• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    COMODOR_FALKON: aktuàlní Leaf za €6500:

    https://m.mobile.de/auto-inserat/nissan-leaf-basis-m%C3%BChlhausen/385755810.html?ref=srp&refId=1a1cd974-ec21-3ab5-8b92-8dbf6e269ebf&;searchId=1a1cd974-ec21-3ab5-8b92-8dbf6e269ebf&type=ad

    Jebka z roku 2012 odpovídající dvojkové Fabii 2012 1.2TSI v žebráku
    Kapacita 24kWh
    Rychlost DC dobíjení 36kW

    100kWh battery pack tam bez razantních úprav (odpovídajícím I5,6 nebo V8 ve Fabii) nenacpeš, přišel bys o zadní sedadla

    Ten battery pack o 100-120kWh samotnej tě vyjde za 2-3 roky 120k
    Pak samotná zástavba vč jiný jednotky a komplet překopání softu tě vyjde na dalších 100-200k, rozhodně to nebude plug&play věc komplet za 100k

    A skončíš s 15 let starým zbastlenym krámem bez záruky, co byl šerednej krám pro zlost I jako úplně nový auto
    Kde bude místo pro pasažéry jen vepředu, pokud tam budeš chtít nacpat 100kWh v LFP

    Do takovýho auta moc zástavba smysl nedává
    Já koukal po tý novější generaci s 40kwh baterií- tzn auto 350, zástavba 250
    Což je pořád nesmysl
    Protože za to za ty 2-3 roky (kdy by mohly bejt levnější battery packy) koupíš nový použitelný BEV v záruce

    U auta z roku 2012/13 si dokážu si představit měnit battery pack tak možná u Tesly S v plný palbě v super stavu
    U auta, kde tě vyjde novej pack na víc peněz, než auto samotný, to je pro většinu lidí vcelku mimo

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Bacha, ty ceny, ktery jsem uvadel, jsou nakupni ceny automobilek. Od prodejnich cen kompletnich baterii to ma daleko
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    COMODOR_FALKON: Pises: Úplně nechápu, na co tím reaguješ a co se snažíš sdělit – I když on je vlastně i ten zbytek trochu zmatený…

    Reaguju na tvuj vypocet a uvahu ohledne Wh/kg a Wh/l kdy pouzivas hodnoty a vlastnoti clanku jako takovych. Je to nepochopeni konstrukce soucasnych battery packu.
    To co pises ted " uvnitř jsou akorát racky s vyskládanými články " je take soucast nepochopeni. To plati cato u starsich technologii, dneska je cely battery pack samostatna technologicka jednotka.

    Zkreslujici jsou pro tebe take treba ruzne videa o prestavbach. Kde zase, nemaji soucasne automotive clanky a nemaji battery pack spravne udelany - to vetsinou nevadi, protoze nemaji ty performance vlastnosti jako maximum odberu, predehrev ci chlazeni battery packu a hlavne vysokovykonove nabijeni.
    A homologacne by to spravne nemelo byt vubec akceptovatelne, nemluve o tom ze soucasne homologacni naroky jsou ohnuty hodne k tuhosti battery packu a pak nezahoreni pri destrukci.

    Bez ohledu na nejakou homologaci, ktera te u prestavby treba nebude zajimat (bude-li k tomu pravni vakuum). Do konstrukcne stareho battery packu nebudes davat soucasne top clanky, budes-li chtit vyuzit jejich parametry.

    Tohle se zmeni s nastupem solid state, ale na ty si proste jeste chvilku pockas. K vyvoji mam tady rok stary prispevek : [PETER_PAN @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE] Soucasne hodnoty jsou o chlup lepsi, jak pisu ve svem predchozim prispevku.

    Suma sumarum. Repasy battery packu se budou delat (rutinne) a budou na to firmy, individualni prestavby jsou a budou mozne (i kdyz nebudou masove), ale bude to trochu narocnejsi nez jako si to predstavujes.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jinak prosímtě než budeš zase vymýšlet takovýhle teorie, tak si zkus nějakej automobilovej projekt, ať už to uděláš sám nebo si na to najmeš lidi. Pak získáš trochu lepší představu o tom, jak moc se představy jako "to je jen předělání racků a kabeláže" míjí s realitou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:
    1) Co je problémového na Leafu? Je to malý, zastaralý, nevybavený, s blbýma jízdníma vlastnostma a výkonama. Nebylo to moc dobrý auto ani před 12 lety.

    2) Pokud bude cena baterií $56/kWh, tak 100 kWh battery pack nebude stát ani náhodou $5600. Cena článků a cena battery packu je dost rozdíl.

    Ostatně o ceně battery packu vyráběnýho na míru pro starší auto se sám můžeš přesvědčit u tebou zmiňovaných EV Enhanced, u kterých stojí 40 kWh baterka do Leafu $12k. Což máš pořád bez cla, DPH a dopravy sem. Takže reálně 360 tisíc.

    3) Těch 12 tisíc dolarů pořád stojí baterka, která má stejnou kapacitu jako ta původní. Dostat do starýho auta skoro 2x větší baterku než největší, co tam mohla být, bude mnohem komplikovanější a bude to vyžadovat větší úpravy všeho.

    4) 5-10 tisíc korun je realistická cena za práci na výměně navigace za moderní Android systém ve starým autě, nebo předělání světel na xenony nebo nějakou takovouhle blbost. Nevím jak ve světě, kde žiješ ty, ale v tom, kde žiju já, stojí levnej mechanik na den tak těch 5 tisíc a dražší těch 10.

    Předělání silový elektriky v autě do míry, abys mohl zvýšit kapacitu baterie skoro 2x bude vyžadovat toho druhýho, a ještě s paragrafem 50 a vybavením atd., a nebude to ani náhodou práce na den. Spíš tak na dva tejdny, než to bude celý fungovat.

    Takže i pokud by se někdo namáhal vyvinout 100 kWh baterku do Leafu a díky propadu ceny článků na polovinu by se mu jí podařilo udělat za stejný peníze jako 16-Blade, tak jsi pořád realisticky tak na 400-500 tisíc za celou přestavbu.

    5) 100 kWh Leaf bude mít reálnej dojezd 500 km tak možná v příměstským provozu nebo na dálnici kdy nebudeš muset topit a pojedeš 110 km/h.

    6) Pokud je pro tebe Enyaq horší auto než Leaf, tak jsi s tímhle názorem krutě osamocen, respektive všichni ostatní podobný asketi by se s tebou mohli do toho Leafu nacpat. Což znamená, že na kutky Leafu na 100 kWh, který KDYBY to šlo udělat, KDYBY ty nový baterky byly o tolik menší a lehčí, KDYBY na to někdo chtěl dávat vývojovou kapacitu a asi milion dalších kdyby, budou stát jako nová R5, nebude trh. Když na něco není trh, tak to nemá economy of scale. Když to nemá economy of scale, tak je to drahý.

    Jo, možná někdo udělá náhradu továrního 62 kWh packu, kterej podle všeho nevyžaduje zas tak dramatický úpravy aby se dal dát do prvního Leafu. Možná to někdo udělá časem třeba za kilo, a vzhledem k tomu, že jetej Leaf bez baterky bude mít zhruba hodnotu železa, ze kterýho je vyrobenej, budeš mít i s prací v tý době tak 18 let starej elektromobil za 200 tisíc.

    To je poměrně realistickej výhled a věřím, že se to bude dít, byť furt nerozumím tomu, proč si na to vybrat zrovna Leaf.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    HANZS: Jak již zmínil RATTKIN, u starších EV je reltivně jednoduché tu baterii demontovat a uvnitř jsou akorát racky s vyskládanými články, ať už prizmatickými, nebo sáčkovými.

    HERR_FLICK: Leaf jsem viděl v reálu a netuším, co se Ti na něm zdá problémového.
    Aktuálně se dá sehnat od €6500, tj. v přepočtu za cca 165k Kč. Když do toho v roce 2025 narveš 100 kWh batterypack, což dle zvěsti bude stát cca 130k, aby to mělo dojezd ~500km, jsi na 269k.
    Který konkrétní "nový, mnohem líp postavený a s tovární zárukou" elektromobil s dojezdem ~500km koupíš za ~300k Kč ?

    PETER_PAN: Battery pack byval az 2x tezsi nez clanky v nem. Tenhle pomer se zlepsuje a s prichodem solid-state to bude uz hodne maly rozdil.
    Úplně nechápu, na co tím reaguješ a co se snažíš sdělit – I když on je vlastně i ten zbytek trochu zmatený…

    BOBASH: Jak už jsem uvedl výše, ve chvíli, kdy Leaf ZE0 s dojezdem ~500km bude za cca 300 tisíc a zvládne ho vylepšit automechanik Franta s elektrikářem Tondou z vedlejší vsi, zatímco jakékoliv jiné auto s podobnými parametry bude stát více než 900 tisíc, tak se sice asi najde pár hipsterských motožurnalistů co budou blekotat něco o tom, že "si myslí, že to je vošklivý a starý auto", ale reálné řidiče to zajímat nebude…
    "(…)nový auto, který bude tak o třetinu dražší než ten upgrade Leafa" nebude existovat nikdy, protože čím levnější budou baterie , tím levnější bude ten upgrade…

    A pokud budu brát vážně co postoval JYRKA, tak takové články v objemu 100 kwh budou stát $5600, tj. cca 130k. + třeba 5-10k na předělání racků a kabeláže. Byla by to fakt náhoda, kdyby nové články/moduly měly stejné rozměry jako ty původní.

    Tj. celý takový Leaf by byl za cca 300k a s dojezdem přes 500km, možná 600km – tolik nezvládá Enyaq ani jako nový a pochybuji, že by jeho cena padala tak rychle, aby se po 5 letech dal koupit výrazně pod 300k, aby mělo smysl dát přednost horšímu (a obtížně vylepšitelnému) Enyaqu před vylepšeným ZE0 (s možností relativně snadného dalšího vylepšení i v budoucnu).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VDFLAT: To bude vono. Němci to dokumentovat uměli, a hlavně Němci před 70 lety měnili věci možná jednou za rok u Brouka, ale jinak moc ne.

    Měnit něco třikrát za tejden se dokumentuje blbě i když se to aktivně snažíš dělat, protože ti záleží na tom, aby tvoje auto šlo za 20 let opravit.
    VDFLAT
    VDFLAT --- ---
    BOBASH: Veterány mám 70+ let starý, ale jen německý, takže pěkně podle katalogu a výrobního čísla vím, co shánět.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VDFLAT: JYRKA: POKUD. Tohle slovíčko máte v odpovědi oba :)

    Ano, POKUD udrží kompatibilitu, bude to fajn. Nebo POKUD to dokumentujou a POKUD ta dokumentace bude přístupná a POKUD půjde objednat díl, jehož kompatibilita půjde ověřit třeba podle VIN. A POKUD to celý zpřístupní i aftermarketu.

    Protože téměř žádný starší auto nejde provozovat bez toho, aby na něj někdo jinej než automobilka začala vyrábět díly.

    Jako je samozřejmě možný, že Tesla bude i za 20 let dělat díly na Model 3... ale z jejich míry ohledu na to, jak se ty auta budou udržovat a opravovat do budoucna (viz drahý opravy po nehodách) to nevypadá, že by tohle měli vysoko na seznamu priorit.

    Jinak VDFLAT: ad ty veteráni... zkoušel jsi někdy něco sehnat na třeba italský nebo francouzský auto starší 20 let? Je to moc veliká legrace, když na ten krám existuje pět chladičů a ty nevíš kterej. A na tu Teslu taky v průběhu dvou let výroby může nějakýho dílu existovat ne 5, ale třeba 35 verzí.
    VDFLAT
    VDFLAT --- ---
    BOBASH: Pokud zmeny dokumentujou, tak to bude jako s veteranama - proste si dohledas, jak je konkretni kus udelanej, a podle toho opravujes.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: to nemusi vadit, pokud udrzuji kompatibilitu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: To bude strašně skvělý, až budeš takový auto chtít jednou opravit...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BYD bude od leta prodavat v CH. Clanek o tom jak se snazi udelat svoje auta akceptovatelny pro evropskej trh.

    Der Autohersteller BYD will Europa erobern, ab Sommer auch die Schweiz. Der Auftritt in Genf ist eine Kampfansage: «Der Laden brennt», sagt ein Schweizer Insider – und so reagieren die Besucher.

    E-Auto aus China am Autosalon: Kaufen die Schweizer bald BYD? | Basler Zeitung
    https://www.bazonline.ch/e-auto-aus-china-am-autosalon-kaufen-die-schweizer-bald-byd-598697351319
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JYRKA: Změny na autech co 3 hodiny. To je skoro jako v koncernu :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Zajimave povidani ze zakulisi

    Těchto 20 Slidů Změní Váš Pohled Na Teslu! Agilní vývoj v praxi | BACINA.TV
    https://youtu.be/B1TbZ75ksDs?si=yZr5V-AuIk_jORGq
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    DAN_F: No, pro mne to až na místo bude tak 20 minut ;) Zatím mají auta s EL SPZtkou parkování na modrý a fialový zadara.

    CEEFA: A zrovna tu na Molu mi neukazuje ani PRE, ani navigace auta - tak to musím vyzkoušet a uvidím, zda mi to vezme čip
    CEEFA: Jen kolem toho hotelu Avion je nějak prázdno v mapách ;) Budu muset koukat kolem sebe jestli nějaká někde přibude. No a holt budu muset vždy zvážit - zda nabíjet a noční procházka a nebo nenabíjet a být rychle doma.
    HANZS
    HANZS --- ---
    FEDAJKIN: Hmm zajimave, takže když se trochu vybije pod 600V, tak už to bude jen 400V ;)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    HANZS: Dík za info co mě zajímá a co ne.

    Každopádně už jsem to objevil, sem mimoň - 155,000W/250A = 620V :D

    Jinak teda potřeal jsem vědět, jestli to spadá už do 800V architektury nebo ne (mezník je 600V).
    HANZS
    HANZS --- ---
    FEDAJKIN: Úplně nechápu co řešíš - napětí na baterii (570V nebo 620V) tě moc nezajímá - podstatné je, že se jim povedlo zrychlit nabíjení ze 120kW na 155kW. (Byť podstatná je i křivka nabíjení).
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    CATSIAM: Tady v okolí borislavky, Vokovic, atd je těch PRE nabíjecek dost, na každý ty rozvodne, jsou tu asi 4 v okoli, kromě ty, co tu zazněla ještě za vozovnou vokovice, pak v ty ulici za bejvalym drancy atd...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CATSIAM: Na Kladenskou je to zrovna dost kousek, přes Evropskou a pak dolů buď kolem Bořislavky, nebo starého OC Šárka (Billa na Evropské). Bude to tak na 5 minut.

    Teď jsem šel přes staré Vokovice a koukám, že tam má PRE v ulicích několik těch testovacích stojanů u veřejného osvětlení (nicméně tam bude předpokládám pro nerezidenta problém zastavit) a nějaká nabíječka je i na té mol naproti na Veleslavíně. Jinak, zrovna PRE dokáže v mapě zobrazovat i aktuální obsazenost: https://chargepre.smatrics.com/cs/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CATSIAM: No nejspíš nestojí za to tam ty nabíječky vůbec stavět, když na ní lidi budou dobíjet půl hodiny, takže za... 40 korun?

    Kdokoliv má BEV co umí nabíjet z DC (což jsou víceméně všehcny), bude nabíjet z toho DC, protože z rychlýho DC za těch 30 minut občerstvení dobiju něco mezi tak 40 a 80% baterky, podle toho jak rychlý mám nabíjení a jak velkou baterku.

    Na AC u BEV dobiju za stejnou dobu pár kilowatthodin...
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    CATSIAM: Jj a má i ten mol směrem dolů u dediny
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    BOBASH:
    RATTKIN: Tak snad nikoho by nenapadlo to tam u té dálnice zapikovat na 4,5 hodiny, ale i těch 20-40 minut na kabelu než se všichni občerství a mít možnost nechat zamčený auto klimatizovat by byl příjemný benefit.

    CEEFA: Na tom MOLu? Tak to příště zkusím.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Přijde mi, že tam žádný update z 570V n 620V není, je to možné? Proč teda tvrdí tzhle dvě hodnoty, když to prostě vycháyí na čistých 600V v obou případech?
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Pls rychlou radu

    Automobilka mi tvrdí, že předchozí verze auta má 570V nabíjení a nabíjí 120kW/200A. Což ale nedává smusl, protožee 120kW/200A = 600V.

    A dále tvrdí, že nová verze má 620V nabíjení a nabíjí 155kW/250A. Což ale taky nedává smysel protože 155kW/250A=600V

    Co mi uniká?
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    DAN_F: Děkuju. Mrknu na to, jak velkou procházkou bych to měla.
    Já se vždycky zajedu podívat sem https://maps.app.goo.gl/8vBnsHv18fAWTjCT8, ale poslední 3 týdny tam už vždycky stála připojená auta. Jezdím víceméně kousek odtamtud na Kladenskou
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    CATSIAM: podél dálnic asi budou spíš drahé DC 250 kW+
    AC konektor u dálnic mizí, nechtgějí aby jim to tam někdo zacpal na x hodin.

    AC dává smysl doma, v práci, možná kina/divadla - tedy pro BEV.
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    DAN_F: Jj, jsou tam dvě sedesatky
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CATSIAM: Tak AC nabíječky na dálnicích nejsou proto, že jsou tam vcelku k ničemu. Na dálnici potřebuješ nabíjet rychle, ne to tam sunout 11 kW. A plug-iny, který jinde nabíjet neuměj, prostě dálnici jedou na benzín.

    Jinak co se týče náhrady za Grand Picasso, koukal bych po tomhle:
    Seznamte se se 100% elektrickým vozem Renault Scenic E-tech
    https://www.renault.cz/elektricke-vozy/scenic.html

    Je to docela velký, má to obří baterku a je to relativně levný (začíná to těsně nad milion a to už v tom je ta velká baterka).
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CATSIAM: Není náhodou nabíječka taky na MOL mezi křižovatkou K Letišti a Divokou Šárkou? Jinak těch dobíjecích stanic na trafačkách je v okolí už celkem dost třeba tady a ještě jsem tam asi nikoho neviděl dobíjet.
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    BOBASH: Manžel má už 7 let starý služebák (Citroen C4 Grand Picasso) a už se občas něco rozsype, tak se kouká po něčem novým, ale zatím nenašel nic, co by se mu líbilo a firma mu to mohla schválit. Já už teď mám ten Tiguan, takže hledat nový začnu nejdřív za 4 roky. Ale aspoň se učím s automatem a zmapuju si nabíječka na místech kam pravidelně jezdím. Já mám dojezd max. 48km na elektriku, takže to mám tak na jeden den a tak po nabíječkách koukám pořád ;)
    Je pravda, že třeba, když pravidelně jezdím na Prahu 6 a parkuju tam cca 3 hodiny do noci, tak bych uvítala mezitím to auto dobít, ale třeba na Evropský u Veleslavína je jen jedna nabíječka (většinou obsazená) a pak další je až v OC Bořislavka nebo na Petřinách někde mezi panelákama.
    Všimla jsem si, že se v Praze snaží nabíječky dělat u trafo stanic - ale to je tak na to, že jeden člověk z okolních paneláků má kde nabíjet a nebo se tam nacpou nenabíjecí auta.

    Když jsme jeli na služebku do Belgie, tak jsem si všimla, že v Německu podél dálnice jsou nabíječky snad u každý pumpy, ale viděli jsme jen DC, ani jednu jsme nenašli AC. Ale všude podél dálnic se kopalo - tak jsem zvědavá, co tam uvidím příště. A v hotelu to taky byla "sranda", tam měli na parkovišti AC nabíječky, ale jen jeden čip, takže tam s těma řidičema musel na parkoviště běhat recepční a ten mohl jen, když tam po něm nikdo jiný nic nechtěl.
    A co mne zaujalo v Mnichově na výstavišti v jednom parkovacím domě mají být free dobíječky (ke spuštění stačí jakýkoliv čip), ale tam jsme to nezkoušeli - přijeli jsme později a tak nás směrovali zaparkovat jinde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CATSIAM: No když tam strčíš jen kabel z třífázový zásuvky, tak budeš 16 hodin nabíjet víceméně cokoliv. Musíš mít wallbox, pak skoro všechno umí nabíjet 11 kW (takže nabiješ třeba za 5-8 hodin podle velikosti baterie).

    Jinak číňanama teď jezdím a zatím jsem teda neobjevil ty levný zajímavý čínský auta – minulej tejden jsem měl MG5, což je přesně tak špatný jak bych od Číny čekal, akorát to jako bonus stojí skoro stejně jako BMW. Moc nerozumím tomu, proč by to někdo měl chtít.

    CATSIAM: Potřebuješ Enyaq, no. Ten v mrcasení se kolem města těch 500 najede a vyšší a prostornej je. Nebo Teslu Model Y. Bohužel to všechno je přes milion, ale to bude alternativní Čína taky.

    Jinak co se týče umístění nabíječek, tak obchoďáky jsou samozřejmě ok, protože každej jezdí nakupovat, já to myslel spíš tak, že by to chtělo i nějaký nabíječky jinde. Obchoďákový jsou dobrý na to, že když normálně jezdím po okolí, tak si jednou za tejden dojedu na větší nákup (já používám typicky PRE v OC Stromovka) a na tejden ježdění mi to tak nějak dá. Ale na cestách by mě dost potěšilo, kdyby nabíječka nebyla jen na prázdným odpočívadle u dálnice, ale třeba u něčeho kde se dá jíst nebo něco dělat.

    Jo ad čip – ideálně chceš nějakou kartu jako Chargepass, Škoda Powerpass, Chargemap nebo jak se to všechno jmenuje, ty většinou mají dobrý pokrytí, byť PRE s ČEZem snad umí nějakej roaming. Za mě mám nejlepší zkušenosti s tou škodováckou, s tou jsem zatím nabil úplně všude, několikrát i v situaci, že jsem měl zároveň jinou kartu co jsem dostal k autu který jsem zrovna testoval a ta nefungovala, škodovácká jo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, lidi jezděj starejma autama, toho jsem si všimnul. Sám mám doma 4 auta, z nichž jen to nejdražší stálo necelých 100 tisíc, ty zbylý tři dohromady 110 tisíc, nejmladší z nich je starý 20 let a dvě z nich jsou předělaný na plyn (což je asi nejdražší úprava, jaká se na starých autech dělá).

    Stejně tak jsou lidi, co nacpou do Škody 120 motor z Favorita, nápravy z Rapida, tlumiče a pružiny ze závoďáku a dělají z toho takový miniPorsche. Ale ti s tím nejezdí jako daily, mají to jako hobby a před barákem jim pak stojí ta Octavia.

    Ale upravovat starýho Leafa není moc zajímavý pro hobbistu, protože je to auto prostě jen špatný a ne zajímavý (ještě si dokážu představit, že bude hobby scéna třeba kolem BMW i3, který technicky zajímavý je), a normální člověk, co chce dalších 20 let jezdit, si koupí nový auto, který bude tak o třetinu dražší než ten upgrade Leafa.

    Neříkám, že ty auta nebudou lidi OPRAVOVAT. Ale ne UPRAVOVAT. Jestli půjde za 100 tisíc koupit novej aftermarket battery pack do Leafa odpovídající tomu původnímu, tak si ho nejspíš někdo koupí. Ale zapomeň na Leafa s dojezdem 500 kilometrů, to už vyžadovalo úplně jiný baterky a to je v dohledný době nemožný.

    Jak píše PETER_PAN:, pack stojí výrazně víc než samotný baterky a pak je tu ještě práce na tom konkrétním autě. Což je problém, protože pokud se na tom má vydělat, tak se zjistí, že vyrobit to nový auto je prostě levnější.

    Proto si nemyslím, že by se stalo to co píše PETER_PAN: tady. Ono by to totiž nevycházelo finančně. Je totiž potřeba nezapomínat, že samotná výroba novýho auta není zdaleka celá jeho cena, ale maximálně její polovina nebo dokonce míň, zbytek je vývoj, doprava, marketing, prodej a aftersales služby (záruční servis atd.).

    A když se zlevní a zlepší baterky, tak taky zlevní:
    1) Nový auta. Když padne cena baterií na polovinu, tak nový auto za půl milionu bude mít klidně těch 70-80 kwh, který potřebuješ na to, abys byl s dojezdem úplně v klidu.
    2) Zlevní všechny ojetý auta. Včetně třeba těch, co jsou dneska nový.

    A pak stojíš před volbou, jestli si hypoteticky třeba na konci dekády necháš předělat Leafa, tou dobou pomalu 20 let starýho, tak, že bude mít dojezd v reálu 300 km, nebo si za míň peněz než tě bude stát tenhle nesmysl, koupíš 5-6 let starýho Enyaqa nebo Model 3, kterej ten dojezd bude mít taky a kromě toho bude úplně ve všem lepší auto než ten Leaf.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    COMODOR_FALKON: Hele takhle to nefunguje. Battery pack byval az 2x tezsi nez clanky v nem. Tenhle pomer se zlepsuje a s prichodem solid-state to bude uz hodne maly rozdil.

    Par let stary modely viz. tady : [PETER_PAN @ Elektromobily 🚗🔋]

    Jak jsme tady (i v jinych auditkach) psal tak kolem roku 2030 bude v automotive prevazovat solid-state kdy ty nejhorsi soucasne serie maji pres 500 Wh/kg (clanky). A dnesni standart co je v autech je typicky porad jen malo pres 300 Wh/kg.

    Muj predpoklad je ze normalni produkcni solid-state clanek bude mit minimalne 600 Wh/kg (dneska existuji predprodukcni serie kolem 650 Wh/kg) a nizsi naroky na chlazeni, ktere snizi objemove naroky battery packu.

    Take je mozne ze se prijde s jinym designem battery packu. Navic makroskopicka architektura clanku, at uz cylindrickych nebo prizmatickych je porad jen evoluci toho co tu je desitky let. Fusion pristup kdy se bude navrhovat architektura battery packu a clanku zaroven aby ty veci byli manazovatelne s minimalizovanymi naroky na objem je prirozeny predpoklad.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam