• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MESTREY_: Tak, ta dohoda je tak postavená asi taky kvůli tomu, že Rivian si nejspíš chce a možná i potřebuje tu divizi udržet autonomní a pod svojí kontrolou. Ale jinak je to o tom, že VW outsourcoval (zase?) vývoj systému, akorát si našel lepšího dodavatele a budou si dělat jen UI a případně zadávat požadavky na "funkce".
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    DAN_F: Podle tohodle (https://x.com/alex_avoigt/status/1817517202360226283) mi prijde, ze se tu splecnou divizi prave snazi udrzet co nejdale od struktur VW a Cariadu. Spalit 5 mld USD by je asi zabolelo.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JYRKA: Moc ne, no :)

    Jinak, když jsem četl ten nedávný rozhovor s RJ Caringem na The Verge, kde se ta spolupráce Rivianu a VW rozebírala celkem do detailu, nepřišlo mi, že by zrovna v tomhle ohledu byla otázka "jak se dokáže sladit mladá startupová kultura Rivianu s konzervativními manažery z německého Wolfsburgu", jak se v závěru článku píše, protože zrovna ty managementové mechanismy u toho obchodu působí jako asi ten úplně největší korporátní standard a nuda :D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Ale jinak ten článek nemá valnou informační hodnotu.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: jak chceš, řeklo kouzelné sluchátko:
    Volkswagen trápí několik problémů najednou. I proto odkládá klíčový projekt, díky kterému měl dohnat Teslu | Hospodářské noviny (HN.cz)
    https://archiv.hn.cz/c7-67350930-1228mp-f1adabe6606ab7e
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FEDAJKIN: to by som prave chcel odemknut ale v paywall klubu to este nikto neodemknul :)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Volkswagen trápí několik problémů najednou. I proto odkládá klíčový projekt, díky kterému měl dohnat Teslu | Hospodářské noviny (HN.cz)
    https://archiv.hn.cz/c1-67350930-volkswagen-trapi-nekolik-problemu-najednou-i-proto-odklada-klicovy-projekt-diky-kteremu-mel-dohnat-teslu
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    RATTKIN: Přemýšlím co je tam potřeba všechno změnit. Jasné, preklad, to by neměl být problém, pak integrace s googlimi službami namísto Baidu, Tencent atd. Možná v tom je ten problém. Resp. třeba tam nelze Google mapy a tak integrovat jen tak, takže to co mají na stříbrném podnosu od Baidu v Číně musí na západě řešit sami.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    je nejak diagnostika na baterky/ bmsku od stellantisu?
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    čínská auta mimo čínu trpí zatím tím, že se celý infotainment dělá znovu a narychlo. Nativní čínský infotainment prý chodí výborrně, asi ho akceleruje čínská rozvědka..
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    KURE: Obávám se, že o tebe coby zákazníka tu už dávno nejde. Nevím, kdo přišel s tím, že se z auta má stát faschowagen, kterej tě „pro tvý vlastní dobro“ bude buzerovat a fízlovat, ale počítám, že klient to nebyl.

    Plus teda mě coby ekologicky smýšlejícího jedince štve nutnost platit věci, který v autě nechci a nepotřebuju a celková změna mindsetu „koupím si auto, který mi vydrží“ na „je vlastně fuk, co si koupím, stejně se toho budu chtít do konce záruky zbavit“.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    NIKDAS: Ja myslim ze se chytnou za nos a reknou si. OK, 7 let jako jedna automobilova generace je v dnesni dobe proste moc. A to co mame vyvinute a chteli jsme servirovat zakaznikum v roce 2030 proste budeme dodavat uz 2026/2027. Praskne se bicem (rozumej VW do toho naleje par MLD EUR) a bude. Tedy pokavad budou chtit prezit.
    KURE
    KURE --- ---
    ABS: přiznám se že jako zákazník tu výhodu uplně nevnímám. Auta podražila na celem spektru a silně ubylo možností pořídit levnější auto. Tam kde jsem měl nějakou psychologickou hranici pul mega před pěti lety, jsem teď s milionem. Navíc mi přibyla nejistota v tom jakej zvolit pohon a naprostý fuckup co se asitentů a ergonomie/tlačítek týče. Teď mi připadá vhodný počkat, jak se to vyvine. Jestli se tu ty čínský auta nějak zaběhnout, jesli tesla zlepší síť servisů, jak to vlastně dopadne s ICE.
    ABS
    ABS --- ---
    NIKDAS: pravdu se dozvime za nekolik kvartalu. Viz ta zprava: https://globalchinaev.com/post/chinas-nev-market-reached-51-penetration-rate-in-july

    Tlak cinskych automobilek je tazen hlavne vyrobni kapacitou a slabou poptavkou v Cine, co z je v tom grafu videt. Cinska vlada nez aby pripustila proposteni radeji pomerne masivne ten automobilovy prumysl subvencuje a toto neni udrzitelne dlouhodobe. +US zavrely Cine dvere takrka kompletne, takze zbyva jen Evropa (a Rusko :) ale to je specialni pripad).
    Vysledek je v tuto chvili velice priznivy pro zakaznika, EU automobilky jsou tlaceny emisnimi limity do EV, Cinske automobilky se snazi za kadou cenu svou produkci nekde prodat. Je to umely stav, ale v tuto chvili vyhodny. Ja jsem toho vyuzil take a svuj Ioniq vymenil, z jistoty ne za auto vyrobene v Cine.

    Nemyslim, ze z dlouohdobeho hlediska maji cinske automobilky na to aby predbehly Koreu a Japonsko. Zaroven, misto pro ne na Evropskem trhu urcite je, stejne jako pro Dacia ci Skoda, ve sve dobe take prakticky odepsane.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    NIKDAS: Hele vážně si to myslíš? Ptám se úplně vážně. Zpráv o tom, jak jsou čínská auta úžasná a levná slyším denně mrtě (jeden by řekl, že někdo jede nějakou kampaň :-D) Zatím ale nic takového nepozoruji. Levná auta od číňanů jsou přesně taková jaká jsem si je představoval a když už udělají něco co se blíží kvalitou evropskému standardu, tak to rozhodně není levné.
    Nehledě na to, že i kdyby měli číňani auto odpovídající kvalitou a cenou evropským automobilkám, tak by mě stejně ani nenapadlo si koupit to z číny (ale chápu, že to máme každý jinak, i když věřím, že takových zákazníků bude v evropě dost...)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    MAGE: Myslím, že celej euroamerickej autoprůmysl půjde hodně rychle do sraček
    MAGE
    MAGE --- ---
    NEWS: Chinese electric vehicle maker Zeekr, which is controlled by Geely, today showcased their new in house designed ultra-fast charging LFP battery installed on its new 007 sedan.

    • 10-80% in 10 minutes. Adds 300+ miles of range in 15 minutes
    • 472kW peak charging speed achieved in video below
    • Zeekr's new V3 fast chargers are rated for up to 800kW charging speeds
    • 75 kWh battery

    Zeekr said that the new battery can achieve the same charge performance even in negative 10 degree Celsius (14 degrees Fahrenheit) weather in ~30 minutes using its chargers. Zeekr will begin deliveries of its new 2025 007 sedan with this new battery starting next week. The car starts at $30k USD.

    Photos of the Zeekr 007 are in thread below:

    x.com
    https://x.com/SawyerMerritt/status/1823467362122916197
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    RATTKIN: doufám že Highland s dotací a na firmu :)
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    CERMI_FOX: Tesly mají velmi malou skutečnou degradaci a jako jediní ji uveřejňují. Degradace v 500k může být 20 %, určitě ne půlka.

    https://www.tesla.com/ns_videos/2023-tesla-impact-report.pdf

    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    CERMI_FOX: jel jsem v závodním model S pana Vegra, on v tom bydlí a vaří, moc neuklízí, místo zadní sedačky má gauč, je to takové DIY, velké opotřebení. Ale věci které nemodifikoval vypadají pořáíd dobře.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    RATTKIN: proč je třeba zavírat oči? Upadávají z toho kousky?

    A dotaz obecně, když má Tesla nájezd 200k, pořád má dojezd těch 500-600km nebo je to spíš polovička?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam