• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    GOR
    GOR --- ---
    JYRKA: I kdyz zachovas nabijec z Leafu (max 50 kW DC/ 6-11 kW AC?) a trakcni stridac z Leafu, tj. max 110 kW?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Jenze k tomu potrebujes chlazeni
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Nezapomínám… Do toho "omezeného prostoru" šlo nacpat i 62 kWh pack s energetickou hustotou článků cca 224 Wh/kg resp. 460 Wh/L

    Jenže teď už máš i články jako třeba Amprius (~500 Wh/kg resp. ~1300 Wh/l)
    Jaké má parametry CATL condensed battery se mi najít nepovedlo, ale gravimetricky má mít přes 500 Wh/kg

    Tj. striktně teoreticky se tam vejde ~175 kWh baterie…
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: V Tesle by to mely resit SEXY tlacitka. Budu je kupovat, takze dam vedet :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Zeekr 001 od Stanka. Viděl jsem to v Praze o vanocích a je to obrovský auto , velikost jako panamera
    Zeekr 001 - luxusní elektrická Čína přijíždí? | první svezení | Electro Dad # 611
    https://www.youtube.com/watch?v=zekplUbdcGs&list=RDCMUC9hXv4OZ8L6r732X8_iKmIQ&start_radio=1&ab_channel=ElectroDad
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: souhlas tohle je skvelé jednoduché řešení
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jak říká HANZS:, to auto si to pamatovat nesmí. Podobně si nemůže pamatovat třeba sportovní režim, protože se spotřeba měří v defaultním režimu a ten tudíž musí bejt eko.

    Nicméně možnost si vytáhnout nastavení do jednoho tlačítka je super, proti tomu když vlezeš do třeba dnešních Korejců a máš tam tohle nastavení všechno ve třetím vrstvě podmenu. U některých aut by tohle samo o sobě stačilo k tomu, abych si tu věc nekoupil...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Trochu zapomínáš na to, že v těch starejch autech je omezenej prostor a 5x větší hustotu energie jen tak nedosáhneme.

    A ne, opravdu není jednoduchý tam udělat víc místa, vzhledem k tomu kde ty baterky jsou.

    Je to o trochu menší kravina než předělávat ICE, což jsme ti už dávno říkali, že se vyplatí tak maximálně u nějakýho veterána na hraní, ale vyplácet se to nebude.

    Něco jinýho jsou normální náhradní battery packy se třeba o něco větší kapacitou do nějakejch smysluplnejch aut. Věci jako Leaf skončej coby dárci baterek k FVE a podobným věcem a pak půjdou do šrotu, protože kdo by chtěl jezdit starým Leafem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: S tím dojezdem 400 km souhlasím, ale s jednou drobnou poznámkou – lidi to začnou kupovat, až to bude REÁLNEJ dojezd 400 km, ne WLTP bullshit.

    Reálnej dojezd 400 kilometrů znamená, že ujedu 400 kilometrů po dálnici normálním dálničním tempem se zapnutým topením.

    A to dneska pořád ještě nedá skoro žádný EV, možná Lucid nebo EQS. Auta s WLTP kombinovaným dojezdem 600 kilometrů reálnej dojezd 400 km nemají.

    (jo, najezdí 550 kilometrů v létě po městě a okolí, ale město a okolí je přesně typ provozu, kde je dojezd skoro jedno)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F, PETER_PAN: Myslím, že to bude hodně souviset s JYRKA.

    Aktuálně je problém v tom, že nová EV jsou veljá a drahá a občasné ojetiny zas měly relativně malý dojezd už z výroby.

    Nicméně čím víc se o to zajímám, tím víc zjišťuji, že ačkoliv kompletní přestavba z ICE na elektro se nevyplatí, kolem některých vozů - např. i-Miev a hlavně Leaf - existuje relativně velká komunita lidí, která ta auta opravuje a vylepšuje, včetně neoficiálních baterií a ojetin těhle vozů je na trhu relativně dost.

    Takže jestli prudce klesnou náklady na repase + zároveň dál poroste kapacita baterií, tak klidně battery pack Leafu o velikosti 24 kWh půjde nahradit packem se 124 kWh pod 150 tisíc a range bude "od 600 km", s čímž pro běžné ježdění stačí i Lvl2 dobíjení ze sloupu veřejného osvětlení…
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DAN_F: Ja si myslim ze to bude 5 let a ne 10.
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    NIKDAS: To by mě zajímalo jak to funguje, protože třeba u koncernových aut myslím nejde ani oddělat krytka bez použití dálkového ovládání (určitě to nejde u citiga)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Hasiči v USA maj tenhle vynález, díky kterýmu si auto myslí, že se nabíjí, takže se sepnou různý systémy, který by měly hasičům pomoct s bezpečností (nepřišel jsem na to co přesně, ale minimálně by se mělo zabránit v rozjetí vozu - což by třeba mohla využívat i policie - při začátku silniční kontroly píchnout do auta, aby se kontrolovaný v průběhu nemohl rozhodnout ujíždět).

    Emergency Plug
    https://www.emergency-plug.com/

    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    DZODZO: Byla otázka času než je přestane bavit to platit. Ať si to Li Shufu platí sám.
    HANZS
    HANZS --- ---
    DZODZO: No to by asi legislativně nešlo, já to pochopil tak, že si nastaviš, které budeš používat a pak po nastoupení se stiskem jednoho tlačítka to tak všechno nastaví. Což je pořád dost fajn řešení.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PEPAZZ: mne sa paci, ze mas moznost si tam vypnut tie safety pipaky a auto si to bude pamatat aj po opatovnom zapnuti, takze to nemusis prenastavovat pri kazdom nasadani do auta

    This car has the weirdest feature!
    https://www.youtube.com/watch?v=d64ldEXL1Kk
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Volvo Cars sníží podíl ve výrobci elektromobilů Polestar ze 48 na 18 procent
    https://oenergetice.cz/elektromobilita/volvo-cars-snizi-podil-ve-vyrobci-elektromobilu-polestar-ze-48-na-18-procent
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tohle je zajímavé... Myslím si, že se letos, nejpozději příští rok, docela dost pohnou ceny.

    DAN_F
    DAN_F --- ---
    DOCKINEZ: Jojo, určitě nejde jen o zvýšenou frekvenci zastávek, ale ten zbytek jsou problémy, které se ruku v ruce s dostatečným rozšířením a vývojem technologie relativně rychle vyřeší. Rychlost nabíjení každých pár let výrazně poskočí a brzy bude snesitelná i pro běžného uživatele. Dnes je to kolem 20 minut a ze 10 let věřím, že může být reálné nabíjet do 80 % za 5–10, což už je ta zastávka na záchod. Dostupnost a kvalita infrastruktury se taky významně zlepšuje a když to člověk porovná se situací před 10 lety, je to propastné. Auta budou levnější, pohodlnější a chytřejší. Ale kratší dojezd tu s velkou pravděpodobností bude i za 10 let, protože menší baterka znamená menší váhu, dostupnější cenu vozidla a z relativního hlediska i kratší nabíjení. A i když dnes každý druhý průměrný uživatel tvrdí, jak by si nikdy nekoupil elektromobil, dokud to na jedno nabití nenajede 1 000 km, jako jeho Octavia 2 diesel, tak za "pár let" bude úplně v pohodě jezdit elektromobilem s dojezdem 400 km, protože provozovat ICE bude v porovnání s tím asi tak pohodlné, jako fungovat v dnešní době s Nokií 3310. Ale jak jsem psal níž, tohle ještě nějakou dobu potrvá a i když EV technologie je dnes už použitelná, pořád je to pro nadšence a boháče, kteří za ostatní oddřou tyhle začátky, ve kterých se pořád ještě nacházíme.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: To neni problem jen u nas. U Tesla Superchargeru je take casto jen hotel se zachodem a zavrenou kuchyni nebo salonek s par automatama i v Italii/Rakousku. Pomalu se ale nabijecky pridavaji na klasicke pumpy, ktere jsou otevrene 24/7 a vetsinou maji lepsi zazemi. Az budou nabijecky na vsech pumpach, tak to bude naprosto v pohode.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam