• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Někde níž jsem dával vlastnickou strukturu Tesly, je tam strašně málo velkých akcionářů a mají poměrně malý podíly (Musk s 20% je zdaleka největší, v top 20 jsou i investoři s 0,5%).

    Takže většina majitelů bude retail.

    Tedy jak už tu někdo psal, cena Tesly je totálně nesouvisející s realitou a je to výsledek hype a Muskova kultu osobnosti. Drtivá většina retail investorů nepřemýšlí o investici tak, že by si spočítali zisky a obraty a náklady nebo majetek firmy a její hodnotu a porovnávali to s cenou na trhu. Prostě vidí, že Tesla stoupá a spousta lidí na tom vydělalo, tak si to koupěj taky.

    Což funguje přesně do chvíle, než bude signifikantní část z nich chtít realizovat svoje zisky dřív, než začne hrozit že to spadne.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Hodne dela treba to, na jake burze je Tesla a BMW.
    Napoveda: penzijni fondy v USA
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Já nesnižuju čeho Tesla dosáhla, jen říkám, že ani na základě toho nedává smysl tržní kapitalizace ve výši osmkrát větší než BMW.

    Dvakrát nebo třikrát větší? Proč ne. Ale 8x?
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    PEPAZZ: s tim nabijenim doma bacha, tenhle vikend hlasili ze v Baselu shorel barak kvuli nabijeni baterie na elektricke dvoustope vozidlo ;-)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    JIMIQ: nj, do ceny akcií se promítá budoucí očekávání investorů, ale tohle snižování toho, co tesla dokázala na poli automotive mě prostě nebaví.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CRAZY_IVAN: no ale za stejné peníze získáš v BMW 7x vyšší podíl na zisku, který je jen o 20% nižší (jestli dobře počítám)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: obrat 90 mio dolarů?
    Když prodali neco pres 4mio vozu, tak je prodavali za 20 dollarů, jo? :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    To jenom ke kontrastu toho bmw "Prodat dva miliony prémiových aut, jako to zvládne BMW, znamená o dost víc peněz než prodat milion laciných aut. A začíná to bejt ostatně vidět, Tesla měla loni obrat asi 90 milionů dolarů, BMW, ne o moc větší, asi 170."
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Toyota net income for the twelve months ending December 31, 2023 was $31.796B
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    hmm

    BMW: But annual net profit fell as expected by more than a third to 12 billion euros, due to a higher comparable base of 2022 following the consolidation of BBA.
    Tesla: In 2023, Tesla reported an annual net income of $14.999 billion

    Volkswagen's operating profit in the 2023 fiscal year increased by some 2.11 percent from the previous year and stood at roughly 22.6 billion
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, samozřejmě to srovnávám v rámci elektrických SUV a to ve své kategorii Model Y je skutečně levný auto. Třeba SUV na platformě MEB, kterých se v Evropě dohromady prodá podobně jako tý Tesly, jsou buďto mírně, ale znatelně dražší (Enyaq, ID.4), nebo drasticky dražší (Q4 e-tron).

    Ve výsledku je Tesla skoro stejně drahá jako "levná čínská konkurence" velikostně o třídu níž (MG5 stojí skoro stejně jako Model Y).

    Což je na jednu stranu super, protože si tím Tesla rozšiřuje okruh zákazníků, na druhou stranu je ale o dost míň super, že aby z takhle levných aut udělala rozumný zisk, musí jich prodat víc.

    Prodat dva miliony prémiových aut, jako to zvládne BMW, znamená o dost víc peněz než prodat milion laciných aut. A začíná to bejt ostatně vidět, Tesla měla loni obrat asi 90 milionů dolarů, BMW, ne o moc větší, asi 170.

    Aby s takovou cenovou politikou byla Tesla hodná svojí tržní kapitalizace, musela by být nejprodávanější automobilkou na světě a to s docela slušným náskokem – přičemž Toyota prodává přes 10 milionů aut ročně, Tesla má problém se dostat na dva.

    Samozřejmě pokud budou jediný, komu se podaří rozchodit robotaxi, tak mají dramatickou výhodu a můžou jich prodat unlimited množství. Jenom že FSD se nejeví být ani na dosah funkčnosti a tím, že se zaměřujou plně na robotaxi, si můžou zabít šanci na úspěch na trhu s levnějšíma elektromobilama. V kterýmžto případě skončí bláhový představy o Tesle jako nejhodnotnější automobilce světa.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ano, měl je všechny na operák a nepřihlašoval je, minimálně poměrně dlouhou dobu. Pak se nějak profláklo, že takhle jde jezdit bez RZ, tak tu dobu zkrátili na pár tejdnů.

    Jinak nový auto půlročně je docela dost, ale kupovat nový auto ročně bylo ještě v 70. letech v Americe poměrně běžný, proto taky měl každej model každej rok "facelift", aby soused poznal, že máš LETOŠNÍ Cadillac.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    NIKDAS: ahoj, je to norm na ridičák na auto, to plati pro vetšinu e-biků, udava se totiž vykon jen v eco mode a to se do limitu vzdy vejde. Tohle má 12.5kw stock( s jinym kotrolerem to na stock baterce zvlada nejakych 17kw), maximalka nekde kolem 95km/h, z 0-50km/h za 2.3sec, jinak má to kontrolu trakce, 5 stupnu rekuperace na plynu, 5 stupnu na brzdách, ma to senzor pro vypnutí motoru pri padu motorky, zpětny chod :). Stock baterka 74V 55Ah tj. je 4kWh tj. dojezd je dost otazka, bez nejakých omezeni by to snad mělo ujet k 60/70km. vyrobce udava 120km pri 45kh/h čemuž uplně nevěřím. Kazdopadně výhoda je ze baterka neni na pevno a muzes ji vyndat a odnest nabít kamkoliv - domů, do kanclu etc. Aftermarket umí i skoro 6kwh baterie a samo vyšší výkony ale to už je strašně peněz.
    Cenovka homo road verze je 145tis bez dph.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PEPAZZ: Pověz nám víc. Na kolik to vyšlo, kolik to (u)jede, co je potřeba za řidičák apod :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    RATTKIN: mám se prihlásit s timhle? :)

    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: neumí a jelikož stelantis, tak ani umět nebude.(update nikdo resit nebude)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Nový auto půlročně zajímavý.
    Četl jsem, že to auto tak Jobs měnil, páč v CA šlo novym do půl roku jezdit bez RZ a on je nesnášel. Jiní ale tvrdí, že ten půl rok neni tak jasnej. Každopádně zajímavá story.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: takze model Y je teraz levne SUV? to beries iba pre elektromobily teraz zejo?
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    SPEEDY: eh ne. A na tomhle kopci umřu, ten jejich mbux je takový nepoužitelný peklo navigaci pocinaje, hlasovým asistentem konce, nemít to Android auto tak to jde z baráku okamžitě.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    BOBASH: Padlo je hardware ;-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam