• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: A až to bude levnější, tak zase budou levnější rozumnější elektromobily než je Leaf.

    Dokážu si představit retrofity Taycanů nebo třeba i starejch Modelů S (ať už kvůli free superchargerům nebo tomu, že maj ještě normální ovládání), ale vylepšování starýho Leafu neobstojí proti koupi novějšího a lepšího ojetýho auta.
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Souhlas, ty prachy, co to aktualne stoji, za to nikdo neda.
    Ale vymenu packu u Leafa a vymenu motoru u Fobie ( a vubec obecne vymenu spalovaciho motoru za typove jinej u jakyhokoli auta)bych nesrovnaval, to je uplne jina liga, ale souhlasim, rozhodne by ta baterka mela mit hmotnost max ty 62 kWh z ZE1 e+.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: 200 kkč za baterky do auta, který nový stojí milion a i ojetý bude ještě dlouho stát přes půl milionu, zvlášť když je to jediná oprava co budeš na dlouho potřebovat a je to skutečně oprava (výměna) dává smysl.

    300-400kkč za baterky do auta, který má vůbec nějakou hodnotu jen kvůli tomu, že elektromobilů je zatím na trhu ojetin nedostatek, a je to zastaralá mrcha, nedává smysl téměř žádnej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Náhradní pack je jedna věc, upgrade na něco o řád lepšího je jiná věc. Já taky doufám, že až budou levný Taycany, tak půjde upgradovat na baterku z faceliftu, koupenou někde z bouračky.

    GOR: Mustangů a Miat se vyrobily miliony, v obou případech existujou připravený kity na zástavbu kdejakýho modernějšího motoru a přesto je to záležitost pro pár nadšenců. A to i když se bavíme o třeba upgradu toho Leafu na 62 kWh baterku z novějšího Leafu (což jsem, přiznám se, nevěděl že jde a že to auto je furt technicky podobný).

    COMODOR_FALKON: Naopak, spíš jen v hipsterský dimenzi něco takovýho fungovat bude, protože pár hipstrům možná přijde cool jezdit v nějakým předpotopním krámu s nabastlenou moderní baterkou.

    Ale investice 150-200k do zvýšení dojezdu na 500 km je v tuhle chvíli nesmysl. I ta 16-blade baterka pro Leaf stojí 12 tisíc dolarů, což je asi 280 tisíc bez daně, cla a DPH, takže v reálu spíš 370 tisíc. A to jsi tam bez montáže, takže 400 tisíc, a máš furt 40 kWh krám, navíc zastaralej i ve všem ostatním.

    A to se pořád bavíme jen o baterce, jen co jsem prolít nějaký DIY fóra, tak třeba majitelé Leafů co řeší tenhle upgrade řeší taky úpravy podvozku, protože hmotnost navíc ti samozřejmě rozhodí jeho naladění.

    Když se vrátím k těm Miatám a Mustangům – teoreticky je strašně jednoduchý dát na Miatu turbo nebo do ní nacpat V8 z Corvette, stejně jako je jednoduchý nacpat do Mustangu z 60. let moderní motor, a na všechno jsou "kity".

    Taky znám pár lidí, který takovou věc reálně udělali. A ne na "průkopnickým levelu", ale něco, co už udělaly tisíce lidí před nima. Nikdy to auto nefungovalo pořádně bez měsíců dolaďování.

    Tohle bude podobný, ta sada problémů bude jiná (byť ne všechny budou jiný, třeba rozhození naladění podvozku změnou hmotnosti bude všude stejný), někdy to bude snazší (nehrabeš do mechaniky), někde to bude mnohem komplikovanější.

    A hlavně mimo nadšenců takovýhle věci NIKDO nedělá.

    Teoreticky by nebyl problém zastavovat třeba do jedničkových Fabií, kterých je spousta a jsou skvěle udělaný, moderní diesely a mít super úsporný auto. Reálně to nikdo nedělá (kromě nadšenýho tunera možná), protože nacpat 150 tisíc do auta v hodnotě 50 tisíc nikomu nepřijde jako dobrej nápad.

    Ten Leaf je stejnej případ. Dneska tam narveš 400 tisíc za upgrade starýho krámu na 62 kWh, což stejně není žádná výhra a vyjde tě líp si koupit ojetou Teslu, která je úplně ve všem lepší.

    Až budou baterky levnější, tak budou levnější i nový elektromobily, takže to bude furt stejný.

    A 62 kWh Leaf se pořád ani náznakem neblíží 500 km dojezdu, reálně bude tak na polovině.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    ověřil jsem si že spalovák už fakt nechci:
    z EV zpět do spalováku
    https://www.youtube.com/watch?v=pBUYlSg2f0o
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Baterky do modelu 3 se údajně dají sehnat za 200k Kč, kdy jde o repas.
    To není zas tak moc a s přihlédnutím k budoucímu poklesu cen to může být ještě lepší.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    GOR: Je to tak, je tam potřeba akorát retrofit kit za necelých $300 a pak tam jde nacpat až tu 62 kWh baterii - akorát je nutné obejít SW blokaci.

    EV Enhanced mají s 16-Blade dost skluz, ale jejich all-in řešení vypadalo zajímavě, ač $12k za Green verzi je nesmysl.

    BOBASH: Jakože než investovat 150-200k (do auta, co už mají) aby měli range 500+ km, tak si radši pořídí za 800+k nové s obdobnými parametry…?
    Tak v hipsterské dimenzi možná…
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Leafu se nasekalo kolik? 700k+? To neni uplne malo. Baterka mezi ZE0 a ZE1 je zamenitelna, dokonce Nissan sam dava pri zarucnich vymenach do ZE0 packy ze ZE1 (jako cely packy, tzn. nestastnik s 30 kWh Leafem dostane 40 kWh)

    V zajmovych skupinach Cinani hledaji pokusne kraliky, takze asi na tom pracujou, samozrejme z toho nic bejt nemusi, ale zadna zakazkova prestavba to bejt nemusi.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Na tu tovární výrobu trochu spoléhám u Tesly 3 RWD - tam by se to mělo vyplatit vyrábět, protože se to dělá ve velkých objemech.
    A asi je to dělaný jako stavebnice, na Facebooku se nechal jeden z lidí, kteří ji tady opravují, že Tesla 3 jde přestavět z RWD až na Performance. Jen to stojí moc peněz a nevyplatí se to.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Pořád to bude zakázková stavba, což je drahý.

    Nebo by to musel bejt továrně vyráběnej kit přímo na Leaf, což se nevyplatí, protože na to nebude dost zákazníků. Nevím teda, o kterým Leafu se bavíš, ale podle 24 kWh předpokládám, že o tom prvním, což je věc, kterou budou lidi s nadšením házet do šrotu.

    Je to jako dávat do 15 let starýho Fordu Focus dvoulitr s turbem z novýho. Teoreticky to jde, ale jen pár lidem se bude chtít do toho auta investovat násobek jeho ceny.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    GOR: Hele, nevim. To chlazeni je integrovany v baterii
    GOR
    GOR --- ---
    JYRKA: I kdyz zachovas nabijec z Leafu (max 50 kW DC/ 6-11 kW AC?) a trakcni stridac z Leafu, tj. max 110 kW?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Jenze k tomu potrebujes chlazeni
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Nezapomínám… Do toho "omezeného prostoru" šlo nacpat i 62 kWh pack s energetickou hustotou článků cca 224 Wh/kg resp. 460 Wh/L

    Jenže teď už máš i články jako třeba Amprius (~500 Wh/kg resp. ~1300 Wh/l)
    Jaké má parametry CATL condensed battery se mi najít nepovedlo, ale gravimetricky má mít přes 500 Wh/kg

    Tj. striktně teoreticky se tam vejde ~175 kWh baterie…
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: V Tesle by to mely resit SEXY tlacitka. Budu je kupovat, takze dam vedet :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Zeekr 001 od Stanka. Viděl jsem to v Praze o vanocích a je to obrovský auto , velikost jako panamera
    Zeekr 001 - luxusní elektrická Čína přijíždí? | první svezení | Electro Dad # 611
    https://www.youtube.com/watch?v=zekplUbdcGs&list=RDCMUC9hXv4OZ8L6r732X8_iKmIQ&start_radio=1&ab_channel=ElectroDad
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: souhlas tohle je skvelé jednoduché řešení
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jak říká HANZS:, to auto si to pamatovat nesmí. Podobně si nemůže pamatovat třeba sportovní režim, protože se spotřeba měří v defaultním režimu a ten tudíž musí bejt eko.

    Nicméně možnost si vytáhnout nastavení do jednoho tlačítka je super, proti tomu když vlezeš do třeba dnešních Korejců a máš tam tohle nastavení všechno ve třetím vrstvě podmenu. U některých aut by tohle samo o sobě stačilo k tomu, abych si tu věc nekoupil...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Trochu zapomínáš na to, že v těch starejch autech je omezenej prostor a 5x větší hustotu energie jen tak nedosáhneme.

    A ne, opravdu není jednoduchý tam udělat víc místa, vzhledem k tomu kde ty baterky jsou.

    Je to o trochu menší kravina než předělávat ICE, což jsme ti už dávno říkali, že se vyplatí tak maximálně u nějakýho veterána na hraní, ale vyplácet se to nebude.

    Něco jinýho jsou normální náhradní battery packy se třeba o něco větší kapacitou do nějakejch smysluplnejch aut. Věci jako Leaf skončej coby dárci baterek k FVE a podobným věcem a pak půjdou do šrotu, protože kdo by chtěl jezdit starým Leafem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: S tím dojezdem 400 km souhlasím, ale s jednou drobnou poznámkou – lidi to začnou kupovat, až to bude REÁLNEJ dojezd 400 km, ne WLTP bullshit.

    Reálnej dojezd 400 kilometrů znamená, že ujedu 400 kilometrů po dálnici normálním dálničním tempem se zapnutým topením.

    A to dneska pořád ještě nedá skoro žádný EV, možná Lucid nebo EQS. Auta s WLTP kombinovaným dojezdem 600 kilometrů reálnej dojezd 400 km nemají.

    (jo, najezdí 550 kilometrů v létě po městě a okolí, ale město a okolí je přesně typ provozu, kde je dojezd skoro jedno)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F, PETER_PAN: Myslím, že to bude hodně souviset s JYRKA.

    Aktuálně je problém v tom, že nová EV jsou veljá a drahá a občasné ojetiny zas měly relativně malý dojezd už z výroby.

    Nicméně čím víc se o to zajímám, tím víc zjišťuji, že ačkoliv kompletní přestavba z ICE na elektro se nevyplatí, kolem některých vozů - např. i-Miev a hlavně Leaf - existuje relativně velká komunita lidí, která ta auta opravuje a vylepšuje, včetně neoficiálních baterií a ojetin těhle vozů je na trhu relativně dost.

    Takže jestli prudce klesnou náklady na repase + zároveň dál poroste kapacita baterií, tak klidně battery pack Leafu o velikosti 24 kWh půjde nahradit packem se 124 kWh pod 150 tisíc a range bude "od 600 km", s čímž pro běžné ježdění stačí i Lvl2 dobíjení ze sloupu veřejného osvětlení…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam