• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: My pratele jsme. Ale otazkou je, jestli vubec odpovi.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: OK, zeptám se ho na FB, byť se tam nekamarádíme. Konkrétně napsal „Ostatně i Škoda Auto uvedla, že elektrický Enyaq je pro ni vůbec NEJZISKOVĚJŠÍ vůz.“
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Jirka obcas velmi kreativne zachazi s daty.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: On to od někud má, insider není, a informace si nevymýšlí. Takže to někde asi muselo být.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    FEDAJKIN: Nj, tyhle sledovat nárusty jedný automobilky je ošemetný, protože čím víc automobilek vyplivne EVs, tak se ta čísla roztečou právě do dalších automobilek. S tím usnutím na vavřínech máš pravdu, ale i tak, když vidim jak o EVs lidi mluví v ČR, mi to přijde pořád jako dobrý i právě v těch absolutních číslech. Ale samozřejmě doufám, že to bude růst víc.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: to nejsou veřejný informace. Ty neveřejný ti tady nikdo z insiderů neřekne.
    MINER
    MINER --- ---
    Je pravda, že Enyaq je nejziskovější model Škody?
    Tvrdil to Hlavenka, který má věci většinou načtený, jen jako sidenote v postu na téma, co se tu řeší.
    Nevim, jak to ověřit.
    Ví někdo?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: nějaká jiná čínská automobilka

    DIM_: dokonce dělají na zakázku vzduchový podvozek pro Y/3: https://www.airliftperformance.com/vehicle/tesla/2023-model_3-awd
    DIM_
    DIM_ --- ---
    PEPAZZ: Kdybych vedel, kde mi tohle udelaj, tak do toho jdu.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    CRAZY_IVAN: Ok, zajímavý. Já sleduji spíš Čínu, kde třeba BYD mělo poslední čtyři roky prakticky 100% YoY růst, to samé Li Auto a na 2024 plánují sotva třetinový.

    3.5 mio nárůst je samozřejmě je hezký, každopádně sledovat absolutní čísla je taková nevypovídající znouzectnost, musíš koukat na procentuelní změnu, pokud chceš sledovat trend a ne žít ve false positive.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JYRKA: jakoby to pustili mezi lidi moc brzo co? : ) kdo jim to vlastně vyrábí?
    JYRKA: pokud budou chtít s tim neco delat, tak to doladí dřív než to pujde kamkoliv na export. Dávám jim tak rok dva :D
    LAUNCHER: nebo hod do modelu Y tlumice od koni, tak jak má ted TM3 highland, je to docela darda ale vysledekem bude "jiny" auto :)
    https://group.koni.com/news/koni-for-tesla

    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    FEDAJKIN: tak ono udělat dvojnásobek třeba ze 100 000 je něco jiného než z 13 600 000 (ev sales včetně hybridů minulej rok)

    = V roce 2022 byly prodeje 10 000 000.
    + 31 % prodeje 2023
    = 2023 - 13 600 000, takže nárust o 3 600 000
    + pesimistický forecast pro 2024 je 25 %
    = 2024 - 17 000 000, takže nárust o 3 400 000

    Pořád je to imho slušnej nárust v celkových číslech.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: zrovna včera mi kámoš říkal, že má v plánu koupit TMY, ale už 4 měsíce čeká na Juniper. Řekl jsem mu, že do konce roku nebude, tak vypadal nalomeně :D
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Plus válka za humny, ekonomika v loji atd.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: logicky - doba je těhotná očekáváními. Prudký pokles cen zapříčinil, že všichni očekávají další pokles cen. Do toho se mluví o poklesu cen baterek, zvýšení jejich kapacity, nových úžasných modelech.
    Takže ačkoliv jsme zvažovali nákup dalšího elektrického auta, dali jsme si pauzu a dál máme kombinaci Tesla + dieselová Octavie.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: minimalne nissan vie aj opravu baterky, vymenia a skalibruju ti iba vadne moduly, u tesly by som si nebol taky isty, zvlast u tej novej baterky integrovanej do karoserie

    inak dival som sa na bazaroch, ze 10-rocna tesla S sa da zohnat za cenu 5-rocnej tesly 3, ale zasa u tychto starych S byva este to dozivotne nabijanie na superchargeroch zdarma, sice starsi tech a ktovie co sa tam moze pokazit, ale zasa asi dost velke uspory za nabijanie, pokial by som mal blizko supercharger - akoze mam cca 20km od domu
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    KUTAS: Jak říká Jimi, pryč jsou dvojnásobné růsty prodejů co byly v minulých letech, přichází ochlazení. A snad tedy jen na rok, dva. Pesimistický scénář je, a já doufám že se nenaplní, že early adopteri došli a mass market není ještě ready na změnu.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja mam bias kvuli silnym rustum 2021 a 2022, uz loni to bylo slabsi a letos bude rust asi nejpomalejsi od 2020
    Ale souhlasim (vzdyt to i na konci pisu) ze se to zase otoci :)
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    JIMIQ: já nerozumím tomu pesimismu... kde byly EV před 5 lety? To se tomu každý smál... teď ten "use case" pro lidi s domama stojí jen na ceně (kupodivu je nová technologie drahá - viz nástup chytrých telefonů), jakmile se stanou EV cenově o něco málo dostupnější (věřím v ojetiny se 150km dojezdem na úrovní 300k CZK), tak je to jako druhé auto v domácnosti jako no brainer.

    Pak je tu ta infrastruktura (hlavně dobíjení), aby to bylo dostupné i pro lidi ve městech.

    No a nakonec větší dojezdy a teda ti automechanici/elektrikáři (prej nebudou mít co žrát s nástupem EV a najednou jich je málo) a rázem nemají spalováky žádný smysl.

    Řím taky nepostavili přes noc... Můj osobní odhad je, že ta cenová dostupnost se vyřeší v roce 2026 a ty další body budou postupně následovat... s tím, že 2030 po ICE už budou jen pro nadšence.
    Koukám na to nějak přehnaně optimisticky? Nebo něco přehlížim?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam