• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    MINER: já se na to ptal jednoho IT managera ve Škodovce myslím v roce 2021 a přesně jsem mu říkal, že to pro ně musí být přeci ohromně ziskové, ale on mi oponoval, že problém je v ceně baterií. Nejsem si jistý jestli se to od roku 2021 nějak zásadně změnilo.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: to nejsou veřejný informace. Ty neveřejný ti tady nikdo z insiderů neřekne.
    MINER
    MINER --- ---
    Je pravda, že Enyaq je nejziskovější model Škody?
    Tvrdil to Hlavenka, který má věci většinou načtený, jen jako sidenote v postu na téma, co se tu řeší.
    Nevim, jak to ověřit.
    Ví někdo?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: nějaká jiná čínská automobilka

    DIM_: dokonce dělají na zakázku vzduchový podvozek pro Y/3: https://www.airliftperformance.com/vehicle/tesla/2023-model_3-awd
    DIM_
    DIM_ --- ---
    PEPAZZ: Kdybych vedel, kde mi tohle udelaj, tak do toho jdu.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    CRAZY_IVAN: Ok, zajímavý. Já sleduji spíš Čínu, kde třeba BYD mělo poslední čtyři roky prakticky 100% YoY růst, to samé Li Auto a na 2024 plánují sotva třetinový.

    3.5 mio nárůst je samozřejmě je hezký, každopádně sledovat absolutní čísla je taková nevypovídající znouzectnost, musíš koukat na procentuelní změnu, pokud chceš sledovat trend a ne žít ve false positive.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JYRKA: jakoby to pustili mezi lidi moc brzo co? : ) kdo jim to vlastně vyrábí?
    JYRKA: pokud budou chtít s tim neco delat, tak to doladí dřív než to pujde kamkoliv na export. Dávám jim tak rok dva :D
    LAUNCHER: nebo hod do modelu Y tlumice od koni, tak jak má ted TM3 highland, je to docela darda ale vysledekem bude "jiny" auto :)
    https://group.koni.com/news/koni-for-tesla

    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    FEDAJKIN: tak ono udělat dvojnásobek třeba ze 100 000 je něco jiného než z 13 600 000 (ev sales včetně hybridů minulej rok)

    = V roce 2022 byly prodeje 10 000 000.
    + 31 % prodeje 2023
    = 2023 - 13 600 000, takže nárust o 3 600 000
    + pesimistický forecast pro 2024 je 25 %
    = 2024 - 17 000 000, takže nárust o 3 400 000

    Pořád je to imho slušnej nárust v celkových číslech.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: zrovna včera mi kámoš říkal, že má v plánu koupit TMY, ale už 4 měsíce čeká na Juniper. Řekl jsem mu, že do konce roku nebude, tak vypadal nalomeně :D
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Plus válka za humny, ekonomika v loji atd.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: logicky - doba je těhotná očekáváními. Prudký pokles cen zapříčinil, že všichni očekávají další pokles cen. Do toho se mluví o poklesu cen baterek, zvýšení jejich kapacity, nových úžasných modelech.
    Takže ačkoliv jsme zvažovali nákup dalšího elektrického auta, dali jsme si pauzu a dál máme kombinaci Tesla + dieselová Octavie.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: minimalne nissan vie aj opravu baterky, vymenia a skalibruju ti iba vadne moduly, u tesly by som si nebol taky isty, zvlast u tej novej baterky integrovanej do karoserie

    inak dival som sa na bazaroch, ze 10-rocna tesla S sa da zohnat za cenu 5-rocnej tesly 3, ale zasa u tychto starych S byva este to dozivotne nabijanie na superchargeroch zdarma, sice starsi tech a ktovie co sa tam moze pokazit, ale zasa asi dost velke uspory za nabijanie, pokial by som mal blizko supercharger - akoze mam cca 20km od domu
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    KUTAS: Jak říká Jimi, pryč jsou dvojnásobné růsty prodejů co byly v minulých letech, přichází ochlazení. A snad tedy jen na rok, dva. Pesimistický scénář je, a já doufám že se nenaplní, že early adopteri došli a mass market není ještě ready na změnu.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja mam bias kvuli silnym rustum 2021 a 2022, uz loni to bylo slabsi a letos bude rust asi nejpomalejsi od 2020
    Ale souhlasim (vzdyt to i na konci pisu) ze se to zase otoci :)
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    JIMIQ: já nerozumím tomu pesimismu... kde byly EV před 5 lety? To se tomu každý smál... teď ten "use case" pro lidi s domama stojí jen na ceně (kupodivu je nová technologie drahá - viz nástup chytrých telefonů), jakmile se stanou EV cenově o něco málo dostupnější (věřím v ojetiny se 150km dojezdem na úrovní 300k CZK), tak je to jako druhé auto v domácnosti jako no brainer.

    Pak je tu ta infrastruktura (hlavně dobíjení), aby to bylo dostupné i pro lidi ve městech.

    No a nakonec větší dojezdy a teda ti automechanici/elektrikáři (prej nebudou mít co žrát s nástupem EV a najednou jich je málo) a rázem nemají spalováky žádný smysl.

    Řím taky nepostavili přes noc... Můj osobní odhad je, že ta cenová dostupnost se vyřeší v roce 2026 a ty další body budou postupně následovat... s tím, že 2030 po ICE už budou jen pro nadšence.
    Koukám na to nějak přehnaně optimisticky? Nebo něco přehlížim?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Zacinam byt z lidstva pomerne zklamany. Elektromobily jsou v zakladu takovej uzasnej vynalez ale zacina to smerovat k obvyklemu “mysleli jsme to dobre, ale dopadlo to jako vzdycky”
    Snad se to od 2025 otoci, protoze (taky dle bloombergu) ma Cina rozbudovanou trikrat vetsi rocni kapacitu vyroby baterek nez se aktualne spotrebuje, coz by mohlo vest k rapidnimu poklesu ceny
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    NIKDAS: V Brinanii dostanes auto, dokud to neopravi, pokud se to opravit da, nebo na 2-4 tydny, pokud je to na odpis. Takze delsi oprava opravdu znamena delsi nahradni auto.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    SPEEDY: Tak minimálně dlouhý opravy pojišťovnu moc nemusí zajímat, když do havarijek běžně dávaj limit na půjčovné auta (mám myslím 30k kč).

    Ale je pravda, že naprostá většina BEV okamžitě skočí do vyšší kategorie, ptže pojišťovny přestaly brát v potaz objem motoru a začaly se řídit výkonem, což u BEV bývá 200kw+

    Jinak máme TMY za 1,1m Kč, povinné ručení+havarijko včetně GAP (na 5 let, takže doufám, že ji za 4,9let rozstřelím :D ) za 38k kč.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    Duvodu, at uz skutecnych nebo vymyslenych, maji dost. Mensi konkurence (ne vsechny pojistovny kryji EV). Delsi (a drazsi) opravy kvuli nedostatku dilu a mechaniku znamenaji delsi poskytovani nahradniho auta. Poskozena baterka v pripade havarie, kterou by ICE "prezilo", znamena odepsani auta.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: Pojistka nekryje zaruku, ale skodu, napriklad po havarce
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DOCKINEZ: jen se tupě vymlouvaj. Už jsem to tu psal, mi 50letá pojišťovačka zdůvodnila drahý havarijko tím, že "elektroauta rády hoří"...
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    JYRKA: No jasně, ale na baterku máš stejně prvních x let záruku, ne? Nedávalo by smysl to napálit až po jejím vypršení, popř. nějak zohlednit její předpokládanou degradaci?

    Koukám, že jsem se měl hůř učit, mohl jsem dělat pojišťováka.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam