• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DIM_
    DIM_ --- ---
    BLOWUP: Hlavne to je autopilot pred 6 lety. To je neco uplne jinyho nez dneska.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Jak se zda, Tesla prozatim diky dohodnutymu odskodneni dokazala zabranit soudnimu rozsudku o jejim autopilotovi, respektive o tom jak nebezpecnej pro provoz doopravdy je. Uvidime jak dlouho se jim to jeste bude darit.

    Vergleich statt Prozess: Mann stirbt bei Unfall mit Tesla – jetzt kommt es zum Vergleich | Basler Zeitung
    https://www.bazonline.ch/vergleich-statt-prozess-apple-mitarbeiter-stirbt-bei-unfall-mit-tesla-jetzt-kommt-es-zum-vergleich-451245270265
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: vidíš, dokonce :)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: Tesla Wallbox je 22kW
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DIM_: Super, díky :)
    Ale s cenama máš pravdu no, za 46k mám dva wallboxy od tesly a ještě mi půlka zbyde (sice 2x11kw, ale zase bez sraní)
    DIM_
    DIM_ --- ---
    Jeste jsem nasel primo zasuvku u evexpert. Oni maj supr wallboxy a driv jsem je kontaktoval. Oni by s tim i urcite po telefonu poradili. To je takova sympaticka ceska firma.
    EV nabíjecí zásuvka TYP 2 samice 32A-22kW 4 bodové upevnění
    https://www.evexpert.cz/p/246/zasuvka-typ2-samice-32a?pp=0ff8033c

    Dokonce i ten wallbox s 2x22 tam maj s tim, ze si muzes na miru rict "dejte mi 1 kabel a 1 zasuvku" .. treba.
    EVECUBE 2B - 2x22kW nabíjecí stanice AC
    https://www.evexpert.cz/p/405/evecube-2b-ac-2x22kw-nabijecka-pro-elektrovozy?pp=749a8e6c

    Kazdopadne ja nakonec koupil wallbox od Tesly, protoze stoji pulku co nejlevnejsi od nejblizsi konkurence.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    NIKDAS:
    DIM_: Není to úplně jednoduché jako zapojit do wallboxu přívodní kabel. Už to je o rozdělání komponent, sundání chráničů, nejsem si jist, jstli ty CP a PP piny nejsou dokonce napájeny do desek.


    Co třeba řešení, které má český MyBox (MyBox mini a nevím, jestli už je v prodeji). Na fasádě je jen řídící jednotka s RFID autorizací. Veškerá elektronika a silová část je v rozvaděči uvnitř objektu)

    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DIM_: Když jsem se díval na rozložení pinů, tak má kromě klasiky (tzn L1, L2, L3, N, PE) ještě další dva: Proximity pilot a Control Pilot a ty budou muset být zapojený asi do nějakýho komunikačního rozhraní, ale i tak, díky za nasměrování na tu zástrčku :)

    EDIT: Teď mě vlastně napadlo, že kabel je to nejmenší, prostě koupím typ2 kabel a ucvaknu si ho...
    EDIT2: Jen přemýšlím jestli tam nemaj nějakou pojistku proti řetězení kabelů...
    DIM_
    DIM_ --- ---
    NIKDAS: Podle me bude..:) Furt to jen vede proud. Ale na to tu budou vetsi experti. Bracha je elektrikar a tyhle veci mi vsechny dela on a ja tomu tolik nemusim rozumet. Vzdy jen odkejvu a cekam az to ma hotovy..:)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DIM_: To s tou zástrčkou je parádní řešení, díky! Ani bych nemusel mít kabel pernamentně venku (btw. říkal jsem si, že v krajní nouzi tam prostě vytáhnu CEE400V, kterou budu řídit z rozvaděče a budu venkovní auto nabíjet přenosnou nabíječkou, ale tohle je mnohem lepší řešení) :)

    Nemáš nějaký zdroj na kabel, nejlépe cz eshop (To asi nebude obyč cykyna, žejo :D )
    DIM_
    DIM_ --- ---
    NIKDAS: Nechces na fasadu spis neco jako: https://amzn.eu/d/40mjSWS ?
    Jinak jasne, muzes protahnout jen kabel a pak si dat koncovku.. https://amzn.eu/d/1ifqq23
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Jo takhle, že chceš wallbox ze kterýho ten kabel nebude připojenej Typem 2, ale "něčím jiným", co nebude klasickej konektor, ale přesto to půjde rozdělat... no elektrikář by měl bejt schopnej sundat a zase napojit i ten konektor, hádám, ale bez toho aby ses vrtal v drátkách to asi nepůjde.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: chci díru, do které se max vejde kabel, ne díru na celej konektor. Mám dům celej v pasivu, 30cm zeď 25cm izolace, a pak tam navrtám díru jak doprdele.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Nerozumím moc otázce. Přidělá wallbox, protáhneš zdí kabel (akorát teda budeš muset vrtat díru kterou proleze Type 2 konektor), připojíš kabel. Kde je problém?
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Řeším teďka wallbox v garáži a hledám následující řešení:
    Wallbox na 22kw (resp. aby zvládl 2x11kw), kterej zároveň zvládne nabíjení z přebytků (budeme mít chytré řízení, asi loxone), ale teď to nejdůležitější: Chtěl bych, aby ten wallbox byl v garáži ale jeden 5m kabel čouhal skrz zeď ven. U normálního kabelu bych si vrtnul díru, kabel protáhl zapojil atd, ale u těch mennekees kabelů (typ2) to asi jen tak nepůjde (rozložit wallbox a zapojit si to tam), ne? maj tam určitě i nějaký komunikační kanály apod.
    Máte s tímto někdo zkušenost?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Vždyť ty ale potvrzuješ, co píšu – 43% velkých investorů je na poměry automotive dost málo a 43% retail investorů je hrozně moc.

    Pro představu:

    VW má 87,1 : 12,9.
    GM to má podobný: https://simplywall.st/stocks/us/automobiles/nyse-gm/general-motors/news/general-motors-company-nysegm-is-largely-controlled-by-insti

    I ve Fordu jsou institucionální investoři kolem 60% (a pak tam je rodina Fordů a tak).
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Motor_Company#Ownership

    U Tesly je podíl retailu nestandardně velkej, což může mít spojitost s vysokou cenou akcií, protože je to prostě výsledek hype a ne úvahy o hodnotě tý firmy.

    Nechce se mi hledat, kdy koupily podíly velký fondy jako BlackRock nebo Vanguard (který mimochodem maj i tradiční automobilky), ale docela bych tipoval, že předtím, než cena těch akcií absurdně vylítla.

    Zároveň jako vždycky píšu, že bych Teslu pořád ještě radši neshortoval, protože tím, že je to fanboy stock, tak to může udělat úplně cokoliv včetně toho, že Elon představí alespoň zdánlivě funkční robotaxi a vystřelí to na čtyřnásobek.
    MINER
    MINER --- ---
    FEDAJKIN: Vnímám to stejně. Jen, to be fair, není to jen Bobašovina. Máme tu moc názorů a málo guruů.
    Osobě to tu už jen skenuji, a zastavim se, jen když vidim nějaké zajímavé klíčové slovo nekonfliktního se ID nebo příčetný zdroj.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: strašně málo velkých investorů = téměř 43%.

    To sebevědomí s jakým tady často prezentujes úplný bludy je fakt otravný a rozbíjí diskuzi, protože ty nějaký know how máš, ale když většina toho co postujes jsou z prstu vycucany sugesce, tak člověk časem začne ztrácet energii z těch tvých traktátu vysekávat co je pravda a co ne úplně to přeskakuje.

    U exaktních věci jako tohle to jde vyvrátit jednoduše, u víc pocitový věci jako smyky na rwd a awd pak vznikají ty nekonečný diskuze, kdy nejsi schopný opustit myšlenku.

    Who owns Tesla stock?
    Tesla has a total of 3.16bn shares outstanding, according to data from Nasdaq. Who are the stakeholders of Tesla?

    Retail investors accounted for the largest block of shares at around 1.36 billion, or 43.16%, as of 2 March, according to WallStreetZen. Institutional investors accounted for 42.84% of stock ownership, totalling 1.35 billion shares

    ...

    Tesla’s largest institutional investors
    Vanguard Group, Blackrock (BLK) and Capital World Investors are among the top institutional shareholders of Tesla, accounting for a combined 15% of its outstanding shares. Let’s take a look at Tesla’s five largest institutional investors and their reasons for holding the stock.

    Tesla Shareholders | Who Owns The Most Shares in Tesla?
    https://capital.com/tesla-shareholder-who-owns-the-most-tsla-stock
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Někde níž jsem dával vlastnickou strukturu Tesly, je tam strašně málo velkých akcionářů a mají poměrně malý podíly (Musk s 20% je zdaleka největší, v top 20 jsou i investoři s 0,5%).

    Takže většina majitelů bude retail.

    Tedy jak už tu někdo psal, cena Tesly je totálně nesouvisející s realitou a je to výsledek hype a Muskova kultu osobnosti. Drtivá většina retail investorů nepřemýšlí o investici tak, že by si spočítali zisky a obraty a náklady nebo majetek firmy a její hodnotu a porovnávali to s cenou na trhu. Prostě vidí, že Tesla stoupá a spousta lidí na tom vydělalo, tak si to koupěj taky.

    Což funguje přesně do chvíle, než bude signifikantní část z nich chtít realizovat svoje zisky dřív, než začne hrozit že to spadne.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: sory, mld.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Hodne dela treba to, na jake burze je Tesla a BMW.
    Napoveda: penzijni fondy v USA
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam