 3, ktera nejsou v segmentu premiovych aut (narozdil od S, X). Pisu jakozto nadseny majitel Y.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Prodej západních neprémiových značek v Číně je nejspíš víceméně mrtvý.

    Ale je otázka, jestli mají čínská auta mimo ta fakt levná a možná něco jako Nio šanci uspět v EU a USA, s tím jak jsou drahá.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam