• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🚗🔋
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu:

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️

    První varování je za 7 dnů RO.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    MINER
    MINER --- ---
    NIGHTHUNTER: zrovna někdo s 10 % bude rád za cokoliv dostupného. Nikdo netvrdí, že je to konec světa, ale zkus se nad tim ještě zamyslet, jestli nejsou nějaké chvíle, kdy se i pomalá nabíječka nemůže hodit víc než jen kvůli snadnému parkování.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    ELIJEN: zase ale neblokuju nabíječku, která umí DC... taky jsem naštvanej, když u DC nabíječky někdo zabere místo a nabíjí AC... ale v tomhle mém případě ti vadí co? nestojí tam spalovák ale elektro, nestojí tam nepřipojený, ale nabíjí... že nabíjím třeba ze 70 na 80%? chápu, že když tam přijede někdo s 10% tak by to místo uvítal, ale ten asi bude spíš hledat DC...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: pred 100 rokmi auta nekam jeli, ale cestou trebars niekoho zabili a na zaklade toho sa postupne vyvinuli pravidla cestnej premavky a dopravne znacky :)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    NIKDAS: Pamatuju si to jak jsem ti radil Teslu, ale ted po updatu od koncernu me laka vw. Vw ma akcni ceny na vsechny modely a k tomu je jeste dotace a nulovej urok na uver od vwfs.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIGHTHUNTER: Tyhle experti, co zaberou nabijecku, jen aby zaparkovali jsou nejlepsi :(
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    W_NOICE78: ono s tim dojezdem a cenou, kdyz ss ti povede vyuzit dotaci, tak je to o dost levnejsi, nez ICE alternativa.
    Jinak Tesly jsem se bal, vyjed si prispevky, docela jsem to tu resil. Bylo to pro 70letou tchyni a musim rict, ze se s tim autem neuveritelne sžila :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Mám pocit že Renaulty to uměj, ale musel bych hledat.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    NIKDAS: mam nmc na motorce a s nabijenim je to stres, nabiječka neumí prestat nabíjet v 80%,90% tj je to nutné hlídat. bohužel ani nezobrazuje stav baterky ani na baterce nejsou procenta pouze čtverecky po 20%. Takze nez nekam jedu tak obvykle na hodnu a pul pichnu na nabíečku a bud to dojede do 100% nebo nekam k devadesati, ale záhy to zase vybiju cestou. Skladuju to v rozmezi 60%-80%
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    NIKDAS: To je presne to co ted potrebuju ja 😉 jen nevim jestli chci Teslu 🤷🏻‍♂️🤦🏻‍♂️
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    W_NOICE78: Fuuuuuck, to je přesně to, co by se mi při nákupu v prosinci hodilo. Chtěli jsme vyšší dojezd, ale nechtěli přidávat 200k za 4x4, protože to nevyužijem.
    Ale je pravda, že v tom NMC baterka, takže potřebuje "lepší" péči, což si u tchýně moc představit nedovedu :D
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NIGHTHUNTER: Primarne nutnost vozeni si vlastniho kabelu a nasledne sachy s nim. Na cerpacku jsem si taky nevozil vlastni hadici.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    ID Blowup 7 dnu RO za poruseni rule #4 viz header diskuze. Jeho a pripadne dalsi EV skeptiky prosim o presun na trebas autoforum.cz , nebo podobna relevantni mista. Sem to nepatri. Dekuji za pochopeni.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    LAUNCHER: já to občas využívám, když neni lepší místo na parkování - holt vytáhnu kabel, zapojím, nabíjím... něco málo tam nateče, něco málo za to zaplatim, ale primárně mi nejde o dobíjení, ale rychlejší zaparkování na dobrým místě... co ti na nich tak vadí? že jich je teda minimum je jedna věc (např. na celé to parkoviště u Ikea Zličín asi 2?)

    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CRAZY_IVAN: Zadokolka s menším dojezdem ma LFP, zadokolka s větším NMC.
    LFP zvládne více nabíjecí cyklu než NMC ale LFP se může nabíjet do 100% defakto na denní bázi když hodně jezdíte.
    Je to taková baterka pro začátečníky kde vůbec neřešíte nabíjecí limity.
    Omezení u LFP může být pro někoho max nabíjení výkon 170kW, NMC umí 250kW ale zase dost krátce.
    LFP má po posledních updatech dost plochou křivku na Superchargeru.
    https://x.com/elegantnikuryr/status/1778349316169478236?s=46
    GOR
    GOR --- ---
    LAUNCHER: Mně ty bezkabelové vyhovují v tom, že jedna z mála výhod Leafu je, že AC kabel je součástí výbavy a bývá u nich prázdno, protože ho málokdo vozí :-D Ale zas Tobě jako Teslistovi to může být fuk, kabel se Ti vejde do frunku, lehko pro něj šáhneš i když máš naloženo... ;-)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    GOR: DC mi prijdou v pohode. Takove ty bezkabelove AC kramy jsou zlo a prosim nepodporovat. Tim nic proti destination charging 11 kW AC, ale ta neni bezkabelova.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    NIKDAS: ja si z toho vzal to ze infrastruktura kulhá což je pravda, vic me netrápí. S infrastrutkurou je to klasika problem kuře vs vejce. Nejsou auta nikdo nechce investovat do nabíječek pac je to prodělečna vec , holt tohle musi tlačit stat a města .,, min do začátku
    GOR
    GOR --- ---
    DIM_: 22 kW myslím umí všechny Renaulty.

    BTW k cenám, ČEZák (nevím, kde jsem to četl) v rozhovoru tvrdil, že vysoké ceny jsou dány bídným využitím nabíječek, snad nějaké nízké jednotky %
    DIM_
    DIM_ --- ---
    BOBASH: Ja ani nevim jaky jiny auto krome Taycana umi 22.
    DOCKINEZ: Jasne, jako proc ne. Ja dopadl jak jsem to popsal. Ale vzdy nejlepsi je zajet na Supercharger. To je takova slast, jak se to jen pripoji bez saskaren s cipama. A 20x rychlejsi nez u PRE za stejnou cenu... SLAST. Vic superchargeru plz
    LAUNCHER: Jo no ... dobry je, ze ted myslim EON vyrazne zlevnil. Snad brzo i ostatni. Ty ceny nedavaj smysl.
    GOR
    GOR --- ---
    BLOWUP: Hele, nekritizovals náhodou v jiným auditku, že se kdejakej manták bez vzdělání a praxe sere do architektury a stavitelství?
    Vnímáš, že teď děláš totéž?

    Jako nebudu tady tvrdit, že na každým sídlišti je šílenej přebytek výkonu, ale:

    1) Neplynofikovaný sídliště (ve smyslu toho, že plyn není roztahanej po bytech) musí mít jak přívod VN, tak trafačku, tak rozvody NN přizpůsobený poměrně soudobýmu příkonu sporák + trouba, řádově to bude 7 - 10 kW na partaj, tohle je příkon, jehož využití v noci (statisticky, neříkej mi prosím, že si pravidelně o půlnoci pečeš husu) bude dost malé, nehledě na to, že auto umí přijímat instrukce, kolik si smí cucnout.
    2)Vezmu-li v úvahu, že pro průměrný nájezd není ani zdaleka třeba nabíjet denně, příkon může být dostatečný i u plynofikovaného sídliště (opět mluvím o rozvedení do bytů).
    3) Kromě výše uvedeného, EV jsou zatím poměrně drahé, nějaké výrazné procento EV z provozovaných aut nenastane z roku na rok a jakkoli samozřejmě můžou v bytovkách bydlet i bohatí lidé, co si běžně kupují dražší auta, statisticky to tak nebude, s ohledem na dobu vzniku velkých sídlišť u nás už určitě v dalších letech bude vyžadovat rekonstrukci vedení/trafaček, takže se to sveze s tím.
    4)Fakticky se tím nočním nabíjením zlepší využití infrastruktury, což by mohlo do budoucna z části kompenzovat vyvolané investice.
    5) Pořád bude existovat poměrně dost lidí, který budou moci nabíjet v práci, jakmile se elektromobilita více rozšíří, určitě to část zaměstnavatelů začne nabízet.


    DIM_: Ty veřejný nabíječky jsou zatím zlo :-( Nechápu, proč nemůžou fungovat jako samoobslužný benzinky. I když posledně jsme u Lidlu nabíjeli gratis, protože proud sice tekl, ale FW nabíječky spadl a blokaci mi celou zrušili. A zas takovej dobrák, abych se jich doprošoval, že si maj těch 47 Kč vzít, nejsem. Já teda hřeším na to, že 97 % energie nabijeme doma, takže se mi žádná čipová karta, co funguje skoro všude nechce řešit.


    Kromě výše uvedeného, zaznamenal jste někdo, jak se rozbíhá výstavba fabrik na Na akumulátory? Z informací co mám, tak Natron a Northvolt zahajují výstavbu továren na sodíkové akumulátory s elektrodami na bázi berlínské modři, tj. naprostá absence vzácných prvků. Údajně by měly vynikat životností řádově 20 tis. cyklů, naprostou nehořlavostí a nízkou cenou, což by mohlo vytěsnit větší část LiFePO ze stacionárních úložišť.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Nedojely skoro nikam, neustále tam bylo něco vymrdanýho a byly nebezpečný jak kráva. Řekneme teda 120 let at nežeru. Pokud jsi chtěl nějakou jistotu musel si mít koně, tohle bylo fakt pro totální magory a early adoptery svý doby.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam